Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoe vieren jullie verjaardag peuter?

Binnenkort wordt mijn peuter 3 jaar en ik heb er zoveel zin in! Het is het eerste jaar dat mijn peuter het begrip 'jarig zijn' beter begrijpt. De cadeaus zijn inmiddels gekozen (ik heb altijd 1000 ideeën maar helaas moet ik mezelf een beetje afremmen ). Hoeveel cadeaus geven jullie ongeveer op deze leeftijd?

Nu vraag ik me echter af hoe zo'n dag er bij jullie uitziet. Maken jullie peuter samen wakker? En hoe gaat zo'n ochtend dan verder met ontbijt, cadeaus geven ed. Het idee is dat peuter daarna gewoon naar de opvang gaat. Of hielden jullie de kinderen op deze leeftijd thuis? 
Ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat en of jullie wellicht nog leuke tradities hebben.


Bij onze kleinkinderen gaat het ongeveer zo.
Eerste boven feliciteren en aankleden, oudste moet naar op tijd naar school.  Vervolgens beneden zingen, cadeautjes uitpakken, en dan ondertussen minipannenkoeken opwarmen. Hier wordt op verjaardagen mee ontbeten. 
Overdag gewoon naar school, opvang, waar natuurlijk getrakteerd mag worden, en kind volop in de belangstelling staat. S’middags als het lukt met de opa’s en oma’s kind uit opvang halen en gezamenlijk door de jarige gekozen avondmaaltijd eten. Tussen ophalen en avondeten genoeg opa’s en oma’s aanwezig voor extra aandacht. Als het lukt komen over grootouders ook mee eten. Na het eten mogen kinderen kiezen of papa of mam ze naar bed brengt. Verjaardagen worden voor verdere familie in het weekend gezamenlijk gevierd, omdat beide kinderen vlak na elkaar jarig zijn., 

Hier was traditie ontbijt op het grote bed van papa en mama. En ook daar cadeautjes uitpakken. Ik denk al wel vanaf 3 jaar maar weet dat niet meer zeker. Hier hoorden er vanaf een bepaald moment ook croissantjes bij (heerlijk, al die kruimels in bed - NOT).
Na de cadeautjes het gewone ochtendritueel. Dus aankleden en naar opvang/school. Op de verjaardag zelf gingen ze volgens mij gewoon naar de opvang, wordt daar ook altijd leuk gevierd. Bij ons werd een traktatie gewaardeerd. Ik deed dan van die yoghurtrozijntjes, of kinderkoekjes of een klein krentenbolletje of zoiets. In ieder geval niet al te ongezond. Als je dat op een leuke schaal legt ziet het er heel feestelijk uit.
En in het dichtstbijzijnde weekend vieren met familie en goede vrienden. Niet heel uitgebreid, taart met een kopje thee of koffie, in de ochtend of de middag een uurtje is genoeg.

Vast gefeliciteerd, en veel voorpret!

De avond van te voren hadden we slingers opgehangen. Die hebben er uiteindelijk een week gehangen. Door corona was het ook nog wat verspreid en dus een beetje een feestweek geworden. Ze had ook niet helemaal door welke dag nou precies haar verjaardag was, maar dat is niet zo erg.

Op zaterdag samen een taart gebakken en versiert. Zondag ochtend toen iedereen beneden was gezongen en het cadeau gegeven. Zondag middag kwamen opa en oma en hebben we de taart opgegeten. Maandag was ze echt jarig, maar toen heeft ze eigenlijk alleen mogen kiezen wat ze wilde eten. Dinsdag trakteren op de peuterspeelzaal. De juffen hadden er een mooi feestje van gemaakt. De zondag er op kwam mijn broer nog met zijn kinderen en hebben ze heerlijk gespeeld en frietjes gehaald bij de snackbar. Ook is mijn schoonzus nog een middag langs geweest de week erna. 

Het was al een stuk uitgebreider dan het jaar er voor. Toen is alleen opa langs gekomen om taart te eten. Volgend jaar hopelijk weer echt een feestje met de hele familie. Dan mag ze ook dubbel trakteren. Op de peuterspeelzaal en op school. Gelukkig is dat pas volgend jaar.

Ik denk dat vooral het samen taart bakken een traditie zal worden en dan voor zowel haar als mijn verjaardag.

wij vieren het in het weekend. De avond dat we het vieren hangen we de slingers op. Boven feliciteren we. En dan krijgen ze beneden de cadeautjes. En ontbijten we uitgebreid.

Later hebben ze op school het trakteren op de verjaardag zelf. Maar dan hangen er nog geen slingers. De slingers hangen er maar 1 dag.

De verjaardag krijgt in ieder geval altijd aandacht op de dag zelf, hoe die ook valt. Zingen bij het wakker worden, slingers in de kamer en samen ontbijten met een cadeau.

Afhankelijk van het soort dag is het of gewoon naar opvang/school of visite. 

Meestal splitsen we op qua visite. Dus opa oma van ene kant in de ochtend, opa oma van de andere kant op de middag. Dan op een andere dag nog twee vriendinnen van mij waar ze erg gek mee is.

Maar jarig zijn op school of op de opvang (bij een peuter) is ook hartstikke leuk. 

's Avonds kiezen wat je wilt eten en dat is het dan wel.

Toen ze nog peuter was, viel haar "verjaardag"  altijd in het weekend. Ze had nog geen tijdsbesef.
Vanaf het moment dat ze naar school ging vierden we haar verjaardag het weekend voor dat ze echt jarig was. 
Op de echte verjaardagsdag was het trakteren op school en middags haar feestje.

Altijd cadeautjes van ons op hun eigen verjaardag in de ochtend. Zij hebben misschien geen tijdsbesef maar doen alsof ze in het weekend jarig zijn zou voor mij als liegen voelen. 

Kind krijg van ons 1 groter cadeau en broer en zus mogen beiden 1 cadeautje uitzoeken in de winkel. Heliumballonnen standaard. 

Idem aan Tara; slingers en niet te druk. (Hier maximaal 5 kado’s.) 
Ontbijt; beschuit met aardbeien en 1 kado, dan naar opvang waar ze gaan zingen en trakteren en eenmaal thuis de andere kado’s. ‘s Avonds haar lievelingseten, vaak patat.
Kunst is om kinderen  niet te overweldigen met veel kado’s. Kunst is dus om jezelf in te houden. Te veel maakt kinderen prikkelbaar.

Oh ja en een grote ballon inderdaad! En iets van taart of een cakeje of muffin ofzo.

En ik ben het eens met Flanagan, te veel cadeaus is voor niemand leuk. Ik wil wel eens midden in het jaar wat groters geven als het in het seizoen is (bv. een step of iets voor de zomervakantie) in plaats van echt altijd groot/veel voor de verjaardag. 

Voor haar tweede en derde verjaardag heeft ze wel grote cadeaus gehad van ons. Een keukentje met extra wat pannetjes erbij toen ze 2 werd en afgelopen verjaardag een grote Duplo treinbaan met extra brug. 

Ik had nog even aan een fiets gedacht als cadeau. De fiets heeft ze deze week gehad. Tweedehands en dus niet zo duur. Plus dat ik dat eigenlijk toch meer bij de gewone praktische dingen die een kind nodig heeft vind horen. Net als kleding. We hebben het ook niet als cadeau gepresenteerd. 

Het zou heel goed kunnen dat ze volgend jaar een veel kleiner cadeau krijgt. Ligt er ook aan wat ze dan graag wil hebben. Ze heeft daar sowieso steeds meer eigen ideeën over.

Kind mag trouwens ook zelf kiezen welk thema taart moet zijn en dan maak ik zelf de taart

Wij vieren het gewoon met onze families en samen met verjaardag van broer en zus want alledrie binnen maand jarig. Als ze ouder worden misschien apart. Maar ondanks dat we door corona max 4 man visite per keer hadden, was het veel voor kind. Het zingen en in middelpunt van belangstelling staan vond hij niet leuk. 

Oudste heeft wel fiets gehad met 5e verjaardag. Mooie tweedehands fiets, fiets was nodig maar had ook simpeler model kunnen zijn. Jongste kreeg een step met 2 wieltjes voor 3e verjaardag. 

Altijd wel aandacht voor de verjaardag op de dag zelf, maar mijn man werkt in het onderwijs dus hij kan er niet speciaal vrij voor nemen. Valt soms wel in de meivakantie, of net niet. Maar op school/kdv jarig zijn is ook leuk. Zelf neem ik er ook niet speciaal vrij voor. Als ze naar school gaan, kun je ze er ook niet voor thuis houden.
Feest voor familie in een weekend. Mijn ouders komen wel altijd op de dag zelf even langs. Maar die wonen in de buurt. De rest moet er verder voor rijden, dat is op een werkdag niet praktisch.

Jonge kinderen hebben nog niet veel besef van hoe duur dingen zijn. Ik zou niet teveel cadeaus geven en ook niet overdreven groot. Gewoon iets leuks om mee te spelen is prima. Kinderen zijn op die leeftijd nog overal blij mee. Fiets of step is leuk en nuttig.

Hou ik elk geval je verwachtingen laag, want een overprikkelde peuter buiten de structuur, zou ook zomaar een heel andere verjaardag kunnen geven dan je verwacht.

Wij vieren verjaardagen zelf niet te uitbundig. Wel slingers en ballonnen, dat is op die leeftijd nog het gaafste. En 1 of 2 cadeaus, want er komt nog zoveel van visite.
Wij doen trouwens niks op bed. We starten de dag zoals elke ochtend en eenmaal beneden zingen we en doen we de cadeaus. Dan heb je de noodzakelijke dingen als aankleden en haren alvast gehad. 
Hoe de dag verloopt nemen we de dag ervoor al door met kind. Verwachtingen management is iets wat mijn kinderen altijd goed kunnen gebruiken. 

de jarige kiest welke taart. Als ze in bed liggen, slingers en ballonnen ophangen. 
‘s ochtends wordt de jarige in bed toegezongen. We ontbijten met taart bij de jarige in de slaapkamer. Cadeaus uitpakken op bed. Daarna allemaal haasten om op tijd te komen op school/werk. 
tot ze ongeveer 14 waren het wakker zingen gedaan, nu willen ze dat niet meer en doen we het taart eten en de cadeaus beneden. 
het taart eten als ontbijt op je verjaardag stamt uit mijn kindertijd en vond ik altijd geweldig dus heb ik erin gehouden. 

De avond van te voren hangen we de slingers op. Wij slapen beneden en 's morgens hoor je ze dan de trap afstommelen, halverwege blijven hangen: Vlaggetjes, ik ben jarig! Dan duiken ze bij ons in bed waar de cadeautjes natuurlijk al klaar liggen. Die pakken ze dan na het zingen uit. Daarna over tot de orde van de dag incl. natuurlijk trakteren op school. 's Middags uit school eten we taart en het avondeten wordt gekozen door de jarige. 

De slingers blijven hangen tot het grote feest in het weekend. Dan komen de familie en vrienden. Iedereen blijft eten en het gaat door tot ver na kinder bedtijd. Na die dag zijn ze helemaal stuk. Maar ze vinden het fantastisch en slapen de dag erop lekker uit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.