Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoesten

We zoeken naar tips en/of herkenning:
Onze zoon, 3,5 jaar heeft sinds een jaar bij elke verkoudheid extreme hoestbuien waarvan hij helemaal uitgeput raakt. Het is een droge hoest. Soms een beetje een blaffende hoest. Soms lijkt het pseudokroep, soms ook niet omdat het hoesten lang aanhoudt en kroep normaal tijdelijk is. Hij is verder niet benauwd tijdens het hoesten. Hij is dan regelmatig langdurig ziek mede omdat het hoesten hem zoveel energie kost. Op dexamethason reageert die vaak wel goed, maar op dit moment niet en het is natuurlijke vrij zware medicatie. We zijn nu gestart met flixotide pufje met voorzetkamer. Wat zijn jullie ervaringen hiermee? De huisarts noemt astma. Kan dat ondanks dat je niet benauwd bent? Er staat een afspraak ingepland met de kinderarts om naar mogelijke oorzaken te kijken.
Heeft iemand nog andere tips/ervaringen om het hoesten te verminderen: we passen nu luuf, bed hoger, af en toe honing, luchtbevochtiger met weinig succes.
Bijvoorbeeld osteopaat, bepaalde hoestdrank, bepaald voedsel weglaten? 
moeten we juist dingen niet meer doen?
Dank voor je reactie alvast!

Herken het van mijn dochter, bij haar hoor ik eigenlijk nooit benauwdheid, maar wel hoesten. Als ze bij een verkoudheid begint te hoesten, zo'n blafje, dan is het tijd voor pufjes. 
Van een onderliggende benauwdheid kan je dodelijk vermoeid raken weet ik ook uit ervaring. Heel uitputtend, dus lekker puffen, zodat er nog wat energie overblijft.

Mijn moeder heeft vroeger trouwens alles afgelopen om te voorkomen dat ik niet aan die 'vieze' pufjes hoefde. Het hielp allemaal nauwelijks. Toen ik ouder was ben ik aan de medicatie gegaan en werd mijn leven een heel stuk makkelijker.

Absoluut geen Luuf smeren, dat irriteert alleen maar. Zeker als het astmagerelateerde klachten betreft. En ja, astmatische hoest bestaat absoluut.

Ik zou eerst die pufjes proberen, en vraag me af wat een osteopaat in hemelsnaam zou moeten bewerkstelligen bij een kind met luchtwegklachten.

Jeerke1

Jeerke1

28-12-2022 om 00:26 Topicstarter

Griebus67 schreef op 27-12-2022 om 23:13:

Absoluut geen Luuf smeren, dat irriteert alleen maar. Zeker als het astmagerelateerde klachten betreft. En ja, astmatische hoest bestaat absoluut.

Ik zou eerst die pufjes proberen, en vraag me af wat een osteopaat in hemelsnaam zou moeten bewerkstelligen bij een kind met luchtwegklachten.

Dank voor je tip voor de luuf. (Astmatische) hoest relateerde ik inderdaad niet meteen aan astma klachten. 
Met die pufjes bedoel je flixotide of zijn er betere alternatieven pufjes tegen astmatische hoest? (Geen benauwdheid)

Nou ja, er zijn mensen in onze omgeving die daar wel baat bij hebben gehad. Je wilt er toch alles aan doen dat de kleine man zo snel mogelijk opknapt en niet constant pufjes hoeft te nemen. 

Jeerke1 schreef op 28-12-2022 om 00:26:

[..]

Dank voor je tip voor de luuf. (Astmatische) hoest relateerde ik inderdaad niet meteen aan astma klachten.
Met die pufjes bedoel je flixotide of zijn er betere alternatieven pufjes tegen astmatische hoest? (Geen benauwdheid)

Nou ja, er zijn mensen in onze omgeving die daar wel baat bij hebben gehad. Je wilt er toch alles aan doen dat de kleine man zo snel mogelijk opknapt en niet constant pufjes hoeft te nemen.

Die pufjes zorgen ervoor dat hij opknapt, het alternatieve ( bedoelde je dat ook als in: alternatieve of bedoelde je dat letterlijk als alternatief? ) zorgt ervoor dat hij blijft kwakkelen. Astma moet je serieus nemen en op die leeftijd zijn ze nog zo kwetsbaar. Beter een puf met ontstekingsremmer en evt luchtwegverwijderaar dan gaan rommelen met zaken die een verkeerd effect hebben. 

Max88 schreef op 28-12-2022 om 01:19:

[..]

Die pufjes zorgen ervoor dat hij opknapt, het alternatieve ( bedoelde je dat ook als in: alternatieve of bedoelde je dat letterlijk als alternatief? ) zorgt ervoor dat hij blijft kwakkelen. Astma moet je serieus nemen en op die leeftijd zijn ze nog zo kwetsbaar. Beter een puf met ontstekingsremmer en evt luchtwegverwijderaar dan gaan rommelen met zaken die een verkeerd effect hebben.

Je bedoelt een luchtwegverwijder, geen verwijderaar, dat is wel een heel drastische manier om van je astma af te komen.....

Luuf werkt hier perfect. Absolute aanrader.

Ysenda schreef op 28-12-2022 om 01:23:

[..]

Je bedoelt een luchtwegverwijder, geen verwijderaar, dat is wel een heel drastische manier om van je astma af te komen.....

Autocorrect maakt er na de update een puinhoop van, ik bak de vreemdste woorden, maar ben te laat het te verbeteren, toch bedankt👍😄

Voor wat het waard is bij zo'n heel jong kind van drie: ik moest drie jaar geleden zó erg hoesten en schrapen dat ik de hele dag niets anders deed. Ik begon aan het eind van de morgen en dan de ganse dag door. Ik heb talloze verdachte struiken en voorwerpen weggegeven of -gegooid; de ventilatie dichtgepropt en zelfs broomhexine als slijmverdunner gekocht.  

Het probleem is nooit geïdentificeerd en het is nooit overgegaan. Wel raakte ik gewend aan de altijd aanwezige prikkel en mijn respons op die prikkel werd toen vanzelf zwakker. Met andere woorden: ik wende aan het gevoel en hoesten deed ik toen amper meer.

Mijn jongste had precies hetzelfde . Elke keer kreeg ze weer een andere diagnose , pseudokroep , astmatische bronchitis , allergische astma enz.  . Luuf hielp wel , maar de pufjes ( luchtwegverwijder ) beter , geloof inderdaad dat dat flixotide heette .

Mijn peuter heeft onderhoudsmedicatie (pufjes) gekregen van de kinderarts en medicatie voor als ze al verkouden is. Werkt goed bij haar. 

Supermama82 schreef op 28-12-2022 om 01:30:

Luuf werkt hier perfect. Absolute aanrader.

Alle (kinder)artsen raden het gebruik van Luuf af bij astmagerelateerde klachten, omdat de kamfer- en mentholdampen die alleen maar verergeren. Dit staat nota bene in de gebruiksaanwijzing van Luuf zelf.

Ik heb de reacties niet gelezen, maar mijn dochter heeft van kleins af aan jaarlijks een kuur nodig gehad bij verandering van weer,vanwege het vele hoesten, op het moment dat het weer weer vochtig werd. Dit was vanaf haar 6de tot aan haar 10de ongeveer. Heel vervelend en in die  periodes hoestte ze haar longen echt uit haar lijf en het hele huis lag snachts wakker. Maar ze was nooit benauwd. Tot ze ongeveer twaalf was en snachts ontzetten benauwd wakker werd we naar de HAP zijn geweest en ze 4 dagen opgenomen is geweest. vanaf toen op astma medicatie (ventolin en flixotide) en het hoesten was weg. Al die jaren ervoor is ze niet benauwd geweest, en moest ze altijd erg hoesten. Wat ik wil zeggen het kan wel degelijk astma zijn zonder dat ze (zichtbaar) benauwd is.

Jeerke1

Jeerke1

29-12-2022 om 01:09 Topicstarter

dank voor de tips. Ik heb zelf ook astma gehad maar ben er overheen gegroeid. Alleen was ik zelf altijd heel benauwd, daarom associeerde ik het hoesten niet met astma.
Vanaf wanneer was er bij jullie een werking van flixotide te merken?
Moet je dan aan dagen of aan weken denken?

Jeerke1 schreef op 29-12-2022 om 01:09:

dank voor de tips. Ik heb zelf ook astma gehad maar ben er overheen gegroeid. Alleen was ik zelf altijd heel benauwd, daarom associeerde ik het hoesten niet met astma.
Vanaf wanneer was er bij jullie een werking van flixotide te merken?
Moet je dan aan dagen of aan weken denken?

Hier in combi met ventolin 1 a 2 weken volledig, daarna afbouwen, maar ik neem aan dat dat effect per persoon kan verschillen. Na 1 week merkte ik duidelijk verschil in beter doorademen en minder hoestprikel. 

Hier moest dochter de hele winterperiode gebruiken en in voorjaar afbouwen. Maar goed haar klachten waren duidelijk aan het vochtige weer te linken..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.