Nick90
09-12-2025 om 22:20
Hoeveel schermtijd voor peuter?
Hoihoi,
Ik weet dat hier meer ouders met peuters zijn dus ik dacht laat ik hier m'n licht eens opsteken.
Wij houden van achtergrondgeluid en hier gaat de tv 's ochtends aan en pas uit als we naar bed gaan, ook als we thuis zijn met de kinders. Verder mag dochter soms op de iPad of krijgt ze de telefoon van een van ons om haar even af te leiden of gaat ze bij haar broer op z'n kamer meekijken terwijl hij zit te gamen.
Hoeveel tijd hebben jullie peuters op beschikbare schermen in huis?
Max88
11-12-2025 om 14:47
Baby82 schreef op 11-12-2025 om 13:30:
TV kijken is eenzijdige communicatie! Lees de link van Mugs even Nick90 e.a.
Ja dus? Net als de radio de laptop, een belerende ouder enz. Dat betekent nog steeds niet dat het niet leerzaam kan zijn.
Nick90
11-12-2025 om 21:25
troelahoep schreef op 11-12-2025 om 11:00:
[..]
In zo'n geval zou je naar mijn idee moeten afzien van lange autoritten in je eentje met een peuter? Want dat was de vraag: Nick geeft zijn kind tijdens lange autoritten een schermpje. Afgezien van dat ik vind dat je in staat moet zijn tot enigszins gezellige communicatie met je kind tijdens een autorit (lees beschikbaar zijn) zou ik onrustig worden van wat mijn kind allemaal voor potentiële bagger zou zien op het schermpje. Of wat je moet doen als het kind het verkeerde knopje heeft aangetikt en vervolgens alsnog om aandacht gaat vragen.
Niet alleen tijdens lang autoritten, ook als we naar plee gaah, of als de vrouw haar haar wil wassen
Sterling
11-12-2025 om 21:29
Nick90 schreef op 11-12-2025 om 21:25:
[..]
Niet alleen tijdens lang autoritten, ook als we naar plee gaah, of als de vrouw haar haar wil wassen
Die kleine kan toch gewoon spelen als je naar t toilet gaat? Desnoods hou je de deur open en klets je een beetje.
Als ik douche en mijn haar was gaat mijn dochter gewoon mee naar boven, speelt wat op haar kamer, komt af en toe in de badkamer kijken.
Waarom kan dat met jullie kind niet dan?
Nick90
11-12-2025 om 21:48
Sterling schreef op 11-12-2025 om 21:29:
[..]
Die kleine kan toch gewoon spelen als je naar t toilet gaat? Desnoods hou je de deur open en klets je een beetje.
Als ik douche en mijn haar was gaat mijn dochter gewoon mee naar boven, speelt wat op haar kamer, komt af en toe in de badkamer kijken.
Waarom kan dat met jullie kind niet dan?
Omdat ons kind de tent afbreekt zonder toezicht. Jouw kind is niet de standaard voor elk kind.
Tureluur
11-12-2025 om 21:50
Ik merk dat mijn peuter juist tijdens momenten waarop er gewacht moet worden oid veel leert. Dan praten we over wat er te zien is, spelen we taalspelletjes, zingen we liedjes. En we trainen geduld en frustratietolerantie.
Volgens mij is het best schadelijk om zulke momenten allemaal op te vullen met schermtijd, want dan mis je dat allemaal.
Sterling
11-12-2025 om 22:25
Nick90 schreef op 11-12-2025 om 21:48:
[..]
Omdat ons kind de tent afbreekt zonder toezicht. Jouw kind is niet de standaard voor elk kind.
Daar ga je dat toch tijd insteken om dat af te leren? Lijkt me niet normaal dat een kind de tent afbreekt toch?
Speelt je kind dan ook helemaal nooit alleen? Zichzelf vermaken?
Nehalennia
11-12-2025 om 22:26
Sterling schreef op 11-12-2025 om 22:25:
[..]
Daar ga je dat toch tijd insteken om dat af te leren? Lijkt me niet normaal dat een kind de tent afbreekt toch?
Nee, en daarbij open je een topic over die schermtijd, dus je bent daar zelf ook op aan het relecteren dan toch Nick?
troelahoep
11-12-2025 om 23:35
Nehalennia schreef op 11-12-2025 om 22:26:
[..]
Nee, en daarbij open je een topic over die schermtijd, dus je bent daar zelf ook op aan het relecteren dan toch Nick?
dat idee had ik ook. Nick denkt zelf eigenlijk het zijne van het schermgebruik, en wil even peilen wat normaal.
Ik zou denken, investeer in goed gedrag van jullie dochtertje als je zelf gebruik maakt van het sanitair. Vertel wat je gaat doen, dat je zo terug bent, dat zij intussen lekker kan gaan spelen met het een of ander. Waarom breekt ze de tent af: om aandacht te krijgen? Is ze bang of verveeld als papa of mama te lang uit beeld blijft? Je kan ook het weggaan naar een andere ruimte langzaam opbouwen: eerst een halve minuut achter de deur staan, daarna een minuutje, 3 minuten om te plassen, etc.
Blijf niet te lang op de wc of onder de douche - het is tenslotte nog maar een kind van 2,5 - 3 jaar ofzo? Of neem haar mee, of ga je haar alleen wassen als ze slaapt of er ook iemand anders thuis is.