Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hoeveel schermtijd voor peuter?

masatu schreef op 10-12-2025 om 08:49:

Hier staat de tv enkel soms 's avonds aan als peuter in bed ligt, verder niet.
We kijken met peuter (2,5j) af en toe op de telefoon een filmpje of foto's van neefjes/nichtjes die ver weg wonen, of bijv. foto's van hemzelf, en praten er dan over wat er te zien is. Gemiddeld 15 minuten op vrije dagen denk ik.
's Ochtends (in bed) doe ik vaak wat puzzeltjes op mijn telefoon en dat vind hij soms ook leuk om mee te kijken. Bijv. een woordzoeker (dat ik met zijn vingertje een woord afstreep).

(Kinder)muziek enkel via Spotify op de geluidsbox, geen beeld. Mijn ouders zetten wel eens een kinderliedje op via Youtube op de iPad, maar dan verandert hij in een zombie (ipv zelf meedansen/zingen wat hij doet als alleen de muziek aan staat).

Geen babytv hier, en alle schermtijd is dus samen en niet als vermaak zonder mijzelf erbij.

Babytv en dat cocomelon is echt verslavend voor die kleintjes. Dat wordt ook wel vergeleken met crack door experts. Waar is tiktak gebleven van vroeger. Dat was zo rustgevend. 

Rosemary00 schreef op 10-12-2025 om 08:55:

[..]

Babytv en dat cocomelon is echt verslavend voor die kleintjes. Dat wordt ook wel vergeleken met crack door experts. Waar is tiktak gebleven van vroeger. Dat was zo rustgevend.

Dat is op Ketnet gebleven En via Amazone Prime kan je het ook kijken.

Hier inmiddels een kleuter. Hij mag in de ochtend 15/20 min televisie kijken. En meestal in de middag ook 15/20 min.
Tablet alleen in de auto als we onderweg naar vakantie zijn. En in het voorseizoen sochtends even in de weekenden op de camping.
Telefoon alleen als hij ergens mee is waar lang gewacht moet worden. En dan max 15 min. Maar dat komt hooguit 1 keer per 3 maanden voor.

Bij ons dus liever via de televisie wat kijken als de tablet of de telefoon. Dit ook op aanraden van de oogarts. De tablet en telefoon zijn nog steeds niet goed voor de ogen.

Boarn schreef op 10-12-2025 om 08:12:

Zo min mogelijk, zodat ze niet verslaafd raakt aan prikkels....zoals jullie.....

De hele dag maar geluid en flitsen om haar heen is toch niet goed. Laat haar lekker in stilte een puzzel maken, kleuren of door een boekje bladeren. Zodat ze kan fantaseren, wegdromen en naar haar eigen stem leert luisteren. En het brein zich fatsoenlijk kan ontwikkelen. Ik ben er van overtuigd dat je je kind echt te kort doet in haar ontwikkeling als er de hele dag maar prikkels om haar heen zijn.

Ik denk dat het bij volwassenen ook cognitief beperkend werkt. 
Mensen die toch al moeite hebben met nadenken en dingen bedenken, worden zo niet gestimuleerd om dat te ontwikkelen omdat er altijd afleiding is.

Mijn 4 jarige kijkt wel dagelijks televisie. Vaak in de ochtend ca 15 min. Op schooldagen dan verder niet meer. In het weekend vaak langer in de ochtend en dan vaak in de namiddag ook nog wel een uurtje; soms juist om wat rust te brengen en met slecht weer juist om haar te laten dansen en springen. Daar kies ik het filmpje dus op uit. Nu in Sinterklaastijd had ik een youtube kanaal gevonden met Pietendansjes bijvoorbeeld. Ze heeft ook een tijdje zelf op de tablet naar youtube filmpjes gekeken, maar dan kwam ze steeds uit bij korte filmpjes zonder tekst waar ze apathisch naar zat te kijken. Dat vind ik niks. Sowieso is tv niet slecht voor de ogen en tablets en telefoons wel.
Ik moet wel zeggen dat ze er nu als 4-jarige minder naar vraagt dan zeg een jaar geleden. Ze kan nu veel beter kleuren en knutselen en boekjes kijken om haar rustmoment te pakken. Dat is 'vanzelf' zo gegroeid, dus niet mijn verdienste. 
Mijn bijna-1-jarige kijkt nog geen schermpjes, staan wel soms op door zus, maar boeit haar nog niet.

Rosemary00 schreef op 10-12-2025 om 08:55:

[..]

Mijn schoonouders hadden laatst dus een aflevering van Tiktak aangezet voor peuter. Maar ik moet zeggen dat ik het eigenlijk best "intensief" vond voor peuter met zoveel wisselende beelden en meteen weer door, voor je kon verwerken wat er te zien was geweest of er even iets korts over zeggen. 

Wij hebben de hele dag radio aan, ook toen de kinderen peuter waren. Toen ze 4 en 2 waren kwam er een ipad in huis, daar mochten ze af en toe een spelletje op doen of een filmpje kijken. Wel keken ze elke ochtend kindertv tijdens het ontbijt op de bank. Vanaf dat ze 3 en 5 waren denk ik? Dingen als Bob de bouwer, Mike de ridder en dat soort Nederland 1 spul. Sesamstraat keken ze dan weer niet. 

Temet schreef op 10-12-2025 om 08:37:

[..]

Er zijn ook nog altijd CD-spelers etc. te koop

Klopt. Ik heb zelf een heel mooi retro exemplaar met cd speler erin. Maar wij zijn in onze omgeving wel de uitzondering. Best jammer, ik vind plaatjes draaien nog steeds erg leuk. 

Heel weinig. Wij kijken overdag sowieso geen tv. We hebben ook geen radio, die functie zit op de tv, maar staat ook niet aan. 
Dochter kijkt af en toe tv, vooral in het weekend, want doordeweeks heeft ze in de avond vaak sport/clubjes. Soms kijkt ze op de laptop wat op youtube of doet een spelletje, maar dat is ook af en toe, niet dagelijks.

Toen ze peuter was keek ze heel af en toe iets op tv, misschien een half uurtje per week of zo. Spelletjes op onze telefoon helemaal niet. Ook op aanraden van de oogarts, dochter heeft al sinds ze twee is een bril voor bijziendheid. 

Ysenda schreef op 10-12-2025 om 08:13:

[..]

Als je radio luistert via de tv heb je er geen bewegende beeld bij.

Bij sommige zenders wel maar dat zijn inderdaad de uitzonderingen. Ik zie hier om mij heem dat mensen zenders met non-stop muziek ook radio noemen en het gerust de hele dag aan hebben staan. Ik zou er hor en dol van worden.

Nick90

Nick90

10-12-2025 om 10:38 Topicstarter

We hebben geen radio dus vandaar de tv. Maar we hebben meestal iets opstaan als love nature. Kinderprogramma's hebben we zelf een hekel aan dus dat zetten we ook niet op.
Ze kijkt alleen als ze het intressant vind of naar reclame tussendoor. iPad en telefoon gebruiken we om haar even af te leiden tijdens een lange autorit of als ze ergens op moet wachten 

Hier een kleindochter van 16 maanden die eenmaal per week bij ons is. Ze heeft al precies door hoe ze met de afstandbediening de tv kan aanzetten. Het is verbazend hoe snel die 'verslaving' werkt. Ze kijkt graag liedjes van Juf Roos, gaat daar helemaal in op. Vindt het nu nog prima als je het weer uitzet, maar ik verwacht dat ze daar binnenkort ook wel boos om gaat worden. We beperken het dus echt. Moet dus echt de afstandsbedieningen opbergen, dan vraagt ze er zelf nog niet naar. Telefoons hetzelfde, als ze er maar eentje ziet wil ze hem hebben. 
Ik vind het in de winterperiode ook wel lastig hoor. Binnen is ze snel uitgespeeld, buiten spelen is nog lastig want ze loopt nog niet los en kruipen door een natte speeltuin is niet echt ideaal. We zoeken dus maar heel veel binnenspeeltuinen, kidscafe's etc. op. 

Nick90 schreef op 10-12-2025 om 10:38:

We hebben geen radio dus vandaar de tv. Maar we hebben meestal iets opstaan als love nature. Kinderprogramma's hebben we zelf een hekel aan dus dat zetten we ook niet op.
Ze kijkt alleen als ze het intressant vind of naar reclame tussendoor. iPad en telefoon gebruiken we om haar even af te leiden tijdens een lange autorit of als ze ergens op moet wachten

Een verslaving is zo ontwikkeld.  Als je de tv nu uitzet vraagt ze er dan om? Of gaat ze gewoon verder met spelen en/of merkt ze het niet?

Mijn kinderen zijn inmiddels 16 en 20, maar in hun tijd hadden we naast de tv ook nog allerhande CD's met kinderliedjes etc. Misschien toch het overwegen waard om zoiets aan te schaffen ("Vriendjes voor altijd" is een absolute aanrader imho). Wel iets van afleiding/achtergrondgeluid maar zonder dat uk aan een schermpje geplakt zit. 

10 minuten tiktak op Youtube soms als ik mijn haar wil wassen, verder nooit. Mijn dochter vermaakt zich verder eigenlijk prima zonder scherm, en ik denk dat dat veel beter is voor haar omtwikkeling.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.