Nick90
09-12-2025 om 22:20
Hoeveel schermtijd voor peuter?
Hoihoi,
Ik weet dat hier meer ouders met peuters zijn dus ik dacht laat ik hier m'n licht eens opsteken.
Wij houden van achtergrondgeluid en hier gaat de tv 's ochtends aan en pas uit als we naar bed gaan, ook als we thuis zijn met de kinders. Verder mag dochter soms op de iPad of krijgt ze de telefoon van een van ons om haar even af te leiden of gaat ze bij haar broer op z'n kamer meekijken terwijl hij zit te gamen.
Hoeveel tijd hebben jullie peuters op beschikbare schermen in huis?
Zeespiegel
09-12-2025 om 22:48
3x 20 minuten op tablet. Maar soms kijkt kleuter ook mee, als het nieuws opstaat. Of kijkt mee als mijn man een spel op zijn tablet speelt.
Of soms om een specifiek liedje te laten horen of een leerzaam filmpje te tonen, naar aanleiding van een gespreksonderwerp.
Als er iets aanstaat gaan die ogen er automatisch naar toe.
Ysenda
09-12-2025 om 23:03
peuter: overdag niet, eind van de middag een half uurtje tv kijken.
Voor achtergrond geluid heb je de radio.
troelahoep
09-12-2025 om 23:06
geen.
Hooguit dat peuter wakker was nadat die al naar bed was gegaan en wij tv keken. Ik zou een peuter zeker geen schermpje geven.
Nick90
09-12-2025 om 23:43
TwanRaaijman schreef op 09-12-2025 om 23:31:
Bij ons staat de tv ook vaak aan hoor, gewoon als achtergrond. Onze peuter kijkt af en toe mee, maar meestal speelt hij gewoon door. We proberen wel een beetje grenzen te houden met iPad en telefoon, meestal alleen even tussendoor als we iets moeten doen.
Ik denk dat het per gezin echt verschilt. Zolang je kind ook genoeg andere dingen doet (spelen, buiten zijn, knutselen), is het allemaal niet zo zwart-wit denk ik. Je doet wat werkt voor jullie situatie. 😊
Hier staat de tv heel de dag aan, meestal wel met iets als love nature oid (via kpn) dochter gaat meestal gewoon spelen en kijkt niet naar de tv. De IPad is voor situaties dat ze bijv even moet wachten of zichzelf moet vermaken.
Kampeerder
10-12-2025 om 05:41
Als peuter keken mijn kinderen alleen Sesamstraat een paar keer per week. Of heel soms Teletubbies.
Wij hadden geen schermtijd, maar programmabeleid. De oudsten zijn wel 25+inmiddels dus is lang geleden.
Jongste zag iets meer want oudere broer en zus mochten inmiddels iets meer kijken.
Happyapple
10-12-2025 om 06:40
Ik kijk zelf eigenlijk nooit meer tv en de tv staat zeker niet de hele dag aan. Als peuter keken ze wel wat babytv enz. Nu kijken ze cartoonito of YouTube of Netflix
Bakblik
10-12-2025 om 07:10
Wat hier al eerder is gezegd: Tv uit en radio aan als je per se achtergrondgeluid wil. Dat scheelt al heel veel schermtijd voor de peuter. Dan kan je de schermtijd beter doseren.
Dan is het nog speciaal als ze even Sesamstraat mag kijken of het jeugdjournaal over een jaar of 2.
Dan geef je even de ipad voor een spelletje en zet je een kookwekker.
Mijn peuters mochten tussen 2005 en 2007 spelletjes doen op de pc als ik de badkamer poetste. Dat was 1x in de week groot feest. Verder keken ze kindertv als ik eten kookte zo'n 3 kwartier per dag.
Diezijnvanmij
10-12-2025 om 08:05
"Uit de Richtlijn gezond schermgebruik komen de volgende adviezen naar voren: 0-2 jaar: geen scherm. 2-4 jaar: maximaal 30 minuten per dag."
Onze oudste (4 jaar) vindt schermen fantastisch. Hij mag 's avonds tv kijken, maar krijgt verder geen tablet/telefoon/oid in handen. En daar kiezen we heel bewust voor. Hij is zo'n kind dat er helemaal in opgezogen wordt en alleen maar meer wil.
Onze jongste (2 jaar) geeft er niets om. Kijkt niet mee naar de tv, heeft geen interesse in filmpjes. Krijgt ook geen scherm in handen.
@Nick: je zegt dat je de kleinste een scherm geeft als ze even moet wachten of zichzelf moet vermaken. Wees je er bewust van dat ze beide niet leert als je haar een scherm geeft. Daarmee zet je haar namelijk gewoon op standby stand. Jij hebt dan geen last van haar, maar je creëert er een nieuw probleem mee.
Gingergirl
10-12-2025 om 08:10
Ik lees " radio aan" maar veel mensen hebben geen radio of luisteren radio via de tv.
De hele dag de tv aan is wel erg veel hoor, ik snap dat je achtergrond geluid wil maar dan zou ik een radio aanschaffen.
Boarn
10-12-2025 om 08:12
Zo min mogelijk, zodat ze niet verslaafd raakt aan prikkels....zoals jullie.....
De hele dag maar geluid en flitsen om haar heen is toch niet goed. Laat haar lekker in stilte een puzzel maken, kleuren of door een boekje bladeren. Zodat ze kan fantaseren, wegdromen en naar haar eigen stem leert luisteren. En het brein zich fatsoenlijk kan ontwikkelen. Ik ben er van overtuigd dat je je kind echt te kort doet in haar ontwikkeling als er de hele dag maar prikkels om haar heen zijn.
Ysenda
10-12-2025 om 08:13
Gingergirl schreef op 10-12-2025 om 08:10:
Ik lees " radio aan" maar veel mensen hebben geen radio of luisteren radio via de tv.
De hele dag de tv aan is wel erg veel hoor, ik snap dat je achtergrond geluid wil maar dan zou ik een radio aanschaffen.
Als je radio luistert via de tv heb je er geen bewegende beeld bij.
Diezijnvanmij
10-12-2025 om 08:17
Boarn schreef op 10-12-2025 om 08:12:
De hele dag maar geluid en flitsen om haar heen is toch niet goed. Laat haar lekker in stilte een puzzel maken, kleuren of door een boekje bladeren. Zodat ze kan fantaseren, wegdromen en naar haar eigen stem leert luisteren. En het brein zich fatsoenlijk kan ontwikkelen. Ik ben er van overtuigd dat je je kind echt te kort doet in haar ontwikkeling als er de hele dag maar prikkels om haar heen zijn.
Ik denk dat je daar helemaal gelijk in hebt. Er was laatst een interessante video van een dokter die uitlegde dat veel mensen denken dat ze ADHD hebben, maar eigenlijk kampen met een verslaafd en overprikkeld brein. En dat hij ziet dat je, wanneer je de prikkels afzwakt (lees: schermtijd), de ADHD symptomen ook afnemen.
Nick heb je hier al wel eens van gehoord?
Smartphonevrij Opgroeien – De Nederlandse grassroots beweging van ouders die geloven dat de kindertijd te kort is om op een smartphone door te brengen.
Temet
10-12-2025 om 08:37
Gingergirl schreef op 10-12-2025 om 08:10:
Er zijn ook nog altijd CD-spelers etc. te koop
Madamecannibale
10-12-2025 om 08:45
Dat verschilt per dag. Meestal mag ze in de ochtend een kwartiertje/half uurtje kijken en rond etenstijd nog even, soms minder. Zelf kijken wij soms tv overdag maar dan kijkt ze niet echt mee.
Heel eerlijk, ik gebruik het meestal uit gemak. Dochter kan nogal nukkig zijn in de ochtend en niets willen. Ze wil dan ook niet eten, haren borstelen, dat soort dingen. Ik zet dan wel eens een filmpje op en daarna gaat het meestal een stuk beter. Wij zijn wel heel selectief in wat ze mag kijken. Dus wel Nijntje, Sesamstraat, Kikker of Bing of zoiets. Maar geen paw patrol of peppa big, daar wordt ze juist erg boos en overprikkeld van.
masatu
10-12-2025 om 08:49
Hier staat de tv enkel soms 's avonds aan als peuter in bed ligt, verder niet.
We kijken met peuter (2,5j) af en toe op de telefoon een filmpje of foto's van neefjes/nichtjes die ver weg wonen, of bijv. foto's van hemzelf, en praten er dan over wat er te zien is. Gemiddeld 15 minuten op vrije dagen denk ik.
's Ochtends (in bed) doe ik vaak wat puzzeltjes op mijn telefoon en dat vind hij soms ook leuk om mee te kijken. Bijv. een woordzoeker (dat ik met zijn vingertje een woord afstreep).
(Kinder)muziek enkel via Spotify op de geluidsbox, geen beeld. Mijn ouders zetten wel eens een kinderliedje op via Youtube op de iPad, maar dan verandert hij in een zombie (ipv zelf meedansen/zingen wat hij doet als alleen de muziek aan staat).
Geen babytv hier, en alle schermtijd is dus samen en niet als vermaak zonder mijzelf erbij.