Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

07-02-2009 om 14:06

Houdgreep

Hoi hoi, onze dochter heeft een tijdje geleden besloten dat haren en teennagels niet meer geknipt mogen worden. Tenminste, niet die van haar. Vorige week wilde ik haar teennagels knippen, die waren zo lang dat ze met een boogje haar teen ingroeiden (griezel, te lang gewacht omdat ze elke keer begon te krijsen). Dochter zette weer een keel op. Ik nam haar in de houdgreep en knipte toch die nageltjes. Je wilt echt niet weten hoe. Na afloop zaten dochter en ik onder de kots (ze had gespuugd van pure woede/wanhoop/weetikwat) en waren we helemaal uitgeput.
Een beetje meelezer voelt de vraag wel aan: ik heb geen zin meer in dit soort ueberdrama's en zoek de Ultieme Knip Tip.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Linda99

Linda99

07-02-2009 om 14:57

Massi

Hoe oud is ze? Want vanaf een bepaald moment kun je best goed praten met een kind en kun je ze met wat moeite overtuigen om nagels te laten knippen.

Zo heb ik het ook gedaan toen mijn jongste dwars ging liggen. Duidelijk uitgelegd waarom het moest en iets leuks voor erna in het vooruitzicht gesteld. Een sticker of in het weekend chipjes ofzo. Dat heb ik maar 1 of 2 keer hoeven doen en toen was het verzet weg omdat ze merkte dat het helemaal niet erg was......

Kiki

Kiki

07-02-2009 om 15:13

O massi, herkenning

Ik ben hier illegaal, want mijn zoontje is nog geen jaar.
Maar nagels knippen is hier ook altijd een drama.

Ik doe hetzelfde als jij. Kind in de houtgreep en zo snel mogelijk doen. Krijsen, gillen alsof ik hem wat weet niet wat aandoe.

Ik wilde alleen even laten weten dat je niet de enige bent
Geen tips dus, maar ik ga dit draadje zeker in de gaten houden voor de ultieme tip

Ook

Herkenning!

Alleen bij ons bij het tandenpoetsen, het ergste is dan ook nog het wegdraaien van haar mond en haar kaaken stijf op elkaar dus met geen mogelijkheid een tandenborstel er in te krijgen. Liedje zingen werkt niet meer...

Wb nagels knippen: een liedje zingen? Ik zing een zelf verzonnen liedje op melodie van smakelijk eten. Met het zinnetje 'ben al bijna klaar, knip knip knip' in de herhaling.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-02-2009 om 20:12

Fijn

Ik dacht wel dat ze niet de enige dramakoningin was, maar toch fijn om herkenning te lezen. Ze is ruim twee en weet heel goed dat het geen pijn doet. Ze maakt er ook nog maar pas een Griekse tragedie van. Het is vreemd, in het begin is de driftbui duidelijk 'nep', maar gaandeweg windt ze op en raakt ze echt overstuur.
Liedjes zingen, met de telefoon van mama spelen, televisie kijken, allerlei heerlijks of leuks in het vooruitzicht stellen, niets helpt. Ze heeft zichzelf in het hoofd gehaald dat het knippen van teennagels en haartjes pijn doet, gevaarlijk is enzovoort. Zucht. Het gaat vast wel weer over...
Groetjes
Massi

Wat tips

hier ook soms drama's met teennagels knippen. Wat hier (een beetje) helpt:
- knippen gebeurt als ze net uit bad komen - dan zijn de nagels zacht en doet het minder snel pijn
-papa gaat alvast voorlezen (ik ben de familie-nagelknipper hier in huis)
-als er niet wordt voorgelezen: een gesprek beginnen over iets totaal anders
-desnoods: voor de tv knippen
Als ze groter worden, gaat het makkelijker...

Caroro

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-02-2009 om 12:13

Slapend

Toen mijn zoon een baby was deed ik het nog wel eens in zijn slaap. Nu kan ik hem wel overtuigen dat ik zijn nagels moet knippen omdat het zeer gaat doen als ze gaan scheuren. In ruil daarvoor mag hij dan ook 1 nagel van mij knippen

En hier

is nagels knippen ook niet favoriet. Handen mag ik dan nog doen, maar tenen zijn ook uit den boze. Wat ik doe om het draaglijk te maken:
- liedje zingen over elke vinger/teen die geknipt wordt
- na het bad knippen
- bij de teennagels is een klein knipje aan de zijkant vaak genoeg, en de rest "scheur" ik dan af
- voor de tv knippen, maar meestal heeft hij alleen aandacht voor wat ik doe

Ik laat hem ook zien hoe ik mijn eigen nagels knip, zodat hij ziet dat het geen pijn doet.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-02-2009 om 21:09

Petal/roosje

Petal, helaas hebben we jouw trucs al de revue laten passeren. Die werkten niet, het gaat hier om een zeer koppig dametje. Knippen als ze slaapt wordt lastig, ze heeft nog een slaapzak en wordt bovendien zeer snel wakker. Zucht. Nou ja, ik heb nog wat tijd voor het weer een nijpend probleem wordt, haha. Een week of wat, denk ik...
Groetjes
Massi

Hmmm

en heb je al geprobeerd of het werkt als zij mag kiezen welke nagel je doet? Dat werkte hier vanavond.

Slapend zou ik ook niet doen hoor, ben veel te blij als hij lekker slaapt.

MLN

MLN

10-02-2009 om 21:52

Vastsnoeren in kinderstoel

De titel zegt het al. Alle riemen vast, tafelblad ervoor en dan proberen te knippen. We hebben sowieso een haat/liefde verhouding met nagels knippen, want toen zoontje nog een baby was, heb ik tot twee keer toe in zijn duim geknipt....aaaiiii. Ben ook de enige nagelknipper in huis, papa durft het al helemaal niet. Kind is bijna 2,5 jaar en je kunt al met veel dingen onderhandelen met hem, maar nagels knippen......nee dus!

Massi Nissa

Massi Nissa

11-02-2009 om 18:11

Hihi mln

Tja, het was hier dus de laatste keer ook gewoon brute kracht waarmee ik die nagels geknipt kreeg. Ik vind het nog niet eens zo'n gek idee, vastbinden in de kinderstoel.
Dochter was trouwens gisteren zo lastig dat ik dreigde om de box weer uit de schuur te halen, omdat ze zo baby-achtig huilde. Dochter herkent loze dreigementen feilloos en was niet onder de indruk: "Box kan niet mama, het is nu te laat."
Groetjes
Massi

MLN

MLN

11-02-2009 om 18:48

Massi

Loze dreigementen...joh, ik dacht echt het wiel te hebben uitgevonden want het werkte perfect. Vooral het: dan gaat mama alleen naar winkel/boven/whatever. Tegenwoordig wordt ik vriendelijk toegewuifd en zegt kind: ik wachte. Maw: ga je gang maar, ik wacht hier wel. Het enige wat nog een beetje helpt is dreigen met de vuilnisman.... Hij heeft nu een fase waarin hij alles kapot wil maken als hij boos. Of tenminste, dat zegt hij. Dus ik reageer met: maak maar kapot dan kan mama het weggooien en dan komt de vuilnisman en die neemt het mee. En tsja, die vuilnisman, heeft ie toch wel respect voor.... En bij echt dramatisch wangedrag vraag ik: moet mama tot drie tellen??? Op de een of andere manier vind hij dat heel indrukwekkend want ik ben nog nooit verder gekomen dan 1......

Mln

Ha dat tot 3 tellen werkt hier dus echt al heel lang niet meer. Ik: 1, 2, 3... en dan gaat zoon mooi verder: 4, 5, 6, etc. Probeer dan maar niet te lachen.

Als het kind slaapt?

Kan dat niet: knippen als hij/zij slaapt?

Wij hebben vergelijkbare drama's gehad met één van de kids bij de kapper. Echt panisch voor haren overal en nergens. Was de kapper ook nog zo slim om hem een lolly te geven, want hij was zo zielig. Met een jankend kind en overal geknipte haren, is een lolly echt een drama...

MLN

MLN

14-02-2009 om 20:03

Vervolgvraag mbt oren

Hoe doen jullie dat met oortjes schoonmaken? Dat is hier dus net zo'n drama als nagels knippen. Ik gebruik die speciale babywattestaafjes maar heb het idee dat ik daarmee niet genoeg troep uit zijn oortjes haal. Heel voorzichtig ooit eens eens gewoon wattestaafje geprobeerd, maar toen draaide hij zijn hoofd en schoot ik iets te ver door...aaaaiiiii!!!! En hoe vaak maken jullie de oortjes schoon?
Heb trouwens vanavond weer een nagelknipsessie achter de rug. Heb meteen alles gedaan, handen en tenen en oh, oh, oh, wat een verzet! En oh, oh, oh, wat wordt dat kind sterk!

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2009 om 07:30

Niet

Ik doe nooit iets met de oortjes. Nooit gedaan ook. Volgens mijn moeder hoeft het niet, het regelt zich vanzelf. Nu moet ik er wel bij vermelden dat dochter nooit oorontsteking of iets dergelijks heeft gehad, dus ze heeft geen extra hoeveelheden smeer in haar oortjes.
Wat nagels knippen betreft: gisteravond in bad heb ik twee nageltjes geknipt. Er was strijd, maar er werd niet overgegeven, het was zo voorbij. Vanavond weer twee nageltjes. Was ook een tip hier van het forum, elke avond een of twee nageltjes doen en dan bijhouden.
Groetjes
Massi

Oren

Doe ik vrijwel ook niet. Alhoewel ik, als ik het doe, zoon bij zijn gezicht vastpin op het aankleedkussen. Zielig he . Zoiets is trouwens minder erg dan teennagels knippen.

Massi

Hmm, ja als je het zo volhoudt en elke dag 1 of 2 nageltjes doet (en dus ook geen tussenpauze houdt - al knip je maar alsof) dan went ze er misschien beter aan. Ik bedoel, 1 keer in de maand opeens weer die schaar is misschien best eng omdat ze de vorige keer al een beetje vergeten is?

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2009 om 17:22

Petal, precies!

Dat dacht ik ook, elke paar weken met die schaar vindt ze duidelijk eng. Elke avond moet die angst een beetje wegnemen.
Groetjes
Massi

Limi

Limi

15-02-2009 om 19:28

Nagelknippertje?

Ik gebruik een babynagelknippertje. Dat gaat beter dan een schaar.

Massi Nissa

Massi Nissa

15-02-2009 om 20:23

Limi

Ik heb zo'n babyschaartje, echt mini mini. Vandaag weer een nageltje. Nou, ik heb het gevonden, geloof ik. Hopelijk hoeft het niet meer als ze groter is - ik zie mezelf al bij een puber op de badkamerdeur bonken: "Schat, laat me er eens in, ik moet je nageltje nog knippen."
Groetjes
Massi

MLN

MLN

15-02-2009 om 22:35

Massi en de rest

Massi, ga jouw tip eens proberen van iedere keer 1 nageltje. Eens kijken wat dat brengt. Trouwens, teennagels knip ik ook als ie vast zit in de kinderstoel. En vanaf het begin al nagels knippen met een knippertje, zo'n baby-gevalletje.
Als ik zijn oortjes probeer schoon te maken dan wordt ie ook hier platgedrukt op de commode. Ik lig er bijna zelf op om bij zijn oren te kunnen komen. Maar zoals ik hier lees is dat niet echt een must, oren schoon maken. Het is dat ie af en toe met een vingertje in zijn oor zit te 'poeren' en dat ik dan denk: oh ja...oren schoon maken!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.