Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Hysterische peuter vannacht

Een tijdje terug was hier een draadje over het hysterisch wakker worden van peuters. Ik ben de neurologische term kwijt, maar misschien weten jullie het nog?
Afgelopen nacht werd mijn dochter een beetje huilend wakker en omdat ik er al 2 keer uit was geweest, "stuurde" ik mijn vriend er heen, maar binnen 2 tellen ontaardde het "beetje" in een mega-hysterische gilbui met schoppen, slaan en weggooien van tut en popje.
Omdat ik dacht dat dat de reactie op papa was, (dat gebeurt wel vaker) heb ik het overgenomen. Nou ja, overgenomen......ze wilde niet opgepakt worden, ze trapte me zowat het bed af en afstand nemen was ook geen succes. Speen en pop geven was ook geen goed plan. Ik ben even gaan plassen maar dat zinde haar ook niet. Toen heb ik 'r toch maar opgepakt en ben heen en weer gaan lopen, maar dat was het ook niet. De laatste maanden is het heel vaak bal met driftbuien en woede en noem maar op en mijn lontje is nogal kort daardoor. Ik rust niet goed uit en weet ook niet meer hoe ik haar moet opvangen/helpen. Op een gegeven moment zat ze een soort rustig op schoot en kon ik haar op bed leggen maar ik was de deur nog niet uit of het begon opnieuw. Inmmiddels was mijn bloeddruk aardig gestegen. Ik heb met mn hand wat water op haar gezichtje gedaan, ik had nl. geen idee of ze nou wakker was of niet. Maar hielp ook niet. Toen heb ik haar aan papa gegeven en hij heeft haar uiteindelijk in slaap gekregen en wij lagen weer hyper wakker. Ik huilen omdat ik het echt niet meer weet en trek (de relatie tussen mij en mn vriend is al een tijd erg slecht en we kunnen hier niet over communiceren, maar die details zal ik jullie verder besparen). Ik sta er iig vaak alleen voor en ben erg emotioneel.
Weet iemand die term nog en hoe had ik haar nou beter kunnen helpen??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

18-08-2010 om 10:49

Pavor nocturnus?

Was het pavor nocturnus? En hoe oud is ze?
Hier geen ervaring, maar ik weet nog hoe slopend het is om voortdurend uit je slaap gehaald te worden. Om de beurt nachtdienst draaien terwijl de ander een keer mag doorslapen, met oordoppen in, is dat een idee?

elsje78

elsje78

18-08-2010 om 11:31

Ook 1 keer gehad

met peuter hier, ook hysterisch, wilde niks, schreeuwen, slaan en leek niet wakker, dus niet aanspreekbaar. Duurde 10 min ofzo, daarna werd ze "wakker" en was ze doodmoe.

nachtangst noemden ze het hier toen en ik herkende alles...

groetjes

Chris35

Chris35

18-08-2010 om 11:57 Topicstarter

Zou idd kunnen

Ze heeft gemiddeld eens per maand/2 maanden zo'n dergelijk heftige aanval (ze wordt in de regel meerdere malen per week 's nachts wakker, maar das dan wel in 20 tellen weer geregeld). Maar dit zijn wel heel heftige buien waarbij ik dus heel veel moeite heb om het los te laten (en om 2 uur 's nachts hoor je haar dus echt in de hele wijk tekeergaan, volgens mij :-/
Pavor nocturnus dus. Er zijn wel veel overeenkomsten, behalve dan het tijdstip, want dat varieert wel bij haar.
Wat ik erover heb gelezen is wakker maken vantevoren, maar dat kan niet, omdat het tijdstip varieert en het zo weinig voorkomt. Dan dus laten liggen en het uitzitten met de vingers in de oren (fijn voor de rest van de straat). Ik hoop maar dat het voorlopig niet meer voorkomt, want ik trek dit soort dingen op het moment echt niet.

Vakantie

Mijn zoon van 3 heeft dit een paar weken terug een paar keer gehad. Heel fijn 's nachts op een camping..
Heel rare gewaarwording zo'n hysterisch gillend mannetje waarmee je helemaal geen contact kunt krijgen en ik had inderdaad ook geen idee of hij nou eigenlijk wakker was of niet.
Ik denk dat hij het drie keer vrij kort achter elkaar had en uiteindelijk bleek niks doen het beste te werken. Gelukkig heeft hij (en wij!) er nu geen last meer van.

Ken het ook

Dit klinkt inderdaad als pavor nocturnus. Onze zoon van zes heeft hier veel last van gehad, waarschijnlijk zelfs al als baby, hoewel dit volgens de literatuur heel zeldzaam is.

Het begint met heel hard huilen vroeg in de nacht en als je dan bij hem gaat kijken lijkt hij wel te reageren, maar hij is toch niet wakker. Als je probeert hem op te pakken of te troosten krijst hij alles bij elkaar, slaat en duwt. Het ziet er best akelig uit, alsof hij 'bezeten' is, zeg maar.

Wat wij altijd doen/deden is het licht in de kamer aan en rustig maar luid met elkaar over normale dingen gaan praten. Vaak namen we hem ook mee naar beneden op de bank in de zitkamer met een lichtje aan en heel langzaam kwam hij dan weer bij en wist absoluut niets meer van de nachtmerrie die hij had gehad (wat dus het bewijs is dat het geen nachtmerrie was).

Ik heb ook gelezen dat zo'n aanval vanzelf weer over gaat, dus ook als je niks zou doen, maar wij kunnen het gewoon niet aanhoren zonder iets te doen. Het leek overigens vaker te gebeuren als er drukte of verandering in zijn leven was. De laatste keer dat dit gebeurde is inmiddels al weer even geleden.

Heel veel sterkte ermee, het lijkt me zeker moeilijk als je zo'n aanval in je eentje moet opknappen. Besef echter dat je kind op dat moment totaal geen besef heeft van wat er gebeurt en dat niks ervan op jou persoonlijk gericht is.

Chris

Chris35

Chris35

20-08-2010 om 09:11 Topicstarter

Afgelopen nacht.....

is ze een paar uur af en aan onrustig geweest; af een toe een paar gillen en huilen, maar ze klonk aanvankelijk niet wakker. Op een gegeven moment werd het meer huilen en ben ik maar gaan kijken. Was iets met haar dekbed, dus toegedekt. Ze reageerde wel op me (boos) dus ben ik er maar zwijgend naast gaan staan. Ze piepte nog door, maar ik heb bewust niets gedaan. Na een paar minuten kon ik weg, wel deur opengelaten (ze reageerde nog op de vraag of ie open of dicht moest) en vervolgens bleef ik nog een uur of 2 wakker.... Ik hoop dat dit een goeie aanpak was en geen toeval
Ben iig helemaal gaar, gesloopt en bijna misselijk van vermoeidheid. Had op de weg zelfs moeite met concentreren. Niet echt gezond. Vandaag dus maar een duffe dag op kantoor. Gelukkig wel 2 weken vakantie in het vooruitzicht, waarin we allemaal HOPELIJK eens GOED kunnen bijslapen.....

koentje

koentje

25-08-2010 om 12:05

Vaak

komen dit soort aanvallen vaker voor in periodes van groeispurt -geestelijk of lichamelijk- of er vlak voor.
Goede nieuws dus: het wordt weer min der!

(ik heb er de politie voor aan de deur gehad: kindermishandeling zei de buurman!)

sterkte

Chris35

Chris35

26-08-2010 om 09:49 Topicstarter

Vakantie update

mijn god, wat een drama is deze vakantie. Het is alleen maar krijsen, chagrijnig zijn, niets willen. Ze slaapt van half elf s avonds tot acht u s ochtends en het begint al bij wassen en aankleden. De hel dag door zijn er wel excuses om boos te worden. Alles is stom en viels. Ik wil eignelijk alleen maar naar huis. Werken, weg van dit monstertje. Ik weet niet meer wat ik moet doen en ook papa is steeds over zn toeren. Houdt deze shit dan nooit op?????

Ohh meid

Ohh meid, heb echt met je te doen!!! Doodvermoeiend die niet meewerkende, boze peuters. Om gek van te worden idd!! Hoe oud is je dochter ook weer precies?? En ben je nu echt op vakantie?? Das helemaal balen als het dan niet lekker wil lopen.
Ik hoor op het moment van een aantal vriendinnen/buren dat hun peuter verschrikkelijk aan het draken is. Boos, driftig en niets willen zijn wel de meeste voorkomende dingen.
Ik merk dat hier een vast ritme in de dag erg goed werkt. Alles is voorspelbaar voor zijn, hij weet precies wat er gaat komen. het is een saai bestaan zo, maar het werkt hier wel.
Nou meid, zet hem op, het gaat ECHT een keer over.
leef met je mee...

Pilar

Guinevere

Guinevere

26-08-2010 om 10:55

Dit monstertje

Dit klinkt als een oververmoeid monstertje. En daardoor zitten jullie er ook compleet doorheen. Voor de lange termijn doet het niet veel, maar om je vakantie te redden zou ik toch eens aan een tabletje melatonine gaan denken om haar op tijd te laten slapen.
Wij hebben ook eens zo'n vakantie gehad met onze oudste van indertijd anderhalf jaar oud. Melatonine kenden we toen nog niet, na afloop waren we allemaal kapot van vermoeidheid.
Sterkte!

Chris35

Chris35

26-08-2010 om 13:40 Topicstarter

Pilar e.a.

ze wordt over een maand vier en is altijd al een lastige slaper geweest. Dat ze oververmoeid is kan wel kloppen, als ze om 8 u op bed ligt, is het vaak al na tienen dat ze slaapt. Wel honderd keer lopen we heen en weer of blijven we er bij. Niets helpt (rubberen hamer ???) Ze slaapt s middags niet altijd meer en dat heeft ze toch vaker wel dan niet nodig. De afgelopen dagen hier in spanje zijn we alleen maar bij t zwembad geweest en een wandelingetje in de buurt. Veel rustiger kan ik t niet verzinnen. Gistermiddag heeft ze 2 u geslapen wat er voor zorgde dat ze s avonds pas om 11 u sliep! Tot half 9 vanmorgen. Al een paar driftbuien achter de rug en nu is papa met r in t huisje. Misschien dat ze gaat slapen. Gelukkig had mijn vriend nog melatomine bij zich. Dat gaan we vanavond maar geven. Goeie tip, dank daarvoor!

dc

dc

26-08-2010 om 17:26

Chris

ik heb niet echt tips, maar ik voel met je mee! Veel sterkte hoor!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.