Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Iemand ervaring met een autistisch kind?


zonnetje123

zonnetje123

31-03-2022 om 14:06 Topicstarter

WendelmoedM schreef op 31-03-2022 om 13:02:

Als je kijkt naar wat een kind met ASS nodig heeft: voldoende rust, ritme, duidelijkheid, geen onverwachte dingen, niet teveel veranderingen, dan doe je daar de gemiddelde peuter/kleuter sowieso een plezier mee.
Consequent zijn en voorspelbaar helpt stukken beter dan eindeloos uitleggen waarom je niet wil dat hij iets doet (zoals ik nog wel ouders zie doen 😒). Op deze leeftijd leeft een kind in het moment en in zijn eigen wereld. "stop, je doet je zusje pijn" en zorgen dat hij stopt is dan lang genoeg. Een hele preek voegt niks toe, in tegendeel.
Wij noemden het destijds "puppytraining".
(Nee, ik vind kinderen geen honden. Maar er zijn wel bepaalde overeenkomsten in wat een goede aanpak is. En nee, je moet puppies ook niet hard aanpakken, uren opsluiten, uitgebreid toespreken of vertellen hoe vervelend hun gedrag voor jou is).

Alle dingen die je noemt, kunnen nog bij van alles horen en de ene ASS loopt vroeg, de andere praat vroeg, en een derde is met allebei heel laat. Dus daar kun je nog niks aan ontlenen. Het klinkt mij als een prima kind, eerlijk gezegd. Gewoon laten gaan. Ik snap sowieso niks van kleuterdocenten die verwachten dat een kind van 4 jaar de hele ochtend keurig op zijn stoel blijft zitten.

Hij is totaal niet moeilijk en heeft ook geen moeite met veranderingen enz.

Klopt ik vond het persoonlijk ook wel heftig dat ze al moeten blijven zitten op hun stoel.

zonnetje123

zonnetje123

31-03-2022 om 14:11 Topicstarter

MamaE schreef op 31-03-2022 om 13:48:

Een achterstand inhalen kost tijd. Als je laat begint kun je een enorme sprong maken, maar het hoeft niet. Als hij pas sinds een half jaar praat, kun je niet verwachten dat hij op het niveau zit van een kind dat met 1,5 al begon te praten. Ik zie eerlijk gezegd niet heel veel geks. Als hij nog helemaal niet zou praten of slechts een paar woorden of dat er geen vooruitgang in zou zitten, dan zou ik me zorgen maken.

Klopt zo denk ik er zelf ook over ik vind dat hij het juist heel goed doet en kan thuis ook prima duidelijk maken wat hij wil vrienden en familie zeggen het zelfde alleen logopedie en psz vinden het niet snel genoeg gaan helaas. 

WickedCurlew89

WickedCurlew89

31-03-2022 om 14:22

Wacht de onderzoeken af.

Wat ik zelf als belangrijke graadmeter zie is wederkerigheid in gedrag en in mindere mate non verbale communicatie. 

Wat jij als sociaal ziet is dat niet persé. Het is natuurlijk fijn dat hij lief, vrolijk en niet 'moeilijk' is, het is iets anders dan het sociale gedrag waar we het over hebben als het over ASS gaat.

Hetvrijewoord schreef op 31-03-2022 om 14:22:

Wacht de onderzoeken af.

Wat ik zelf als belangrijke graadmeter zie is wederkerigheid in gedrag en in mindere mate non verbale communicatie.

Wat jij als sociaal ziet is dat niet persé. Het is natuurlijk fijn dat hij lief, vrolijk en niet 'moeilijk' is, het is iets anders dan het sociale gedrag waar we het over hebben als het over ASS gaat.

Ik moest ook hieraan denken.

Ook een kind dat minder goed communiceert kan natuurlijk heel vrolijk en makkelijk zijn, en goed omgaan met veranderingen.

En sommige volwassenen zijn sociaal onhandig, maar best gelukkig.

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) lijkt op autisme. 

Probeer vooral te blijven observeren zodat je de onderzoekers van je kindje kunt helpen met feiten. Neem ook de observaties van oma en opa, kinderdagverblijf en/of de peuterspeelzaal mee. Het is best moeilijk om dat niet als kritiek op te vatten maar het gaat je kind enorm helpen als je meer feiten kunt vertellen. 

Niet alle kinderen ontwikkelen zich op alle gebieden even snel. Ik denk niet dat het forum je een adequate diagnose gaat opleveren. 

zonnetje123 schreef op 31-03-2022 om 14:11:

[..]

Klopt zo denk ik er zelf ook over ik vind dat hij het juist heel goed doet en kan thuis ook prima duidelijk maken wat hij wil vrienden en familie zeggen het zelfde alleen logopedie en psz vinden het niet snel genoeg gaan helaas.

En dat het heel goed gaat verandert niet als hij straks een voorlopige diagnose autisme, TOS of laag IQ krijgt. Het geeft vooral toegang tot hulp en begrip. 

Autisme is er in zoveel verschillende vormen en varianten, en zelfs als hij de diagnose krijgt, zegt dat nog niets over wie hij gaat worden. Bekentenis: bij mij is recentelijk autisme vastgesteld. Ik ben hulp gaan zoeken omdat ik dacht dat ik misschien AD(H)D had. Ik liep namelijk compleet vast met plannen en gebrek aan structuur op mijn werk en de resulterende chaos in mijn hoofd. Ik schrok aanvankelijk van de diagnose en herkende mezelf ook niet meteen: ik ben sociaal vaardig en heb veel inlevingsvermogen, totaal geen moeite met oogcontact of lichamelijk contact, maar het werkt bij mij allemaal net even anders. Veel dingen vielen ook juist op z'n plek, en nu ben ik toch dankbaar dat ik mezelf weer zoveel beter kan begrijpen en snap dat de grenzen waar ik tegenaan loop niet komen door gebrek aan doorzettingsvermogen. 

Verder ben ik getrouwd, moeder, werk ik als leraar, en ben ik best leuk en goed in mijn vak.  (waarmee ik autisme niet wil bagatelliseren - het is sowieso een spectrum, en met sommige dingen heb ik echt wel moeite - maar zo'n schrikbeeld als het soms is, hoeft het dus echt niet te zijn.)


Welk sociaal gedrag zie je bij je kindje? 

zonnetje123

zonnetje123

31-03-2022 om 20:46 Topicstarter

ToetieToover schreef op 31-03-2022 om 15:34:

Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) lijkt op autisme.

Probeer vooral te blijven observeren zodat je de onderzoekers van je kindje kunt helpen met feiten. Neem ook de observaties van oma en opa, kinderdagverblijf en/of de peuterspeelzaal mee. Het is best moeilijk om dat niet als kritiek op te vatten maar het gaat je kind enorm helpen als je meer feiten kunt vertellen.


Dat is ook gedaan en de psz en familie denkt er voor de rest net zoals mij over alleen bij de psz laat hij wat minder van zijn spraak zien. 

zonnetje123

zonnetje123

31-03-2022 om 20:50 Topicstarter

Namensgebruikersnaam schreef op 31-03-2022 om 20:26:


Welk sociaal gedrag zie je bij je kindje?

Mijn kind is heel erg sociaal speelt met andere kindjes, zoekt contact met oudere kinderen en volwassen. 
iedereen die hem kent vind hem ook sociaal. 

zonnetje123

zonnetje123

31-03-2022 om 20:51 Topicstarter

Viva-amber schreef op 31-03-2022 om 16:12:

Niet alle kinderen ontwikkelen zich op alle gebieden even snel. Ik denk niet dat het forum je een adequate diagnose gaat opleveren.

Zoals ik al zei ik hoef geen diagnose via hier.

Wordt er ook naar TOS gekeken? 
Er zijn heel veel gradaties in het autistisch spectrum dus ook de uiting daarvan kan enorm verschillen. 
Mijn stiefzoon (15) heeft sowieso ASS en ik denk mijn twee stiefdochters ook. 
Stiefzoon heeft totaal geen gevoel voor decorum en kan zich niet goed inleven in een ander. Hij maakt verder wel gewoon contact. Hij snapt de wereld om hem heen maar moeilijk en hij is niet taakgericht. Hij is echt een laatbloeier. Sociaal emotioneel is ie 11/12. Qua emoties kent hij eigenlijk alleen de basisemoties. En hij is óf blij óf sikkeneurig. Hij is niet vaak boos maar kan wel heel boos worden als ie een spelletje op de computer verliest. Overigens weet ie zelf niet dat hij ASS heeft. 
Stiefdochter (12) is niet gediagnosticeerd maar denk dat zij eigenlijk nog wel in ‘ergere mate’ ASS heeft. Zij kan echt niet goed tegen veranderingen. Heel laat zindelijk, en nog steeds moet je haar regelmatig naar de wc sturen. Ze komt zelf niet tot ontwikkelingsstappen. Eigenlijk draait de wereld alleen om haar, ze kan na veel vragen wel bedenken wat iets voor een ander zou kunnen betekenen maar ze kan daar niet goed bij omdat ze alles terugtrekt op zichzelf en daarmee is ze ook extreem jaloers.  Ze kan ook niet tegen eetgeluiden en kan behoorlijk onhebbelijk zijn. 

Beide maken op zich wel prima contact met anderen maar als je ze met andere kinderen ziet, zie je toch dat hun gedrag anders is. Ze trekken hun eigen plan, als een ander dat plan niet wil volgen gaan ze weg. Vooral de jongste SD heeft dat extreem. Die doet wat ze zelf wil maar kan moeilijk open staan voor wat een ander wil. Dat heeft er bij de jongste ook toe geleid dat andere kinderen niet meer met haar willen spelen. De middelste speelt nog regelmatig met anderen maar SZ eigenlijk nooit meer. Hij vindt zijn thuis gewoon prima en heeft weinig behoefte aan anderen, behalve mijn kinderen of zijn zusjes. En relaties met andere kinderen is ook ingewikkeld. Alle drie hebben ze ook weinig overzicht in klusjes als hun kamer opruimen. Ik heb een checklist voor ze gemaakt waarbij ze met een whiteboardstift kunnen afvinken. Dat begint met vieze kleding in de was, tot het soort speelgoed dat opgeruimd moet worden en stofzuigen tot slot. 

Het klinkt zo een beetje alsof ze geen leuke kanten hebben maar dat hebben ze zeker wel hoor! SZ heeft echt goede humor en de meiden zijn lekker creatief. 

Ik heb ook veel leerlingen met ASS en dat varieert echt van nauwelijks merkbaar tot echt klassiek autisme. 
Een mooi voorbeeld uit het boek van Geef me de Vijf! Vind ik deze, en vergelijkbare situaties komen hier ook regelmatig voor. 
(Vrij interpretatie van dat stuk want heb het boek hier niet)
Karin is op een verjaardag en is druk met een nichtje aan spelen. Op een tafel met een tafelkleed staat een kopje koffie. Karin rent langs de tafel en schuift daardoor het tafellaken op waardoor het kopje omvalt. Een oom zegt: Karin! Wat doe je nou? 
Karin blijft volhouden dat zij het niet was, ze heeft immers het kopje helemaal niet aangeraakt. 

Wat je omschrijft klinkt precies als mijn dochter. Die heeft geen autisme maar een combinatie van TOS en ADHD. Neem aan dat jullie ook bij het audiologisch centrum terecht zijn gekomen n.a.v. van z'n spraak achterstanden? Anders zou ik zeker vragen of je daar ook een verwijzing voor kunt krijgen. Via hun kun je ook terecht op de vroeg behandelingen. Die kunnen je zoon helpen met z'n taal/spraak achterstanden en wordt ook duidelijk of het alleen een achterstand is of dat er misschien meer speelt.

zonnetje123

zonnetje123

03-04-2022 om 09:55 Topicstarter

RaSa schreef op 01-04-2022 om 10:17:

Wat je omschrijft klinkt precies als mijn dochter. Die heeft geen autisme maar een combinatie van TOS en ADHD. Neem aan dat jullie ook bij het audiologisch centrum terecht zijn gekomen n.a.v. van z'n spraak achterstanden? Anders zou ik zeker vragen of je daar ook een verwijzing voor kunt krijgen. Via hun kun je ook terecht op de vroeg behandelingen. Die kunnen je zoon helpen met z'n taal/spraak achterstanden en wordt ook duidelijk of het alleen een achterstand is of dat er misschien meer speelt.

Ja klopt daar hebben ze toen zijn gehoor getest en gekeken wat hij wist qua woordenschat en toen hebben ze ons doorgestuurd naar integrale vroeghulp. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.