Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

22-04-2009 om 19:29

Ik ben twee dus zeg nee

Hoera, de peuterpubertijd is hier begonnen. Net een paar dagen 2 jaar en nu is het motto "NEE!". "Mama sitte!", "Papa mee!". Kortom, de bevelen vliegen ons om de oren. Wow, pittig karakter heeft die kleine van ons. Een tijdje geleden in dreumestijd hoopte ik nog dat ie er al doorheen was, maar helaas, het slaat toch in volle hevigheid toe.
Ik kan er wel tegen voorlopig, en lach er ook (stiekum) wel wat om. Ik vroeg me alleen af hoe lang zo'n periode ook alweer duurt? Wanneer leert ie "JA!" zeggen en dingen netjes vragen, aangenomen dat ik alles opvoedkundig juist doe?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik ben drie en ik doe 't nie

...en die fase wordt gevolgd door 'ik ben vier en nog steeds een klier' - heb ik me laten vertellen.

Mijn zoon van 3,5 maakte destijds (al wel ongeveer een jaar geleden denk ik) indruk op de crecheleidsters door zijn keurige gebruik van 'alsjeblieft' en 'dank je wel' - en dat lag echt niet aan onze geweldige opvoeding, hij kwam er spontaan mee (hij praat waanzinnig goed na). Het consequent toepassen ervan, dat is een heel ander verhaal. Ik hoor nog -tig keer per dag 'Mama jij moet...' of andere commando's, ook hier vliegen de 'nee's' ons soms om de oren en afgelopen weekend had hij de ergste driftbui die ik mij herinneren kan.

En dan vind ik mijn zoon nog helemaal niet eens zo lastig, want meestal gaat het best redelijk (of ik ben afgestompt, dat kan natuurlijk ook)

Dus dingen netjes kunnen vragen, dat kan best snel komen (ook al doe je er niet eens je best voor) - dat ook altijd doen, dat duurt geloof ik tot na het afstuderen

Groeten,

Temet

Asa Torell

Asa Torell

22-04-2009 om 20:05

Doet jouw oudste dat dan al?

Ja zeggen en dingen netjes vragen? Wow! Dan heb ik nog maar 1,5 jaar te gaan met zoon... verheug me er al op .
Maar zonder gekheid, hier nog geen twee en ook al een opvallende toename van boze buien. Duidelijk ontwikkeling van de eigen wil zoals dat zo mooi heet. Ik denk dat het gaat helpen als ze op een gegeven moment verstaanbaar praat. En als ze het concept sanctie begrijpt zodat er ook met haar te onderhandelen valt. Ik heb het idee dat het allebei nog wel even gaat duren, waarbij ik me afvraag of we de overgang van niet-begrijpen naar oostindische doofheid wel op tijd door zullen hebben .

Guinevere

Guinevere

22-04-2009 om 21:37

Haha

Haha Asa, mijn oudste hoef ik niet meer krijsend onder mijn arm mee te slepen als ie het niet met me eens is. Dus wat dat betreft is er hoop voor je! Ik heb vanavond bij het avondeten zelfs een lesje "Asjeblieft zeggen" van hem gekregen... "Hij is bijna zeven en doet niet meer overdreven." om er nog maar een extra rijmpje aan toe te voegen.
Kennelijk heeft oudste zoon een makkelijker karakter, want daar hoefden wij nooit zo krijsend mee onder de arm rond te sjouwen. Maar met Pipo-2 is het dagelijkse kost! Ik vrees met grote vreze dat ie op zijn 8e nog zo bevelend rondloopt...wat ook niet helpt is dat ie overal nogal snel zijn zin krijgt. Hij is kennelijk nogal overtuigend.
Temet, bedankt voor de zonnige vooruitzichten.

Rembrand

Rembrand

22-04-2009 om 22:16

Ik ben vier en ik ben een grote klier......

Van de ene puberteit naar de andere

zeg ik altijd. Wij hebben vier jongens van 3 tot 15 jaar. Het begint met de dreumespubertijd, die gaat geruisloos over in de welbekende peuterpubertijd gelijk gevolgd door de kleuterpubertijd, denk je het gehad te hebben volgt de jonge kind (ik ben geen baby meer tijd) pubertijd, meteen op de voet gevolgd door de prepubertijd en dan de echte pubertijd. En die duurt behoorlijk lang denk ik dan maar.
Ach iedere leeftijd heeft zijn charme. Het heeft allemaal wat.
De waarom fase van de jongste tot aan de ik luister toch niet en deuren sla fase als ik iets moet doen van de oudste. Maar stuk voor stuk zijn het schatten.
Gr. Rymcke

ayla

ayla

23-04-2009 om 09:15

Toote mama

Is hier een vaak gehoorde term, Toote mama (stoute mama), sitte mama, lese mama, mama toet.

Ik troost mezelf maar met de gedachte dat hij blijkbaar nog niet meer dan 2 tot 3 woorden achter elkaar kan zeggen dus dat : mama wil je astublief gaan zitten nog net wat te hoog gegrepen is.
Al zegt hij wel vaak; taattewel (dank je wel)haha maar dat zegt hij ook als hij iets aan ons geeft. taattewel mama.
Het komt ooit hopelijk goed. Ayladochter kreeg laatst van een vriendje etiquette uitgelegd, Ze was gaan spelen en toen ik haar kwam ophalen liep ze onder een mompelend hoi met haar gezicht naar beneden naar buiten. Hoor ik vriendje op een meestertoontje tegen haar zeggen: nu moet je tegen mij zeggen: dank je wel dat ik mocht komen spelen. Ze is het daarna ook nooit meer vergeten

Guinevere

Guinevere

23-04-2009 om 13:35

Wanneer eindigen die pubertijden dan?

Hmmm, dus ze puberen maar door bedoelen jullie? Komt er dan nóóit een eind aan! Puberen wij zelf ook nog steeds?

Fonneke

Fonneke

23-04-2009 om 14:22

Wij zijn niet stout

Wij zijn stom. Hier is het regelmatig tomme mama, tomme papa en ook zijn broer en zussen zijn stom.

Met vier nog steeds geklier hebben we hier gelukkig nog niet meegemaakt. Vooral de derde was ook een verschrikkelijke peuterpuber, maar nu ze vier is gedraagt ze zich een stuk liever.

Jij moet!

Zoon roept ook vaak dingen als: Jij moet mijn schoenen aantrekken!
Ik zeg dan altijd: Ja maar ik pas ze niet!

Triple

Sinds ik na 'jij moet mijn schoenen aandoen' daadwerkelijk eens probeerde zijn maatje 27 aan mijn voet te wurmen, roept mijn zoon nu altijd 'jij moet mijn schoenen aan mijn voeten aandoen!'

Groeten,

Temet

Mamvantwee

Mamvantwee

24-04-2009 om 09:20

Ik moet niets

Ik zeg altijd "ik moet niets" als één van de twee mij zo'n bevel geeft. "jij moet melk inschenken! Jij moet mijn jas ophangen". En ik blijf gewoon demonstratief zitten waar ik zit. Dan volgt al snel zoiets als "mama, wil jij...etc".

Of ik zeg "natuurlijk hoogheid, tot uw dienst hoogheid" (tegen mijn dochter, die snapt de ironie tegenwoordig, mijn zoontje van 3 vindt dat nog een normaal antwoord...).

angel3

angel3

24-04-2009 om 16:57

Fases

ik word inderdaad weleens 'moe' van de fases. Iedereen zegt dan bemoedigend: ach het is een fase. gaat wel over.
Ja DIE fase wel om weer over te lopen in de volgende moeilijke fase en voor je het weet ben je 15 jaar verder en steeds bezig geweest met fases doorstaan. Maar goed....

Dat commanderen is bekend: ik herhaal altijd de vraag op de juiste manier en laat het dan opnieuw vragen. Klinkt overdreven maar gaat heel spelenderwijs en zet echt zoden aan de dijk. Jongste van 3 vraagt het meestal in 1 keer op een normale manier en zegt al best vaak dank je uit zichzelf. Heb het nooi gepushed verder maar altijd gewoon even herhaald en het goede voorbeeld gegeven
Ik zeg weleens heel overdreven: nee je kan zeggen: allerliefste mooiste mama prinses van de wereld wil je dit en dat even doen?
Ze liggen dan helemaal in een deuk (3 en 6 jr)

Guinevere

Guinevere

24-04-2009 om 21:09

Toch hoop dus?

Er is dus toch hoop dat mijn tiran uitgroeit tot een beschaafde gentleman, die mij aanspreekt met "Liefste mama"? Zou al een hele verbetering zijn trouwens als ie mij "mama" noemt ipv "papa"....

Mamvantwee

Mamvantwee

24-04-2009 om 22:24

Goede voorbeeld

Dat is het ook hoor, het goede voorbeeld zorgt dat je kinderen het gaan nadoen. Ik heb soms wel mijn kinderen erop gewezen dat ze iets aardig kunnen vragen, en dankjewel zeggen heb ik ook actief aangemoedigd. Maar het gaat nu vanzelf.

En inderdaad: niet denken in fases! Het hele leven is een fase, en daarna? Jammer, dan ben je te laat om te gaan genieten.

groet, Mamvantwee

Hmm

Hier valt het nog wel mee geloof ik. We hebben nu wel een periode van baldadigheid etc maar zoon is erg goed in alsjeblieft, dank je wel, gezondheid als ik nies. Misschien omdat ik op bevelen niet reageer? Dan zeg ik hoe hij het beter kan zeggen en als hij dat niet doet dan doe ik dus niet wat hij graag wil. Misschien heb ik een kind wat daar gevoelig voor is?

Mathilde

Mathilde

27-04-2009 om 10:12

Ik ben vijf

en praat als een oud wijf. Ik ben bijna zes en ik lees je de les. Nou ja, dat slaat op mijn oudste haha. Mijn jongste is drie en die wil het nie(t). Maar hij is wel heel gevoelig voor 'alsjeblieft', grappig genoeg. Ah Stef, pak jij alsjeblieft even je schoenen? En dan gaat hij dat heel braaf doen (mits het humeur goed is). Beiden hebben heel erg de jij-moet-schreeuw-fase gehad . Na een weekje stug herhalen: mamma, wil je alsjeblieft.... is dat wel minder. Af en toe moeten we er weer op letten, want om met Spock te spreken: het motortje loopt wel, maar je moet ze in het juiste spoor houden. Haha.
Overigens kan die van drie ook reuzegoed slijmen. Mamsie en miemie en lieve mammie enzo vliegen je dan om de oren. Totdat je weer geen snoepjes uitdeelt, dan ben je erg STOM!
Mathilde

Jacoline29

Jacoline29

28-04-2009 om 11:50

Baldadig en nee

Ik wordt op het moment gek van de jongste van 2 1/2 dametje is erg baldadig,krijgt ze haar zin niet, dan gaat ze met dingen gooien,begint ze te slaan of te schoppen en te verzetten .< zucht> hopelijk is het weer een fase in de peuter pubertijd.

Massi Nissa

Massi Nissa

28-04-2009 om 20:50

"groot"

Hier een madammeke van bijna 2,5 die heeft besloten dat ze 'groot' is. Ze wil naar school (nog maar ruim anderhalf jaar te gaan, haha) en doet vreselijk haar best om heel 'groot' over te komen. Zo kan ze bijvoorbeeld (vanzelfsprekend) alles zelf. Ze zorgt ook voor haar arme, oude ouders ("Bent u moe, mama? Ga maar even liggen. Appelsap?"). Ze commandeert de hondjes van oma ("Lot! Niet mijn handje aflikken! In de bench!"), pakt de vaatwasser uit en klikt zelf nieuwe filmpjes aan op Youtube. Nog even en wij ouders kunnen bij het grof vuil geloof ik.
De driftbuien zijn gek genoeg korter en beheersbaarder sinds ik duidelijk laat merken dat ik wil dat het NU stopt. Vaak gaat ze dan eerst poeslief een beetje in de rondte kijken en na anderhalve minuut zegt ze dan met haar bevalligste stemmetje: "Bent u nu niet meer boos, mama? Mama? Bent u nu weer lief?" En dan heb ik de grootste moeite om niet onder de tafel te glijden van het lachen. O, dit kind wordt een ramp straks, let op mijn woorden. Zelden zo'n hekserig engeltje gezien.
Groetjes
Massi

Hoe zei je?

Dat is hier vaak gehoord..Als madam weer eens probeerd te commederen..Vaak weet ze dan ineens weer hoe het hoort..
En dan krijg je van anderen te horen dat je zo'n beschaafd kindje hebt.. hmm altijd ergens anders en nooit thuis he.. maar ja beter zo als andersom dan maar..
Driftbuien.. eerst dacht ik toen ze 2 werd.. nou valt wel mee hier.. toen werd ze 3... pfft.. mijn hemel.. nu weet ik wat drifgtbuien zijn hahah..
Oke de bekende winkelscene heb ik voor haar 2e al eens gehad, maar na haar een keer te hebben laten liggen en doorlopen met de woorden.. als je klaar bent zoek je me dan weer op??? was het eigenlijk wel over..Haha..
Maar andere momenten werken de foefjes weer niet hoor.. is maar net hoe heftig het is.

Het is volgens mij idd een opeenstapeling van fases met een misleidende "pauzes"..
De jongste heeft nu ook de driftbuien ontdekt met nog geen 1.5 en die hebben we bij de oudste niet zo gehad hoor..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.