Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Ik weet het even niet meer.

Hallo allemaal, 

Mijn meisje is 10 maanden. Bijna een dreumes dus, vandaar hier😁

Het gaat de laatste maand heel lastig met verschillende dingen. 

- Ineens slaapt ze nooit meer door (vanaf 4 maanden slaapt ze door)  Leg ik haar vroeg om 19:30 op bed lukt het soms, maar ze was nu van 2:00 tot 5:00 weer wakker. 

Leg ik haar later op bed word ze alsnog de nacht wakker. En dan lukt het na een flesje ook niet om te slapen. 

Overdag wilt ze de hele dag letterlijk vermaakt worden, anders gaat ze aan mijn been hangen en gillen en schreeuwen, dit gaat ook de hele dag door en lijkt wel een spelletje, als ik het negeer houd het ook niet op, maar word ik boos dan gaat ze lachen😴

De dagen zijn eigenlijk behoorlijk vermoeiend zo, ook met wandelen gaat het zo en lijkt ze niet tevreden. 

Ze heeft wel nu haar eerste ondertandjes, zou het daar mee te maken hebben? Ik k weet mij momenteel geen raad met dit gedrag. 

Het is een fase en ze heeft je op het moment kennelijk wat meer nodig. Ik was zelf in de nachten nogal streng. Mijn kinderen liet ik dan gewoon in hun eigen bed en zelf kon ik daar goed doorheen slapen. Achteraf bezien misschien wat hardvochtig maar ze hebben er geen blijvende schade van opgelopen. Overdag vond ik het niet zo’n probleem om de hele dag een dreumes achter me aan te hebben. Als het moest gingen ze wel even in de box, brullend of niet.

Het is een fase, soms leren ze net iets wat ze 's nachts wakker houdt, hebben de een groeispurt waardoor de meer willen eten of tandjes die dwars zitten. 

Rond het jaar worden ze ook eenkennig & leren ze dat je ook weg kan gaan. Ook s nachts kan dit spelen omdat ze dan wakker wordt en je er "ineens" niet bent. Het helpt om de emotie te erkennen (troosten/benoemen) en ook gewoon uit te leggen dat je even weg gaat/het nu tijd is voor slapen. Geef haar een keuze, klinkt nu nog wat raar maar ze begrijpen steeds meer. "Ik ga koken, blijf jij in de woonkamer of ga je mee naar de keuken?". 

Klinkt overigens makkelijker dan dat het is, maar daar vind je vanzelf weer een weg in. 

Hier helpt het ook als ik niet op de bank ga zitten maar op de grond. Dan ben ik in de buurt maar kan ik wel mijn ding doen. Ze gaat dan spelen en komt tussendoor langs of iets brengen. Als ik op de bank zit blijft de soms mopperen dat ze ook op de bank wil. 

Wordt ze niet wakker omdat ze het koud heeft? 

Inky2000

Inky2000

11-12-2022 om 12:07 Topicstarter

Mlah! schreef op 11-12-2022 om 12:02:

Wordt ze niet wakker omdat ze het koud heeft?

Ik denk het niet, het is redelijk warm op de kamer, de verwarming staat aan, en ze ligt onder een babydekbedje. 

Inky2000 schreef op 11-12-2022 om 12:07:

[..]

Ik denk het niet, het is redelijk warm op de kamer, de verwarming staat aan, en ze ligt onder een babydekbedje.

Probeer eens een winterslaapzakje met lange mouwen

Ik denk dat je tot nu toe geboft hebt. 
Zoek de verschillende fases maar eens op, ook als straks met 14 maanden de 1e driftjes komen, dan en je voorbereid. Het gaat allemaal weer voorbij, hoe vermoeiend ook. Kweek geduld en beweeg een beetje mee. Dus haal haar bedje naar jullie kamer of gooi een matras naast haar bed, neem de tijd met wandelen, til haar bv door haar in de draagzak ( desnoods op heup of rug) te dragen enz.

Vermoeiend hè, dat soort fases? Ik sluit me bij Max aan: ik denk dat je tot nu toe geboft hebt. Een kind dat vanaf 4 maand doorslaapt en dat je om half 8 op bed legt is echt een luxe. Dat maakt de huidige fase niet minder vermoeiend, maar misschien helpt het om te weten dat dit soort fases normaal kunnen zijn.

UntimelySardine71

UntimelySardine71

11-12-2022 om 15:30

Klinkt als een normale fase idd. Slechter (door)slapen kan ook later af en toe nog terugkomen. 
Als wij ons afvroegen of pijn de oorzaak van slecht slapen was gaven we vaak 1x een paracetamol om te zien of dat effect had. Aangezien ze tandjes krijgt en heel lang wakker blijft ‘s nachts zou ik dat zelf nu denk ik eens proberen. En Dentinox vond ik daar ook handig bij. 
Is ze misschien ook begonnen met kruipen, staan of stappen? Daar kunnen ze ‘s nachts ook erg onrustig van worden omdat ze opeens fysiek meer kunnen en willen ipv alleen liggen, haha.

En soms komen er meerdere dingen tegelijk (ontwikkeling, tandjes, ziek zijn, verandering slaapritme etc) en dan is het helemaal feest   Straks maar extra van genieten als ze weer in een relaxte fase zit, want dat komt ook vanzelf weer! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.