Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
patrick goords

patrick goords

01-10-2009 om 21:31

In de douche

hoi , wij hebben een meisje van net twee jaar en ze speelt graag in haar badje , maar zodra ze mee in de douche moet is nog alles okke , maar zo gauw de sproeier aan gaat wordt ze helemaal panisch, ik vindt dit hardstikke zielig en doe het dan maar met een bekertje haar haren uitspoelen , maar mijn vriendin gaat gewoon door en vindt dat ze er maar aan moet wennen , maar ze doet het al een jaar en nog wnt ze niet , moet zij gewoon doorgaan of is het beter ook met het bekertje te doen zodat ze niet meer bang is ??????????????

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

01-10-2009 om 22:26

Patrick

Heel veel kindjes vinden het uitspoelen van hun haartjes met de douche eng. Heel goed dat jij het met een bekertje doet. Doorzetten lijkt bij haar niet te werken, daar wordt ze alleen banger van. Als je haar toch aan de douche wil laten wennen kun je haar misschien eens meenemen als je zelf gaat douchen. Bij veel kindjes heeft dit echter tijd nodig. Mijn kinderen bijvoorbeeld vonden douchen pas leuk toen ze 5 waren. Ze gingen toen ook op zwemles en daar moeten ze natuurlijk altijd douchen. Het komt dus vanzelf wel, maar dwingen helpt niet, denk ik.

Hanne.

Hanne.

02-10-2009 om 08:08

of misschien kan je haar wel laten douchen, maar juist het haren uitspoelen daar even laten zitten. Dus wel leuk onder de douche, maar niet het enge van het haren wassen. Als ze dan aan de douche gewend is kan je dat gaan toevoegen.

Kinderdouchekop

In kadowinkels en misschien ook bij bijv. Blokker, verkopen ze leuke kinderdouchekoppen in de vorm van bijv. een dofijn. Kan ze dan zelf mee spelen en sproeien.
Het uitspoelen met de sproeier duurt maar even, maar kan een hoop herrie veroorzaken. Herken dat wel.

Succes!

Héél herkenbaar!

Hier ook een dochter (ruim twee jaar) die douchen en haren wassen helemaal niet leuk vond. Daarom het ook steeds gedaan met een bekertje terwijl ze in haar badje zat.
Maar sinds kort stapt ze zelf onder de douche en maakt ze zelf haar haren nat! Ook het "doe je hoofdje maar een beetje achterover" begint ze te snappen, waardoor het niet meer zo'n drama is dat haren wassen.
Ik zou dus gewoon doorgaan als ik jou was met het bekertje voor het haren wassen, het komt vanzelf !
groetjes, Sonja

Sascha2

Sascha2

02-10-2009 om 13:08

Hier ook

Mijn tweede heeft hele drama's gemaakt van het douchen. Inmiddels gaat het goed (ze is nu ruim 3) maar ach, wat een ellende vond ze het. Wat uiteindelijk hielp was haar zelf te laten sproeien, haar naar het plafond te laten kijken (maar eer ze dat aandurfde was ik weer een tijd verder) en wat vooral uitkomst bood was een soort douchepet: een soort klep die ze op haar hoofd zet, waardoor er geen water in haar ogen loopt. Sinds we dat ding gebruiken gaat het stukken makkelijker! Afdwingen heeft hier totaal niet geholpen, maakte het alleen maar erger. Ik waste de haren 1x per week, ze ging 2x per week onder de douche. Eigenlijk meer om haar eerst wat meer vertrouwd met de douche te maken. Geef haar de tijd en laat haar op haar manier vertrouwen winnen, zou ik zeggen.

Een washandje

Zoon vind de douche prima maar haren uitspoelen is maar niets. Gelukkig is het een jongetje met erg kort haar dus lang duurt het niet. Hij mag altijd zelf een washandje uitzoeken en dat houdt hij voor zijn ogen. Ik vraag hem altijd of hij klaar is voor de douchekop, dus hij houdt een beetje "macht" over de situatie. Ik spoel dan 5 tellen (soms langzaam tellen) en dan is het klaar. Zo vindt hij het prima.

Massi Nissa

Massi Nissa

02-10-2009 om 17:01

Precies net als hanne

Onze dochter gaat meestal nog in het babybadje, maar steeds vaker zet ik haar nu even onder de douche. Ze vindt het geweldig, als haar haar maar niet nat wordt. Nou, prima, toch? Ik was die haartjes toch maar 2x per week en dat doe ik dan in het badje met een plastic bakje. Ik weet nu dat ze allerlei dingen vanzelf gaat durven als ze eraan toe is.
Groetjes
Massi

zon

zon

02-10-2009 om 20:51

Wel met de douche

Onze kinderen gaan meestal in bad maar de haren worden wel met de douche uitgespoeld. Voornamelijk omdat de bergen zand die er vaak in zitten echt niet met twee keer een bekertje water er uit te spoelen zijn. Ze krijgen een droog washandje voor de ogen, hoofdje naar achteren en dan snel uitspoelen maar. Dochter van 4 vindt het inmiddels prima, dochter van 2,5 vindt het vervelend maar maakt sinds een paar maand geen drama meer en zoontje van 1 vindt het verschrikkelijk en aangezien hij ook zijn hoofd niet naar achteren houdt kan ik me dit wel voorstellen. Gelukkig heeft hij weinig haar dus bij hem doen we het nog meestal met een washandje en bekertje (ook niet leuk!)

Guinevere

Guinevere

02-10-2009 om 21:56

Geen shampoo

Als je haar haren gewoon alleen uitspoelt met water, dus geen shampoo gebruiken, zal het drama wellicht minder groot worden. Je hoeft dan ook minder zorgvuldig te werk te gaan. Ik was de haren van onze 2-jarige zeer zelden met shampoo en het ziet er echt prima uit. We zetten hem gewoon neer in de douchebak met een verzameling speelgoed, als hij er een kwartier later uitkomt zijn die haren beslist wel uitgespoeld.
Ik begrijp niet waarom die douchekop zonodig afgedwongen moet worden als er een alternatief (bekertje) voorhanden is? Lijkt me geen goede manier om je angsten te leren overwinnen. Dat geldt trouwens niet alleen voor die douchekop maar voor allerlei kinderkwesties waar dwang op de langere termijn toch echt niet gaat werken.

ayla

ayla

03-10-2009 om 13:30

Ook nooit

ik was de haren van peuterjongen eigenlijk ook maar weinig. Ik maak ze nat met een was handje of gooi met een bekertje water er overheen maar verder zijn die haartjes toch niet vies. Ik denk dat ik zijn haren 1 keer in de 2 weken aanraak met shampoo ofzo maar verder echt niet

Mathilde

Mathilde

05-10-2009 om 11:40

Wel met douchekop

Douchekop, washand of bekertje, dat vonden mijn kinderen (nu 6 en 3) even erg toen ze nog dreumes/peuter waren. Ik waste het zo weinig mogelijk, maar spoelde dan wel met de douchekop uit omdat dat het snelste gaat en dus het minste geschreeuw oplevert. Als ze een bekertje of washand beter hadden geaccepteerd, dan had ik het daarmee gedaan.
Oudste douchet inmiddels graag en wast haar eigen haren. Jongste vindt de douche nu ook goed, maar haren wassen nog steeds niet leuk. Ik sop nu zijn haren in en dan wast hij zelf uit door weer met zijn hoofd onder de douche te gaan staan met zijn handen voor zijn ogen. Ik mag er dan niet meer aan komen. Dit werkte ook heel goed tegen zijn douche angst, ik liet hem dan zelf onder de stromende douche stappen. Eerst even voelen met zijn handje of het water warm genoeg is en dan zelf eronder. Toen ging hij er zo onder staan. Maar hem afsproeien met de douchekop vindt hij nog steeds vreselijk.

douchemam

douchemam

06-10-2009 om 10:43

Hoofd achterover, zingen en douchen

Onze oudste en jongste hebben gegild, middelste niet. De jongste hebben we iets eerder van het gegil afgekregen door haar een liedje te laten zingen (heel hard), terwijl ze haar hoofd achterover moest houden en we het haar uitspoelen met de sproeier. Gaat nu heel goed, ze is 2,5 jaar. Een droog washandje voor de ogen mogen houden helpt ook wel, en kalm blijven als ze tegenstribbelen..

Guinevere

Guinevere

06-10-2009 om 12:56

Patrick?

Zeg Patrick, ben je nog wel eens hier? Je hebt niet 1 keer gereageerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.