Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
J.Xavier

J.Xavier

24-05-2009 om 20:32

Inslapen: moeizaam

Er is al een heleboel over geschreven, maar toch weten we niet goed wat te doen. Dochtertje (3) gaat gezellig om 19:30 naar bed via filmpje, badkamer- en voorleesritueel, maar begint daarna druk en lang te spelen, te roepen, te zingen etc. Soms tot 21:30, en de volgende ochtend wordt ze eigenlijk altijd vroeg wakker (06:00) en is dan moe. Ze slaapt 's middags nog 1,5 uur. Als ze dat niet doet wordt ze aan het eind van de middag moeilijk, maar 's avonds slaapt ze bepaald niet eerder in, of langer. Moeten we haar straffen (knuffels afpakken bv) omdat ze speelt in bed? Of belonen als ze wel in slaap valt, maar hoe dan? Heeft iemand tips of ervaring?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilona

Ilona

26-05-2009 om 12:31

Tussenstap

Je kunt ook proberen om als tussenstap het middagslaapje in te korten naar 1 of zelfs 1/2 uur. Of je dochter niet laten slapen, maar wel een rustmomentje inbouwen op het tijdstip dat ze normaal gesproken slaapt. Kan ze even bijkomen, zonder helemaal in slaap te vallen.
Enneh, een rommelige periode met niet meer slapen en aan het eind van de middag moe zijn... hoort er helemaal bij!

Linda99

Linda99

26-05-2009 om 13:57

Middagslaap

Ook een idee: middagslaap langzaam afschaffen en op dat moment filmpje doen. Werkte bij ons goed.

Klinkt gek..

maar hier hielp het om haar net een half uurtje later naar bed te doen..
ze doet hier al sinds voor haar 2e helemaal geen middagslaapje meer en ging op een gegeven moment ook zo moeilijk slapen en vroeg wakker.. en toen ik haar een half uurtje later naar bed deed was ze net iets vermoeider en ging gewoon lekker slapen..

Voor haar middag slaapje eraf ging had ze het ook s'avonds en toen hielp het om haar max een uurtje te laten slapen voor 2 uur smiddags..

Ieder kindje is anders dus wat bij de een perfect werkt kan bij de ander weer averechts werken, het blijft een kwestie van uitproberen.. En een tijdje volhouden om te zien of het werkt.. even wennen he..

Succes

Hier ook moeite met in slaap vallen

Mijn dochter van 2,5 sliep tot een maand geleden meestal nog 3 uur 's middags en 's nachts van half 9 tot half 7. Ongeveer dan.
Sinds een maand heeft ze een peuterbedje en meteen wilde ze niet meer 's middags slapen en duurde het 's avonds langer voor ze in slaap viel. (we zitten nog steeds bij de deur tot ze slaapt.....)
Drie keer per week, bij de opvang, slaapt ze nog wel en soms thuis een uurtje op schoot op haar kamer.
Soms slaapt ze pas om half 10, van de week zelfs pas om half 11! Kon ik er zelf meteen achteraan. Ze komt bijna niet uit bed, maar ligt te draaien en te doen. Ik merk dat ze het moeilijk vindt om in slaap te komen. Wat we nu maar proberen is haar wat later naar bed te doen en na het eten nog een stukje te gaan fietsen of wat in de tuin te doen. Want vroeg naar bed helpt dus ook niet, ondanks dat ze dus haar middagslaapjes mist!
Ze heeft ook eigenlijk vanaf het moment dat ze een ander bed kreeg, enorme driftbuien en laat haar mening enorm gelden. Toevallig heb ik vandaag maar eens een boek aangeschaft, want ik begin zo langzamerhand danig te twijfelen aan mijn capaciteiten als moeder.
Al met al heb ik geen tips, maar leef enorm met je mee en ik hoop zelf ook ooit nog eens de gouden tip te ontdekken om hiermee om te gaan.
Succes!

Hier ook

Na een periode van heerlijk slapen werd meneer opeens een drama bij het naar bed gaan. Echt, soms moest ik wel 20 keer naar boven. Later naar bed helpt niet. Volgens mij komt het omdat het nog zo licht is buiten. Of misschien waren het de 4 hoektanden die door moesten komen? Joost zal het weten.

Op het moment gaat het trouwens best aardig. Ik leg wat boekjes in zijn bed en hij heeft zijn knuffels enzo, en zo is hij vaak nog een half uur/uur bezig met spelen. Soms moet ik even komen voor iets, maar in ieder geval beter dan daarvoor. Het maakt mij niet uit of hij lang bezig is met in slaap vallen, als hij ons maar niet lastig blijft vallen.

J.Xavier

J.Xavier

01-06-2009 om 20:21

Gesterkt

Alvast heel erg bedankt voor de reacties en tips. Het is in ieder geval goed te weten dat we niet alleen zijn hiermee (had ik ook niet gedacht).

We proberen nu het licht even aan te laten voor het slapen, en het inkorten van de siesta (ivm hitte hier proberen we die tijdens de zomer er nog even in te houden, maar korter, dus), en twijfelen nog een beetje over de methode om af te spreken na een kwartiertje nog even langs te komen, hoe dan, en wat ze daarvan gaat maken. Verder probeer ik het ritueel 's avonds sober en kort en voorspelbaar te houden, maar dat valt niet altijd mee.

In ieder geval dank en sterkte! X.

Bedritueel

Voorspelbaarheid is prettig, maar niet altijd haalbaar

Wij gingen (en gaan nog steeds) naast haar bed zitten, bespraken nog even de dag. In de trant van, heb je een leuke dag gehad en wat was er allemaal leuk. Vaak verrassende antwoorden! Zelf ook vertellen wat je het leukste vond die dag.

Dan een knuffel en een kus, ga maar lekker dromen en dan de cd speler aan. Cd erin met sprookjes of verhaaltjes die worden voorgelezen en bij verhaal 3 was ze meestal vertrokken. Na een paar maanden wou ze de cd speler niet meer aan.

Echter...na een periode s'nachts wakker worden en bang zijn doet de cd speler / radio weer dienst. Mijn man kwam op dit idee nadat ze aangaf dat ze bang was als ze wakker werd en alles zo stil was.

Nu is ze bijna 4, bespreken nog steeds de dag, lezen 1 of 2 verhaaltjes en dan zetten we de radio zachtjes aan met muziek. Ze zegt nu zelf dat ze daardoor niet meer bang is als ze wakker wordt.

Succes ermee.

Radio..

heeft hier idd ook een tijdje zijn dienst bewezen..

Zit ik eerder nog te vertellen hoe wij het aanpakken en dat dat goed werkt hier..is het nu al een aantal dagen feest..
S'avonds lekker lang klieren en ook nu is de jongste nog wakker..
Uiteindelijk valt de oudste wel in slaap en ligt de jongste dus nog wakker tot een uur of tien..
ze liggen samen op een kamer tot hun kamertjes klaar zijn..
hopenlijk gaat het dan weer wat beter..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.