Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
wolkje07

wolkje07

03-01-2011 om 22:28

Inslapen niet in bed en vaak bij ons..

Onze dochter van ruim 3 heeft al sinds haar babytijd moeite met slapen: het liefst slaapt ze in een ruimte waar anderen aanwezig zijn. In onze wanhoop is het volgende patroon ontstaan: Ze slaapt in op de bank, we leggen haar in haar bed als we zelf ook naar boven gaan en ze wordt s'nachts vaak wakker en eindigt dan regelmatig tussen ons in. Ze huilt hysterisch tot kokhalzen/spugen aan toe. Dit doet ze overigens ook al sinds ze 1,5 is. We weten heel goed dat ze dit middel inzet om bij ons te komen, maar vinden het lastig dit patroon te doorbreken en de strijd aan te gaan. Daarom stellen we steeds uit...Wie herkent dit of heeft tips? Het is overigens lange tijd redelijk goed gegaan, maar vlak voor sinterklaas (spanning?!) ging het weer "mis". Inmiddels hebben we ook een dochter van 8 maanden en zij is tot nu toe een makkelijke slaper. We willen echter niet in dezelfde valkuilen stappen als met de oudste...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

04-01-2011 om 12:49

Wat heb je al geprobeerd?

Op zich is het niet zo uitzonderlijk dat een 3-jarige tussen papa en mama in verschijnt in de loop van de nacht. Maar dat inslapen op de bank zou ik wel als problematisch zien. Daar zou ik zelf zeker van af willen.
Heben jullie al op haar kamer erbij gezeten bij het naar bed brengen, en dat ook heel lang volgehouden? Ik denk namelijk dat je met een zo lang ingesleten patroon misschien wel een maand of langer bezig bent het weer af te leren. Met erbij zitten bedoel ik de "standbeeldmethode", en dan afbouwen door jezelf steeds meer richting gang te verplaatsen.

buzz

buzz

04-01-2011 om 13:43

Hier

ook een moeilijke slapenr van 5 en een half.
Ook al zijn hele leven.
Wij hebben een 3e bed bijgekocht bij ikea wat aan ons bed vast staat voor snachts.
Ik heb er niet zo veel moeite mee dat hij bij ons beland, hij schijnt de bescherming nodig te hebben om rustig te slapen, eigenlijk heel natuurlijk als je er over nadenkt. Maar gaan slapen hebben we doorbroken, het was hier ook savonds al bij ons in bed raak of op de bank.
Maar toen hij een jaar of 3 werd vonden we echt dat hij vanaf 8 uur in alle rust moest slapen. Dus gezecht, nu ben je 3 en word het tijd dat je in je eigenbed in slaap valt, dat doen al je vriendjes ook, en zo hoort het om goed te kunnen groeien en om gezond te blijven.
Dus savonds gaan we lekker je wassen, en tandenpoetsen en piama aan (of in bad) en ga ik je lekker voorlezen in je bedje (flink lang dus om 7 uur naar boven hier, als ze niet in bad gaan anders nog vroeger). Dan vallen ze meestal al half of helemaal inslaap onder het voorlezen. Voor het voorlezen nog ff gezellig de dag doornemen. Na het voorlezen licht uit, nachtlampje aan, even knuffelen en met zijn hand in de mijne inslaapvallen. (ik zit naast hem op een stoel). Meestal red hij het in zijn eigen bed tot een uur of 1 dan komt hij bij ons verder slapen.
En dat voorlezen vond hij zo fijn, dat hij binnen een week boven zonder gemopper ging slapen.
Soms vroeg hij wil je beneden voorlezen, nee voorlezen is voor boven in je bed, overdag voorlezen is hierdoor afgeschaft, voorlezen is voor savond voor het slapen gaan. Daar maken we een feestje van! Dus zoek iets rustigs wat ze heel fijn vind, met een pop spelen, pop instoppen, stukje poppenkast, voorlezen, liedjes zingen, wat dan ook. Ik zou eerst eens dat gaan slapen proberen, en dan pas de nachtelijke avonturen aanpakken.
Ze zeggen dat je ongeveer een week moet doorzetten voor het werkt. Nou wij hebben alle opties voor snachts, wel 3 weken volgehouden maar niets werkte hier voor snachts dus daar heb ik me maar bij neergelegd.
Sterkte ik weet hoe moeilijk het is, hoe vermoeiend en hoe ondzettend vervelend om het voorelkaar te krijgen.

dc

dc

04-01-2011 om 18:31

Duidelijkheid

Jeetje, ik zou een kind echt niet elke dag op de bank in laten slapen hoor. Maar 's nachts in je bed kruipen is gewoon gedrag. Ik knuffel dan meestal 5 minuutjes, en help ze dan weer naar hun eigen bed (want ik slaap niet goed met zo'n woelwater naast me), maar de nacht begint echt in het eigen bed.

Een vast ritueel met een verhaaltje al in bed kan goed helpen. En verder duidelijk zijn dat het nu voortaan over is, het op de bank in slaap vallen. Je kunt wel afspreken dat je de deur open houdt, en licht op de gang bijvoorbeeld.

wolkje07

wolkje07

09-01-2011 om 22:39

Dank

Bedankt voor de tips! Veel dingen hebben we natuurlijk al geprobeerd of bedacht, nu nog uitvoeren. Het is prettig uw ervaring te lezen. Wat moeilijk blijft: ik ben overdag behoorlijk consequent, maar s'nachts wint uiteindelijk ieders nachtrust het van de pedagogiek...

Hier ook bankhangers

Hoi Hanne,

Hier een meisje wat begonnen is met op de bank in slaap te vallen toen ze twee was, we waren net verhuisd en dat was wsl de reden.

Vorige week is ze acht geworden en ze slaapt nog steeds op de bank in...we hebben in de zes jaar heel veel geprobeerd en uiteindelijk hebben we er ons bij neergelegd.

Ze valt meestal ook vrij gauw in slaap en na een half uurtje leggen we haar in haar eigen bed en meestal slaapt ze dan door.

Haar zusje sliep altijd in haar eigen bed in, tot ze wat groter werd en zag wat haar grote zus deed...nu hebben we dus twee bankslapers...vaak ga ik met de jongste in ons bed liggen dan slaapt ze binnen vijf minuten. Even later leggen we haar ook in haar eigen bed.

Oudste zoon heeft dit nooit gedaan, die slaapt vanaf zijn baby tijd gewoon in zijn eigen bed.

Ik zeg altijd maar, ooit gaat het over...als ze 18 zijn liggen ze heus wel in hun eigen bed en tot die tijd proberen we er relaxed mee om te gaan.

Wat wel lastig is als we 'savonds ergens anders op visite gaan, dan willen de meiden daar dus niet naar bed.
Onze bezoekjes plannen we dus meestal op een zondagmiddag ofzo...kunnen de kids meteen leuk spelen met elkaar.

Succes ermee!

Kiki

Kiki

13-01-2011 om 23:32

Wolkje, ik snap het helemaal

ook hier wint nachtrust het vaak van de pedagogiek. Hier dan geen bankslapers, maar wel slechte slapers die regelmatig bij ons in bed belanden.
Ik vind op een gegeven moment alles best, als ik maar kan slapen.
Ik ga er vanuit dat het wel weer over gaat. Het ging een tijdje goed met beide heren, maar nu is het weer helemaal pet.
We beginnen de nacht met man en ik in bed en 's ochtends liggen er regelmatig een of twee kinderen in bed.
Of twee kinderen in ik in bed en man in bed van mijn oudste.

Geen tips helaas, wel veel begrip.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.