Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Salie

Salie

11-03-2009 om 14:14

Is dit niet wat voorbarig? logopedie?

Hallo,

Mijn zoontje is 2 weken geleden 3 jaar geworden. Hij ging wat laat praten, maar nu kletst ie de oren van je hoofd zeg maar. Nog niet allemaal verstaanbaar.
Nou kreeg ik net het observatierapport voor 3 jarigen van de peuterspeelzaal. Daarin stond dat ie soms moeilijk te verstaan was. Ze adviseerde om het een paar maanden aan te kijken en dan een logopedische test te laten doen.
Is dit niet wat voorbarig? Hoe praten jullie kinderen van die leeftijd? Zoals ik al zei hij begon ook laat, dus kan ik dan al van hem verwachten dat ie foutloos praat?

Nou gaan mijn haren misschien iets sneller overeind staan, omdat dochter verbale ontwikkelingsdypraxie heeft en een hele tijd logopedie heeft gehad. Mijn reactie is een beetje van , NEE niet nog een kind met spraakproblemen.

Wat vinden jullie.
Gr. Salie

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

11-03-2009 om 14:28

Testen

Mijn jongste is getest toen ze nog geen 2 was omdat ze niet praatte (woordenschat: 2 woordjes). Uit het onderzoek bleek dat ze een geïsoleerde spraakachterstand had zonder aanwijsbare oorzaak en dat we moesten afwachten wanneer de ontwikkeling op gang kwam. Toen ze 3 was sprak ze volgens mij in 2-3 woordzinnen maar zeker niet alles verstaanbaar. Volgens mij heeft ze nu nog steeds een lichte achterstand (net 4) dus ik heb gevraagd of ze binnenkort door de schoollogopediste gezien kan worden. Ik laat liever testen voor niets dan dat ze straks met een achterstand zit die niet meer ingelopen kan worden of die negatieve invloed heeft op haar schoolresultaten. De onderzoeken ervaart ze absoluut niet als een belasting, het is voor haar gewoon spelen.

Salie

Salie

11-03-2009 om 14:48

Vic

Hoi,

Dank je voor je reactie.
Ik heb niks tegen testen hoor. Ik vind alleen dat je kinderen wel de kans moet geven om goed te gaan praten, voordat ze gelijk naar logopedie moeten. Maargoed misschien zie ik dat juist verkeerd. Mijn zoon zegt wel hele zinnen hoor. Alleen niet alles helemaal verstaanbaar. Er zijn volgens mij maar weinig kinderen die met 3 jaar helemaal foutloos praten.

Gr. Salie

Salie

Het is inderdaad misschien wat vroeg, maar juist wanneer je dochter spraakproblemen heeft is het misschien wel fijn om hem te laten testen. Je kunt daarna altijd nog beslissen om te kijken hoe je verder gaat.....

'helemaal foutloos'

Salie, dat jij je kind goed verstaat wil niet altijd zeggen dat anderen dat ook doen. Jij hebt waarschijnlijk het meeste contact met hem, jij bent zijn manier van spreken het meest gewend. Dat kan een geflatteerd beeld geven.

Aan de andere kant, als de psz zegt dat hij 'soms' niet verstaanbaar is dan klinkt dat inderdaad alsof het wel meevalt.

Wat vinden andere familieleden? Zijn er nog meer kleine kinderen in de familie? Zijn die beter te verstaan voor tantes/grootouders etc?

Er zullen weinig kinderen zijn die met 3 jaar alles foutloos uitspreken, maar tussen 'foutloos' en 'onverstaanbaar' ligt een vrij groot gebied.

Groeten,

Temet

zon

zon

11-03-2009 om 19:28

Sluit me aan bij temet en cameron

Mijn ervaring is dat de meeste kinderen van 3 goed verstaanbaar praten. Natuurlijk zijn bepaalde letters of klanken nog moeilijk maar over het algemeen kan je een kind van 3 prima verstaan, ook als buitenstaander.
Is dit niet het geval dan lijkt het me helemaal niet verkeerd naar een logopediste te gaan. In elk geval om het probleem te verhelderen. Blijkt er uit onderzoek niet veel aan de hand dan hoef je er verder niks mee of volstaat een gesprek waarin tips worden gegeven om zijn spraak te bevorderen. Komt er wel iets meer dan een kleine achterstand uit het onderzoek dan is het fijn dat je er vroeg bij bent en het probleem aan kan pakken.

Tango

Tango

11-03-2009 om 21:02

Mijn zoon

sprak op 3-jarige leeftijd ook niet echt verstaanbaar. Wij begrepen hem meestal wel maar voor vreemden was het lastiger. Op het cb adviseerde de arts wel logopedie, wijkverpleegkundige weer niet (typisch cb natuurlijk). Uiteindelijk gaf een tweede arts het advies eenmalig naar de logopediste te gaan die aan het cb was verbonden. Zij heeft zoon, toen ongeveer 3 jaar en 7 mnd, eenmaal gezien en adviseerde meteen logopedie. We zijn toen met 3 jaar en 9 mnd begonnen. Hij gaat vooruit maar naar ons idee best langzaam.

Misschien is er bij jullie cb ook wel een logopediste met wie je een keer een afspraak kan maken.

Salie

Salie

12-03-2009 om 13:10

Reactie

Hallo,

Dank voor het meedenken.
Het is niet zo dat ie onverstaanbaar praat. Ja, heel soms weleens. Het is meer dat ie sommige woorden nog niet goed zegt. Ik ben er eens op gaan letten hoe mensen op hem reageren. Was vannochtend met hem in het ziekenhuis. En tot nu toe zie ik dat de mensen hem gewoon begrijpen.
Hij is vandaag, de rest van de dag, op het kdv. Daar heb ik pas ook een gesprek gehad en daar werd er niks over gezegd. Wel dat ie ineens zo lekker gaat praten. Ik zal het straks eens vragen.
Maargoed, jullie hebben ook gelijk. Wat is er nou erg aan om hem even te laten testen? Net doen of het er niet is, omdat ik het niet wil, dat werkt natuurlijk niet he?)
Mijn zoontje kwakkeld veel met zijn gezondheid (ga ik ook wat over schrijven bij gezondheid) en dan heb je het soms wel even gehad en denk je, jeetje nu dit weer.
Thanks. Gr. Salie

Salie

Als ze op het kdv zien dat hij ineens goed vooruit gaat, dan zou ik voorlopig nog even een paar maandjes wachten. Misschien tot na de zomervakantie ofzo. Ik zou hen ook vragen wat ze van het advies vinden van logopedie en of zij dat ook nodig vinden.
Prioriteit zou ik nu leggen bij gezondheid en dan weer verder kijken.
Succes met je mannetje

Gehoor gecontroleerd?

Hoi Salie,
Je schrijft dat je zoon veel kwakkelt met zijn gezondheid. Als dat veel verkoudheids virussen e.d. en/of oorontstekingen zijn kan het zijn dat hij gewoon tijden niet goed hoort en daardoor dus de woorden ook niet goed uitspreekt.
groetjes Jessica

Salie

Salie

18-03-2009 om 15:13

Reactie

Hallo,

Ja, loontje zijn gezondheid gaat inderdaad nu even voor. Zit nu te wachten op alle uitslagen.
Jessicah, ja zijn gehoor is al eens getest. Dat was toen goed. Is al enige tijd geleden. Elke keer als we nu bij de arts zijn zit er wel vocht achter zijn oor. De volgende afspraak bij de kno-arts ga ik dit zeker weer even aankaarten.
De juf van de psz heeft een zinnetje in het verslag erbij gezet. Ze heeft nu geschreven, dat hij pas begonnen is met meer praten sinds ie op de psz zit. Dat is dus nu net een half jaartje.
Na de zomervakantie is ie 3,5 jaar en dan kijken we wel weer verder. Er zijn nu verder geen redenen om hem na te laten kijken.

Bedankt voor de reacties.
Gr. Salie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.