Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
LaMama

LaMama

20-06-2009 om 09:52

Ja hoor: slaapproblemen!

En weer een draadje over slaapproblemen... Mijn dochter van 2 jaar en 3 maanden is een druk meisje. En hoe vermoeider ze wordt, hoe drukker ze wordt. Ze vindt het niet makkelijk om in slaap te komen en klimt graag uit haar bed. Ze heeft van de week 2 uur stilletjes in het raam van haar slaapkamer naar buiten zitten kijken. Ik hoorde nix en dacht dus dat ze sliep, maar haar humeur vertelde een ander verhaal... Ze heeft d'r slaap nodig, maar ik kan haar wel 100x terugleggen, ze blijft uit d'r bedje klimmen en in het raamkozijn.
Ze is iedere ochtend voor 6 uur wakker (vanochtend 5.15) en is dan ook WAKKER. Haar kamer is naast die van haar zus en als die 's ochtends gestoord wordt, is ze wakker en kan ze niet meer slapen. Laten huilen oid is dus geen optie 's ochtends.
Ik weet dat het waarschijnlijk een fase is, maar we tobben nu al een maand of 2 zonder vooruitgang. Iemand tips? Alles is welkom!
LaMama

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

20-06-2009 om 10:37

Middagslaapje?

Doet ze nog een middagslaapje? Het kan zijn dat het werkt om dat sterk in te korten of af te schaffen. En kun je het bed ergens anders zetten? Lijkt me erg gevaarlijk in dat kozijn!

LaMama

LaMama

20-06-2009 om 11:02

Meer info

Teruglezend zie ik dat ik ook wel erg weinig info heb gegeven. Ze klimt sinds 2,5 maand uit haar bedje en toen is de ellende begonnen. Ze gunt zichzelf namelijk niet de rust om te blijven liggen en in slaap te vallen. Ze blijft maar uit dat bed klimmen en lag op een nacht op de overloop te slapen. Toen hebben we haar een meegroeibedje gegeven, zodat ze er ook weer IN kon. Geen verbetering.
Ze stort rond een uur of 10(!) 's ochtends in (heel druk, kort, knorrig, lastig) en dan breng ik haar naar bed. Dat mondt uit in een strijd die zeker 1,5 uur duurt (als ik hem aanga) om haar in bed te houden. Als ze gaat slapen, slaapt ze 2 uur, maar vaak lukt dat niet. Gevolg is dat ze heel de dag omvalt van de slaap en haast niet te doen is. Als dat zo is, kan ze makkelijk om half zes naar bed en gaat slapen zonder een kik te geven. Om dan om 5 uur wakker te worden en om een uur of tien weer in te storten... Ze verlegt haar slaapritme van 7-7 naar 5-5 en dat gaat niet.
Het raamkozijn is minder gevaarlijk dan het klinkt. Het raam kan niet open en is klein. MAar ik zou ook liever hebben dat ze het niet deed, hoor. Heb alleen geen idee wat ik ertegen moet doen.
LaMama

Tango

Tango

20-06-2009 om 16:50

Ik zou

Proberen dat middagslaapje, dat nu dus meer een ochtendslaapje is, te rekken naar 12.00 u ofzo. Als dit weer strijd oplevert, misschien juist op dat tijdstip gaan wandelen (met de buggy) of autorijden zodat ze op die manier even in slaap valt. Zo redt ze het w.s. 's avonds ook langer zodat ze dan later naar bed gaat. Als ze inderdaad om half 6 gaat slapen is het niet zo gek dat ze om 5 uur wakker wordt 's morgens.

Talia

Talia

20-06-2009 om 20:11

Donker?

Hoe donker is het op haar kamer? En kun je het raam ook verduisteren/afschermen zodat ze niet meer buiten kan kijken? Het lijkt erop, aangezien ze het nu zo'n 2 maanden doet, dat ze misschien last heeft van de kortere nachten, wat licht betreft dan he.
Verder lijkt haar probleem vooral in de ochtend te spelen, doordat ze zo vroeg wakker is, is ze zo vroeg moe en en verschuift haar ritme. Wat dat betreft is een tijdje heel streng zijn (en oordopjes kopen voor oudste of iets dergelijks ) en haar op haar kamer houden misschien toch een optie. Of zou ze het idee van een lampje wat uitgaat (met tijdklok) als ze uit bed mag begrijpen? Ze is nog wel jong daarvoor.
En wat de avond betreft kan ik alleen verzinnen dat je er misschien een tijd zwijgend bij moet zitten. Geen entertainment, hoor, echt niet! Maar als controle om haar duidelijk te maken dat ze in haar bed moet blijven als het slaaptijd is.
Meer kan ik zo even niet bedenken, succes ermee.

Groet, Talia

Yvon Meijer

Yvon Meijer

20-06-2009 om 21:30

Stoppen met slaapje overdag.

Ik zou echt helemaal met het slapen overdag stoppen, als het al 1,5 uur kost om haar in slaap te krijgen zegt dat genoeg volgens mij.. Je kunt haar na het middageten even laten uitrusten, even liggen op de bank, of een filmpje kijken. Maar in geen geval meer slapen zou ik denken. Groetjes, Yvon.

Indd

net zoals tango zegt, het ochtendslaapje een middagslaapje van maken en misschien korter maken.
Ik herken het hier ook wel. Het was hier zo'n fase en ik heb het genegeerd. Ik heb hem gewoon laten gaan en als hij dan een uur aan het spelen was prima, dan hup eruit en dan ging ik gewoon dingen met hem doen. Zodra hij dan weer druk,nokkig of wat dan ook werd, hup weer naar bed.
Op deze leeftijd ging Thein slapen van 12.00 tot 15.00 (das erg lang trouwens hoor) en zomertijd mag hij er in om 19.30 en slaapt dan door tot ongeveer 6.30.
Stoppen met slaapje overdag lijkt me wel erg abrupt, afbouwen is wel weer een optie

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.