Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Joanne12

Joanne12

16-04-2012 om 20:41

Jongste gezin en ontwikkelingsvoorsprong

herkent iemand onderstaande situatie waarbij de jongste van drie heel snel gaat vanwege de positie in een geziin?
Onze jongste van drie kinderen is net drie geworden. Ze is enorm gevat en haar woordenschat is heel groot, loopt ruim een jaar voor op haar leeftijd zo zei de crecheleidster. Ze is heel snel in haar denken, je hoeft haar maar een keer wat te zeggen en ze onthoudt het. Ze maakt verder puzzels van 50 stukjes, schrijft al enkele letters, kan goed tellen tot 19 en heeft goed getal begrip. Ze tekent poppetjes met armen benen en 10 vingers. Dit om aan te geven dat ze vrij vlug is ten opzichte van haar oudere zussen. nu vraag ik mij af of het vaak voorkomt dat de jongste in ee gezin een stuk harder gaat. We piekeren op dit moment een beetje hoe we met haar moeten omgaan omdat ze veel energie vraagt en we niet weten of ze het nog een jaar gaat volhouden op een crèche waarbij de gemiddelde leeftijd een stuk lager ligt naarmate ze dichterbij de vier komt. Ze wil nu al graag naar school... Ik hoor graag jullie reactie!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nee

ik vind mijn jongste die over 3 maanden 3 wordt geen zelfde soort wonder als jouw kindje, ook al is ze omringt met meisjes van rond de 9 jaar. Ze tekent wel mensfiguren met benen en armen, ogen en een mond. Ze praat niet zo goed als mijn oudste toendertijd al deed (die was met alles heel snel). Hier zijn we nu met puzzels van 24 stukjes bezig, wel samen dus niet alleen. Bambino loco vindt ze ook wel leuk.

Dus vanuit mijn ervaring met mijn 2 dochters ligt het niet aan de positie in het gezin, elk kind is anders.

Je kan overwegen haar thuis te leren lezen, dat deed mijn man ook bij de oudste, die kon dus de eerste avi boekjes al lezen toen ze naar school ging. Ook zoiets als schaken kan je al heel jong leren. Dus thuis gewoon veel aanbieden. Knutselen is ook goed, velletjes in 8 vakjes vouwen, dat soort werk, krijgen ze ruimtelijk inzicht van, kleuren mengen.

leuk hoor zo'n kind !

Sascha2

Sascha2

16-04-2012 om 21:54

Leeftijdsverschil

Hoe oud zijn je andere kinderen?

Ik herken het wel een beetje. Mijn vier kinderen schelen erg weinig in leeftijd (7-5-4-2). De derde is gehaaid, leert snel, kopieerde op heel jonge leeftijd alles. Praatte pas toen ze ruim twee was maar heeft nu een enorme woordenschat. Is een spons op school. De vierde is zowaar nog sneller, praat volledig, schrijft een paar letters, kopieert ook alles. Maar ja, of het aan de positie in het gezin ligt, ik weet het niet. Mijn tweede is bijv. een knutselkind, kan zich helemaal uitleven in knutselen en tekenen, maar mijn derde totaal niet. Tja, je zilt het niet weten, omdat je niet weet hoe je kind zich zou hebben ontwikkeld als ze een andere positie in een gezin zou hebben gehad. Maar ik denk wel dat mijn derde en vierde snel dingen oppakken omdat ze voorgeleefd worden door de eerste en tweede

Vic

Vic

16-04-2012 om 22:23

Nee

Hier was de jongste veel later met praten dan haar bijna 6 jaar oudere zus (die al voor ze 2 was heel goed kon praten). Puzzelen deed ze ook een stuk minder vlot, maar ze was wel erg goed met gebruiksaanwijzingen en Ikea bouwtekeningen (tja Sinds ze op school zit is het wel heel snel gegaan met haar ontwikkeling. Haar taalachterstand is helemaal weg gewerkt, en met rekenen gaat ze heel erg goed.

Limi

Limi

17-04-2012 om 07:43

Geen idee

De jongste hier is 2,5 en wil wel alles nadoen van de oudste, maar sommige dingen doet hij hetzelfde en andere slechter op deze leeftijd. Zo praat hij nog slecht. Maar hij telt tot boven de twintig, kan hij cijfers lezen tot even ver, weet hij als er een 6 staat dat er en 5 en 7 naast moeten, hij kan objecten tellen maar is zo gek op tellen dat hij gerust alles 2x telt, en hij puzzelt met 100 stukjes. Hij kan ook alle letters lezen. (Misschien kan hij wel meer, maar ik versta het gewoon niet.) De oudste kon dat alles ook en kon zelfs rekenen, en toch heeft hij nooit problemen gehad op de peuterschool. Ik denk wel dat een jongste sowieso eerder naar school kan willen omdat de oudere broertjes of zusjes al gaan; een oudste heeft niemand boven zich.

Primavera

Primavera

17-04-2012 om 07:58

Ja, maar of het aan de positie van jongste ligt?

De jongste van onze vier was inderdaad ook erg snel en wist als 2-jarige alle letters door ze van het toetsenbord van mijn pc te leren, tekenen deed ze ook als een veel groter kind. De tweede was echter sneller met zichzelf leren lezen op de kleuterschool, maar de jongste is degene die een groep heeft overgeslagen.
Ik denk dus niet dat je het voorlopen echt aan de positie in het gezin kan koppelen. Wel is het zo dat als een kind voorloopt en oudere broers of zussen heeft het makkelijker in contact komt met materiaal voor oudere kinderen en door na-apen ook eerder de interesse heeft om er ook werkelijk iets mee te doen.
Groeten Primavera

Clowntje

Clowntje

17-04-2012 om 15:51

Als jongste

Is er ook eerder van alles voorhanden om te doen. Puzzels van 50 stukjes werden vast nog niet aan oudste aangeboden en jongste kan het nu gewoon pakken.
Bij mijn kinderen werkt dat nu wel zo. Jongste (2,5 jaar) zit hier vrolijk te strijkkralen, dat deed oudste echt nog niet zo jong. Dat kwam ook niet in me op om haar te laten doen.

angelina ballerina

angelina ballerina

23-04-2012 om 15:19

Herkenbaar

Hier een jongetje van ruim 3,5 jaar met twee zussen boven zich van 5 en 6. Ook hij kan tellen tot 30, kan ook heel goed actief tellen, herkent cijfers t/m 10 + de 10tallen, kent een stuk of 15 letters, kent begrippen als groot, klein, meer, minder, onder, boven, naast etc. Hij maakt moeilijke puzzels, snapt heel veel spelletjes, kan al heel precies knippen en plakken enzovoort.
Voor een deel denk ik dat het een pienter jongetje is en voor een deel denk ik dat hij heel veel leert van zijn zussen. Zij zitten in groep 2 en groep 3 en zijn heel erg met letters en cijfers bezig, dus is jongste dat ook. De spelletjes die zij leuk vinden, doet jongste ook mee, de boekjes die ik aan hen voorlees hoort hij vaak ook, vanaf een jaar zat hij ook gewoon met een schaar in zijn hand etc.
Ook ik herken dat hij zich gaat vervelen op het kdv. En dat terwijl hij op een peutergroep zit met kinderen tussen de 2 en 4 jaar, waar ze heel veel leuke, ontwikkelingsgerichte activiteiten aanbieden. Op dagen dat er genoeg kinderen zijn van tussen de 3,5 en de 4 haalt hij veel plezier uit samenspel/fantasie spel e.d. en gaat het heel goed maar op dagen dat dat niet het geval is vindt hij er niks aan. Hij probeert heel vaak wel met de jongere kinderen samen te spelen en hij is continu aan het uitleggen hoe je bepaalde dingen moet doen, bepaalde spelletjes moet spelen etc. maar ze begrijpen hem niet en dat leidt tot veel frustratie.
Ik heb nu met school geregeld dat hij vanaf de meivakantie 1 ochtend per week naar school mag (die dag ging hij een halve dag naar het kdv), en vanuit het kdv gaan de peuters ook al momenten van de week in de klas meedoen dus hij haalt daar nu gelukkig veel plezier uit. Misschien kan jij ook zoiets afspreken met school? of kan het kdv momenten van de dag met de oudste peuters activiteiten doen die meer uitdaging bieden? en misschien kan dochter dingen meenemen naar het kdv die haar uitdaging bieden of die haar interesse hebben (of kan het kdv dit zelf kopen), dat doet zoontje ook vaak en de leidsters spelen daar gelukkig heel leuk op in. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Zenna

Zenna

25-04-2012 om 12:53

Gemiddeld zijn brusjes juist nadelig?

Juist kinderen zonder broertjes of zusjes hebben gemiddeld een iets hoger IQ. Ook is hun prestatiemotivatie hoger. De verschillen tussen enig kinderen en oudste kinderen zijn klein. Jongste kinderen vormen daarentegen een aparte groep.

http://www.ouders.nl/mopv2007-enigkinderen.htm

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.