Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Jongste is helemaal niet aardig tegen oudste

de oudste is super gek op haar kleine zusje maar de jongste is ronduit drakig. herkenbaar ?

De oudste is ont-zet-tend geduldig, wil altijd troosten, begroet altijd enthousiast, neemt het voor haar op als ze op haar kop krijgt en leent van alles uit.

Jongste lijkt wel expres haar grote zus te kwesten, is stinkend jaloers, slaat haar weg, wil geen kus terug geven, krijst als oudste even op schoot zit. Oudste is bijna 9 en jongste is 2,5.

Hopelijk komt het nog wel goed, die oudste doet zo haar best, is echt de liefste grote zus van de wereld.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hier wisselend

Hier is het leeftijdsverschil kleiner, oudste is 6. Ze zijn iha best dol op elkaar, maar broer is liever voor zusje dan omgekeerd. Maar ja, zus is een peuter, dus die heeft maar éen belang en dat is haar eigen belang. Wat ze wil, doet ze direct, zonder rekening te houden met broer. En pesten doet ze ook volop.

Aan de andere kant: als iemand aan haar broer zit gaat ze hem verdedigen. Je lacht je te barsten: haal je broer op van school, gaat die een beetje rondrennen en stoeien met zijn matties, dan hoor je ineens "Niet Mijn Broer Slaan!" en dan zie je zo'n kabouter afstuiven op een jongen die 2-3 koppen groter is. Ze kan dat natuurlijk ook volhouden omdat die grotere jongens het alleen maar enorm schattig vinden en haar niks zullen doen.

Maar goed, dat krengetjesgedrag is volgens mij ook gewoon een leeftijdsdingetje. Peuters hebben geen impulsbeheersing en kunnen niet op de lange termijn kijken, dus alles wat een ander heeft willen zij ook en wel nu. Daar komen ruzies van

O ja, nog even over mijn uk, en hoe wispelturig ze is. Kerstvakantie, broer is alleen uit logeren. Iedere dag klaagt Madam: "Ik wil mijn X terug!" 's avonds belt X. Vraag ik zusje of ze m wil spreken. "Nee. Hij is niet aardig."

Tja.

Groeten,

Temet

Roosje Katoen

Roosje Katoen

23-01-2012 om 20:55

Hier ook jongste van 2,5 die behoorlijk onaardig kan zijn tegen zijn broer van 6. Als er ruzie is begint jongste 9 van de 10 keer. Best lastig omdat oudste uiteindelijk gaat terugslaan en er een huilend peutertje naar mij toe komt met 'X heeft mij geslagen'... Maar ze kunnen gelukkig ook heel lief voor elkaar zijn.

Clowntje

Clowntje

23-01-2012 om 21:51

Hier ook

Oudste, 6,5jr is dol op jongste, 2,5jr. Doet alles voor haar, helpen met jassen/schoenen, troosten, mee spelen, kusjes/knuffelen. Maar jongste doet alleen mee als zij wil en kan haar echt enorm afwijzen, wegduwen, hoofd wegdraaien, NEE zeggen. Terwijl jongste alles kan hebben van middelste.... Gaat ze wel een kus en knuffel aan middelste geven en weigert dat bij oudste. Zo sneu.

Hoop maar dat het snel over gaat en dat oudste het zich niet teveel aantrekt.

Andersom

Hier heeft kleintje van 3 meer te verduren van broer van ruim 5 dan andersom. Al begint het tij wel te keren langzaamaan.. En nu is het vaak drama, elkaar meppen enz maar dat loopt vaak weer uit op een vrolijke stoeipartij OF ingrijpen door ons. Ben benieuwd of het uiteindelijk doorslaat naar de andere kant. Kleine peuter is behoorlijk koppig!
Leuk he, om je kinderen samen te kunnen zien (meetal dan..)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.