Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
H.

H.

15-03-2019 om 22:40

Kind 1,5 jaar inschrijven hockeyclub

Mijn man heeft een hockeyverleden en we hadden het erover dat we het leuk zouden vinden als onze nu 1,5 jarige straks ook op hockey gaat.
Nu is het zo dat hier enorme wachtlijsten zijn. Ook wordt er gevraagd naar het hockeyverleden van de ouders dat ik niet heb.
Ons kind zal wrs. van ons mogen hockeyen op de leeftijd dat de zwemdiploma's zijn behaald.
Wij zouden graag willen dat dat meteen kan en dat ons kind niet twee jaar thuis zit of zelfs helemaal niet kan sporten vanwege de wachtlijsten.
Is er iemand met ervaring die me kan vertellen of het wijs is om nu alvast de inschrijving voor hockey te regelen?

Annabel

Annabel

15-03-2019 om 22:54

Natuurlijk

Het is belangrijk dat ouders bepalen welke sport een kind gaat doen. Ik zou hem ook vast inschrijven op het gymnasium en bij de universiteit voor een studie van jouw keuze. Dan kiest je man de sport en jij het beroep, vind ik wel een eerlijke verdeling. Je zou toch niet willen dat je kind zich zelf ontplooit of eigen keuzes maakt.

vlinder72

vlinder72

15-03-2019 om 23:11

Meestal kan je pas inschrijven vanaf een jaar of 5. Dan weet je ook een beetje of hockey wel wat is. En of hij niet nog veel te jong is. Of totaal geen teamplayer is ( mijn tweede zoon begon ooit met voetballen maar binnen een half jaar hebben wij hem eraf gehaald. Hij was totaal ongeschikt voor een teamsport - hij zit nu alweer jaren op atletiek).

Anders eerst zwemmen. Dan op de wachtlijst en duurt dat lang dan kan je altijd nog iets in de tussentijd doen ( Judo, gym)

Lou

Lou

15-03-2019 om 23:27

Tuurlijk

Je bent er al rijkelijk laat mee.

Wat Annabel zegt.

Zeker, nu inschrijven voor hockey, je moet er op tijd bij zijn. Thuiszitten is anders zeker een risico, veel keuze op niveau qua bezigheden is er verder eigenlijk niet.
Zorg dat ze bovenaan die wachtlijst staat zou ik zeggen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

15-03-2019 om 23:32

Jeetje

Je hebt dus nog niet ingeschreven? Dat is wel jammer zeg! Straks moet hij op voetbal met het plebs.

Nou

Je kan natuurlijk gewoon nu je kind al inschrijven (als dat mag van de club) en tegen de tijd dat hij 6/7 is dan kan hij dan zelf beslissen of hij gaat hockeyen. Want dat risico heb je natuurlijk wel: dat hij helemaal niet wil hockeyen. Maar goed dan is er alsnog geen man overboord. Tenzij je moet betalen voor de inschrijving.

@Emma

@Emma

16-03-2019 om 02:22

Hockeyverleden

Wat moet je in vredesnaam met een hockeyverleden?
Klinkt als een strafblad of een verslaving ofzo. Afschuwelijk om met je mee te dragen lijkt mij. En dan nog wel het hockeyverleden van je vader hè, brrrr.......

Triva

Triva

16-03-2019 om 08:01

Los

van dat ik dit een idiote vraag vind: waarom moet je een kind eerst jaren pesten met zwemles voor het op een andere sport mag? Zwemles is geen hobby maar een verplichting. Jongste heeft hier kleuterjudo gedaan,is pas later begonnen met zwemles en deed er zo korter over dan zijn broer. Als je twee dingen tegelijk niet kan betalen snap ik het nog maar ik snap die wet niet goed. Begin later, gaat sneller en zoek iets leuks voor als ze 3, 4 en 5 zijn.

Ad Hombre

Ad Hombre

16-03-2019 om 09:54

Jongen?

Is het een jongen? Bij ons in de buurt waren de wachtlijsten voor meisjes weliswaar lang, maar om jongens zaten ze te springen. Mijn jongste kon zo beginnen. Dus check dat even.

Hockeyverleden van de ouders? Als ze daarnaar gevraagd hadden had ik denk ik vriendelijk bedankt voor de eer

(ik snap het wel een beetje, want coach activiteiten hoefden ze bij mij niet veel van te verwachten en ik ken de regels nog steeds niet helemaal)

Hangkous

Hangkous

16-03-2019 om 11:26

Hoe weet je nu al wat je kind graag zal doen?

Het kind is pas anderhalf, dan weet je toch nog helemaal niet of het een Naomi van As in de dop, een Alexandra Radius, Sven Kramer of Ronnie O'Sullivan is?
En dan nog een dreumes die graag met een bal speelt kan straks zichzelf nog wel helemaal verliezen in muziek, zo graag piano willen spelen en het ook goed kunnen dat er geen tijd overblijft voor sport, anders dan up tempo naar school fietsen.

Een kind moet zichzelf kunnen ontplooien, ontwikkelen en zelf keuzes maken, eventueel beperkt door jouw financiële middelen of actieradius, omdat je geen geld hebt om je kind te laten schermen en doordat je geen auto hebt de honkbalclub drie dorpen verderop geen optie is.

Eerst een zwemdiploma in ons waterrijke landje is een goed plan, heb ik ook gedaan maar dat kan ook afhankelijk zijn van hoe en waar je woont.

@triva

Wat dacht je van tijd en geld? Zwemles is duur. Sporten als hockey of paardrijden ook. En er moet ook nog tijd zijn om ze overal te brengen. En er moet ook wat zijn voor kleuters dat in het schema en bij het kind past. De meeste sporten beginnen met 5/6 jaar.

Mijn dochter heeft peuterdans gedaan met 3 jaar. Ze wilde niet door naar kleuterdans. Dus heeft niets gedaan tot ze met haar 5e naar zwemles ging. En met de Maas, dode maasarmen etc. die achter het dorp looen, is zwemles toch wel een echte moet. En voor een 4/5-jarige is school, bso, afspraakjes en zwemles vaak al inspannend genoeg. We hebben haar wel in groep 3 laten starten met blokfluitles aangezien dat paste in het schema, budget en bij kind.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

16-03-2019 om 12:36

Triva

Volgens mij is zwemles alleen pesten voor de ouders

Los daarvan ben ik niet zo van de volle agenda’s voor kinderen en vond ik 1 activiteit per week echt genoeg. Dus ook hier was het eerst zwemles en dan kijken we wel verder of je iets anders wil doen.

Triva

Triva

16-03-2019 om 13:24

Annaniem

Ik heb geld wel genoemd hoor maar je bespaart een hoop geld als je veel later begint met zwemles. Daarbij je kunt heel veel water in de buurt hebben maar het meeste gevaar loop je toch zolang het het geen diploma heeft, je zit soms dus 1,5 jaar met zwemles en dan moet je nog op je kind letten (!) Daarna is het nog maar de vraag of zwemles je kind helpt als het in het water valt en met het hoofd tegen de beschoeiing valt.

Mijn punt is vooral: vroeg met sport of hobby beginnen iets anders dan zwemmen bespaart je geld, ontslaat je niet van dat je op je kind moet letten en kan veel leuker zijn voor je kind én voor jou. Al die uren in het zwembad, wat een pesterij inderdaad Dendy. Het was een superoplossing dat de oudste van mijn vriendin gelijk op zwemles ging met mijn oudste. De een zat thuis met de peuters en kon gaan koken, de ander ging mee met zwemles, hoefde niet op het andere kind te letten en kon lekker wat lezen. Jongste kon naar een zwembad veel dichter bij, dat scheelde al wat maar ik ben dus wel later begonnen.

Amsterdamse

Amsterdamse

16-03-2019 om 13:35

Zwemles

Als vijfjarige naar zwemles moeten vind ik redelijk kansloos. Dan ben je drie of vier jaar bezig met dure zwemlessen. En de kinderen zijn dan alsnog niet veilig bij water. Temninste, ik laat zulke jonge kinderen absoluut niet uit mijn zicht in de buurt van water.

Mijn kinderen gingen met 9 jaar op zwemles en hadden in krap een jaar A en 2 maanden later B. Ze zijn groter, sterker en beter in staat instructies op te volgen. Ik weet nog dat ik van die bibberende kleine kindjes zag, die met moeite hun hoofd boven water hielden en de overkant van het zwembad maar net haalden.

Over die hockeyclub, lijkt me vreselijk als je je kind daar al zo lang van tevoren moet aanmelden en je ook nog een hockeyverleden moet hebben als ouder. Niet mijn type sportclub. Maar goed, dat is persoonlijk.

Dees

Dees

16-03-2019 om 13:49

Te laat

Je bent al zeker 2 jaar te laat met inschrijven. Je moet inschrijven zodra je het geslacht weet.

En zwemles op de dag van bevruchting.

Hangkous

Hangkous

16-03-2019 om 14:13

Zwemles ouder kind

Moet ook maar kunnen. Het zwembad waar mijn kinderen hun diploma haalden is gericht ip lessen vanaf kleuterleeftijd. De 9 jarige zoon van vrienden die daar begon zat echt tussen de kleuters wn kreeg ook de kleuteraanpak. Dat werkte dus voir geen meter. Ondanks zijn 9 jaar toch 2 jaar geduurt voor hij A en B had.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

16-03-2019 om 14:30

Ik ben het er niet helemaal mee eens

Tuurlijk kun je ze pas vrij laten als er een echt zwemdiploma binnen is, en dan nog hè.
Maar tegen onverwachte waterduiken helpt zwemles wel. Die van mij konden tenminste na een een half jaartje al dusdanig zwemmen dat ze zichzelf wel min of meer boven water wisten te houden. Das toch fijn als er onverwacht een keer een vijver opduikt.

Verder ben ik voor jonge kinderen ook voor een clubje tegelijk.

Hockey

Natuurlijk kun je een kind tijdig opgeven voor hockey als je bang bent voor wachtlijsten en je vind het zelf heel leuk. Je kunt altijd nog weigeren als je aan de beurt bent en kind vind het niets.
Overigens vonden mijn kinderen zwemmen en zwemles gelukkig leuk. Ik heb er met plezier mijn zaterdagen voor uitgetrokken. En daarnaast nog judo in de ochtend en later ook nog muziekles door de week.
Heerlijk vond ik het toen bleek dat mijn zoon met vier en een puppydiploma zo van de hoge glijbaan gleed in het zwembad op de camping en dan watertrappelend naar de kant zwom met mij om zich heen zwemmend.
Dochter heeft een paar jaren moeten wachten vanwege de wachtlijsten met paardrijden. Had ik niet kunnen voorzien, maar als je wachtlijsten verwacht is er niets op tegen om vast in te schrijven.

Isa

Isa

16-03-2019 om 21:43

Hoe weet je dat

Hoe kan je nu al weten dat er over vijf jaar nog steeds sprake is van een wachtlijst?

Dddddddd

Dddddddd

24-04-2019 om 21:04

Belachelijk

Op deze leeftijd vind ik het belachelijk om een sport te kiezen die je kind pas over 5 of 6 jaar gaat beoefenen. Misschien gaat de hockeyclub failliet? Wordt hockey in de tussentijd een aso-sport? Misschien mag je kind van de dokter niet eens contactsporten beoefenen? (Want een sport waar je slaat met een stok is dat!)

Hier willen ze vooral op de sporten en clubjes waar vriendjes, vriendinnetjes en klasgenootjes ook zitten. Zelfs in de beste wijken in Den Haag kan dat een andere sport zijn dan hockey. (Paardrijden, tennis, volleybal, judo etc. zijn er populair)

Dddddddd

Dddddddd

24-04-2019 om 21:07

drie tot vier jaar zwemles

is trouwens onzin. Zelfs kinderen die hier met 4 jaar (wat eigenlijk "te vroeg" is) beginnen zijn geen drie jaar bezig totdat ze hun C-diploma hebben.

Een wat ouder topic, maar ik herken de gedachtegang. Ouders hier zijn zelf in een slechte wijk gaan wonen (en noemen het dan “gentrification”) en gaan vervolgens obsessief tips uitwisselen over hoe ze hun kinderen op de niet-meegegroeide voorzieningen voor “witte geprivilegieerde kinderen” kunnen krijgen. Alhoewel, ik dacht dat het ledenaantal van de hockeyclub hier juist al een aantal jaar daalt. 

En stel je eens voor dat je kind na de zwemlessem twee jaar moet wachten tot hij of zij op hockey kan. Wat dan? Houd je kind er wat aan over? Als je kind hockey echt zo leuk vindt zal die vanzelf in de tussentijd buiten met een stok tegen iets als een bal gaan slaan…

Dddddddd schreef op 24-04-2019 om 21:04:

Belachelijk

Op deze leeftijd vind ik het belachelijk om een sport te kiezen die je kind pas over 5 of 6 jaar gaat beoefenen. Misschien gaat de hockeyclub failliet? Wordt hockey in de tussentijd een aso-sport? Misschien mag je kind van de dokter niet eens contactsporten beoefenen? (Want een sport waar je slaat met een stok is dat!)

Hier willen ze vooral op de sporten en clubjes waar vriendjes, vriendinnetjes en klasgenootjes ook zitten. Zelfs in de beste wijken in Den Haag kan dat een andere sport zijn dan hockey. (Paardrijden, tennis, volleybal, judo etc. zijn er populair)

Nou, op de middelbare school was ik zelf een outsider omdat ik niet hockeyde. Er zijn helaas echt sociale omgevingen waar je buiten de boot valt als je niet op dezelfde sport of zelfs club zit. De oplossing zit mijn inziens dan niet in dwangmatig en misschien met tegenzin naar dezelfde clubs gaan maar eerder in een wisseling naar een andere school. 

Al heb ik nu wel op verjaardagen altijd leuke verhalen over hoe opgroeien in een beklemmende elitaire omgeving is! 

En, vertoont het kind inmiddels al enige hockeyaffiniteit?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.