Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

15-11-2008 om 07:54

Kind bijna twee weggelopen

Dit moet eigenlijk bij kinderopvang denk ik, maar ik smokkel hem er hier even tussendoor. Onze dochter (bijna twee) is gisteren weggelopen op het kdv. Drie deuren gepasseerd, twee hekjes, de weg over, grasveld over. Ze is door iemand gezien en opgepakt toen ze het bos achter het grasveld in wilde.
We hebben natuurlijk duizend excuses gehad, maar zoals mijn man al zei: daar heb je eigenlijk weinig aan. Ik wil vooral weten hoe ze dit gaan voorkomen in de toekomst, en of dat eigenlijk wel mogelijk is. Dochter is razendsnel (ontsnapt ook vaak bij ons, alleen zijn wij er alert op en hebben haar dan binnen drie seconden weer gevangen) en ze hoeft iets maar 1 keer te zien om te weten hoe het werkt. Ik vrees dus met grote vreze dat het kdv (en wij) onze borst mogen natmaken. Ik kan toch moeilijk vragen of ze nieuwe sloten maken?
Heeft iemand een zinnig idee? Ik heb toevallig dinsdag een gesprek daar, was al gepland.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

15-11-2008 om 08:29

Massi

hoi Massi
Wat een schrik zeg! Wij hebben ook een weglopertje van bijna 2, ik vind dat je echt door het kdv gerust gesteld mag worden dat ze hier iets aan doen. Er zullen wel meer potentiële 'weglopertjes' zijn in dat kdv.
Sterkte!

Annika

Annika

15-11-2008 om 09:12

Sloten vervangen

Jeetje Massi, ik kan me voorstellen dat je je gek geschrokken bent! En ik vind ook eigenlijk dat je best mag vragen of ze de sloten vervangen, of in ieder geval een systeem bedenken waardoor tweejarigen niet in hun eentje de wijde wereld in kunnen trekken. Want een echt veilig gevoel geeft het zo niet natuurlijk. De creche hier heeft bijvoorbeeld deuren waarbij de deurklink zo hoog zit dat kinderen er niet bij kunnen.
sterkte bij je gesprek, want jouw dochter is misschien een slimmerik, maar er werken daar volwassenen die ervoor betaald worden om jouw avonturier in de gaten te houden hoor!
groetjes, Annika

Terpi

Terpi

15-11-2008 om 09:57

Slot niet vervangen...

... maar extra sloten aanbrengen! Bij het KDV alhier, maar ook bij de peuterspeelzaal zitten draaisloten aan de bovenhoek van de deur waardoor volwassenen ze in een handbeweging op en dicht kunnen draaien en kinderen er niet bij kunnen. Ik zou persoonlijk vreselijk boos worden en *eisen* dat er een zichtbare extra veiligheidsmaatregel wordt genomen. Met de veiligheid van mijn kinderen MAG geen risisco genomen worden!
Wat een schrik zeg Massi.
Groet Terpi

Talia

Talia

15-11-2008 om 11:39

Alleen door een deur?

Hoe kan dat gegaan zijn? Ze is dan toch echt aan de aandacht ontsnapt! Waren de deuren onbedoeld van het slot gelaten ofzo? Het roept bij mij enorm veel vragen op, die ik beantwoord zou willen krijgen. Ik denk wel dat je er iets mee moet doen, omdat je haar anders niet meer met een gerust hart brengt. Je kent je dochter en weet dat het waarschijnlijk geen incident is, wat haar betreft. Ben benieuwd hoe het verder gaat!

Groet, Talia

PS En inderdaad hoge, makkelijke sloten te bereiken door volwassenen, daar hoef je niet veel tijd en geld aan te besteden, maar het is wel effectief. En dan iedereen leren dat ze ze ook op slot draaien!!

Massi Nissa

Massi Nissa

15-11-2008 om 13:26

Beveiliging

Ik ben inderdaad erg geschrokken. Niet zozeer van de poging tot weglopen zelf, daar zijn wij allang aan gewend, maar van het feit dat het mogelijk bleek. Het kdv had ook geen duidelijke antwoorden, die zullen nu zelf onderzoeken hoe het kan dat zo'n klein meisje zoveel 'barricades' ongezien is gepasseerd. Er zitten overal al enorm veel sloten en schuifjes en wat niet al, de deuren en hekken stonden gewoon open (denk ik, ik kan me niet voorstellen dat onze dochter dat zelf heeft gedaan, ze is nog maar 91 centimeter groot). Het gebeurde laat in de middag, het schemerde al en veel mensen waren hun kindjes al aan het ophalen. Dat verklaart wellicht waarom er zoveel deuren en hekken open stonden, en waarom de leidsters waren afgeleid. Toch blijf ik het vreemd vinden.
En ik ben nu inderdaad erg ongerust over de toekomst, dat vooral eigenlijk. Het is nu goed afgelopen en daar ben ik blij om. De volgende keer kan ze daarentegen linksom gaan in plaats van rechtdoor en zo een enorme vijver in lopen, of er kan een auto op die weg rijden. Ik ben heel benieuwd naar de reactie van het kdv dinsdag. Ze is trouwens gevonden met een jasje aan, meer een soort vest, waaraan ik niet kan afleiden of ze aangekleed was om bijvoorbeeld nog even buiten te spelen. Dat zou typisch iets voor dochter zijn, als er eenmaal iets in het vooruitzicht is gesteld, vindt ze het moeilijk om daarop te wachten. Misschien had iemand haar een jasje aangedaan om nog even voor het donker werd buiten te spelen. Die iemand werd even afgeleid en dochter besloot om dan zelf maar vast naar buiten te gaan. Zoiets stel ik me voor.
De leidsters in kwestie waren erg overstuur, mijn man was woedend (hij haalde haar op), kortom er blijven nogal wat vragen liggen. Dinsdag hopelijk wat duidelijkheid.
Groetjes
Massi

Nasha the first

Nasha the first

15-11-2008 om 16:16

Op het kdv van mijn kinderen

zitten er 2 klinken op de buitendeur, 1 heel hoog, alleen bereikbaar voor volwassenen, en 1 op normale hoogte. En een deurdranger uiteraard, want inderdaad, volwassenen laten vaak wel alles openstaan....

maar goed, je kan alles nog zo goed beveiligen, als je zoals mijn dochter erg smal van stuk bent, kun je ook tussen de spijlen van het hek door stappen, uit het zich van de leiding (die inderdaad heel erg geschrokken waren en mijn reactie niet verwachtten.....ik moest lachen....nou was het bij mij gelukkig goed afgelopen en snel opgemerkt, dus dat vind ik dan nog wat anders...)

Hetty,*

Hetty,*

16-11-2008 om 20:17

Ook gehad

Ik heb het ook gehad bij het vorige kdv dat mijn zoon, een weglopertje, me in tegen kwam lopen toen we aankwamen om hem te halen. Ik schrok me ook helemaal rot natuurlijk want wat was er gebeurd als ik niet net aan was komen lopen...?
Maar goed, alle maatregelen waren daar wel genomen en hij is bij de tussendeur gaan staan en meegeglipt met 1 van de ouders. Veel ouders letten helaas helemaal niet op wat dat betreft, vinden het blijkbaar niet vreemd dat er een onbekend kind in de hal staan zonder jas.
We hebben er over gesproken en het beleid is zo geworden dat als ze spelen op de hal tijdens het ophalen, dat er dan altijd 1 leidster in de buurt van de deur staat. Verder zijn er briefjes opgehangen met het verzoek op te letten dat er geen vreemde kinderen mee naar buiten glippen.
Groetjes Hetty,*

Yvon Meijer

Yvon Meijer

16-11-2008 om 20:51

Onvoorstelbaar

Wat vreselijk zeg! Als er geen duidelijke maatregelen genomen worden om dit in de toekomst te voorkomen, dan zou ik mijn kind daar niet meer heen durven brengen. Ik kan me niet voorstellen dat zoiets bij ons kdv zou gebeuren; er is een ruimte waar de kinderen zijn met een deur naar de gang, die gang heeft een buitendeur. De kinderen mogen nooit op de gang komen tenzij ze door een ouder opgehaald zijn. De leidsters letten er erg op dat de deur ( van de speelruimte) steeds dicht gaat bij het ophalen en de meeste ouders ook. Soms glipt een kind naar de gang en echt alle ouders sturen de kinderen terug. Als er duidelijke maatregelen/ nieuwe regels omtrent het ophalen van de kinderen worden getroffen, wat ik mag hopen, dan moet dit ook duidelijk naar de ouders gecommuniceerd worden. Zoals de ouders duidelijk maken dat kinderen een bepaalde ruimte niet uit mogen en ze daar ook op aanspreken als ze er laks mee om gaan. Ik hoop voor jullie dat er flink wat actie ondernomen wordt. Ik zou het zelfs fijn vinden als alle andere ouders van dit voorval op de hoogte zouden zijn, met als enige reden om ze bewust te maken van hun verantwoordelijkheid tijdens het ophalen van hun kinderen. Wat voor kinderdagverblijf is het verder, zijn jullie verder wel tevreden? Gaat alles geordend en gestructureerd? Hoe gaat het ophalen, is het dan rustig of chaotisch? Sterkte ermee! Groetjes, Yvon.

Tihama

Tihama

16-11-2008 om 22:50

Ervaring

Ik kwam een keer aanfietsen bij het KDV en trof mijn dochter van toen net 2 buiten aan. Toen ik verbouwereerd afstapte, kwam net een leidster met roodaangelopen hoofd de deur uitvliegen.

Oorzaak: vanwege brandveiligheidsvoorschriften (controle geweest door de Brandweer) waren de drangers van de deuren gehaald. Er was 1 hek en 2 deuren waar je door heen moest. Als ouders de deuren weer achter zich zouden sluiten én ouders OOK zo sympathiek zouden zijn om even in de gaten te houden dat niet een vreemd kind met hen mee de 'sluis' in liep, zou dit prima gefunctioneerd hebben.
En jawel, de moeder met wie mijn dochter doodgemoedereerd meegewandeld was, stond op dat moment haar kinderen in de auto te zetten. Het mensch had blijkbaar geen seconde bedacht dat het gestoord is om níet in te grijpen als je een peutertje zo met je mee ziet wandelen. Inderdaad: haaltijd, dus veel inloop.

Persoonlijk was ik eigenlijk nog wel het meest boos op die moeder.
Yvon: je zegt dat je het onvoorstelbaar vindt. Nou, dat vond ik dus ook. Maar ja, zoals sommige ouders het gaspedaal intrappen zodra ze hun kind uit school hebben gehaald, werkt dat hier blijkbaar hetzelfde.

Bij ons KDV hebben ze daarna een nieuwsbrief gemaakt om alle ouders er nogmaals op te wijzen dat ze de deuren weer moeten sluiten. Ze hebben (stiekum) de dranger weer op de laatste deur gezet, in de hoop dat ze geen problemen met de brandweer zouden krijgen. Er zijn borden op alle deuren gehangen met het dringende verzoek aan ouders om kinderen niet mee te laten lopen en vooral terug te brengen tot in het KDV. Ik heb het daarna nooit mee gehoord of gezien.

Het probleem is helaas dat er alleen geen hufterproof oplossing is om dit te bewaken.Althans: een die zowel de goedkeuring van de Brandweer als de goedkeuring van de GGD kan wegdragen. Je bent afhankelijk van gebruikers om dit te voorkomen. Of je moet tussen 16 en 19 uur permanent een leidster als beveiliging bij de deur zetten. Overdracht in de sluis. Zoiets.

Tihama

Telefoonnummer

Massi, Ik heb in de vestjes/jassen van mijn kinderen hun naam en mijn mobiele nummer gezet. Misschien een idee voor jou om dat ook in het rompertje en alle shirts te zetten? Ik heb van die instrijklabels gekocht via internet.
Verder hebben ze op de creche ook de deurklink hoog gezet, zodat de kinderen de deur niet zelf open kunnen doen.

Asa Torell

Asa Torell

17-11-2008 om 14:09

Kinderen altijd in lokaal

zou dat niet al vrij goed helpen? Dat kinderen echt alleen maar met hun ouders mee uit hun eigen lokaal mogen? Bij ons is de buitendeur vrij 'open', het is wel een sluis maar de buitenste deur kan zelfs open vastgezet worden. Maar in de hal bevinden zich rond afhaaltijd al geen losse kinderen zonder ouders, want de kinderen zijn allemaal in hun lokaal. Dus van de hal uit wegglippen gaat dan niet. Via 2 deuren (lokaal en buiten) kan dan altijd nog, dat wel. Maar dan is het in elk geval wel allang opgemerkt en kan er iemand achteraan gestuurd.
Pff, ik denk dat je de schrik nog lang zult voelen, Massi!

Massi Nissa

Massi Nissa

18-11-2008 om 12:58

Duidelijker

Het is na het gesprek veel duidelijker wat er gebeurd is. Dochter was aan het wennen op haar nieuwe groep; ze liep buiten, er was een leidster bij maar die was met een ander kindje bezig. Die leidster wist niet wat de leidsters van de dreumesgroep heel goed weten: dat dochter heel snel is en als het ware op de loer ligt bij het hek. Ineens was ze dus verdwenen. Iedereen is erg geschrokken, er zal nogmaals worden gekeken naar een oplossing voor de haal- en brenguren. Dit blijkt volgens jullie reacties een probleem op veel kdv's.
In elk geval weet iedereen nu weer hoe snel het kan gaan bij zo'n kleintje. Ik weet dat dit soort dingen niet volledig te voorkomen zijn, maar ik hoop dat dochter nu haar visitekaartje heeft afgegeven aan de nieuwe leidsters, zodat die goed begrijpen hoe ze in elkaar zit .
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

19-11-2008 om 22:54

Cameron

Dat is ook zo, ook bij het in het lokaal afhalen kunnen ze natuurlijk nog ontsnappen... je zou trouwens zeggen dat ze bij ons kdv meelezen hier, er hingen vandaag ineens briefjes met 'let op ouders, deur dichtdoen voor veiligheid kinderen' op de deuren!

Asa Torell

Asa Torell

19-11-2008 om 22:56

Massi

Dat had dus bij de overdracht verteld moeten worden, dat jullie dochter zo'n ontsnappertje is. Misschien ook iets voor ze om mee te nemen, dat ze zulke informatie niet vergeten aan anderen door te geven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.