Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind hangt zo aan me

Zoon is altijd al een mama's kindje geweest maar nu is hij 3j 8m en het is nog steeds niet weg. Het lijkt af en toe zelfs erger.

Voorbeelden:

Sportdag op het kdv. Normaal gaat zoon niet die dag dus we komen aan, hebben al uitgelegd dat hij naar boven gaat naar zijn groep tot zijn groep aan de beurt is met de race. Tranen met tuiten. Ik ben ontsnapt want bij mij is hij het ergst en later is man ook ontsnapt. Maar zoon heeft af en aan nog flink gehuild en toen hij eindelijk naar beneden mocht keek hij ons ook erg wantrouwig aan.

Gisteren gingen wij een huis bekijken dus ik had geregeld dat zoon naar een vriendin zou gaan. Hij ziet die vriendin vrijwel elke week en zij heeft een dochtertje van zijn leeftijd. Man bracht zoon en zoon gilde zo erg dat we hem toch maar mee hebben genomen. Normaal heb ik zoiets van hij moet er doorheen maar dochtertje van vriendin was niet lekker dus ik wilde haar niet met een gillend kind opzadelen.

Met zwemles gaat hij nu alleen het water in en ook daar hangt hij om mijn nek als een aap. Als hij eenmaal in het water is vindt hij het prachtig maar dat gaat meestal met tranen gepaard.

Wat moeten we hier nu mee? Ik word er kriegelig van en vind zoon in dat opzicht echt een beetje kinderachtig. Hij gaat trouwens sinds hij 13m was 3 dagen naar het kdv en de rest is hij thuis. Kdv gaat normaal prima. Bij mij is hij heel erg hangerig, bij man minder.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Uitzitten

Hoi Petal,

Slecht nieuws.... in mijn ervaring 'verbetert' dit gedrag het snelst als je je er niet aan ergert. Per situatie bepalen of je hem een duwtje geeft of juist op schoot trekt.

Wat ook erg goed kan werken is veel knuffelen op momenten dat het jou uitkomt. Dan is ie al een beetje opgeladen.

Maar verder ... uitzitten.

En jouw ergernis voelt hij, mijn kinderen gingen dan nóg meer aan me hangen. Vaak had ik te laat door dat ik er even aan toe moest geven en dan voelde ik me weer helemaal vrij op het moment dat ik het niet meer erg vond. Op dat moment hield zoon er namelijk ook mee op. Maar voor het zover is kost het bakken energie. Mijn tweede is veel makkelijker in dit opzicht, toen zag ik pas hoeveel energie het me gekost heeft. Anyway, weerstand (van jouw kant) gaat niet helpen... helaas...

dc

dc

14-08-2010 om 11:33

Jee

Lastig hoor, het enige wat ik kan bedenken is hem zoveel gaan knuffelen dat hij er zelf geen zin meer in heeft.

Lijkt hier te werken tenminste. Ik en mijn man houden beide veel van knuffelen, en we worden nu regelmatig door de kinderen weggeduwt! (snif, tijd voor een nieuwe die zich nog niet verdedigen kan

Poppy

Poppy

14-08-2010 om 20:01 Topicstarter

Knuffelen

Dat gebeurt volgens mij genoeg. Het is niet zo dat zoon altijd wil knuffelen, hij wil gewoon bij ons zijn. Ik kan het verkeerd inschatten maar ik heb het idee dat het geen angst is maar dat hij gewoon liever bij mij is en zijn zin wil doorduwen.

Ik ga proberen om me er minder aan te storen maar genant vind ik het af en toe wel. Het is een slim ventje dat veel begrijpt maar in dit opzicht is hij echt anders dan zijn vriendjes.

Asa Torell

Asa Torell

14-08-2010 om 20:06

Vergelijken

dat zou ik zowiezo niet te veel doen, maar als je het toch doet: goed kijken (vooral straks als hij naar school gaat) en dan zie je heel veel kleuters die nog enorm hangen. Hier worden er tenminste in groep 1 nog een aardig aantal 'aapjes' afgeleverd. Bij een groep 2-er uit zoons klas moet de moeder nog altijd mee naar elk verjaarspartijtje.
Zorgelijk lijkt het me dus niet, maar lastig is het natuurlijk wel. Misschien kan je iets met hem afspreken over hoe dat hangen precies gaat? Bijvoorbeeld zo dat je nog wel gewoon kunt bewegen en zonder gejammer erbij?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.