Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Kind reageert niet op naam, iemand Tips

Hallo allemaal,

Onze dochter is 2.5 jaar, kan nog niet praten. Ze reageert niet op haar naam.
Ze is vorig jaar geoppereerd aan haar oren omdat ze niet goed hoorde.

Nu is mijn vraag of wellicht tips hebben.
Als ik haar favoriete tekenfilm aanzet komt ze rennend naar mijn telefoon toe.

Er is geen communicatie als er eten is en zeg yammie dan reageert ze nog wel eens.

Ze leidt wel een eigen leven lijkt het.
Ze lacht, speelt goed verder.

Groetjes


ik neem aan dat dit bij het consultatiebureau bekend is. Wat zeggen ze daar? Gaat ze naar een opvang of peuterspeelzaal oid en wat zien ze daar? Heb je nog nacontrole gehad ivm het gehoor en daar besproken hoe het gaat?

Er kunnen allerlei redenen zijn maar ik denk eigenlijk niet dat je hierover antwoorden moet zoeken op een forum. Zoek het bij professionals die het kind zien. Ik denk dan aan het consultatiebureau of als je je daar niet gehoord voelt de huisarts. Zij kunnen dan doorverwijzen

Ze is dus geopereerd aan haar oren? 
Wat is er precies gedaan? 
Waar bestond de nazorg uit? 
Is er ondertussen al een hoortest gedaan? 
Wat zegt het consultatiebureau of huisarts? 
Wellicht kan ze doorverwezen worden naar een logopedist of Kentalis? 
Gaat ze ook naar een kinderdagverblijf of peuterspeelzaal? Wat zegt de leiding daarover? 

Je ziet een hoop vragen.
Aan de hand van je antwoorden kunnen we je wellicht beter adviseren. 

Blijkbaar kan ze goed genoeg horen als ze het wil, bijvoorbeeld bij de tekenfilms. Ik denk dat het gewoon geen indruk maakt als je haar bij haar naam roept. Geen zin, niet interessant, behalve als er iets te horen is wat ze leuk vindt, zoals die tekenfilm.

Ze praat niet en ze reageert niet op haar naam. Ze kan wel horen, want ze reageert wel op geluid van je telefoon?
Lastig om advies te geven als je niet vertelt welke hulp ingeschakeld is. Ik zou beginnen met een logopedist denk ik (tegenwoordig geen doorverwijzing meer nodig). Ik denk dat die goed kan inschatten of zij kan helpen of dat meer hulp nodig is.

Gaat ze naar een peuterspeelzaal of crèche oid? Wat zeggen ze er daar van?

1) Zoek professionele  hulp.
2) Misschien helpt het om tegen haar iedereen in derde persoon te benoemen. Dus niet jij&ik, maar [naam dochter]&mama.

Eens met degenen die zeggen dat je met deze vraag bij deskundigen moet zijn. 
Is haar ontwikkeling verder wel normaal? Hoe communiceren jullie? Als je gesproken communicatie met (zelfverzonnen) gebaren ondersteunt, zou je kunnen overwegen een gebaar bij haar naam te verzinnen - zoals naar haar wijzen. 

Slecht kunnen horen is echt beperkend voor de taalontwikkeling.
Je schrijft dat ze geopereerd is, hoort ze nu wel goed? Is dat getest?
Als je haar een opdracht geeft, kan ze die dan juist uitvoeren?
Hoe reageert en functioneert ze elders, opvang of peuterspeelzaal?
Ik vind 2,5 jaar ook wel laat om helemaal niet te praten. Of spreekt ze wel enkele woorden.
Je schrijft ook dat ze reageert op geluiden op jouw telefoon. Reageert ze op de geluiden of op de beelden of op de telefoon zelf?
Ik zou hier wel verder mee kijken naar wat er aan de hand is. Want het klinkt toch wel zorgelijk of in ieder geval niet eenduidig.

Interessant. Zou ze, als ze eerder helemaal niet heeft gehoord, wel begrijpen wat er met het noemen van haar naam bedoeld wordt? 
Ik zou verder ook professioneel advies inwinnen. 

Hoi, 

Heel herkenbaar! Mijn kindje is 2 jaar en reageert totaal niet op zijn naam, op wat voor toon we het ook zeggen. Hij reageert wel dírect op het horen van zijn favoriete tv-programma (ook zonder beeld en ook al staat het geluid zacht). En reageert ook dírect als ik voor hem ga zingen. 

Is ook heel vrolijk en vermaakt zich heel goed en heel erg lang met zelfstandig spelen. Leeft vooral in zijn eigen wereldje. Reageert niet op anderen om hem heen, vraagt geen aandacht aan anderen, maar vindt het tegelijk ook helemaal prima als er anderen om hem heen zijn en als zij hem wel aandacht geven. 

Consultatiebureau heeft ons doorverwezen naar kinderarts ziekenhuis. Vanuit daar doorverwezen naar audiologisch centrum voor een gehoortest. En afhankelijk van wat daar uit komt, kan er eerst via het audiologisch centrum onderzoek gedaan worden naar een eventuele taal-spraakontwikkelingsstoornis. 

Hij gaat tot nu toe nog niet naar kinderopvang, maar gaat binnenkort wel starten bij de peuterspeelzaal.           

Bij ons was het zo dat ons kindje een jaar geleden een paar woordjes + bijpassende gebaren maakte, waar hij een paar maanden later helemaal mee gestopt was en niet meer maakte. 

Ons kindje brabbelt wel weer veel. Doet jouw kindje dat ook? 

S-A 

Je zegt dat er geen contact is. Bedoel je daarmee dat ze totaal niet reageert, ook niet door te kijken/wijzen/brabbelen?

Als ze is geopeerd aan haar oren en daarvoor niet goed hoorde. Dan begint die hele ontwikkeling van geluiden herkennen en erop reageren toch ook later?

Gurel

Gurel

27-05-2022 om 15:31 Topicstarter

Hoi Ann

Die van ons brabbelt wel zegt papa mama en dat was het. Er komt iemand langs van een bureau die gaat kijken hoe we dit beste kunnen aanpakken. We hebben ook nog een afspraak om weer naar de oren te kijken. Ze gaat misschien naar een kleinere groep bij de kinderopvang waar ze betere begeleiding krijgt.
Word nog vervolgd dus

Gurel

Gurel

27-05-2022 om 15:36 Topicstarter

duizel schreef op 21-05-2022 om 15:20:

ik neem aan dat dit bij het consultatiebureau bekend is. Wat zeggen ze daar? Gaat ze naar een opvang of peuterspeelzaal oid en wat zien ze daar? Heb je nog nacontrole gehad ivm het gehoor en daar besproken hoe het gaat?

Er kunnen allerlei redenen zijn maar ik denk eigenlijk niet dat je hierover antwoorden moet zoeken op een forum. Zoek het bij professionals die het kind zien. Ik denk dan aan het consultatiebureau of als je je daar niet gehoord voelt de huisarts. Zij kunnen dan doorverwijzen


Ja gaan we zeker doen. Alleen de wachtijden zijn zolang, Dat ik het hier ook kwijt wou. Bedankt voor je bericht.

Hoi Gurel,

Hoe gaat het nu?

  hoi Sushi-Ann , 


hoe gaat het nu? Ik herken alles terug bij me eigen kind. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.