Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Doremifa

Doremifa

21-02-2020 om 11:46

kinderopvang brengen

Hoi,

Ik heb een vraag betreffende de kinderopvang. Onze dochter is weer wat ouder en gaat nu naar een andere groep (leeftijd t/m 4).
Wat ik mij afvraag is: is het not done om niet te blijven hangen als ouder tijdens het brengen?
Op de nieuwe groep is het druk tijdens het brengen. Ouders blijven lang, gaan spelen, kletsen en boekjes voorlezen. Persoonlijk wil ik het brengen kort houden, dit ook omdat dit uit ervaring het beste werkt bij onze dochter. Maar is dit juist om te doen als ik andere ouders het anders zie doen?

Op de eerdere groep bracht je je kind, deed de overdacht en ging niet naar binnen op de groep, dit om de rust op de groep te bewaren. Is dit anders bij grotere kinderen?

Tips van ervaren ouders of leidsters zijn meer dan welkom

rode krullenbol

rode krullenbol

21-02-2020 om 12:30

Wel "done", hoor (tweetalig uitgedrukt)

Ook hier staat natuurlijk het belang van het kind voorop. En als een kort afscheid het beste past bij jouw kind, dan pak je dat dus zó het beste aan.

Mocht er desondanks iemand zijn die het in zijn hoofd haalt jou valselijk te beschuldigen van wangedrag? Denk dan vooral: "Aha! Weer eens een gevalletje onheuse groepsdruk!", breng te berde dat ieder zo zijn eigen verantwoordelijkheden heeft, maak je uit de voeten en laat de kwestie zo snel mogelijk geen rol meer spelen in je leven.

Rode krullenbol

Doremifa

Doremifa

21-02-2020 om 12:51

@rode krullenbol
Moest lachen om je reactie. Dank voor je reactie! Mooi gezegd.

Bij mij speelt idd een beetje de angst op van groepsdruk misschien wel doordat ik teveel naar de luizenmoeder heb gekeken 😂

@Emma

@Emma

21-02-2020 om 12:55

Ouders

Ik bracht mijn kind altijd om 8 uur naar het kdv. Soms later, rond 9 uur en ik was dan stomverbaasd over die ouders die daar zo lang bleven hangen, boekjes lezen, kletsen, spelen. Moeten ze niet naar hun werk (dacht ik wel eens). Ieder op zijn eigen manier natuurljjk, maar de groepsdruk is groter dan je denkt.
Als je twijfelt zou ik het een aan de leiding voorleggen, mits het een leiding is die met jou meedenkt natuurlijk.

Watervrouw

Watervrouw

21-02-2020 om 15:11

Tijd tekort

Nu zit mijn jongste reeds op de basisschool maar ik herken het blijven plakken van mezelf niet.
Wij hebben 2 kdv's gehad en meestal was de overdracht en het brengen maar kort. Ik vond het 's morgens zo'n enorme run om 2 kinderen op 2 plaatsen te droppen en om op tijd op mijn werk te zijn, boekjes lezen of zo daar had ik geen tijd voor en stond mijn hoofd echt niet naar. Ook het ophalen ging snel. Wat wel zo is en dat was ook in de eerste groepen op de basisschool, is dat er altijd een paar ouders zijn die er min of meer uitgestuurd moeten worden.
Nadeel; ik was nooit op de hoogte van allerlei roddels en de intekenlijsten heb ik in de eerste jaren volledig gemist.
Het lijkt me voor de leiding ook prettiger als het brengen en halen wat sneller en rustiger verloopt, uitzonderingen van kindjes die er pas zijn of als er iets speciaals is daargelaten.

juf Ank

juf Ank

21-02-2020 om 15:22

ik denk

dat de leiding blij is met jouw goede voorbeeld!
Misschien is het wel handig om je kind erop voor te bereiden de eerste keer. Geef er een positieve draai aan dat zij al zo groot is of zo.

Geef het aan bij de PM-ers

Daar zijn ze alleen maar blij mee, wat werkt voor jouw kind is het fijnste voor iedereen.

Peuterspeelzaal

Is het een combinatie van kdv met peuterspeelzaal? Hier was dat wel zo. De kdv-kinderen waren er al en de kinderen die alleen voor het peuterprogramma kwamen, werden tussen kwart voor 9 en 9 gebracht door (groot)ouder. Ik mocht tot 9 uur blijven als een soort inloop. En om kwart voor 12 haalde ik ze weer op. De kdv-kinderen gingen daarna lunchen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.