Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
soepie

soepie

14-03-2009 om 16:49

Klas overslaan

klinkt misschien wat raar in deze rubriek, maar ik zoek ervaringen van moeders uit belgie met kinderen die op de maternel/ kleuterklas een klas hebben overgeslagen.
dochter zit nu in pre-maternel, doet het erg goed ( voor je dat nu al kan zeggen) maar door ervaringen met onze oudere kinderen die allebij 4 jaar kleuterklas gedaan hebben weten we dat de oudste ( en daar lijkt de jongste heel erg op) zich heeeeeel erg heeft verveeld in het laatste jaar, de tweede had daarin tegen nog best een jaar kleuters willen doen.
Nu wil ik voorkomen dat de jongste ook een verloren jaar krijgt.
Maar, is het handiger om evt de 1e kleuterklas over te slaan dan de derde kleuterklas.dus volgend jaar al versnellen, met de mogelijkheid als het kind het om vat voor reden in de derde niet zo halen ( wat ik niet verwacht) nog een jaar 3e te doen. Volgens mij is de derde overslaan wat lastiger ivm voorbereidend lezen.
Wie heeft ervaring ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
picobello

picobello

14-03-2009 om 16:50

Aanvulling

kind is van Februari dus vroege ll

Onrechtstreeks

ik kan wel wat vertellen over de zoon van een vriendin.
Hij is versneld van eerste naar de tweede kleuterklas en heeft zijn derde kleuterklas helemaal gedaan. De problemen zijn bij hem al in de eerste kleuterklas begonnen en toen is hij getest op hoge begaafdheid (met IQ van 150+).

Hij is van december(!) en dus met 4.5 jaar naar eerste leerjaar gegaan waar alles "goed" loopt (kreeg wel vrijstelling van huiswerk enzo wegens vermoeidheid). En hij zit in een school waar procentueel gezien veel hb kinderen zitten.

Ik denk dat meestal de derde kleuterklas niet wordt overgeslaan; maar alles hangt van de situatie af.

Mijn neefje werd aangeraden om het tweede leerjaar over te slaan.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Trouwens

waarom ga je dit niet rechtstreeks met school bespreken?

soepie

soepie

15-03-2009 om 15:57

Natuurlijk

ga ik dit met school bespreken, maar ik wilde graag weten hoe er met dit soort dingen om gegaan werd. Waarom? Wij hebben de ervaring met ons oudste kind, die wilde ze niet laten versnellen ( iq 130) ivm de taal.
De schooltaal is niet hun moederstaal.Op dat moment kon ik daar wel begrip voor opbrengen, maar helaas was het achteraf een verkeerde keuze.Dit kan gebeuren. Bij de derde, die dus van baby af aan tweetalig is speelt de taal dus geen probleem. Maar we worden nu al als "lastige" ouders bestempeld. we zijn misschien wat mondiger / directer dan de andere ouders. Dus om nu dit te bespreken wilde ik eerst weten wat er gebruikelijk is. Overgens zitten alle kleuters in 1 klas, dus het kind zal zelf niet snel het verschil merken in welke klas het zit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.