Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Krabben

Hej! Ik ben beetje nieuw hier omdat ik even totaal spoor bijster ben met onze 3 jarige (november). 

Sinds ongeveer oktober/november heeft ze een plekje op haar kin, die is er gekomen door gewoon keertje scherpe nagel. Mini plekje. 
Maar ze kan er sindsdien niet vanaf blijven. In eerste instantie zagen we het wat aan, maar na 1 mnd was ik er wel klaar mee dus werd ik er wat strenger op. Ze doet het alleen in bed (middagslaapje of avond). En het is ook zo in 10 sec weer volledig open. 

In het begin steeds streng geweest, afspraken geprbeerd te maken maar niet luisteren. 
In december hebben we een stickervel gemaakt voor elk slaapje = 1 sticker en volle kaart zou ze een step kriigen (die ze echt heel graag wilde). 

Maarja, duurt wat lang als ze alsnog ging krabben en ze moest het alsnog iets van 2 week zonder krabben volhouden zodat het kon helen. Dus kleinere dingen tegenover gezet, direct op zelfde dag actie/gevolg (als niet krabben, dan vanmiddag .... lekkers/speciaalsdoen/bla). Hielp ook niet.
Zalfje van dokter (dat t niet jeukt en bacterie vrij houd) werkt niet.
Alle pleisters rukt ze er direct vanaf zodra we de deur van de kamer dicht doen voor slaapje. 
Boos doen, afspraken maken, lief doen. Maakt geen ene kont uit. Ze zegt "weet niet waarom ik pleister af deed" 

Inmiddels is het gewoon een soort automatisme geworden voor haar gok ik.

Ik ben pedagogisch gezien even op. Inmiddels is het een wond van cm bij halve cm en aardig diep omdat ze blijft krabben. 2 week terug was het bijna over (ze was ziek geweest) maar 1 krab-nacht en we zijn weer volledig bij af. Duurt nu ook nog eens 2x zo lang om te helen omdat het zo diep is. 

We hebben nu van die hydro(??) Pleisters, die doen zeer als je ze er af haalt, maar ook die rukt ze er zonder emotie meteen af.

Dus vandaag zit ik op haar kamer erbij tot ze slaapt. 

iemand tips? 


Toen ik als baby veel krabde naaide mijn moeder de mouwen van mijn pyamaatjes dicht zodat ik mijn nagels niet kon gebruiken. Geen idee of die bij een kleuter ook werkt.

Google eens op krabwantjes of -handschoenen. Die trek je haar aan als ze gaat slapen, en dan kan ze niet meer krabben. O.a. verkrijgbaar via allergieshop.nl

Lastig dat ze al 3 is. Ik zat te denken aan sokken aan haar handen maar die doet ze natuurlijk ook af. 

SlushyAlbatross55

SlushyAlbatross55

29-01-2023 om 20:13


 Een slaapzak zoeken waar handschoenen inzitten?

Naast al het bovenstaande, dacht ik ook nog in een andere richting: ze heeft een sensorische behoefte, je kunt ook kijken naar andere manieren om die te bevredigen:
- een knuffel/speeltje bij haar leggen met bv een ruw stukje om met haar nagel overheen te krabben, of klittenband om te openen en sluiten
- evt te combineren met vóór het slapen de grove motoriek inzetten; bv stampen als een olifant op weg naar bed, kruiwagen spelen, stevige knuffels met je armen helemaal om haar heen. 
En hierbij liefst dan zorgen dat ze echt geen jeuk of pijn heeft aan het wondje, dus zalf, even elke avond paracetamol, wat er maar voor nodig is…
Een combinatie is ook mogelijk, zoals tijdens slapen de (dicht tegen de slaap aan onbewuste) neiging bedwingen door krabhandschoenen etc of erbij zitten; en overdag het prikkelzoeken op andere manieren bevredigen. 

Succes, lijkt me een lastige situatie!

Wat een rot situatie. Heb je enig idee wat er achter zit? 

Mijn dochter had soortgelijk obsessief gedrag dat schadelijk was (zelfde leeftijd). Heb je haar ook al zelf meegenomen naar de huisarts en de huisarts een afspraak met haar laten maken om het niet meer te doen. Bij ons maakte dat echt indruk op haar en is het daarna enorm verminderd. We hoefde alleen nog te herinneren aan de afspraak met de dokter.

Andere dingen die je kunt proberen. Volledig negeren. Dus echt niks over zeggen en hooguit een pleister plakken als het echt nodig is.

Verder kun je op een rustig moment het eens proberen te bespreken waarom het niet goed is. Dus uitleggen dat het slecht is voor haar huid. Dat het kan ontsteken en dat ze dan heel ziek wordt en vieze medicijnen moet krijgen.

Ik herken wel de wanhoop. Bij ons heeft het uiteindelijk bijna vier maanden geduurd voordat we er eindelijk vanaf waren. Ook heel wat instanties gebeld voor hulp, maar niemand leek te weten wat er mee moest.

hier een dochter met exzeem, dus vaak jeuk en krabben. Ik kwam erachter dat ze onbewust in haar slaap ging krabben toen ik op vakantie naast haar sliep. Als dat bij jouw dochter ook onbewust is, dan kan dochter daar zelf weinig aan doen. 

Wat suggesties: nagels kort houden, pleisters, knuffel/doekje   

Lastig, ik betrap mezelf erop om als ik een wondje heb dat ik deze zelf ook steeds openkrab bij mij is het moment van openkrabben een soort van wegtrekken van een jeuk die er onbewust zit. Bij mij worden de wondjes alleen steeds wat kleiner en dan is er op een gegeven moment niets meer open te krabben.

Wellicht helpt een pleister opplakken of het wondje voor het slapen in te smeren met wat vettigheid dan voelt het anders.

Mouwen van de pyjama dichtnaaien is een goede denk ik. Vooral voor als ze het onbewust doet. Dat kan ik de slaap. Ik had vroeger wel vaker schuurplekjes in mijn gezicht. Dan had ik in mijn slaap blijkbaar ergens jeuk gehad, maar dan zoveel gekrabd dat het een soort schaafwondje werd. Vaak op mijn neusvleugels. Niet diep gelukkig.
Ik had dat ook in mijn puberteit nog. En als 15/16-jarige doe je dat niet expres want het zag er bepaald niet fantastisch uit.

Bijtje82

Bijtje82

29-01-2023 om 22:50

... laat maar. Antwoord stond al in tekst.

Lik vaseline erop,dan krabt t anders?

Ga naar de huisarts, hij kan je echt verder helpen. Het kan zijn dat ze eczeem heeft en dat is met een hormoonzalf veel beter onder controle te krijgen. Blijf ondertussen smeren en alsjeblieft, word niet boos op haar! Het kan zijn dat ze het onbewust doet, zoals hierboven ook gezegd wordt. Het krabben straffen zorgt alleen maar voor stress waardoor de jeuk verergerd. Ik heb er maar al te veel ervaring mee helaas. 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

30-01-2023 om 07:54

Arme kind. Ik heb eczeem gehad, en dat krabben doe je echt niet expres. Het lukte mij als volwassene al niet om daarmee te stoppen (want ik deed het in mijn slaap!), ik kan me niet voorstellen wat het met een kind doet dat je er dan ook nog op wordt aangesproken ook. Boos doen, zelfs. Ik vind het echt heel zielig.

Ik had zijden handschoentjes die goed aansloten en niet makkelijk uit gingen, en dat hielp. Dan kun je niet krabben, en zonder nagels lukt het ook niet om een pleister te verwijderen. Verder iets kouds ertegen aan, zodat het niet zo jeukt. 

ach arm meisje. Die drang om het telkens weer open te krabben is lastig te weerstaan

ik zou iig continu het vet houden met vaseline zodat het krabben niet lekker voelt. Verder zou ik zeker een week erbij blijven slapen. Heel naar maar je zal wel moeten. Want het kan pas doorbroken worden zodra er geen korstje is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.