Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
zon

zon

24-02-2009 om 07:43

Last van geluiden

het lijkt erop dat onze dochter van net 2 veel meer en veel beter hoort als ons. Ze heeft hier echt last van.
Overdag zijn er regelmatig geluiden die ze erg vervelend vindt zoals bepaalde huishoudelijke apparaten, de buurman die aan het klussen is, iemand die het raam van de auto aan het krabben is, een langskomende trein, etc. Au, niet leuk zegt ze dan en soms gaat ze huilen. Daarnaast is ze sinds kort 's nachts erg bang voor het hondje van de buren. Wij horen die eigenlijk nooit maar zij wel.
Herkennen jullie dat, dat je kind extra goed lijkt te horen? Ze is zeker geen bang kind dus ik denk niet dat het met angst te maken heeft, ze hoort alles gewoon veel harder als ons en vind dat geluid vervelend. Soms lijkt het zelfs echt pijn aan haar oren te doen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

24-02-2009 om 09:17

ik herken het bij m'n zoon van 4, hoewel het wel iets van de laatste tijd is.

Als ik de mixer aan zet, en hij staat er naast dan doet ie z'n handen voor z'n oren en begint tamelijk panisch te roepen dat ik moet stoppen.

Ik heb er nog niet zo veel aandacht aan besteed (vooral omdat het in het verleden niet zo was)

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 12:07

Ja, mijn zoon heeft dat ook. Van jongs af aan hoort hij bepaalde geluiden beter dan andere mensen. Bijvoorbeeld brommers, dat doet hem zo'n pijn aan zijn oren dat ie er echt hysterisch van kan worden. Of een boor of de keukenmachine, we moeten hem echt waarschuwen als we die aanzetten. Inmiddels is ie 6 en kan er beter mee omgaan. Of zijn gehoor slijt al een beetje, dat scheelt ook. Bij hem komt het door problemen met de prikkelverwerking, hij heeft het niet alleen op auditief gebied maar ook bij bv. de tastzin. Je kunt eens googelen of in het archief zoeken naar "sensorische integratie" of "SI-probleem".
Neem het in elk geval serieus, geluiden kunnen écht pijn doen bij je dochter. Wij hebben een tijdje gedacht dat onze zoon zich aanstelde met die brommers, nou, mooi niet dus. Dus we zijn er ten onrechte een aantal keren boos over geweest, heb ik nu spijt van.

Ook

Zoon is nog steeds erg in de ban van geluiden. Hij hoort duidelijk beter dan wij. Meestal is er geen probleem als ik hem waarschuw (of hij ziet) dat ik de keukenmachine/stofzuiger aanzet. Hij weet nu ook dat hij zijn vingers in zijn oren kan stoppen.

Zoon hier kan echt panisch zijn als hij een geluidje hoort, heel lastig. Volgens mij is dat echt angst ipv pijn aan zijn oren maar misschien heb ik dat wel mis.

Guinevere

Guinevere

24-02-2009 om 19:36

Pijn/angst

Ja, 't kan naast pijn ook nog angst zijn, die geluiden kunnen echt gaan galmen in die hoofdjes, als je er maar gevoelig voor bent...

ayla

ayla

25-02-2009 om 09:11

Zelf en nog steeds

ik heb het zelf en ik heb er nog steeds last van. Kan me van mijn kindertijd herinneren dat ik echt hysterisch werd van de broodsnijmachine bij de bakker, en ook van een boormachine werd en word ik nog steeds panisch. Alleen al vanwege het geluid zal ik nooit zelf een gat boren. Ik kan nog steeds niet tegen harde geluiden. Ik heb ook het gevoel dat de geluiden bij mij veel harder aankomen dan bij anderen.

Massi Nissa

Massi Nissa

25-02-2009 om 21:04

Ja hoor

Volgens mij hebben kleine kinderen vaak een veel beter gehoor dan volwassenen, maar er zit ook een andere component aan. Kleintjes kunnen zich minder goed ergens voor afsluiten. Ze horen echt alles, ook die geluiden die wij allang 'wegfilteren': verkeer (als je vlakbij een drukke weg woont), de afwasmachine, dat soort achtergrondruis horen ze ook allemaal, elke keer weer.
Ik heb trouwens precies hetzelfde als ayla, maar dan met geuren (ben er erg gevoelig voor en ruik bijna alles, ik lijk wel een hond).
Groetjes
Massi

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.