Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Barbara Lau

Barbara Lau

19-11-2012 om 19:16

Lekker poepen in luier, maar niet meer zeggen

Mijn dochter van 3 kon twee jaar geleden erg goed en snel aangeen wanneer te hebben gepoept. Door de tijd heen is de wil om aan te geven enorm afgezwakt. Lekker kakken in de luier, maar niet willen zeggen. En soms liegen als ik er naar vraag. Soms gaat ze na het poepen ergens spelen van een afstand zodat ik het niet kan ruiken. Dan kan het zo zijn dat de poep opdroogt in de luier en haar billetjes vuurrood aanslaan en enorm branden. Ik probeer het wel te voorkomen, maar bij pijn leg ik keer op keer uit waardoor het komt, ik praat tegen de muur aan. Word ik nu al een ouwe zeur? Nu al??
Hoe krijg ik zover dat ze het wel weer aangeeft gepoept te hebben in luier. Het hoeft nog eens in de wc...

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Geen luier?

Misschien gek hoor, maar van die luier krijgt ze rode billen en een zeurende moeder

Misschien helemaal geen luier meer? Dan heb je wel veel was, maar wie weet valt dan ook het kwartje om zindelijk te worden?

dc

dc

20-11-2012 om 08:22

Normaal

Mijn 2 oudste hebben dat ook altijd gedaan. Het is eigenlijk niet bij me opgekomen om me daar druk of kwaad over te maken. Gewoon af en toe ruiken, klaar.

Ik vind het erg raar om van een kind van 3 te zeggen dat ze "liegt". Volgens mij zijn je verwachtingen van een 3 jarige een beetje uit proportie.

Mama_Lynn

Mama_Lynn

20-11-2012 om 15:45

Ja idd normaal

Mijn zoontje van ruim 2.5 vindt het niet eens leuk meer als je 'ernaar vraagt' . Dan zie je hem gewoon poepen in zijn luier, vraag je ' heb je gepoept'. Standaard antwoord: nee of ' niet zeggen, mama'. Ik zou ook kijken of ze zindelijk te krigjen is en verder niet zoveel aandacht aan besteden, aan het liegen in elk geval.

Lynn

Ook

Het wordt wat eentonig, maar ook ik zie het als volkomen en normaal en heel herkenbaar gedrag voor een kind van die leeftijd. Gewoon niet op haar woord geloven maar af en toe even snuffelen. Ik maakte er vaak een grapje van: "zeg, als jij niet gepoept hebt, wie heeft die bruine smurrie dan in je luier gestopt?!?"
Leuker dan mopperen, toch? En even effectief volgens mij... (niet namelijk)

Jammer

Wat jammer dat het jullie niet gelukt is om haar toen ze het nog wel aangaf op de wc te krijgen!
Voor een meisje dat al drie is zou ik zeggen: geen luier meer aan. Zal even wat meer was zijn, maar die luier moet binnenkort toch al uit.

Ik merk bij veel oudere kinderen die luieren dat ze het warme zachte gevoel van poep lekker lijken te vinden (zoon van vriendin zei letterlijk 'it feels good mum'...)

Limi

Limi

21-11-2012 om 07:23

Dirksmama

Ik vind dat niet zo praktisch eigenlijk, gewoon geen luier meer aandoen. Tenminste, niet structureel. Je kan het natuurlijk wel doen als je een hele dag thuis bent, maar hoe vaak komt dat nou voor?
Het lijkt bijvoorbeeld wel of ik de hele dag thuis ben, maar niet dus. 's Morgens brengen we de oudste naar school, dan zijn we een half uurtje thuis, dan doen we boodschappen, dan zijn we een half uurtje thuis, dan gaan we naar logo, dan zijn we een half uurtje thuis, dan gaat de peuter naar school. En onze dagen zijn altijd wel op zo'n manier gevuld. Ik neem aan dat de meeste mensen activiteiten buiten de deur hebben. Dan is het toch totaal niet praktisch om te adviseren om de luier maar uit te laten? Die was maakt inderdaad niets uit, maar wil je echt dat je kind in de klas van je andere kind op de grond plast? of in een winkel? Of als je net op weg bent naar iets, in zijn broek poept op de fiets? Je moet dan wel echt zeker weten dat ze droog blijven. Ik geloof er niet zo in dat ze van vieze broeken zindelijk worden. Dat is pas als ze daar zelf zin in hebben.

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2012 om 09:40

Limi

De kerstvakantie komt er weer aan! Natuurlijk is de zomervakantie handiger maar gelukkig is er centrale verwarming.
En wij deden altijd de luier uit binnenshuis, maar bij boodschappen doen of buitenshuis weer even aan tot kind zelf aangaf dat dat niet meer hoefde.
Die luiers zijn zo gemaakt dat het comfortabel blijft, dus je zult als ouder zelf even energie in moeten steken. Moeten anders al die kinderen in de luiers blijven omdat papa en mama er geen tijd voor hebben?

Hombre

Hombre

21-11-2012 om 10:21

Snoep?

Of het pedagogisch verantwoord is weet ik niet, maar wij hebben bij de kleinste een snoepjesbeloning verbonden aan poepen en plassen op de WC. Iedereen krijgt 1 (of twee bij poepen) M&M als de kleinste netjes op de WC gepoept of geplast heeft. Daardoor is het voor iedereen een feestje als het weer gelukt is.

We begonnen ermee toen hij zo'n 2 jaar was, en de eerste maanden bleef de snoeppot nagenoeg dicht, maar met 2.5 was hij overdag eigenlijk nagenoeg zindelijk. Heel zelden een ongelukje. Het is een steekproef van 1 dus misschien is het toeval, maar het is het proberen misschien waard.

Limi

Limi

21-11-2012 om 13:59

Rafelkap

In de kerstvakantie zit ik ook niet de hele dag binnen hoor

Ik doe hem hier ook vaak uit, maar structureel gaat dat echt niet. Vandaar dat ik het niet zo'n heel praktisch advies vind.

Met de oudste is het ook gelukt zonder al teveel energie. Mijn 3-jarige nu loopt daar nog op voor, dus dat komt vast goed zonder dat ik hem tig keer per dag achterna hoef te zitten om luiers en broeken aan en uit te doen (want hij rent weg...) Hij is nog lang geen 4 en met die wedstrijd doe ik toch niet mee

Rafelkap

Rafelkap

21-11-2012 om 18:41

Limi

Ik zou er zeker een dag of 4 (deels weekend) voor uittrekken en even lekker gaan cocoonen. Als je hem zindelijk wilt maken. Je kan ook nog even wachten tot een andere vakantie. Maar mijn ervaring is dat het niet vanzelf gaat en dat je er even de schouders onder moet zetten (de ouder).

Limi

Limi

21-11-2012 om 20:06

Bloot

Bloot gaat goed, dan gaat hij netjes op het potje. Maar met een onderbroek aan gaat het daar in. We zitten nog in een tussenfase. Vandaar dat ik hem zo écht niet mee naar buiten neem

Hij ontkent trouwens ALTIJD dat hij gepoept heeft, want als hij nee zegt, ga ik weer weg met mijn doekjes. Denkt hij.

Rafelkap

Rafelkap

22-11-2012 om 06:36

Limi

Ik denk dat hij het gewoon leuk vindt hoe jij reageert. Je kan proberen zo min mogelijk te reageren en hem zelf alles te laten doen (vieze onderbroek in bakjes, schone onderbroek pakken)
Lastig die karaktertjes op deze leeftijd

Wat je zelf wilt natuurlijk

Ik had een pesthekel aan poepbroeken verschonen, zodra ze konden staan verschoonde ik die op de WC terwijl zij stonden (niks geen lui op de commode liggen of juist tegenspartelen), en ik betrok ze er meteen actief bij, dus poep mikten we in de WC, billen veegden we met papier, dat ook de pot in ging, daarna nog schoonmaken met washand, luier dichtvouwen. Luier moesten ze zelf in de bk gooien, WC mochten ze zelf doortrekken. Ze waren zich dus al heel jong bewust waar poep terecht moet komen.

Tegen oudste heb ik toen hij tegen de 2,5 liep gewoon gezegd dat ik geen zin meer had in poepbroeken, en dat hij het op de WC mocht doen (potjes vind ik ranzig, die hebben we maar overgeslagen). Geen luier meer aan binnenshuis, en even paar dagen wat minder de deur uit. Jongste wilde alles van grote broer nadoen, die trok met 17 maanden zelf luier uit en klom WC op. Die ging na 2 jaar niet meer met luier de deur uit.
Onze dagen waren wel een stuk rustiger als wat jij schetst, eerlijk gezeg, ik word al moe als ik het lees...

Het is helemaal geen wedstrijd, maar het is toch helemaal niet leuk om als grote jongen nog met een luier te lopen?
Kijk als jij verschonen niet erg vindt, verschoon dan gewoon. Maar hou rekening met het feit dat je zoon nu last krijgt van schaamte en dus, om antwoord te geven op je oorspronkelijke vraag, niet meer zal gaan zeggen dat hij een poepbroek heeft.

Je weet toch wel ongeveer rond welke tijd ongeveer op de dag hij poept? Dan kun e toch rond die tijd thuisblijven en hem thuis zonder luier laten lopen? Je schrijft dat hij als hij in blote billen loopt wel zindelijk...ik zou dat als uitgangspunt nemen en daar van uit opbouwen.

Schaamte?

Ik geloof niet dat veel kinderen van 3 al last hebben van schaamte in combinatie met in een luier of in hun broek poepen, in ieder geval zeer zeker niet allemaal!
Dat ze niet meer aangeven dat ze gepoept hebben komt vaak gewoon omdat ze geen zin hebben in gedoe en gewoon lekker door willen spelen. Plus dat ze ontdekken dat dat kan: iets zeggen wat niet waar is en daarmee invloed hebben op wat er gebeurt. Dat is ook reuze interessant voor een peuter natuurlijk.

Limi

Limi

22-11-2012 om 12:48

Rond welke tijd?

Haha, nee hoor. Geen peil op te trekken. Hij poept sowieso minstens 3x per dag (en dan geen klein keuteltje). De ene dag is de eerste keer al voor half 8, de andere dag is het pas om 11 uur. Hij kan ook nog poepen vlak voor hij naar bed gaat, dus het is ook niet zo dat hij alleen 's morgens poept bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.