Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Hanne.

Hanne.

27-01-2010 om 11:21

Lekkers vragen

Mijn dochter (3) heeft van de week bij haar vriendje gespeeld. Nu vertelt de vader gisteren dat ze op een gegeven moment had gezegd 'ik lust wel wat lekkers', maar dat ze dat dus niet gekregen had, want hij kon er niet tegen als kinderen om lekkers gingen vragen.

Ik vond het eerlijk gezegd een nogal overtrokken reactie. Ik heb mijn kinderen altijd geleerd dat als je iets wil dat je het dan moet vragen (maar dat het antwoord nee kan zijn).

Wat vinden jullie, mag een kind vragen om wat lekkers of moet het altijd wachten tot het wordt aangeboden.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Talia

Talia

27-01-2010 om 11:53

Thuis en uit

Mijn kinderen mogen thuis altijd vragen om waar ze zin in hebben (al ben ik met Pelle eens dat vragen begint met "mag ik ..."). Maar ik dacht onmiddellijk bij de opmerking van de betreffende vader: wat flauw. Het kind is drie en zegt gewoon wat ze voelt/ wil en dan krijgt ze het niet, omdat ze het zegt... Raar hoor. En dat niet alleen, jij als moeder moet het ook nog weten later. Ik heb hier ook wel eens vriendjes over de vloer gehad die zeiden: ik heb honger en dan verwachtten dat ik snoep aanrukte. Dat irriteert mij, maar ik hoef dat kind niet op te voeden en het is een vriendje van mijn kind. Dus ik zei dan altijd vriendelijk: als je ergens zin in hebt, mag je het best vragen, hoor. En dan ging het meestal prima.
Maar het is nu eenmaal zo dat in elk huis andere regels zijn en dat kun je je kind als boodschap best mee geven.

Groet, Talia

buzz

buzz

27-01-2010 om 11:54

Hier

mogen ze ook vragen hoor, en hij vraagt het ook wel bij anderen. maar nee is nee.
Het zou wat zijn als je niet mocht zeggen ik heb dorst of zin in iets vind ik dan.
Maar wat is een 2e, of het ranja word, of water, of dat het een snoepje, fruit, of een soepstengel word, of zelfs gewoon nee, want we gaan dadelijk eten, of je hebt net wat gehad, dat is aan mij!
Hij moet het wel netjes vragen, mama mag ik iets lekkers, of mama mag ik drinken, of ik heb zin in iets, of ik heb honger, allemaal prima, maar moeten is er niet bij. Ook niet naar nog iets vragen.

saskia

saskia

27-01-2010 om 14:01

Vragen mag

Een kind mag toch gewoon vragen,Doe je zelf ook als je enorme dorst of trek heb. alleen kan het nee verwachten en dat is soms moeilijk zeker voor een kind van 3. Maar dat moeten ze leren, dat er op een vraag nee kan worden gezegt. Maar ik vind wel dat een kind het netjes moet leren vragen. Een kind van 3 zou het kunnen, maar maakt daar nog wel eens foutjes in lijkt me. Ze weten het wel maar soms vergeten ze even hoe ze het moeten vragen denk ik.

Linda99

Linda99

27-01-2010 om 14:12

Vragen staat vrij

...maar zodra het op zeuren lijkt krijg je bij mij niet veel Jongste dochter heeft een vriendinnetje die altijd chips wil, altijd meer snoep wil en constant komt vragen om van alles. Vind ik echt niet leuk, eigenlijk zelfs vervelend.

saskia

saskia

27-01-2010 om 14:17

Presies

vragen mag zeuren niet, dat verschil moeten ze leren/weten. Je vraagt 1 keer "mag ik een snoepje" En als het antwoord nee is dan moet er niet door gezeurt worden nee is nee. Ook niet van "een chipje dan of een koekje dan" Dat blijft dan natuurlijk ook gewoon nee. Trouwens als het antwoord ja is moeten ze ook niet nog eens doorzeuren over nog een snoepje, dat kunnen kinderen ook zo goed namelijk. Mijn idee "lekker is maar 1 vinger lang"

Hanne.

Hanne.

27-01-2010 om 19:40

Inderdaad geen vraag

Tja, "ik lust wel wat lekkers" is technisch gezien inderdaad geen vraag, het zou overigens ook best kunnen dat ze 'mag ik wat lekkers' heeft gezegd. Dat is wat ze thuis in iedergeval altijd zegt. Maar als ik zal er op letten dat ik haar meer stuur om de dingen echt te vragen.

Wat me trouwens opvalt is dat het meteen aan snoep etc gekoppelt wordt. Ze vraagt wat lekkers, voor haar is dat ook een stuk fruit of een boterham of een lekker glaasje drinken. Als ze mag kiezen kiest ze vaak fruit ipv koek of andere dingen.

Tja

Ik had het kind gewoon een stuk fruit aangeboden, geen probleem. Ik had het niet zo erg gevonden voor een 3-jarige. Wil ze geen fruit (heb meestal een paar soorten) dan waarschijnlijk wel niets anders.

Hanne.

Hanne.

28-01-2010 om 08:58

Wat is normaal

Nee ik vind het niet normaal 'omdat' jullie er allemaal aan denken. Er wordt nl tegelijkertijd aangegeven dat je het niet normaal vindt dat een kind daar om vraagt.

Wat moet ze dan vragen? Mag ik een boterham? En dan een droge boterham krijgen. Of een boze ouder want het kind moet thuis te eten krijgen?

Als een kind aangeeft iets lekkers te lusten en er wordt geconcludeert wordt dat het om snoep zeurt, denk ik dat het probleem ook bij de ontvanger van de boodschap zit.

En ze had inderdaad helemaal niets gehad die middag, ze is er van 13 tot 16 geweest. Vind ik het niet raar dat je op een gegeven moment iets lust.

Wat onbeleefd

Goh, zou die vader volwassen bezoek ook drie uur lang in huis houden zonder ze iets aan te bieden? Ik vind het wel ongastvrij, eerlijk gezegd. Had ze wel wat te drinken gekregen of ook dat niet eens?

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

28-01-2010 om 12:46

Beleefde dochter

Wat een beleefde dochter heb jij! Ze kan het beter in een vraagzin gieten (maar ze is pas 3) maar ik vind dat heel beleefd. En ik bied kinderen altijd wel wat fruit of rozijntjes aan, of een koekje als het koekjestijd is. En wat te drinken.
Voor kinderen (en zeker die van 3) is wachten vreselijk moeilijk. Wat een eisen heeft die man al aan een peuter!

Kadonaj

Kadonaj

28-01-2010 om 13:04

Wie is nou de peuter?

Mijn god, wat een grote kerel ben je toch als je je zo dominant opstelt naar zo'n klein ukkeltje...

Ik vind het eerder normaal als vader uit zichzelf met een fruithapje/broodjes/rozijntje/etc komt als zo'n kind er zo lang speelt...

jij en je kind zijn volkomen normaal hoor...die vent is gewoon raar. (die zal ook een lekker assertief kind krijgen zo...NOT!)

Fatima

Fatima

28-01-2010 om 15:43

Eten

Ik neem aan dat je je peuter een lunch gegeven hebt?

Kadonaj

Kadonaj

28-01-2010 om 17:00

Mijn kinderen eten rond 3 uur ook nog een boterhammetje hoor

die trekken dat echt niet van half 1 naar half 6...

Wat goed he voor zo'n kind

Om op die manier te leren dat alle volwassenen verschillend zijn en wat de een normaal vindt de ander brutaal.

Ik zie het probleem niet zo...
Boze buurmannen hebben ook zo hun functie in de opvoeding.

MariaV

MariaV

29-01-2010 om 15:18

Prima toch

Zolang je dochter "nee" kan accepteren, is er m.i. niets aan de hand. Ik antwoord in zo'n geval vaak: nee, je krijgt geen snoep, maar als je honger hebt kun je wel een boterham of fruit krijgen. En meestal vinden ze dat prima.
Maria

Jeanette

Jeanette

29-01-2010 om 22:03

Als je 3 bent

..mag je je inderdaad zo uitdrukken. Maar ze moete wel accepteren dat het antwoord 'nee' kan zijn. De reden die de buurman voor zijn 'nee' geeft, vind ik igv 3-jarige een beetje overdreven.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.