Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Zonne

Zonne

25-10-2020 om 21:39

Letters leren

We hebben een peuter van bijna 3 die al een tijd interesse heeft in het leren van letters en korte woordjes.
Nu lijkt het me leuk om hem een spel/boekje of iets dergelijks te geven waar hij spelenderwijs wat met letters kan aanrommelen.
Het liefst iets wat hij zelfstandig kan doen, dus echt simpel.
Heeft iemand leuke tips?

Triva

Triva

25-10-2020 om 21:58

Magneetletters

...

Diversen

https://www.bol.com/nl/p/alfabet-rekenspel-met-4-zijdige-blokjes/9200000072975165/
Zo'n leesplankje. Wel even opletten dat er zoveel mogelijk letters ook een plaatje hebben, dat hebben ze dus niet allemaal zie ik.

Vroeger wel natuurlijk. Wij hadden nog een oude 'A is een Aapje'.
https://www.dbnl.org/tekst/cram006aise01_01/cram006aise01_01_0001.php

Scrabble heeft letters.

Wij gebruikten een schoolbord met krijt om samen wat letters te oefenen, bijvoorbeeld de eigen naam in blokletters.

Een eigen boekje met prenten en eenvoudige woordjes. We hadden een of andere methode weet ik niet meer. Korte woorden of kleingemaakt in lettergrepen, een paar.

We hadden ook een Dora 'leescomputer' die geluidjes gaf bij elke letter of cijfer. Dat gaf nog het langste zelfstandig spelen.

En al snel kun je eenvoudige woordjes op potjes en pakjes uit de keuken lezen. Net wat je aan eenvoudige tekst tegenkomt.

Maar ja, hier ging het toch meestal samen. Samen boekjes uit gaan zoeken in de bieb en samen lezen en oefenen en raadspelletjes verzinnen.

Zelfstandig

Waarom moet hij dat zelfstandig doen? Ik zou juist dit samen doen zodat hij het zichzelf niet verkeerd of anders aanleert en dat vervolgens niet op school aansluit. Wanneer wordt hij 4?

Veel basisscholen werken met Schatkist en Rompom. Daar zijn ook magneetsets, kwartet en zo van te koop. Ook zou je kunnen kijken naar mini loco en dan boekjes kiezen die aansluiten bij zijn interesses. Mijn dochter heeft destijds een abonnement op Bobo gekregen en dat viel ook goed in de smaak. En natuurlijk gezellig samen boekjes lezen. De bibliotheek heeft genoeg, kijk ook naar de A-boekjes als je het idee hebt dat de peuterboekjes niet aansluiten.

Imke

Imke

26-10-2020 om 09:41

Niet

Niet doen, in elk geval niet actief, tenzij je weet wat je moet doen. Veel ouders leren kinderen aa, bee, pee, terwijl dat ah, buh, puh moet zijn. Of ze leren hoofdletters aan, terwijl dat niet moet (E/e). Natuurlijk kan letters herkennen wel, de buh van bob de bouwer, de ssss van slang. Of ga rijmen, het zal je verbazen hoeveel kleuters dat niet kunnen. Spelenderwijs kan wel, miniloco, bobo, allemaal prima, maar geen scrabble.

Ja, dus

Je houdt ze niet tegen met leren. Ze willen doen wat jij doet en ik las veel. Dochter wilde graag zelf kunnen lezen zoals ze zoon zag doen, die twee jaar op haar voor loopt, dus die begon ook zelf. Ik kan me niet herinneren dat onze proeflapjes thuis een probleem waren. En in de bieb haalden we al vroeg van alles wat leuk en leesbaar leek. En bij het voorlezen gaan ze vanzelf meekijken en meedoen en eens wat proberen wat ze jou ien doen.

Dus ja, hoe ik die letters heb genoemd weet ik niet meer. Ze kunnen beiden prima lezen, dochter ondanks een neiging tot dyslexie, net als haar vader. En een paar moeilijke ogen.

Dus ik snap het probleem niet.

Als je voorleest èn ze zijn eraan toe

Dan leren ze lezen omdat je voorleest. Mijn dochter leerde met 1,5 jaar de letters doordat ze werd voorgelezen uit een ABC die we hadden aangeschaft uit jeugdsentiment van haar vader, "A is een aapje". Vooral "S is een slang", lang ze helemaal in een deuk als we "SSSSSSSSSSSSS is een SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSlang" zeiden. De volgende morgen wees ze op het douchegordijn waar S-achtige figuren op stonden, en zei "SSSSSSSSSSSS". Binnen de kortste keren zag ze overal letters. Gek genoeg had ze er geen moeite mee dat letters er zo verschillend uit kunnen zien.
Combineren van letters tot woorden begon met ongeveer een jaar of 3,5, toen was ze daar aan toe.
In groep 3 viel er voor haar weinig te leren lezen, maar leren schrijven was nog een uitdaging.
Ik ken zelfs een verhaal van een kind dat op z'n kop leerde lezen omdat die tegenover oma zat, als oma aan het voorlezen was.
Dus als ze er aan toe zijn, hou je het niet tegen.
Pushen als ze er nog niet aan toe zijn werkt overigens ook niet.

aanbeveling: houten puzzel of letterdoos

Wil je kind vooral letters leren, of al woorden maken? Is het kind al toe aan woorden maken (kan het rijmen of klanken 'plakken')?

Voor letters leren kun je een houten letterpuzzel kopen. Zoiets:
https://www.lobbes.nl/speelgoed/puzzels/legpuzzels/tot-25-stukjes/detail/2999625-houten-alfabet-puzzel-26st-
Een peuter kan daar zelfstandig mee aan te slag, maar het leert natuurlijk het meeste als er iemand naast zit die de klanken benoemt waar het kind mee aan het spelen is. Zo'n puzzel helpt erg met het leren van de vormen van de letters. Voor een peuter is zo'n puzzel vaak best nog pittig, omdat de letters vaak aan beide kanten geverfd zijn; als de letter op de kop komt te liggen, moet de peuter de letter op een heel andere as draaien dan 'ie gewend is bij andere insteekpuzzels. Maar daardoor leert de peuter uiteindelijk spiegelingen herkennen.

Hoofdletters is niets mis mee. Kinderen kunnen prima zowel hoofd- en kleine letters leren. Nou ja, als kinderen alle letters nog moeten leren in de eerste 4 maanden van groep 3 dan wordt het lastig, maar kinderen die jong beginnen kunnen echt heel makkelijk hoofd- en kleine letters leren. Voor kinderen die zichzelf leren schrijven zijn hoofdletters ideaal. De letters staan allemaal op dezelfde lijn, zijn allemaal even hoog, hoeven niet in één pennenstreek geschreven te worden, en blijven herkenbaar als ze gespiegeld worden. Juist bij kleine letters is de kans groot dat kinderen iets aanleren wat ze later met veel moeite weer moeten afleren, bijvoorbeeld dat ze de letter in de verkeerde richting/volgorde schrijven of dat ze de pen optillen halverwege de letter.

Is je kind al toe aan woorden maken (kan rijmen en klanken 'plakken'), dan zou ik aanraden een letterdoos te kopen. Daar zitten kaarten bij met opdrachten met woorden en plaatjes die nagemaakt/aangevuld kunnen worden. Die platen maken dat je kind er redelijk zelfstandig mee kan werken. Het beste is een letterdoos met de lange klinkers (aa, oo) en tweetekenklinkers (oe, ui) op één tegeltje. Bijvoorbeeld de doos van Rompompom:
https://www.bol.com/nl/p/rompompom-magnetische-letterdoos/9200000069641423/

onveilig leren lezen

@AnneJ: je linkt naar een spel waarbij de letter 'A' gekoppeld is aan het woord 'auto'. Het woord auto heeft drie klanken: /au/, /t/ en /oo/. Kinderen moeten niet de klank /au/ koppelen aan de letter A. Dat spel is dus troep. En de speelgoedwinkels liggen helaas vol met dat soort troep. Je moet dus altijd heel kritisch zijn op wat je koopt.
Een ander soort troep die je ook moet vermijden, is die goedkope letterdoos met het woord 'koek' aan de voorkant waarbij de 'O' en de 'E' allebei een eigen tegeltje en allebei een andere kleur hebben. Ik vind niet dat je losse letters altijd moet vermijden. Maar op het moment dat een kind zelfstandig bezig moet met het vormen van woorden via opdrachtkaarten, is het beter om losse letters te vermijden.

Kinderen moeten in elk geval de 'meest voorkomende klank' van elke letter aangeboden krijgen. Dat zijn:

De A zegt 'ah' van appel.
De E zegt 'eh' van elleboog.
I van insect.
O van otter.
U van ukkepuk.
De J zegt 'j' van juf en van Johan en Joke. Meestal geen probleem, maar als er een hoop Jaydens en Johns in de klas van je kind zitten (of als je kind zelf zo heet) heeft deze klank wat extra aandacht nodig.
De B zegt 'buh' van boek. Die 'uh' maak je zo klein/kort mogelijk, maar helemaal weglaten kan niet want dan verdwijnt het onderscheid tussen B en P.
De D zegt 'duh' van dak.
De G zegt 'gggg' van 'geit'. Ook hier weer kunnen de Giovanni's en Georges voor verwarring zorgen. In de zuidelijke Nederlanden klinkt de G van 'geit' anders dan de G van 'weg'; gebruik de G van 'geit' (net zoals je de D van 'dak' geburikt en niet de D van 'bed').
De S zegt 'ssss' van slang.
Etc.

Daarnaast zijn kinderen prima in staat om ook de namen van letters (aa, bee, see) te leren of 'extra' klanken. (De D zegt ook 't' in 'bed', etc.). Bij het hakken/plakken van woorden is het belangrijk om de klanken te gebruiken en geen namen. Maar het gelijktijdig aanleren van zowel de namen als de klanken is gemeengoed in heel veel landen. Het helpt het kind om onderscheid te maken tussen tekens (wat je ziet) en klanken (wat je hoort).

Het idee dat ouders massaal de fout maken om alleen maar de namen van de letters aan te bieden (en geen klanken), en om vervolgens met die namen woordjes te gaan plakken, dat is echt een fabeltje. Bedacht door uitgevers van lesmethodes.

Ik kan me echt heel boos maken over die beschuldiging dat leesonderwijs door ouders iets 'onveiligs' is. Juist de oorspronkelijk als 'veilig' betitelde methode was heel schadelijk. Kinderen moesten eerst het hele woord als geheel leren ('boom' of 'maan'), dan mochen ze één of twee letters uit dat woord leren, en dan moesten ze verder naar het volgende woord. Alle letters uit het woord leren mocht niet, want dat zou zogenaamd de analytische vaardigheden van het kind schaden. Inmiddels weten we dat het leren van hele woorden zonder hakken-plakken en het niet mogen leren van alle letters juist hartstikke schadelijk is voor de leesontwikkeling. De uitgever doet nu exact het tegenovergestelde als wat ze een generatie geleden deden, maar nog steeds blijven zij beweren 'veilig' te zijn; en daarmee beschuldigen ze dus ons - ouders - ervan onveilig bezig te zijn.

Zonne

Zonne

26-10-2020 om 12:12

Leren lezen/letters

Wat moedermop schrijft is eigenlijk hoe het hier ook gaat. Hij heeft zijn naam in letters op zijn kamer staan en roept dan hee kijk de ‘P’ van ...’. En zo zijn er letters bij gekomen. Inderdaad ook letters van korte woorden op verpakkingen die dagelijks op tafel staan. Geheel eigen initiatief en als hij de interesse heeft dan lijkt het me prima om dat aan te bieden. Kijk naar Montessori onderwijs waar ze spreken over ‘gevoelige periodes’ waarin ze zelf interesse hebben om bepaalde dingen te leren. Vervolgens faciliteer je met goede materialen dat ze dit zelf kunnen doen op het moment dat de interesse er is. En dat soort materiaal zou ik graag hebben.

Hij vroeg me vanochtend om woorden als ‘auto’ op briefjes te schrijven. Dit plakte hij dan op een auto. We doen natuurlijk veel dingen samen, maar ik zou het juist goed vinden als hij iets heeft waar hij zelf mee vooruit kan. We hebben in de bieb gevraagd, maar daar hadden ze vooral boekjes voor kinderen die echt al een beetje kunnen lezen.

Hij vindt het vooral leuk om letters te te kunnen benoemen. ‘Dat is de M van mama’, dat dus.

Ik zag al wat tips voorbij komen, die ga ik zeker even bekijken. En hij krijgt een abonnement op de Pompoen (of is de bobo leuker voor een 3-jarige?).

Alle tips zijn welkom!

Tijdschriften

https://m.kinderbladen.nl/product-categorie/kleutertijdschriften/

Ik haalde meestal losse bladen. Inderdaad staat 'Pompoen' er tussen. Ik weet nog van Pippo en Bobo. Gewoon om te kijken wat ze leuk vonden. Later mochten ze kiezen. Of een abonnement of elke week een blad uitzoeken.

Maar misschien is een abonnement nu wel handig, tenzij je het mee kan nemen uit de supermarkt. Je wordt nu geacht om alleen boodschappen te doen en niet samen met je kind (uitzoeken). En dan is het handig en leuk als er elke week iets in de bus komt.

Zonne

Zonne

06-12-2020 om 08:27

Leuk boek

Van Sinterklaas heeft hij ‘Kijk mijn letter’ gekregen. Prachtig boek, wie weet heeft iemand er nog wat aan

Anoniem

Anoniem

10-12-2020 om 15:20

Mini loco

Mijn puber had als 2 jarige mini loco als favoriete bezigheid. Eigenlijk gekocht voor 3 jaar oudere zus, maar die keek er niet naar om. Twee jarige was er vaak echt lang zoet mee en gebruikte het bijvoorbeeld ook tijdens treinreizen. Hadden genoeg leuke boekjes met letters.

Zonne

Zonne

10-12-2020 om 19:28

Mini loco

Dat heeft hij ook net gekregen en vindt hij leuk inderdaad. Maar nog geen boekje met letters, ga ik eens naar op zoek. Goeie tip!

Dees

Dees

10-12-2020 om 21:34

Methodes

Mijn kind las op 4 jarige leeftijd op E3 niveau en mijn ervaring is dat het geen drol uitmaakt hoe je de letters aan je kind leert.

Mijn zoon liep als 2 jarige alle kentekenplaten af en wij zijden dan keurig netjes de letters en cijfers op zoals de meeste volwassenen de letters noemen. Toen hij een week of 2 voor zijn 4e verjaardag bij de HEMA stond om taart voor zijn feest uit te zoeken noemde hij van alles in de vitrine de prijzen op. En hij vroeg waarom het woord kassa op dat ene bordje stond.
Letters leren moet je lekker speels doen geen methodes enzo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.