Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Wen

Wen

13-11-2018 om 20:19

Logopedie nog geen 2

Hallo,

Mijn dochter van 22 maanden is een vrolijk en druk meisje, alleen echt praten doet ze niet. Ze maakt allemaal klanken, dieren geluiden en zegt wel papa,mama, drinken, eten, aardbei. Verder snapt ze echt alles en kan ook alles aan wijzen. Nou is het zo dat ze al paar keer op de opvang vroegen of ik nog wat met haar spraak wil doen. Zelf vind ik dit beetje raar want ze is toch nog best jong. Wat vinden jullie? Moet ik nu al naar logopedie of zeggen jullie maak je nog niet druk.
Gr wen

Audiologisch centrum

https://www.fenac.nl/

Je kunt je best melden bij een audiologisch centrum. Daar beoordelen ze gehoor en spraak en zijn ze ervaren met jonge kinderen.
Vraag precies na wat het probleem is volgens de leidsters.
De onderzoekers kunnen je advies geven en als er niets bijzonders is kun je dat ook weer op school melden.

Sommige kinderen zijn wat later met praten, bijvoorbeeld bij autisme of bij meertaligheid. Als dat zo is is het misschien handig om even te wachten, maar dat kun je dan ook uitleggen.

specht

specht

13-11-2018 om 21:30

ervaring

Onze kleindochter van 20 maanden gaat ook al naar de logopediste omdat ze nog bijna niets zegt. Wel een logopediste die veel met kleine kinderen werkt.
De logopediste geeft voornamelijk tips aan de ouders hoe zij haar kunnen stimuleren om meer te gaan praten. Je weet natuurlijk nooit of het door de logopedie komt, maar onze kleindochter gaat de laatste tijd wel duidelijk beter en meer praten.

Wat geeft t KDV aan als tips?

Wat geven ze aan wat je kan doen? Zit ze in een horizontale of verticale groep? Vaak zie je als een kleintje doorstroomt naar een groep vol oudere kinderen, het praten vaak veel beter wordt in korte tijd. Puur omdat er veel meer taal in de peutergroep is. De interactie tussen de kinderen alleen al.
Je zou kunnenbeginnen met een paar weken veel taal aan te bieden.. Benoem wat je doet. Heel simpel in korte zinnen. Je gaat in bad. Kom maar. Ik ga je trui doen. Wijs dingen aan en benoem deze. Kijk de komende weken wat t taal aanbod doet. Lees boekjes, zing etc
Dan kun je in t nieuwe jaarbeslissen of je evt naar de logopediste of zo gaat.

De Vraag

TS heeft zelf geen twijfel, maar de leiding van de opvang heeft die twijfel. Dat kun je in dit geval serieus nemen en naar een AC gaan, al is het alleen al om hen gerust te stellen.
Zij willen ook graag serieus genomen worden.
Dat wil niet zeggen dat je zelf twijfelt, maar er zijn ook anderen die voor jou kind zorgen en die tellen ook mee, voor zover het om redelijke verzoeken gaat.

Loepsie

Loepsie

13-11-2018 om 23:33

Ze benoemd dus al 5 woorden en begrijpt alles

Dan zie ik totaal geen reden om nu al naar logopedie te gaan. Mijn dochter is 18 maanden begrijpt nog niet eens alles en de logopediste vindt het eigenlijk helemaal niet nodig dat ze mijn dochter ziet(ze komt aan huis).

Het ene kind is het andere niet en ik ken zelfs kindjes die pas met 3 jaar zijn gaan praten dus bij nog geen 2 jaar zou ik me persoonlijk totaal geen zorgen maken. Tenzij je zelf nog andere dingetjes ziet waardoor jij je zorgen maakt; dat maakt het verhaal natuurlijk anders.

Triva

Triva

14-11-2018 om 06:22

Misschien

Niet laten kiezen door te wijzen en bijv twee dingen uit elkaar te houden maar door het samen te vakken en duidelijk de naam te noemen. Dus niet in je linkerhand worst en rechts kaas en vragen welke. Maar laat ze in 1 hand en vraag: wil je worst of kaas? Als ze wijst kun je het herhalen. Kan ook met boekjes om voor te lezen, of speelgoed, of kleding.

Ik zou wel verder vragen bij huisarts of consultatiebureau of er onderzoek nu moet komen of nog niet. Als het kdv het aangeeft zit ze duidelijk niet bij de middenmoot en zou het handig zijn om het een en ander uit te sluiten. Het kan ook zijn dat die vijf woorden duidelijk aangeven dat er niets aan de hand is en dan is een beetje stimuleren goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.