Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Loopfiets: wat is een goede?

Mijn dochtertje wordt begin februari 2 jaar. We willen haar graag een loopfiets geven. Er zijn zoevel merken, ik zie door de bomen het bos niet meer. Op de creche hebben ze er een van kunststof, die is volgens mij vrij stevig. Wat is een goede/stevige? Moet ik wel/geen luchtbanden nemen? Is het zadel/stuur in hoogte verstelbaar bij die dingen? Kunststof of hout? We willen er max. 100 euro aan uitgeven. Ik hoor graag jullie ervaringen!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

11-01-2010 om 16:43

Wij hebben

Er een van Puky. Deze is volgens mij voor kinderen vanaf 3 jaar, maar ligt natuurlijk aan hoe lang je kind is. Je hebt ze met en zonder handrem, wij hebben met, maar dat is wel weer wat kwetsbaarder vanwege de kabel natuurlijk. Verder vinden we het een ideaal ding. Tangozoon is inmiddels 5 en rijdt er nog met plezier op.
Ik weet dat er ook een kleinere versie bestaat voor vanaf 2 jaar, maar die lijkt me erg klein.
W.s. zijn er heel wat mensen met andere ervaringen met bijv. houten loopfietsen. Ik vind deze niet mooi, maar ja, smaken verschillen natuurlijk.
Luchtbanden zou ik zeker wel doen en natuurlijk zadel en stuur in hoogte verstelbaar, want dan kunnen ze er heel lang plezier van hebben.

Ook puky

Onze jongste zoon heeft ook voor zijn 2e verjaardag een puky LR1Br met rem gekregen. Heel stevig fietsje met luchtbanden, verstelbaar zadel, 'stootbumpers' aan het stuur en met een standaard. Met net 2 jaar kon zoon er nog niet op rijden, maar grotere broer van toen 4 heeft er evenwichtsoefeningen op gedaan en durfde toen opeens los te fietsen.

Loopfiets vs. fiets met zijwieltjes

Ik zat met dezelfde vraag, daarom heb ik veel om me heen gekeken en veel mensen naar hun mening gevraagd. Wat ik eigenlijk van iedereen hoorde die een loopfiets had gebruikt is dat de overstap van loopfiets naar gewoon fietsje veel gemakkelijker is. Omdat het evenwicht al geoefend wordt op de loopfiets (op een gegeven moment rijden ze hele stukken met hun voetjes van de grond als ware het een fietsje) is er geen noodzaak meer om op een echt fietsje zijwieltjes te zetten.
Dus wij doen het nu zo, onze dochter van 2 rijdt al eventjes op een mooie loopauto, over een half jaartje ofzo als het zomer wordt krijgt ze een loopfietsje en dan gaan we van het loopfietsje gelijk over naar een gewoon fietsje zonder zijwieltjes.
En ik heb wel even rondgekeken, maar kies inderdaad een goede met luchtbandjes en voldoende verstel mogelijkheden. Puky is een goed merk met goede spullen. Laat je budget je niet te veel beperken.

Tango

Tango

12-01-2010 om 12:41

Puky

Onze loopfiets van Puky kostte volgens mij nog geen 100 euro, dus past ook in het budget. Wij hebben ook de LR1BR. Lichtblauw met dolfijnenstickers, erg mooi. Hij is voor vanaf 2 1/2 jaar lees ik nu op de Puky-site, maar ligt er natuurlijk aan hoe groot je kind is.

Fransien

Fransien

13-01-2010 om 16:33

Fietsenwinkel

Wij hebben een fietsenwinkel in het dorp met een flink assortiment loopfietsjes en dan is er ook altijd nog marktplaats, vooral metalen loopfietsjes zijn onverslijtbaar.
De oudste heeft vanaf 2,5 een loopfiets gehad en fietste zo weg, de middelste fietst met 3 ook al goed los op z'n echte fiets (alleen wil ik hem vanwege geen gevaar zien nog niet in het verkeer).
Verder is er een soort fietsvest voor over de normale kleren/jassen met een groot handvat achterop, scheelt hier je rug bij het leren fietsen en daarna gevaarlijke situaties omdat je hem/haar letterlijk vast houdt.
Groeten, Fransien

Hier ook puky

We vonden hout ook mooi, maar een goede is dan errug duur en de puky is mooi, stevig en goed aan lengtes aan te passen.

Marie123

Marie123

13-01-2010 om 21:48

First bike

Mijn zoontje is afgelopen zaterdag net 2 geworden, hij kreeg een First Bike (gekocht via internet). Omdat hij al een tijdje helemaal geobsedeerd is door fietsen en op iedere kinderfiets klom die hij zag, was hij helemaal door het dolle heen en zat er op nog voor het in elkaar zat.
Dit fietsje heeft een verkleiningssetje en een verstelbaar zadel. Mijn zoontje is kleiner dan gemiddeld en kan net met zijn tenen aan de grond, maar verder gaat het prima. Omdat het fietsje van kunststof gemaakt is, is het erg licht en kan hij het ook makkelijk zelf optillen/neerleggen en kan hij beter controle houden. Hij sjeest nu door het huis heen. Voorlopig maar niet naar buiten...

mar

mar

14-01-2010 om 09:20

Puky

Wij zijn al lang uit de loopfiets, dochter is bijna 9, maar wij hadden hele goede ervaringen met Puky. Indertijd in duitsland gekocht, omdat ze in NL nog niet te krijgen waren. We hebben toen ook naar de houten loopfietsen gekeken, maar die vonden we iets te prijzig.
De Puky is inmiddels geïnnoveerd, er zijn ook modellen met handrem. Dat lijkt veiliger, maar kleine kinderen kunnen daar niets mee, te weinig kracht nog. De Puky is er in framematen, dus je kan kijken wat het beste past. Op de website staat bij de fietsen altijd de beenlengte, volgens mij ook bij de loopfietsen. Het zadel is verstelbaar en dat is wel nodig, want als ze groter worden moeten ze anders met kromme benen lopen.
Verder geldt: hoe simpeler, hoe beter. Creatieve loopfietsen met allerlei versieringen en uitsteeksels zijn erg gevaarlijk ivm vallen.
Wat een bijkomend voordeel was: op de vierde verjaardag kreeg dochter een fiets. Het opstappen was nog een beetje lastig, maar ze fietste verder zo weg.

Loeske77

Loeske77

14-01-2010 om 12:47 Topicstarter

Bedankt voor de reacties

Puky wordt door veel van jullie genoemd, daar ga ik me eens verder in verdiepen. Dank voor de tips!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.