Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Luchtwegproblemen

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier maar erg opzoek naar herkenning bij andere ouders met een Peuter/kind met ernstige luchtweg klachten. 

Onze zoon van 2 heeft al vanaf geboorte luchtweg klachten. Hierbij hoest hij, zit vol met slijm, overgeven bij het hoesten en pseudokroep aanvallen en elke maand soms vaker een aanval. 

(aanval: alles bij elkaar wat hierboven beschreven staat en dan een week echt heel ziek en komt er eigenlijk alleen uit met antibiotica. )
Nu hebben we vorige week een heftige aanval mee gemaakt en heeft hij ook in het ziekenhuis geslapen omdat we hem er niet uit kregen zo benauwd. (Dit is al vaker gebeurd)
Nu hebben we weer antibiotica voor hem en moeten we dit eigenlijk een half jaar slikken tot hij groter is gegroeid en dan kijken hoe het gaat. 
We vinden dit erg heftig maar op dit moment al veel geprobeerd als alternatief op antibiotica maar niks wat helpt. 
Ik zit nu naast z’n bedje en merk dat hij weer z’n hoestbui krijgt. Ben eigenlijk wanhopig omdat ik hem zo graag wil helpen maar het voelt niet goed om antibiotica te blijven geven. 
Herkent iemand zich in mijn verhaal? 
excuses voor de spelfouten Dyslexie. 

Wat we al geprobeerd hebben is; 
- Pufjes verschillende soorten maar dit laat geen verbetering zien.
- propolis (natuurlijke antibiotica) 
- extra vitamine tabletten voor z’n weerstand
- verschillende neusspray. 
- luchtreiniger in huis. 
- slaapkamer stof vrij houden. 
Bedankt voor het mee denken/lezen. 😊


Hele stomme vraag, maar wanneer maak je zijn kamer schoon? Mijn moeder deed dit enthousiast voordat ik ging slapen met als idee, dan is het lekker schoon. Ik heb het nooit zo benauwd gehad. De stof dwarrelde in de nacht naar beneden. Hiervoor kreeg ik het juist benauwd.
Overigens heb ik jaren nooit zoveel last gehad van mijn hooikoorts en allergiën als dit jaar.

In Nederland is de luchtkwaliteit helaas echt vaak slecht. Ik merkte als kind altijd dat als wij op vakantie gingen naar een plek met schone lucht dat dit wel echt hielp. Kan de huisarts niet wat anders geven om de luchtwegen wat vrij te houden? Je hebt verschillende soorten pufjes, sommigen zijn ontstekingsremmend, andere zorgen ervoor dat je longblaasjes wat verder open gaan staan. Misschien zorgt dat voor wat verlichting.

Overigens had ik als kind ook veel allergieën, eczeem en astma. Daar kreeg ik allerlei ontstekingsremmers voor, ook prednison en aanverwanten. Nu als volwassene heb ik nergens meer last van. Geen allergieën, hooikoorts of astma meer. Alleen heel soms wat eczeem. Het hoeft dus niet de rest van zijn leven zo te blijven, je kan er echt overheen groeien, ook al is er wel kans dat het terugkomt.

judithDR

judithDR

25-07-2022 om 22:24 Topicstarter

ik maak z’n kamer verschillend schoon kwa tijden, maar zal er even op letten dat ik dit in de ochtend doe, dankjewel voor de tip.

judithDR

judithDR

25-07-2022 om 22:27 Topicstarter

Madamecannibale schreef op 25-07-2022 om 22:23:

In Nederland is de luchtkwaliteit helaas echt vaak slecht. Ik merkte als kind altijd dat als wij op vakantie gingen naar een plek met schone lucht dat dit wel echt hielp. Kan de huisarts niet wat anders geven om de luchtwegen wat vrij te houden? Je hebt verschillende soorten pufjes, sommigen zijn ontstekingsremmend, andere zorgen ervoor dat je longblaasjes wat verder open gaan staan. Misschien zorgt dat voor wat verlichting.

Overigens had ik als kind ook veel allergieën, eczeem en astma. Daar kreeg ik allerlei ontstekingsremmers voor, ook prednison en aanverwanten. Nu als volwassene heb ik nergens meer last van. Geen allergieën, hooikoorts of astma meer. Alleen heel soms wat eczeem. Het hoeft dus niet de rest van zijn leven zo te blijven, je kan er echt overheen groeien, ook al is er wel kans dat het terugkomt.


Hij is getest op allergieën maar hier komt nog niks op uit,

Nu weet ik dat allergieën ook later kan omstaan dus dit is nog lastig vast te leggen. Wel heeft hij last van exceem. (Droge huid) 
Verschillende pufjes zoals Salbutamol en 
qvar hebben we al gebruikt. Maar misschien verwacht ik daar ook te veel van. Hij blijft daarna heel benauwd en hoesten/overgeven) dankjewel dat je zo mee denkt! 

judithDR schreef op 25-07-2022 om 22:27:

[..]


Hij is getest op allergieën maar hier komt nog niks op uit,

Nu weet ik dat allergieën ook later kan omstaan dus dit is nog lastig vast te leggen. Wel heeft hij last van exceem. (Droge huid)
Verschillende pufjes zoals Salbutamol en
qvar hebben we al gebruikt. Maar misschien verwacht ik daar ook te veel van. Hij blijft daarna heel benauwd en hoesten/overgeven) dankjewel dat je zo mee denkt!

Geen dank, ik weet hoe vervelend het kan zijn. Ik heb als volwassene nog een tijdje ademtherapie gehad omdat ik dus verkeerd was gaan ademen en chronisch hyperventileerde. Kan het ook meespelen dat hij overstuur raakt omdat hij minder lucht krijgt? Ik weet niet of je te veel verwacht van salbutamol, het duurde bij mij ook wel even voordat het hielp. De truuk was vaak om het pufje te nemen voor ik erg benauwd was, als je al benauwd bent is het lastig om weer rustig te worden. Ik nam ze op vaste tijden ook al wilde ik dat echt niet als kind, maar dat hielp wel.


Allergieën, astma en eczeem hebben een correlatie, vandaar dat ik ze benoemde. Fijn dat er nog geen allergieën zijn vastgesteld overigens!

Onze oudste zoon wordt dit najaar 6 en is al 3x opgenomen geweest in het ziekenhuis vanwege ernstige benauwdheid. Salbutamol gebruik(t)en we bij aanvallen, maar ruim 2 jaar geleden hebben we Flixotide voorgeschreven gekregen als ‘onderhoudsmedicijn’. Dit kreeg hij 2x per dag en hebben we inmiddels kunnen afbouwen omdat het zo goed gaat! Misschien kunnen jullie ook een onderhoudsmedicijn vragen om de ergste reacties te onderdrukken? 
Sterkte 🍀

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-07-2022 om 22:40

judithDR schreef op 25-07-2022 om 22:27:

[..]


Hij is getest op allergieën maar hier komt nog niks op uit,

Nu weet ik dat allergieën ook later kan omstaan dus dit is nog lastig vast te leggen. Wel heeft hij last van exceem. (Droge huid)
Verschillende pufjes zoals Salbutamol en
qvar hebben we al gebruikt. Maar misschien verwacht ik daar ook te veel van. Hij blijft daarna heel benauwd en hoesten/overgeven) dankjewel dat je zo mee denkt!

Hoe geef je die pufjes? Een voorzetkamer werkt veel beter dan op de "gewone" manier.

judithDR

judithDR

25-07-2022 om 22:40 Topicstarter

Earlgreythee schreef op 25-07-2022 om 22:33:

Onze oudste zoon wordt dit najaar 6 en is al 3x opgenomen geweest in het ziekenhuis vanwege ernstige benauwdheid. Salbutamol gebruik(t)en we bij aanvallen, maar ruim 2 jaar geleden hebben we Flixotide voorgeschreven gekregen als ‘onderhoudsmedicijn’. Dit kreeg hij 2x per dag en hebben we inmiddels kunnen afbouwen omdat het zo goed gaat! Misschien kunnen jullie ook een onderhoudsmedicijn vragen om de ergste reacties te onderdrukken?
Sterkte 🍀

Dankje, vrijdag hebben we weer een controle afspraak. Ik neem deze mee! Top

judithDR

judithDR

25-07-2022 om 22:41 Topicstarter

Tickel schreef op 25-07-2022 om 22:40:

[..]

Hoe geef je die pufjes? Een voorzetkamer werkt veel beter dan op de "gewone" manier.

Dat hebben we, en ook echt een half jaar lang vast gebruikt maar geen verbetering.  Ook niet tijdens een aanval waarbij je hem Er dus uit wil halen.

Geef je hem nog koemelk? Zelf word ik altijd erg benauwd van melk en vla. Slijmvormend. Heb dit vaker gehoord bij mensen met astma.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-07-2022 om 22:45

judithDR schreef op 25-07-2022 om 22:40:

[..]

Dankje, vrijdag hebben we weer een controle afspraak. Ik neem deze mee! Top

Salbutamol is luchtwegverwijdend, flixotide ontstekingremmend (Qvar ook). Kreeg je een combi of was het steeds maar 1 soort puf?

judithDR

judithDR

25-07-2022 om 22:48 Topicstarter

Tickel schreef op 25-07-2022 om 22:45:

[..]

Salbutamol is luchtwegverwijdend, flixotide ontstekingremmend (Qvar ook). Kreeg je een combi of was het steeds maar 1 soort puf?

Een compi, voor continu en voor tijdens een aanval. 

judithDR

judithDR

25-07-2022 om 22:49 Topicstarter

Fenyw schreef op 25-07-2022 om 22:44:

Geef je hem nog koemelk? Zelf word ik altijd erg benauwd van melk en vla. Slijmvormend. Heb dit vaker gehoord bij mensen met astma.

Nee ben ik al een tijd (half jaar) mee gestopt, idd om deze reden ,

Wel Krijgt hij af en toe een toetje of yoghurt waar dus melk in zit.

Bijtje82

Bijtje82

25-07-2022 om 23:54

Enige wat ik aan kan raden is veel bezoekjes aan de kust.. Die zilte lucht schijnt toch echt (bewezen) weldadig te zijn. 
Verder helaas geen hele nuttige tips. 

Ik heb geen ervaring met een kind hebben met (ernstige) luchtwegproblemen, maar wel met het zelf hebben. Ik heb zelf namelijk aangeboren COPD waardoor ik eigenlijk altijd wel wat benauwd ben en reageer ook niet op alle medicatie. Zelf ben ik de laatste weken veel meer benauwd dan normaal maar dit komt echt door het weer. De enige tijd dat ik echt goed adem kan halen is tijdens en na een kuur prednison, verder voel ik me soms net een vis die naar adem hapt.

Wat voor mij goed helpt is toch dagelijks mijn puffers nemen, ik gebruik salbutamol en foster. Als ik echt heel benauwd ben zoals ik na mijn covid besmetting was heb ik zelfs de max van beiden gebruikt en was het eigenlijk net genoeg. Je kunt overigens geen wonderen verwachten denk ik van salbutamol als in de zin van hij is helemaal niet meer benauwd, het zorgt er alleen voor dat het iets minder erg is het benauwd zijn. Ik zou zeker overleggen om het toch weer op te starten, ook al is het om het hoesten makkelijker te maken. En vraag daarbij om een losse puffer, geen combi. Mocht je merken dat hij een hoestbui gaat krijgen kun je altijd kijken of dit minder heftig wordt als je het middel dan gebruikt naast een onderhoudsmedicijn.
Wellicht overbodig, maar heb je de medicatie met voorzetkamer goed gegeven? Het kan zijn dat zijn houding verkeerd is waardoor het helemaal niet komt op de plek waar je het wel hebben wilt.

Als hij veel hoest kun je ook overleggen of je broomhexine mag geven. Dit middel gebruik ik standaard als ik verkouden ben om het ophoesten van slijm makkelijker te maken.

En ik kan echt niet tegen te warm of te vochtig, laat staan de combinatie. Wij hebben mede daardoor een airco aangeschaft zodat ik die aan kan zetten in de woonkamer als het te vochtig is waardoor ik geen adem kan halen. Dus wellicht kun je een ontvochtiger aanschaffen voor zijn kamer?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.