Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 11:20

"luiers zijn op"

Onze peuter (3.4 jr) weigert naar de wc of pot te gaan. Hij vertikt het gewoon, zegt dat hij het niet leuk vind en begint te krijsen als ik hem ermee naar toe wil nemen. Hem iets moois voorspiegelen of stickers plakken, het interesseert hem helemaal niets. Niet meer op de computer want die is alleen voor grote jongens, ach, maakt hem ook niet uit.
Dus nu zijn de "luiers op" bij ons. Maar wat zeg ik dan vanavond, of als ik met hem de deur uit moet? Dan moet ik hem toch iets ombinden, zeker 's nachts is ie zelden droog.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Tja

hahaha je hebt het zelf gezegd. Je kan natuurlijk zeggen 'gelukkig had de winkel ze weer', maar niet heel veel dus alleen voor s'nachts anders hebben we er weer te weinig.

Ik zou gewoon hem het laten onder gaan. Een hele stapel onderbroekjes kopen en tekens als hij plast of poept alles verschonen, en een washandje er overal langs halen, heel gedoe er van maken.

Ik kocht een hele stapel goedkoopste onderbroekjes bij de zeeman en poepbroeken gooide ik weg. Op een gegeven moment snappen ze het dan wel.

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 12:07

Dweilen

Dat wordt dus soppen en dweilen en een groot bedzeil kopen? Maar ja, ik moet er ooit eens doorheen met hem, heb geen zin om te wachten tot hij 4 jaar is en naar school moet.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

02-09-2010 om 13:08

Haha

Als ik jou was zou ik snel zeggen dat ze toch nog luiers in de winkel hadden Zeker 's nachts kan je een kind volgens mij niet zindelijk maken. Mijn zoontje plaste de eerste dag dat ik dat eens ging proberen vijf keer in zijn broek, had er helemaal geen benul van. Twee maanden later was probeerde ik het nog eens en was hij gelijk zindelijk.

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 13:23

Al 3 uur

Hij is nu al 3 uur droog, dus hij kán het best...
Als ik nu een pak koop, zit hij morgen weer aan de luiers vrees ik. Misschien dat ik er straks/vanavond ééntje in mijn fietstas ga vinden?

Haha

Wat een oplossing Guineverre! En voor de nacht heb je de oplossing voor vandaag ook al gevonden zo te lezen Dan heb je al twee hele dagen luierloos gescoord en wie weet dan dan het kwartje is gevallen? Dan kun je samen "nachtluiers" gaan kopen en aan de mevrouw van de winkel vragen of het klopt dat deze alleen voor in bed zijn (ofzo).

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 14:14

Nog een uur erbij

Nog een uur erbij zonder wc of natte broek. Zie je wel, die is allang zindelijk. Eigenwijze drol.

liora

liora

02-09-2010 om 14:25

Nachtluiers

Ik zou even bellen met de plaatselijke drogist en afspreken dat de verkoopster je verhaal bevestigt maar nog wel nachtluiers heeft.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 16:29

En hoe ga ik om met dat gekrijs?

Hij heeft nu natuurlijk toch een natte broek, omdat hij weigert naar de wc te gaan. Drama's levert het op als ik hem die kant op wil sturen. Hij vertikt het gewoon, gaat schreeuwen en krijsen. Wat is dat kind eigenwijs, niet normaal. Iemand een tip?

Eeuh

Misschien toch gewoon een luier omdoen en het over een maandje of twee opnieuw proberen? Ik zou hier geen krijsdrama's voor over hebben. Sterkte ermee in ieder geval.

Chris

Rieke

Rieke

02-09-2010 om 16:45

Geen tip

Maar wel herkenning, die van mij is net zo, 3,6 jr. Vertikt het om op de pot te gaan, laat staan op de wc, gillen en krijsen. Maar zegt wel doodleuk met luier om, mama ik plas nu, ik poep nu. Ik ga er zo weinig mogelijk op in. Zo af en toe de pot aanbieden of de wc en ze weet dat ze een kado mag als ze zindelijk is. Maar dat kan haar niks schelen. De mooiste hello kitty spullen kan ze krijgen maar mevrouw doet het er niet voor.
Dus ik zou gewoon opeens nog een pak luiers vinden ergens en inderdaad een paar maanden later weer proberen.

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 16:52

Nog even proberen

Ik wil het toch nog even proberen, misschien ziet hij na een paar dagen nattigheid en weigeren en krijsen toch opeens het licht? Kan ik daarna altijd nog opeens de luiers terugvinden...
Hier heb ik een prachtige thomas de treinset in het vooruitzicht gesteld. Maar ja.

rozenstruikje

rozenstruikje

02-09-2010 om 19:02

Ik lees mee

want ik heb hier een jongetje van net drie die ook al aangeeft dat hij plast/ poept in de luier maar perse niet op de wc wil. Ik ben de strijd nog niet aangegaan want ik weet de strijd met oudste nog zo goed. Zo ongeveer vergelijkbaar met jouw zoon nu, ook met krijsbuien en ophouden van ontlasting. Oudste werd pas zindelijk in de kerstvakantie, want per januari zou ze naar school gaan. Ik heb toen gezegd dat kinderen met een luier niet naar school mochten, en ze wilde zo graag naar school! Dus was ze van de ene op de andere dag zindelijk en ging ze naar de wc en alles. Ik hoop dat jouw jongste het niet rekt tot hij vier is!

Rozenstruikje

guera

guera

02-09-2010 om 19:09

Eng

ze kunnen de wc echt eng vinden. Hoe ik het deed met mega eigenwijze dochter. Ik wist zeker dat ze zindelijk was dus kreeg ze geen luier meer. Ik sprak af, als je iets moet dan krijg je een luier. Dus vroeg ze erom. Ging dan in een hoekje staan en zodra het klaar was ging de vieze luier af.
Op een gegeven moment zei ik: als je je luier om hebt, mag je in de wc of badkamer gaan staan om te poepen/plassen. Om haar te wennen aan die plek zeg maar. Ik wilde eigenlijk dat ze met luier op de wc zou gaan zitten.Dat is nooit gelukt . Opens was het over en ging ze gewoon naar de wc. Ze was toen echt ook al ruim 3 of 3,5 jaar.
Ik heb ook 1 keer gezegd dat de luiers op waren. Toen heeft ze haar poep 5 dagen opgehouden. Dat was nog erger....
Missch is dat wat? Waarsch is hij wel zindelijk in de zin dat ie voelt dat ie moet, alleen wil hij nog ff niet op de wc....
Suk6

Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 20:26

Niet eng

Nee, hij vind het niet eng, want hij mag op de "kinderwc". Dat is een soort uitvergrote pot.
We hebben toch íets bereikt vandaag, want na zijn 3e natte broek ging hij zelf schone kleren halen en aandoen. Na zijn 4e natte broek besloot hij toch maar op zijn kinderwc plaats te nemen, maar ja, toen zat alles al in zijn broek natuurlijk. Toch maar een sticker gegeven voor de moeite. Daarna vond ik gelukkig een luier voor de nacht.
Het is sowieso ploeteren met hem, want hij heeft er echt een kop op zitten, hij heeft erg veel moeite met autoriteit en wil alles zelf bepalen. Zo zat hij vanavond opeens zelf zijn nagels te knippen met een nageltang, doodeng. En probeer hem dan maar eens te weerhouden.

Luiers op

Poeh, je peuter maakt het je niet makkelijk.

Je zal hem waarschijnlijk moeten "dwingen".
Dat wil zeggen: geen luier. Extra kleding mee en laat je peuter maar zijn/haar gang gaan.
Als het goed is, zal hij/zij het niet leuk vinden om in een vieze broek rond te lopen.
Hou dan vol dat de luiers op zijn en hij/zij zal toch een keer over moeten gaan op pot of wc.

Mijn peuter, nu 2 jaar begon te krijsen als ik hem op de pot zette. Nu laat ik hem rondlopen zonder luier en het potje in de woonkamer.
Spelenderwijs heeft hij hier nu op gezeten.
Hopend dat hij er ook eens een plas op gaat doen, laat ik het voor nu even zo.
Niet teveel druk uitoefenen, want dat werkt averechts.

Succes

Carolien

Carolien

02-09-2010 om 21:28

Hier ook gehad

met een van onze kinderen. Kind kon echt alleen maar in de luier poepen en plassen. Ik heb het ook geprobeerd met luier af, belonen, leuke dingen beloven maar het hielp allemaal niets. Kind hield gewoon eindeloos op. Wij zeiden: kind is wel zindelijk, maar weet het niet. De rijd begon te dringen want bijna vier.
Uiteindelijk kreeg van ik van mijn cb de volgende tip. Twee of drie keer per dag verplicht op de pot/wc. Niet te lang en maak er geen drama van als er niet geplast of gepoept wordt. Laat kind verder spelen rond/bij de wc. Ik vond dat een afschuwelijke tip, maar wanhopig als ik langzamerhand was, heb ik het toch maar gedaan. Kind liet knuffelbeesten naar de wc gaan en was er soms ineens een dag echt druk mee. Na een aantal dagen dit regime overkwam het kind ineens: Help, m'n billen zijn nat. Wij meteen kind uitgebreid geprezen en beloond.
Daarna was het klaar. Het kwartje was gevallen en kind was meteen dag en nacht droog. Was wel een kleine drie maanden voor de vierde verjaardag. Wat was ik opgelucht.
Nu vindt jongste (net 3 nu) al vanaf januari de pot en de wc erg interessant. Soms lukt het, maar nooit langer dan een dagdeel en dat maar heel soms. Ik vind het jammer, want ik wil nu wel eens van die luiers af. De we prijzen en belonen. Maar ik heb wel geleerd van de ervaring met ons andere kind. Ik ga er geen punt van maken. Als er niets geks aan de hand is,komt het vanzelf.
Groetjes,
Carolien

vlinder72

vlinder72

03-09-2010 om 08:53

Plek naar keuze

Wij hebben ook een w.c. weigeraar gehad. Uiteindelijk ervoor gekozen om hem op een potje te laten plassen/poepen. Hij mocht zelf zeggen waar dat ding moest staan. Midden in de woonkamer dus. Grrrrr. Maar het werkte wel. Hij durfde niet naar de w.c. maar wel op het potje. Daarna hebben wij het potje steeds een stukje verplaatst. Tot het in de gang stond. Toen in de w.c. etc. Ach, je moet er toch wat voor over hebben. En het is allemaal goed gekomen. Hij is nu 8 jaar en heeft echt geen potje in de woonkamer meer nodig .

Nú doorpakken!

Ik heb die truc hier met oudste ook gedaan. (Is inmiddels bijna 16 )
Geef je kind de verantwoordelijkheid over het eigen plassen en poepen, zorg ervoor dat er ten allen tijden schone broeken zijn maar laat het zelf vieze broeken wisselen. Hetzelfde geldt voor 's nachts: zorg ervoor dat ie goed heeft geplast voor het slapengaan en laat hem vlak voordat jij gaat slapen nog een keer plassen. Natuurlijk zal het nog heeeeel vaak misgaan, maar dat is het "risico van het vak".
Dus NIET terugkomen op het "de luiers zijn op" dat maakt je (ook mbt andere dingen) ongeloofwaardig en zal het uiteindelijk alleen maar moeilijker worden.

Gr. Poezie.

Welke problemen pelle?

Dat er in bed wordt geplast? Ja, dat zit er dik in, maar dat hoort ook bij de training. (Niet leuk voor de ouders,d at geef ik toe) Qua leeftijd en gedrag is dit kind er zo te lezen al aan toe. Daarnaast, als je nu toch nog aan luiers "kunt komen" gelooft ie je de volgende keer niet meer. "Want die ene keer waren er toch ook alsnog luiers? Dus dit keer is dat dan ook wel logisch". En dan heb je dus echt een probleem.

Gr. Poezie.

Janna3

Janna3

03-09-2010 om 12:41

Geen smoesjes inderdaad

Persoonlijk ben ik ook niet van de smoes dat de luiers op zijn. Dat is niet zo, want er zijn er nog genoeg in de winkel. Bovendien heb je ze 's nachts waarschijnlijk nog wel een tijdje nodig. Ik heb ook een paar eigenwijze peuters gehad die met 3,5 nog niet zindelijk wilden zijn. Volgens mij moet je gewoon stellen dat je kind te groot is voor luiers overdag. Daarover geen discussie. Vervolgens kun je hem een aantal keuzes geven. Wil je op de wc of op een potje? Waar moet dat potje staan? Wil je thuis in je onderbroekje lopen of niet? Je kunt samen een paar superonderbroeken kopen of een makkelijke broek met elastiek. Dat is zijn verantwoordelijkheid. Pseudokeuzes zijn ook altijd leuk, ga je nu plassen of na dit (korte) spelletje? Etc.
Natte broek, pech, niet teveel aandacht aan schenken. Ook niet te enthousiast prijzen als het goed gaat, hou het positief neutraal. Kinderen worden niet zindelijk omdat de ouders dat leuk vinden maar omdat het er gewoon bij hoort. Als je zoon denkt dat hij voor jou zindelijk moet worden geef je hem een machtsmiddel (en een goede...).
Ik zou even doorzetten, zeker omdat je denkt dat hij het makkelijk kan. Veel kinderen geven zelf aan wanneer ze zindelijk willen worden, maar sommige moet je gewoon echt even helpen!

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 13:31

Ik ben er nu niet bij

Bedankt allemaal voor de reacties, ik voel me erg gecoacht door jullie!
Helaas ben ik nu aan het werk en heb ik het aan mijn man over moeten laten. Dat was de vorige keer toen de spenen kwijt waren ook al geen succes. Die waren overigens écht kwijt, en mijn man heeft meneertje toen overtuigd om toch een ander model speen te proberen. "Ja, hij huilde zo". En toen was ie dus al 2 dagen speenloos, nu kan ik weer opnieuw beginnen grrrrrrrrrrr. Ik ga manlief eens even sms-en hoe het gaat.
Een pak "nachtluiers" ga ik nog wel even ergens halen.

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 13:32

Pelle

Te slim en te eigenwijs, ja, dat is precies de kern van deze zaak...

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 13:38

Zie je wel

Ik heb man gebeld en gevraagd hoe het ging. Had ie 'm dus weer een luier omgedaan. Gek word ik ervan.

Pelle

Hier heb ik dat met oudste toegepast. (Hij was toen 3 1/2). Hij was er fysiek overduidelijk al aan toe. En natuurlijk is dat wel eens misgegaan, maar eigenlijk was hij hierdoor toch wel heeel snel zindelijk. Dus de "luiers zijn op-truc" kun je vanaf een bepaalde leeftijd echt wel goed toepassen.
En of Guineverezoon daar te slim voor is? Tja, als mama zegt dat de luiers op zijn en geen nieuwe koopt lijkt me dat toch duidelijk genoeg. Maar ja,als mama niet standvastig genoeg is, is bijna ieder kind wel zo slim om daar misbruik van te maken.

Gr. Poezie.

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 13:49

Poezie

Poezie, mijn zoontje is er desnoods toe in staat om zelf naar de supermarkt te lopen en daar te gaan controleren of er écht geen luiers meer zijn. Wat doe je tegen zo'n kind? En zo gaat het met alles. Alles is voor hem onderwerp van discussie. En als ik mijn zin doorzet, is het huis te klein. Een enfant terrible, dat is ie, maar wel met zijn charmes natuurlijk he.

Luiers

Natuurlijk heeft hij in de gaten dat ze er in de supermarkt nog wel zijn. Maar jij hebt ze niet meer IN HUIS, en zal ze ook niet meer in huis halen. (Eerlijk blijven vind ik zelf wel heel belangrijk, hoe groot of klein ze ook zijn)
En daar moet je dan standvastig in staan: het is nu eenmaal zo, er is GEEN discussie over mogelijk. Uiteraard zal hij moeilijk doen, hij wil dit niet. Maarja, als je nu niet doorzet heb je over 10 jaar een puber voor je neus met dezelfde nukken. En dát wordt dan een heeeel ander verhaal.

Gr. Poezie.

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 14:28

Poezie

Ja, maar dan is ie inmiddels wel zindelijk.
Ik krijg trouwens het gevoel dat je de eigenwijsheid van mijn zoontje aan mijn aanpak wijt. Ik kan je verzekeren dat dat niet zo is. Deze was al eigenzinnig toen hij geboren werd, en vermoedelijk vóór die tijd ook al.

Eigenwijs

Nee hoor, ik wijt zijn eigenwijsheid niet aan jouw aanpak. Feit is dat je daar beter nú wat mee kunt doen, want hoe ouder hij wordt, des te moeilijker zal het zijn.
Hier heb ik namelijk ook twee eigenwijze exemplaren rondlopen, maar ze weten (over het algemeen) wél waar ze met mij aan toe zijn.

Gr. Poezie.

Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 14:56

Ah, gelukkig maar. Ik weet inderdaad dat we er NU bovenop moeten zitten, want ik voorzie anders forse problemen voor de toekomst met deze jongeman. Dat het hier af en toe een gillend gekkenhuis is vanwege ons ADHD-huishouden helpt overigens ook niet erg mee in deze.
Het speelt trouwens niet alleen met de luiers, het speelt bij alles. Alles is een strijd met hem, want "Ikke is de baas.".

Vic

Vic

03-09-2010 om 16:58

Klinkt als mijn oudste

In principe geloof ik niet in zindelijkheidstraining, maar bij mijn oudste ging het precies als bij jouw zoon. Ze (toen 3 jr 3 mnd) was al een tijdje 's morgens droog (in haar luier), en ik moest toen van een vriendin horen dat dat toch wel duidt op zindelijkheid. Dochter weigerde echter ergens anders op te plassen dan in haar luier. Als ik de luier uit liet was ze gerust een halve dag droog. Toen heb ik op een dag de luier uitgelaten en het potje in de huiskamer gezet. Daarbij verteld dat ze niet in haar broek mocht plassen, alleen op het potje, en ze een barbie zou krijgen als ze in het potje zou plassen. Uiteindelijk heeft het bijna een hele dag geduurd, toen ging ze een beetje paniekeren want ze moest plassen. Ik heb op het potje gewezen en toen is ze maar daarop gaan plassen. Daarna slaakte ze een zucht van opluchting en vroeg toen: 'Gaan we nu een barbie kopen?' Vanaf dat moment heeft ze geen enkel ongelukje meer gehad, en de luiers die ik nog in huis had heb ik 's nachts opgebruikt (eigenlijk overbodig, maar je weet maar nooit).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.