Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Guinevere

Guinevere

02-09-2010 om 11:20

"luiers zijn op"


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

03-09-2010 om 21:30

Lekker dier

Het lekkere dier had het weer mooi bedacht. Toen ik na het werk thuis kwam had hij nog nul keer op de wc/pot geplast, en wel 2 natte broeken. Toevallig heb ik nog een klein kadootje achter de hand, dus toch maar weer de stickerkaart tevoorschijn gehaald. 3 Stickers maar, 3 keer op de wc plassen, en dan krijg je iets! OK, na heeeeel veel drama, boze buien etc. lukte het me hem op de wc te krijgen. En ja hoor, geplast, geweldig, een sticker! Hij was erg trots, nog maar 2 stickers te gaan tot het kadootje. En wat denk je dat ie ging doen...Elders in huis stickers bij elkaar sprokkelen en erbij plakken op de lege plekken van de kaart. Was ie lekker snel vol. Grrrr.
Uiteindelijk heeft hij nog 1 sticker erbij verdiend, dus het kadootje wacht nog op hem voor morgen. Het wordt nog flink strijden dit weekend.

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 01:30

Hm, jullie zijn lief

Liever dan ik. Toen mijn zoon drie werd en ook openlijk besloot dat zindelijk worden iets voor andere kinderen was en niet voor hem, heb ik hem gewoon een onderbroek aangetrokken. Niet 'omdat de luiers op waren' (en ik zou daar zeker geen mevrouwen van drogisterijen bij gaan betrekken trouwens), maar gewoon omdat hij het lekker kon schudden, de kleine prins. Dus zeek hij een paar keer in zijn broek ('s nachts natuurlijk wel gewoon een luier) en ongelofelijk snel gaf hij de pijp aan Maarten en plaste op de wc. Hiep hiep hoezee (stickers? eh, nee).

Misschien omdat hij door had dat ik geen lief mens ben, met wie het slecht onderhandelen is soms

Guinevere

Guinevere

05-09-2010 om 13:02

Ja, dat klopt

Wij zijn inderdaad erg lief.
Inmiddels dweilen we hier volop en de wasmachine draait overuren. Maar als meneer er aan denkt, is ie zomaar 2 uur achter elkaar droog. Jammer dat hij er nog niet aan denkt dat ie ook op de wc moet poepen. :-p

liora

liora

05-09-2010 om 13:39

Starry night

Ik ben inderdaad lief voor mijn kinderen, ik vind ook dat ze plassen en niet zeiken en denk niet in termen van 'meneer kan het vergeten'. En het is prima onderhandelen met mij.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 15:23

Lief en lief

En toch is het op de lange termijn veel 'liever' voor je kinderen om af en toe eens wat minder lief te zijn En urineren heeft inderdaad vele synoniemen. Je kunt het ook klateren noemen (vooral van grote hoogte op de grond).

Overigens, Guinevere, poepen is een ander verhaal: dat kost kinderen vaak en oprecht veel meer moeite, omdat ze dat eng vinden. Maar een kind dat overduidelijk gewoon zindelijk is maar het vertikt (ik heb het nu dus weer over urineren), mag best met een beetje pressie benaderd worden volgens mij. Niks mis mee te laten merken dat je niet gekke gerritje bent.

Liegen tegen je kind zou je overigens ook dubieus kunnen noemen natuurlijk, maar da's een andere discussie (ik niet hoor, ik lieg me soms drie keer in de rondte als het zo uitkomt).

liora

liora

05-09-2010 om 16:21

Ohhhh

Dus starry night, je vindt jezelf uiteindelijk wel een lieve moeder. Zeg dat dan meteen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Starry Night

Starry Night

05-09-2010 om 16:22

Tuurlijk

Ik ben hartstikke lief. Vooral als zij lief tegen mij zijn

Fianna

Fianna

05-09-2010 om 19:53

Starry night

Ja dat was een beetje mijn methode bij mijn dochter toen ze net geen 3 was (gek genoeg heb ik bij mijn jongens geen moeite hoeven doen, die waren met 2.5 jaar zonder slag of stoot zindelijk). en het werkte bij haar. Ook zij kon het best, maar vertikte het gewoon net als dat ze het vertikt om me een hand te geven met oversteken of haar groente op te eten. Allemaal dingen waar je inderdaad wat druk op uit mag oefenen. Bij haar werkte het. Toen ze door had dat ik van dat broekplasserij niet gecharmeerd was, ging het gauw beter. Af en toe een ongelukje, maar dat hoort er bij.

Zachte heelmeesters enzo........

Wat je vaak ziet is dat mensen denken dat ze een kind van 3 á 4 jaar niet "aankunnen". Helaas is dat funest voor de opvoeding, zéker mbt. praktische dingen zoals zindelijk worden. Als zo'n kind met fluwelen handschoentjes wordt aangepakt wordt het probleem alleen maar erger. Bedenk je maar eens dat je 10 jaar verder bent: als je kind met 3 á 4 jaar al voor jou niet hanteerbaar is, hoe moet dat dan later? Starry Night, ik ben helemaal vóór jouw aanpak. Je bent duidelijk in wat de bedoeling is, en draait er niet omheen. Belonen is goed, maar niet overal voor. Belonen doe je als ze iets doen wat uitzonderlijk is (voor hen) nie bij ieder dingetje wat gewoon van ze verwacht wordt als ze een bepaalde leeftijd hebben bereikt.

Gr. Poezie.

Liora?

"Dus starry night, je vindt jezelf uiteindelijk wel een lieve moeder. Zeg dat dan meteen."
Euh ja????? En nu????? beetje non-posting, vindt je zelf ook niet?

Gr. Poezie.

Janna3

Janna3

05-09-2010 om 22:47

Ook mijn methode

Inderdaad Starry night, dit was min of meer bij onze ook de methode. Dat ze zindelijk moesten worden, daar was geen discussie over. Net als autogordels en groente en fruit eten. Door wel te onderhandelen over de manier waarop geef je het kind (beperkte) eigen verantwoordelijkheid en zelfstandigheid. Kind blij, ouders blij!

Wisse L. Nik

Wisse L. Nik

06-09-2010 om 00:27

Geen luier thuis: hoe doe je dat?!

Hoe doen jullie dat dan, een kind dat nog niet zindelijk is thuis zonder luier laten rondlopen? Als wij dat doen, dan plast hij zo door zijn onderbroek heen een enorme plas op de grond (houten vloer). En ik zie het zelf niet zitten als dat op de bank of op ons bed zou gebeuren, of op mijn tas, of op andere voorwerpen die in de kamer liggen. Dus hoe doe je dat, een kind proefondervindelijk zindelijk laten worden als het niet de hele tijd lekker buiten kan lopen? Dat is toch niet een kwestie van alleen maar kleren verschonen? Ik ben erg benieuwd, dit is ons eerste kind en het komende jaar zal het toch echt moeten gebeuren... (hij is nu net drie).

Bij hem heb ik het idee dat hij er nog niet aan toe is omdat hij plast terwijl hij met iets bezig is en er zelf duidelijk van schrikt, hij jammert dan echt. En in het potje heeft hij nog nooit geplast, hij zit er af en toe wel op (meestal wil hij niet), maar er komt nooit wat in. Wat vinden jullie?

Vic

Vic

06-09-2010 om 09:06

Geen training

Bij een kind dat nog geen enkel signaal vertoont van zindelijk worden (zoals bijv lange tijd tussendoor droog) heeft het m.i. helemaal geen zin om de luier uit te laten. Daar raakt het kind gefrustreerd van, en het lijkt me ook geen pretje om 8x per dag te moeten dweilen. Bij mijn oudste moest ik op een gegeven moment wel wat druk uitoefenen, maar die was dus al 'zindelijk'. Bij jongste heb ik drie keer een poging gedaan met luier uit, en na het derde ongelukje op een dag die luier weer aan. De laatste keer dat ik de luier uit liet, ging ze ineens op de wc plassen en bleven haar kleren droog. Daar heb ik niets voor gedaan, dat gebeurde gewoon vanzelf. Ze was wel al ruim 3, maar ik was van plan me er pas druk om te maken als ze 3 jaar en 11 maanden was.
Maar goed, als je het ziet zitten om drie weken lang 6 wassen per dag te draaien, veel succes ermee.

Vic

Vic

06-09-2010 om 09:46

Ja pelle

Maar was je er ook mee door gegaan als je twee weken lang 6x per dag had moeten dweilen? Kan hoor, maar dan ben ik zelf meer van het luie soort En ik denk ook niet dat ze daar op het kdv blij van zouden zijn geworden.

Guinevere

Guinevere

06-09-2010 om 09:56

Tjee

Tjee, het lijkt hier nu in enkele postings wel of het om een opvoedingsmethodestrijd gaat. Dé opvoedingsmethode bestaat toch echt niet hoor. Je zult toch echt naar het kind moeten kijken en de methode moet ook nog bij jouzelf passen. Streng, strikt, mild of soft, het wil niet zeggen dat het een per definitie beter is dan het ander.
En ja, hij mag grootse kado's als hij zindelijk is. Mag hij zelf uitkiezen, wat is daar mis mee? Ik vind het een hele prestatie als hij het kan, niks "gewoons" aan. Dan is alles "gewoon" in dit leven, hoef je een diploma ook niet meer te vieren.
In elk geval gaan we hier redelijk de goede kant op. 's Nachts is hij helemaal droog, alleen het poepen op de wc lukt echt nog niet. En hij gaat het vandaag op het KDV zonder luier proberen, ik ben zo benieuwd!
Wisse L Nik, wij hebben gelukkig een stenen vloer. En hij mag pas op de (stoffen) bank zitten als hij net heeft geplast. Er ligt niet echt een liter plas op de grond, het meeste blijft aan zijn kleding hangen.

Fianna

Fianna

06-09-2010 om 10:02

Guinevere

Eens hoor, elke methode kan goed zijn. Maar hier bij dochter was het echt een kwestie van eigenwijs zijn en dan is een wat strengere aanpak soms zinvol. Hier werkte het in elk geval, wat niet wil zeggen dat het bij alle andere kinderen werkt.

Janna3

Janna3

06-09-2010 om 10:19

Tuurlijk niet "out of the blue"

We hebben hier heus wel gewacht op signalen van het kind. Het ging er bij ons om dat ze er gewoon geen zin hadden uit zichzelf te beginnen. Die luiers vonden ze veel makkelijker en ze hadden geen last van een natte broek. Maar ondertussen gaven ze wel duidelijke signalen af, zoals even achter de bank gaan staan om te plassen. Tja, dan kunnen ze ook naar het potje of de wc lopen. Echte ongelukjes hebben ze dan ook niet gehad, hooguit een natte plek in hun broek.
's Nachts kregen ze gewoon een luier om. Pas als ze een paar weken droog waren ging die af. 's Nachts zindelijk worden kun je met geen mogelijkheid trainen, zeker niet op die leeftijd.

Starry Night

Starry Night

06-09-2010 om 10:55

Vic

Het enige signaal dat mijn zoon gaf rond zindelijk worden, was dat hij op mijn opmerking "de andere kindjes op de psz gaan óók al naar de wc" droogjes antwoordde met: "Ja. En ik niet." Heel eerlijk gezegd lag ik inwendig in een deuk (we spreken overigens over 8 jaar geleden), maar heb op dat moment dus besloten dat hij kennelijk wat compromisloze sturing nodig had, en dat bleek dus te kloppen.
Ook wij hebben een houten parketvloer, maar dat is zo opgedweild, hoor. Zal nooit de eerste keer vergeten: hij verstijfde, plaste, en riep in dolle paniek "WATER, WATER!" (daar pesten we hem nog wel eens mee) Vergeef me dat ik toen erg moest lachen, de diagnose beaamd heb, het water heb opgeruimd en hem een schone onderbroek gegeven. De week erna werkte hij eraan, met nu en dan de nodige ongelukjes, na twee weken was hij volledig zindelijk.
Dat betekent dat hij al met al eerder zindelijk was dan zijn zus. Die deed het namelijk rustigjes op haar manier, maar was duidelijk van goede wil. Die heb ik dus niet opgejaagd. Maar juist het feit dat hij geen enkele aanstalten maakte zorgde ervoor dat ik merkte dat hij een duwtje in de juiste richting nodig had.
Ik deed dit alles overigens hartstikke liefdevol hoor, want het is een best ventje verder Volgens betrouwbare bron trek ik hem trouwens voor (bron: zus).

Vic

Vic

06-09-2010 om 11:22

Oh ja

Dat is dus eigenlijk net als met mijn jongste. Daar ben ik eens gaan proberen omdat ze 'al' 3 was en heel graag wc-papier in de wc gooide. Er zijn dus drie pogingen nodig geweest, waarbij de laatste zomaar goed ging. Toen ze een week later wel ineens drie keer op een dag in haar broek plaste heb ik gevraagd of ze weer een luier om moest. Dat wilde ze absoluut niet, dus toen ben ik wel streng geweest en heb gezegd dat ze dan op tijd naar de wc moest gaan. Overigens heeft ze nog steeds wel eens een nat bed (ongeveer 1x per 2 mnd). Dat laat ze me bij voorkeur om 3 uur 's nachts weten ;-( Het zeiltje blijft dus nog zeker 2 jaar op dat bed liggen.

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 14:26

Macht

Ik heb het mijn dochter uitgelegd. Een vriendin zei: die is toch al 2? (dat was ze ruim). En toch heel bijdehant? (dat is ze nog). Nou, die snapt het wel hoor. WC aangewezen, uitgelegd wat de bedoeling was, met zo'n verkleiner en opstapje zelf laten proberen en hoppetee. Het was in een paar dagen bekeken, ik zette haar gewoon op regelmatige tijden op de WC. Overigens was ze een paar maanden zindelijk toen ze doorkreeg dat het een "dingetje" is voor ouders. Toen ze geen ijsje kreeg sprak ze dan ook dreigend: ik plas in jouw kamer hoor! En wat ook erg fijn was, was dat ze nevernooit meer een luier omwilde en de manie van crea-plassen kreeg. We hoefden maar ergens over een drempel te stappen en ze moest plassen. Vond ze leuk en interessant. En tja, je kunt er weinig van zeggen als ze net zindelijk zijn. Immers: jíj wilde het toch zo graag.........vandaar mijn conclusie dat zindelijk zíjn ook nog kan leiden tot machtsstrijd

Tirza

Kiki

Kiki

06-09-2010 om 17:05

Hier ook echt nul interesse

Gaat ook niet naar de creche, zou dat het zijn?

Hij is 2,5, ik ben er ook niet zo heel erg mee bezig. Ik hoop dat het kwartje vanzelf valt.
Hij kan me nu prima vertellen dat hij niet moet poepen (om daarna natuurlijk zijn hele luier vol te poepen) dus hij weet het wel

Massi Nissa

Massi Nissa

06-09-2010 om 17:16

Tirza

Creaplassen: hier is het meer het Plas Discovery Channel. Dochter (ruim 3,5) is al een jaar zindelijk, maar wil overal kijken hoe de wc eruitziet. Ze heeft er ook altijd commentaar bij over de mate van hygiene van de desbetreffende wc ("Het randje is een beetje vies"), de verschillende parafernalien ("Mama, waarom hebben wij geen roze blokje?") en wat verder ter tafel komt. Het zijn voor haar uitstapjes. Gelukkig doet de plaatselijke middenstand (nog) niet moeilijk.
Groetjes
Massi

Starry Night

Starry Night

06-09-2010 om 17:59

Machtsstrijd?

Hoe kom je dáár nou bij?
Weet je, dat vind ik nog een van de meest onnavolgbare verschijnselen binnen de opvoeding. Dan doe je gewoon je ding, je leidt je leven, gaat je gang, net als vroeger, en dan ineens, wap, gebeurt het weer: plof je zonder dat je er erg in had of het zo bedoelde middenin een machtsstrijd.
Die wil ik helemaal niet. Af en toe wil ik een afstandsbediening Klik: zindelijk. Klik: kunnen fietsen. Klik: kamer opruimen wanneer ik dat vraag. Klik: huiswerk maken (geconcentreerd en volledig en niet half onderuit gezakt met een half oog reeds op de computer). Klik: mijn met liefde zelfbereide uitprobeerselmaaltijd zonder morren en gatverdamme-wat-IS-dit-ik-lust-dit-niet-en-eet-dit-niet opeten. Klik. Klik. Klik.
Okay, ik ga een beetje ot geloof ik
Overigens maakt de leeftijd van het kind wel uit in het zindelijkheidsverhaal natuurlijk. Van een driejarige kun je natuurlijk meer verwachten dan van een tweejarige.

Tirza G.

Tirza G.

06-09-2010 om 18:17

Vanzelf

Vanzelf gebeurt het niet hoor, een kind wat niet weet dat het niet gebruikelijk is wat hij doet bedenkt echt niet vanzelf: gut, ik zie mamma nooit de luier van pappa verschonen. Voor hem is het toch gewoon normaal? En wachten tot ze het over gaan nemen van andere kindjes is een gevaarlijk pad Voor je het weet willen ze álles wat andere kindjes ook hebben en doen.

Tirza

Guinevere

Guinevere

06-09-2010 om 19:48

Voordeel

Ach, het voordeel van dit hele gedoe is, dat ik nu ook stickers kan verdienen als ik naar de w.c. ga. Ik zal ook maar zo'n plaskaart voor mezelf maken, dan kan ik ze tenminste ergens kwijt.
In elk geval, het is vandaag redelijk gegaan op het KDV. Wel met een luier aangelopen, maar de hele tijd naar de w.c. geweest om te plassen. Poep was een ander verhaal helaas. Maar er is de afgelopen dagen toch ergens een kwartje gevallen, want de weerstand tegen de w.c. is helemaal verdwenen.
De laatste ontdekking van zoonlief is dat je, als je HELE GROTE stickers uitkiest, je meerdere hokjes van je plaskaart in één keer afplakt...

ayla

ayla

07-09-2010 om 14:07

Haha

ik moet wel lachen met die van jou guinevere, dat zou ayladochter zich ook allemaal bedacht hebben. Of ze verzint er regels bij. ja maar mama, dit telt ook voor een sticker.

aylazoon is sinds onze vakantie nu overdag ook zindelijk en hij is ook zo'n wc hopper. we hoeven maar ergens binnen te komen of het is meteen, mama ik moet plassen en dan het liefste drie keer achter elkaar. Op vakantie in Italie had hij de grootste lol, kranen met sensor en voetpedalen.

's nachts gaat echt nog niet lukken, we merken dat als hij slaapt hij geen besef meer ervan heeft, zo hebben we ook al 2 keer een natte autostoel gehad omdat meneer in slaap was gevallen. tijdens het slapen doen we hem dus toch nog maar een luier aan.

Guinevere

Guinevere

07-09-2010 om 15:57

Het gaat goed

Het gaat erg goed. Nu zelfs zo goed, dat ik een pak "onderbroekluiers" heb kunnen aanschaffen. Dat zijn onderbroeken voor kinderen die al naar de wc gaan! Omdat ie nog niet poepzindelijk is, mag hij die nu aan. Desondanks bezoekt hij toch met regelmaat de wc. En we hebben de stickerkaarten met 3 vakjes vervangen door eentje met 10 vakjes! De kleine kadootjes vliegen erdoorheen, gelukkig is de kringloopwinkel vlakbij.
Ayla, onze zoon is zelfs al zo ver dat hij 's nachts dus droog is. Maar ja, dat zegt niets over overdag, oudste was ook 's nachts eerder droog dan overdag. Of wij hebben het er altijd te veel bij laten zitten, dat kan ook natuurlijk.
Jammer dat wij het in de vakantie niet opgepakt hebben. Ik had alleen geen zin om daar mijn vakantietijd aan te besteden, want het is toch wel een project zeg...

Massi Nissa

Massi Nissa

07-09-2010 om 21:10

Guinevere

Wat fijn dat het ineens zo lekker loopt! Enne, wat die vakantie betreft: ik ben de HELE vorige zomervakantie (van 2009) in de weer geweest met onderbroekjes, potje, dweil, stickertjes, weet ik veel. En een week NA de zomervakantie viel het kwartje. Toen ik het even opgegeven had.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

07-09-2010 om 22:27

Dochter hier is ook enigszins bezig met het onderwerp. Een aantal keer al de hele dag droog geweest op de creche maar thuis bij de eerste de beste keer dat je voorstelt naar de wc te gaan, alweer een luier willen, dat soort werk.
Nou, ik had al bedacht dat ze dat helemaal zelf mocht uitzoeken omdat er voor ons toch geen peil op te trekken valt. Maar als ik al de verhalen over dweilen (en dat kan hier niet eens, wij zijn van die mastodonten met vloerbedekking) en stickeronderhandelingen weer lees dan weet ik het helemaal zeker. Als het niet vanzelf gaat voor die tijd, denk ik dat ze het op school binnen 10 minuten door heeft.

Asa Torell

Asa Torell

07-09-2010 om 22:47

Hm (2)

mijn vorige bericht klinkt wat flauw, alsof er met stickeracties e.d. per definitie iets mis is. Zelf ben ik met zoon destijds ook fanatiek in de weer geweest voor op de wc poepen, inclusief groot kado toen het vel vol was. Best kans dat het bij dochter daar ook weer op uitdraait. Maar voorlopig schuif ik het nog even lekker voor me uit.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.