Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Zonne

Zonne

24-08-2020 om 14:21

Luieruitslag zeer pijnlijk

Mijn zoon van 2 jaar en 8 maanden heeft flinke luieruitslag. Zo erg dat hij niet verschoont wil worden en alles bij elkaar krijst als het toch moet. Hij knijpt zn benen tegen elkaar en trapt en kronkelt alle kanten op. Ik krijg hem bijna niet schoon en hij is helemaal overstuur, als hij alleen de pot sudo ziet raakt hij alweer overstuur. Heeft iemand tips?

sw4

sw4

24-08-2020 om 14:29

Maizena

Zie titel. Dit verzacht heel erg. Deze tip heb ik jaren geleden hier op het forum gekregen.

Check

https://www.thuisarts.nl/luieruitslag/mijn-kind-heeft-last-van-luieruitslag

Controleer of er nog iets bij de tips zit dat je nog kunt doen.

Zijn er mogelijk meer aanwijzingen dat er van allergie sprake is? Neem dan maatregelen om allergische reacties te voorkomen zodat de zaak tot rust kan komen.

https://www.ouders.nl/artikelen/voedselallergie-bij-kinderen

Bij babies gaat het vaak om koemelkeiwit. Bij het (consequent) weglaten van het allergeen kan het soms heel snel oplossen.

ElenaH

ElenaH

24-08-2020 om 14:47

Ach

Wat sneu. Vooral bij diarree (tandjes!) kan het heel erg zijn.

Kun je hem in een badje zetten zodat het kan schoonweken? En daarna afspoelen met lauw water? Dan hoef je niet te wrijven, en dep je hem daarna droog.

Zonne

Zonne

24-08-2020 om 15:20

Maizena

@SW4
Hoe breng je dit dan aan? In combinatie met iets anders?

@AnneJ
Bedankt, ga nog wat uitproberen van die tips van thuisarts.

Ik denk geen allergie maar zure poep door doorkomende kies.
Hij heeft het namelijk zelden.

@ElenaH
Ja heel sneu inderdaad.
Badje/zachtjes met sproeier hebben we geprobeerd toen t schoonmaken niet lukte maar ook dat was t niet. Nog steeds zo erg overstuur.

Dat is t grootste probleem dat we er niet aan mogen komen. En hij nu zelfs geen plasluier meer wil laten verschonen.

Juline

Juline

24-08-2020 om 15:29

Maizena idd

Lang geleden... Maar volgens mij in combinatie met sudocrème. Maizena trekt vocht aan, zodat het niet zo makkelijk in de wondjes komt.
In zijn blootje laten lopen werkt ook goed. Wondjes drogen dan beter.

Zo zielig, luieruitslag, hopelijk gaat het snel beter!

Guera

Guera

24-08-2020 om 15:50

bepanthen

werkte hier 1000 mail beter dan sudo. Sudo is veel te dik. En geeft teveel na zooi.
Bepanthen is veel zachter en smeerbaarder.

En
Schoonmaken met washand en niet die prikdoekjes. Sterkte

Ach, zielig.

Zielig, luieruitslag en dan met die hoge temperaturen zit het helemaal te broeden. Sudocrème op de luier smeren kan een oplossing zijn, scheelt weer huidcontact en zoveel mogelijk laten lopen op zijn blote billen.

Tine Winkel

Tine Winkel

24-08-2020 om 17:12

mijn jongste

krijste ook alles bij elkaar bij gebruik van sudo. Mijn schoonzus zei toen, dat het idd ook erg pijnlijk is als je dat op open wondjes smeert. Ik ben toen overgegaan op n ander middel van Natusan, maar toen dat op was bleek dat helaas niet meer verkrijgbaar. Ik zou dus een ander middel proberen. En eerst schoonmaken met een washandje met KOUD water (ipv luierdoekjes), hielp bij ons ook wel, dat verkoelde een beetje.

sw4

sw4

24-08-2020 om 17:19

Maizena

Je kunt maizena gewoon strooien en dan heel zachtjes wrijvend verspreiden. En inderdaad, zonder luier laten lopen als dat kan. De tip van in badje met lauw water afspoelen is ook een goeie tip.
Sterkte ermee. Altijd moeilijk om je kind pijn te zien hebben!

V@@s

V@@s

24-08-2020 om 18:48

Huisarts

Grote kans dat het een schimmel of bacterie is, dat los je met zalfjes niet op. Geen sudocreme gebruiken, zoek een zinkzalf met zo weinig mogelijk andere ingrediënten.

(Bijvoorbeeld daro zinkzalf, alleen vaseline en zinkoxide, die smeert ook veel fijner uit dan sudocreme, zo dun mogelijk smeren is het devies).

40er

40er

24-08-2020 om 19:02

Heb je

Andere luiers? Heb ik gehad, eigen merk van een supermarkt, cut, binnen no time luieruitslag.
Als je het thuis aan durft, even lekker zonder luier laten lopen. En idd, maïzena. Gewoon erop strooien

V@@s

V@@s

24-08-2020 om 19:05

en geen maizena voor je bij de huisarts geweest bent

Als het namelijk een schimmel of bacteriële infectie is dan maak je het met maizena alleen maar erger.

Zonne

Zonne

24-08-2020 om 20:42

Dank voor alle tips

We gaan even wat anders proberen dan de sudo, dat hielp tot nu toe altijd snel maar nu dus pijnlijk bij aanbrengen. Heb hier al wat andere dingen voorbij zien komen.

Gelukkig is het een echte naturist, dus dat bloot lopen gaan we ook doen.

Luiers gebruiken we al een tijdje, nooit problemen mee gehad.

Schimmelinfectie denk ik niet meteen aan, maar zou kunnen natuurlijk, als het niet snel over gaat bel ik de huisarts.

Nogmaals dank voor het meedenken en medeleven, want het is inderdaad echt niet fijn die pijn en de paniek die het bij hem teweeg brengt.

Marie

Marie

25-08-2020 om 08:12

Poging doen tot zindelijk maken?

Als hij toch graag in zijn blootje loopt, waarom dan niet gelijk poging doen tot zindelijk maken?
Hij is er in theorie oud genoeg voor.

En als dat niet wil/kan dan goed in de gaten houden of het inderdaad geen schimmelinfectie is/wordt.

Hier had dochter dat ooit met 8 maanden ofzo. Kwam van eten van citrusvruchten. Was blijkbaar te zuur.

Zonne

Zonne

25-08-2020 om 08:59

Zindelijk maken

Dat doen we inderdaad ook. Hij doet al plassen op t potje vanaf een jaar of 1 en hij heeft sinds een paar weken ontdekt dat je als jongen ook heel makkelijk in de bosjes/tuin kan plassen. Trekt dan in de tuin zelf zn broek en luier uit en staat mooi in n hoekje te plassen (gelukkig hebben we een grote tuin). We laten hem een beetje zn ding doen en bieden het aan, maar ik wil er voor nu geen ding van maken.
Want er zijn ook momenten dat hij perse een luier aan wil. Sowieso weigert hij te poepen op potje/wc. Toen het laatst tijdens een plas toch gebeurde raakte hij helemaal overstuur.

Nu loopt hij in een onderbroekje buiten omdat ik met blote billen bang ben dat t zand weer gaat schuren langs die plekjes. Maar dit is in ieder geval luchtiger dan een luier.

Mijntje

Mijntje

25-08-2020 om 09:19

zinkzalf

Inderdaad: hier ook zinkzalf, van de apotheek, zonder rommel erin, bv na een bad of douche dik smeren. Met een theedoek ipv handdoek deppen.
Wij lokten onze oudste op de wc door een beloning (snoeptomaatjes), of elke keer een sticker om voor iets te sparen.

kamillosan

Echt vervelend.
Ik gebruik altijd talk poeder op de huid tegen het vocht, zeker in de zomermaanden. Niet die van Zwitsal want daar kon onze zoon niet tegen en ruikt zo sterk.
We gebruiken van de reform zaak, zonder chemische spullen.
En als zalf gebruik ik kamillosan of callendula.
Vooral talk poeder helpt heel goed om het voor te zijn, het andere middel als het er al is.

Marie

Marie

02-09-2020 om 12:59

hoe gaat het ondertussen?

Hoe gaat het ondertussen? Luieruitslag weer over? En zo ja, hoe?

Lotte

Lotte

02-09-2020 om 17:58

Zink OLIE

Ik gebruikte vaak zinkolie ipv zinkzalf. Dat is dunner. En zeer geschikt voor luieruitslag. Sudocreme vond ik echt vreselijk spul.

Zonne

Zonne

03-09-2020 om 14:48

Weer over

@marie
Na een paar dagen was het weg. We hebben calendulazalf gebruikt op aanraden van iemand en hem ‘zelf’ wat laten smeren, omdat wij er niet aan mochten komen. Toen hij merkte dat dit geen pijn deed, mochten wij het ook smeren.
En op de billendoekjes (waterdoekjes) olie gedaan tijdens t poetsen, tip van thuisarts.nl.

En een paar dagen niet op zn loopfiets, want dat leek het ook steeds opnieuw te irriteren.

calendula talkpoeder

Gelukkig dat het over is!
Ik zag toevallig gisteren, en moest aan je bericht denken, dat Weleda nu ook talk poeder heeft voor baby's met calendula. Misschien heb je er iets aan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.