Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Meer moeders met een kindje dat snel uitgekeken is op speelgoed?

Hoi allemaal! 

Ik ben benieuwd of er meer ouders zijn die dit herkennen…
Ik merk dat mijn kindje van 1,5 jaar best veel speelgoed heeft, maar er ook heel snel op uitgekeken raakt. Soms wordt er maar even mee gespeeld en daarna ligt het weer in de kast 

Ik vraag me af:
– Hebben jullie tips om met minder speelgoed toch leuk te blijven spelen?
– Wisselen jullie speelgoed af?
– Welk speelgoed blijft bij jullie kinderen wél lang interessant?
– Of ligt dit gewoon aan de leeftijd?

Alle tips, ervaringen of aanraders qua speelgoed zijn super welkom! 

kindjes van 1,5 jaar hebben nog geen noemenswaardige concentratie spanne.

Samen spelen. 
Langdurig alleen spelen /zichzelf vermaken kunnen de meeste kinderen niet op die leeftijd. 

Mijn zoon wilde destijds vooral spelen met alles wat géén speelgoed was, de dingen die volwassenen gebruikten. Sleutels, brillen, telefoons, dát was pas interessant. De afstandsbediening van de televisie.. gereedschap (arg) voor je het weet had hij het te pakken. Geen advies dus voor nu maar in ons geval ging het vanzelf over. Op een bepaald moment wordt hun wereld groter en 'begrijpen' ze hun eigen speelgoed beter. 

Bij ons bleef alles gewoon liggen, niks in de kast. Dan kwamen ze het vanzelf weer tegen.

Mijn zoon vermaakte zich toen vooral met duplo en ander speelgoed waarmee je iets samen kom voegen/bouwen of wat dan ook. Dus stapel bekers, ringen enzo. Even filmpjes teruggekeken en ook Bambino loco vond hij leuk toen en hij speelde met de toet toet wegdelen. 

Mijn kinderen zijn al een stuk ouder, maar vooral onze dingen waren interessant op die leeftijd. Ik had bijvoorbeeld alle plastic bakjes en ander onbreekbare keukendingen in de onderste kasjes in de keuken liggen, zodat ze daar mee konden spelen. 

Afwisselen schijnt te werken. Dus zeg 3 bakken speelgoed beneden en bereikbaar voor kind. De rest op zolder en dat wisselen om de zoveel tijd. 

Met 1,5 misschien te jong maar ik kan Magna Tiles aanraden.

Afwisselen.
Heb je een speel-o-theek in de buurt? Dat vond ik ideaal.

Bellebelle schreef op 22-02-2026 om 21:09:

Mijn kinderen zijn al een stuk ouder, maar vooral onze dingen waren interessant op die leeftijd. Ik had bijvoorbeeld alle plastic bakjes en ander onbreekbare keukendingen in de onderste kasjes in de keuken liggen, zodat ze daar mee konden spelen.

Goeie tip! 

Wat het bij mijn kinderen en mijn bonuskleinzoon goed deed waren inderdaad allerhande plastic bakjes en bekertjes, maar ook een boodschappenwagentje met spulletjes. Ze konden urenlang heen en weer lopen met dat wagentje, alles erin, alles eruit, en weer verder. Raamstickers zijn ook een hit, opplakken en er weer af en dat 20 keer.

Mijn net gevouwen was uit de mand trekken, vindt de mijne (13 maanden) heel leuk. Dus zet ik soms de was gewoon eerst een half uurtje op de grond. Voordat ik ga vouwen dus.

Echt lang geconcentreerd spelen kunnen ze gewoon niet op deze leeftijd. Mijn oudste destijds ook niet. Speelgoed is allemaal eventjes leuk. En ze kunnen vaak het langst spelen met iets heel eenvoudigs. Met één auto door de kamer kruipen, overal onder en op, bijvoorbeeld. 

Bij mijn kleinkinderen, wisselen ze het speelgoed iedere week. Kinderen hebben in de woonkamer, 2 kasten in een zit het "wissel" speelgoed en in de andere staan standaard allerlei bakken met knip, knutsel en kleur en kleispullen. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.