Elke96
22-02-2026 om 20:42
Meer moeders met een kindje dat snel uitgekeken is op speelgoed?
Hoi allemaal!
Ik ben benieuwd of er meer ouders zijn die dit herkennen…
Ik merk dat mijn kindje van 1,5 jaar best veel speelgoed heeft, maar er ook heel snel op uitgekeken raakt. Soms wordt er maar even mee gespeeld en daarna ligt het weer in de kast
Ik vraag me af:
– Hebben jullie tips om met minder speelgoed toch leuk te blijven spelen?
– Wisselen jullie speelgoed af?
– Welk speelgoed blijft bij jullie kinderen wél lang interessant?
– Of ligt dit gewoon aan de leeftijd?
Alle tips, ervaringen of aanraders qua speelgoed zijn super welkom!
Due-scimmie
23-02-2026 om 08:06
Kampeerder schreef op 23-02-2026 om 07:32:
[..]
Heb je dan niet te veel speelgoed? Mijn kind had in totaal niet eens drie bakken op die leeftijd.
Bij meerdere kinderen heb je dat al snel wel. En ligt eraan heo groot de bak is hè. Zo'n mand voor in een ikea vakkenkast of bijna formaat krat.
Maar ik zei al schijnt te werken, ik las de tip pas toen we al uit die leeftijd waren.
SuzyQFive
23-02-2026 om 09:35
Due-scimmie schreef op 22-02-2026 om 21:23:
Afwisselen schijnt te werken. Dus zeg 3 bakken speelgoed beneden en bereikbaar voor kind. De rest op zolder en dat wisselen om de zoveel tijd.
Met 1,5 misschien te jong maar ik kan Magna Tiles aanraden.
Dit dus, en verder spelen ze vaak met gebruiksvoorwerpen.
Maar dan wel drie bakken met hetzelfde soort speelgoed: bak met duplo, bak met poppenspul, bak met blokken.
masatu
23-02-2026 om 10:17
Ik heb de foto's van toen mijn zoontje zo oud was eens teruggekeken. Populair waren: loopwagentje (inclusief spullen erin/uit doen), optrekken/klimmen/glijden (pikler driehoek, maar ook gewoon de trap), auto's/ballen van de glijbaan laten rollen (al dan niet zelf erachteraan op z'n buik), torens omgooien (die ik voor hem had gemaakt), rommelen met een berg blokjes, samen boekjes lezen, achter de stofzuiger of stofzuigrobot aanlopen/kruipen, rijden met autootjes (push and go favoriet), bakjes vullen met water en weer leeggooien, nijntje verstoppertje spel, "dansen" op liedjes, knijpers in/uit een kratje stoppen.
In het algemeen qua echt speelgoed had hij genoeg aan loopwagen, pikler driehoek, wat ballen, wat auto's, blokjes en een voorraad leesboekjes (bibliotheek!). En verder normale spullen uit huis.
Maar meestal was het "samen" spelen (ik bouw een toren, hij gooit hem om) of maar vrij kort alleen spelen. Vaak was ik ook ergens mee bezig (en dat duurde dan 2x zo lang als normaal) en speelde hij ernaast terwijl ik hem af en toe weer op weg hielp met een nieuw "spelletje" (bijv. zelf was opvouwen, en hem dan eerst aan laten rommelen met de bak knijpers, dan voordoen dat ze ook in het kratje kunnen, dan door het handvat heen duwen, verstoppen in een sok, etc.)
Inmiddels (2,5j) kan hij zich wel wat langer alleen vermaken, maar meer per toeval. Zeggen "jij mag nu even spelen" werkt niet. Een beetje aan laten rommelen, soms op weg helpen, en vooral ook meerdere stukken speelgoed laten combineren (op eigen initiatief, niet steeds opruimen tussendoor oid) werkt hier prima. Zo heeft hij zich gister een tijdlang vermaakt met het "bakken & opeten van pepernootjes" met behulp van duplostenen (pepernoten), bakje (beslagkom), pollepel, een doos (oven) en een bord (terwijl ik vanaf de bank toekeek, koffie dronk & "pepernootjes op at"). Dat begon met alleen die duplosteentjes (op eigen initiatief), en op een gegeven moment stelde ik de vraag "moeten ze niet eerst in de oven?" en zo werd de doos erbij verzonnen, bedacht hij later zelf de beslagkom, etc.
Maar dat fantasiespel begon hier pas een beetje vanaf een jaar of 2.
afrodite05
23-02-2026 om 10:32
Onze zoon vond het rond die leeftijd ook leuk om op een autootje rond te rijden. Wij hebben van die Modu blokken waarmee je oa een auto kan bouwen, maar je kan natuurlijk ook een ander rijdend ding pakken.
Duplo was ook favoriet: papa of mama bouwt een toren, hij dondert hem om (dikke pret). Ook zelf proberen blokjes te stapelen. Maar ook met balletjes spelen of sorteerspellen met veel kleur was leuk. Dan kan je de kleuren oefenen maar is je kind ook met de fijne motoriek aan de slag (balletje uit een bakje pakken, weer terug erin doen, ...). Stapelbakjes, vormenstoof en boekjes lezen werden al genoemd, die waren hier ook een groot succes. Boeken uiteraard nog steeds!
Ik heb ook op een zeker ogenblik een aantal verschillende soorten (vormen) pasta gekleurd met 6 kleuren kleurstof, daarmee speelde hij toen ook veel (en nog steeds). Pasta vanuit de grote bak in kleine pannetjes van zijn keukentje lepelen met de juslepel, een lepel van zijn keukentje of gewoon met de handen. En vingerverf is misschien ook al een optie, stuk karton eronder en een schortje aan, daarmee vermaakte hij zich ook wel een poosje. Maar daar blijf ik altijd wel bij zitten.
Neweve
23-02-2026 om 12:05
wij wisselen speelgoed ook door. We hebben een kind van net 2 en 4
Een aantal planken in de kast zijn gereserveerd met kinderspeelgoed:
1) spelletjes en puzzels (puzzels wisselen we door, spelletjes niet)
2) plank met 2 of 3 items (op dit moment, auto's blokken en stapel toren)
3) plank met grote bakken, op dit moment verkleedkleren en de duplo trein
4) papier, klei, bakje met knutselspullen
5) plank met 2 bakjes (magneet tegels, kookgerei en taartje).
Op de plank zelf is ook ruimte om te spelen (ze kunnen daar goed bij als ze staan).
Ik las laatst dat kinderen graag het speelgoed zien, dus in bakken kan maar dan storten ze het snel uit over de vloer.
Verder start ik bij de jongste eigenlijk altijd samen op (duplo toren bouwen), om vervolgens op de grond ernaast mijn eigen ding te doen. Inmiddels speelt hij af en toe lang alleen (of samen met zn zus) en kan ik op de bank gaan zitten. Overigens heb ik geen controle op wanneer hij zelf speelt (lees, niet als je net je warme thee hebt gezet of de keuken wilt opruimen
)
Lizzyliz
23-02-2026 om 12:09
Bij ons was alles wat ‘samen’ gedaan werd, een succes. We hadden eigenlijk nooit tijd voor onzelf, want het was samen boekjes lezen, samen een toren bouwen, samen wandelen (in de buggy), samen met de balletjes rollen, samen sokken in een mand gooien, samen in bad, samen de visjes voeren etc.
troelahoep
23-02-2026 om 12:13
Hoe lang wordt er met het speelgoed gespeeld, en speel je zelf ook mee? Op die leeftijd genieten kinderen vaak heel erg van wat jij (of een ander kindje) doet, en dat ze dat dan nadoen.
Hier waren rond de 1,5 de houten insteekpuzzels en ook heel simpele legpuzzels al in trek (onze kinderen waren er vroeg bij), dingen als stapelbekertjes, en 'muziekinstrumentjes', zoals pannendeksels en pollepels. En kleine dekentjes om jezelf of je knuffelbeesten onder te verstoppen. Samen boekjes kijken. Vooral veel, heel veel samen.
Peaches
23-02-2026 om 21:52
Jaja. Eerste bericht. Korte introductie over een zogenaamd eigen kind en dan alleen maar vragen. Waar is dit voor?
zwaankip
24-02-2026 om 18:26
Probeer eens grote lege kartonnen dozen, dekentjes, handdoeken, zachte kussens en knuffels.
Mijn jongste kleinkind kan daar urenlang mee spelen!