Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Lotte V.

Lotte V.

21-12-2011 om 21:17

Melatonine

Hallo,

Onze zoon van net 3 is een schatje, maar wil niet gaan slapen. Als hij naar bed gaat spookt hij en dat doet hij al een poosje. Knettergek worden wij van iedere avond een stuiterende peuter om ons heen. Omdat dochter ook moeilijk inslaapt bij tijd en wijle hebben we melatonine in huis. Een pilltje doet altijd wonderen voor haar.
Nu heb ik gisteren een pilletje aan zoon gegeven. Op de verpakking staat vanaf 2 jaar, dus heb ik het erop gewaagd. En zoon sliep heerlijk om 20.00 uur. Wat ons een prachtige tijd lijkt voor een peuter die al 12 uur op is. Omdat ik er toch een beetje een rottig gevoel bij heb ligt hij nu weer zonder op bed. En is er dus al 2 keer uitgekomen, kliert op de badkamer en staat te zingen. Onvermoeibaar lijkt wel. Het is dus niet zo dat hij vervelend is, hij gaat gewoon maar door met enthousiast zijn.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met melatonine bij een peuter? Denken jullie dat het kwaad kan?

Lotte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Nou..

Op dit moment stuitert hier een bijna 3 jarig door het huis die ook grote broer wakker houdt.. Ik wil hem ook wel zo'n pilletje geven op dot moment!

Ik weet wel de oorzaak: hij gaat 3 dagen naar de opvang en daar doet hij dutjes. En nu is hij druk! en komt continu uit zijn bed. Wij worden er ook gek van. Ik moet de juffen nog zien te overtuigen, want zonder slaapje redt hij het prima en slaapt hij beter en vroeger in..

Ik weet niet of melatonine niet iets onderdrukt wat uitgeraasd moet worden? Maar dat vraag jij je dus ook af, dus ik lees mee.

Succes!

app-sent

Lotte V.

Lotte V.

21-12-2011 om 22:12

Dutjes

Allebei mijn kinderen sliepen vanaf 1,5 al niet meer overdag. Hij zou echt wel moe moeten zijn. Staat rond een uur of 8 op, speelt leuk of gaat naar de psz, eet behoorlijk en komt ook echt genoeg buiten. Het lijkt wel of hij het leven zo leuk vind dat hij er geen genoeg van kan krijgen
Ik ben echt benieuwd of er reacties komen over de melatonine.

Lotte

Vic

Vic

21-12-2011 om 23:01

Huisarts

Ik zou alleen maar slaapmiddelen gebruiken op doktersadvies. Mijn kinderen slapen ook moeilijk in (net als ikzelf) maar ik heb ze aangeleerd dat ze op een bepaald moment in bed moeten blijven en dan maar een boekje lezen ofzo.

Rosase

Rosase

22-12-2011 om 00:18

Ja en nee

Wij geven het ook aan onze 3 jarige en we geven het al jaren op doktersvoorschrift aan onze dochter (sinds ze een jaar of 5 - 6 is). Jongste heeft ooit in een onbewaakte ogenblik het potje te pakken gekregen en er van gesnoept.

Wij de dokterspost gebeld en daar kregen we het ontnuchterende antwoord: zolang ie er niet meer dan honderd gehad heeft kan het geen kwaad. Ik denk dus dat dat dagelijkse pilletje van jullie ook geen kwaad kan. Melatonine is verder ook geen slaapmiddel, ook niet verslavend of wat dan ook. Het heeft dezelfde werking als een beker warme melk, maar dan sterker. Het brengt je een beetje in die rozige toestand die je 's avonds hebt voor je gaat slapen. Om in die toestand te komen maakt je lichaam zelf melatonine aan. Maar bij sommige mensen (cq kinderen) wordt dit te laat of te weinig aangemaakt en dan kom je niet in de ruststand (de molen in het hoofd blijft dan maar doormalen). Die melatonine pilletjes helpen je lichaam om toch in de rust stand te komen.

Wij geven er overigens 3 aan onze jongste.

En als laatste een tip: ga niet modderen. Wij hebben bij onze dochter echt alles geprobeerd. Voorlezen, masseren, tekeningen laten maken, stickers, geen tv, ???? maar echt niks maakte het verschil. De overstap op melatonine was voor ons echt een verademing. Dus maak je niet te druk en voel je vooral niet schuldig: als het melatonine helpt, vooral gebruiken. Niet slapende kinderen kunnen je echt over de kling jagen, en zover zou je het niet moeten laten komen.

PotableRam80

PotableRam80

26-12-2011 om 10:06

Over de slaap heen?

Zou het ook kunnen dat hij over z'n slaap heen is? Die van mij gaat nml ook stuiteren als hij zo kort geslapen heeft op het kdv.

Ik neem aan dat jullie al een vast en rustgevend naar bed breng ritme hebben? En als je hem weer op bed legt als hij eruit gekomen is, praat je dan tegen hem?

Als dat pilletje geen kwaad kan waarom niet?

Sterkte.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

attigirb

attigirb

15-01-2012 om 10:38

Mijn zoontje krijgt ze ook

Ben misschien vrij laat met dit bericht en misschien heb je er niks meer aan en slaapt hij hoop ik lekker rusig in en door. Mijn zoon sliep niet van af de geboort tot 2 jaar vaker s'avonds om 22 uur was hij nog wakker en dan s'nachts nog een keer of 5-6 gek word je er van. Ik geef hem s'avonds 2 tabletjes en hij slaapt om 19 uur als een roosje tot 7.30 s'morgens. Het kan geen kwaad. Je mag het allen niet altijd blijven geven want het is een lichaams eigenstof maar 2 stuks kan geen kwaad. Mijn oudste zoon kreeg er 20 door medicijnen kon hij niet meer slapen en dat heb ik inmiddels afgebouwd. dus maak je om 1 of 2 pilletjes geen zorgen als je kindje daardoor lekker slaapt en jullie je rust krijgen zou ik het gewoon doen. en probeer het na een tijdje eens een keertje zonder dan merk je snel genoeg hoe hij reageerd. Veel suc6.

Rosase

Rosase

16-01-2012 om 09:02

Attigirb?

Waar staat dat je ze niet altijd mag blijven geven? En wat heeft dat te maken met het feit dat het een lichaamseigen stof is?

Volgens mij beweer je nou iets dat a. niet klopt en b. nergens op gebaseerd is.

Overigens vind ik "altijd" sowieso een niet te overzien tijdsbestek. Je moet ze geven zolang ze nodig zijn en gaandeweg zie je wel. Ik geloof echter niet dat iemand iets van lijdt van heel zijn leven lang dagelijks twee melatoninetabletjes.

En bovendien: je lichaam maakt deze stof inderdaad ook zelf aan, maar niet bij iedereen evenveel (dus misschien wel te weinig) en op tijd. Dat kan een oorzaak zijn van slecht slapen zoals jij beschrijft.

Rosase

Rosase

17-01-2012 om 21:38

Berber

Precies weet ik het ook niet meer, maar ik heb voor we dit gingen toepassen de Elsevier medische encyclopedie er wel op na geslagen en we zijn hier op doktersvoorschrift aan begonnen. Zover ik me kan herinneren is geen sprake van gewenning ofzo.

De vergelijking met Prednison/ dexamethason gaat echt helemaal mank, die zijn namelijk van een totaal andere orde.

attigirb

attigirb

19-01-2012 om 20:44

Sommige weten het natuurlijk weer beter.

Rosase, voor dat je me aanvalt dat ik iets niet goed weet. Ik ben met mijn zoontje bij een kinderarts en als die mij die informatie geeft en volgens jou dat het niet klopt is een arts wel heel slecht afgestudeert.

laat jij je maar eens beter informeren. Bij mijn zoon helpt het heel goed hij slaapt sinds zijn geboorte teminste weer eens door eens zien hoe jij je voelt als je van 0 tot 2,5 6x per nacht je bed uit kunt en over dag een kind hebt wat nauwelijks slaapt en dan weer tot 22 uur s'avonds wakker is omdat hij niet kan slapen voor mij is het een geweldig middel en ik ben goed geinformeerd door een ARTS. Dus ik weet hoe ik het wel en niet moet doen. Maar als jij het beter weet ga je gang.

Hombre

Hombre

19-01-2012 om 21:01

Berber

Is wel een algemeen principe, inderdaad. Je kunt de balans van bepaalde stoffen wel veranderen, maar het lichaam is vaak geneigd die balans weer te herstellen. Dat verklaart de dip na gebruik van bepaalde drugs. Je wordt er even heel happy/actief van maar daarna val je in een gat. Of het voor dat melatoninespul ook geldt weet ik niet.

Die irritante iphone/ipad handtekening kan ook uit! Settings/OO/Handtekening

2 jaar 22 uur

persoonlijk zou ik me niet druk maken als een tweejarige om 22 uur gaat slapen. Deden ze hier ook, en dan werden ze een paar keer 's nachts wakker. Niet om gek van te woedden, gewoon omdraaien aanleggen en verder slapen.

Mijn gevoel zegt dat het niet lekker zal zijn om je hele leven melatonine te nemen, maar da's alleen gutfeeling, totaal niet te staven ofzo.

Rosase

Rosase

22-01-2012 om 22:20

Elsevier en

Kinderpsychiater die dat spul heeft voorgeschreven aan onze dochter.

Ik snap Dirksmama's gutfeeling ook wel. Altijd is wel heel erg lang.

Maar wat dat betreft maak ik me meer zorgen over de ritalin die dochterlief ook slikt.

Sla de encyclopedie er maar eens op na, dan kun je zien dat het echt weinig voorstelt, dat melatonine.

Tango

Tango

23-01-2012 om 11:49

Hier ook

Een inmiddels 7-jarige die sinds zijn 5e jaar bijna elke avond 1 tabletje Melatonine krijgt. Ik vraag me ook weleens af of het wel goed is en of we er mee door moeten blijven gaan. Maar als hij niet krijgt, slaapt hij echt pas na een uur tot anderhalf uur in en dat is niet echt wenselijk als hij de volgende dag weer naar school moet.
In het weekend slaan we soms over en valt hij na het helemaal uitluisteren van zijn luister-cd (die meer dan een uur duurt) soms zelf in slaap, maar soms ook niet en geven we alsnog melatonine.
Ik heb weleens getwijfeld of het geen placebo-effect is en een keer een vitamine d tabletje gegeven met de mededeling dat het ook een 'slaappilletje' (want zo noemt zoon het) was. Nou echt niet dat hij ging slapen hoor.
Het rare is alleen dat hij als hij bij mijn ouders logeert meestal wel inslaapt zonder. Maar misschien komt dat door alle indrukken, buitenlucht e.d. want daar doet hij meestal heel veel buiten en maakt veel uitstapje met oma.
Eerlijk gezegd ben ik er wel heel blij mee met die Melatonine omdat hij er gewoon veel beter en regelmatiger door slaapt. Hij is anders echt veel te moe overdag.

Lotte V.

Lotte V.

24-01-2012 om 14:40

Hier gaat het om de kleinste dosering, 0,1 mg.

Lotte

Rosase

Rosase

24-01-2012 om 23:51

Hier ook

kinderen gebruiken dus resp. 0,7 mg en 0,3 mg per dag.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.