Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Melk! (en ander voedsel)

Dochter is net een jaar, en drinkt nog veel meer melk dan dat volgens 'het pak' standaard zou kunnen zijn. Nu maakte ik me al niet zo heel erg druk, en ik heb net een beetje in het archief zitten zoeken, dus ik heb al bevestigd gehad dat het allemaal eigenlijk niet zoveel uitmaakt, maar een beetje 'hardop denken' kan nooit kwaad. Ik doe hier altijd de beste ideeën op.
We beginnen de dag (ergens tussen vijf en half zeven) met BV. Als ze naar het KDV gaat krijgt ze daarna fruit+sap+koek (rond half tien), twee boterhammetjes + 120cc fles (rond de lunch), fruit+sap+koek (rond drie uur / half vier?) en soms nog 120cc fles rond vijf uur. Avondeten om zeven uur is gewoon wat wij eten, toetje krijgt ze mee van ons (vla, vruchtenyoghurt, inclusief E-nummers, suiker en andere toevoegingen) en vlak voor het slapen gaan gaat er nog 180cc fles in. De flessen gaan overigens niet per se altijd op, en ook de hoeveelheid avondeten is variabel.
Als we vrij zijn hebben we rond half negen brood (en geen fruithap) voor de lunch ook brood, en voor 'tussendoortjes doen we maar wat, afhankelijk van de planning. Als ik in charge ben krijgt ze dan alleen een 120cc fles na de lunch, als man in charge is, dan komt er meestal wel een tweede 120cc fles bij. De fles voor het slapen krijgt ze altijd. Bij elke maaltijd geven we nu water (en dat gaat goed op). Op het KDV schijnt ze dol te zijn op diksap, maar dat merk ik hier nog niet zo.
Nu ze net 12 maanden is hebben we 'poedermelk 3' gekocht, maar ik bedacht me opeens dat ze waarschijnlijk nu wel 'gewone melk' mocht, of juist nog niet. En dan volle melk, of ook juist halfvolle? Is het allemaal in principe hetzelfde, en is de keuze vooral gebaseerd op prijs of makkelijk? Of is poedermelk een absoluut calorie-bommetje dat je toch echt niet te veel moet geven? Of is het hoe dan ook beter dan welke baby / peuterkoek dan ook. Is het verstandig om bv. de avondfles af te bouwen (minder geven, zolang ze 's nachts niet wakker wordt?). Of gewoon lekker blijven doen wat goed loopt, en bedenken dat die kleintjes een immense hoeveelheid energie verbruiken op een dag.

Kraanvogel.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Melk

Hele opsomming Kraanvogel, fijn dat het zo makkelijk gaat. Hier kregen kinderen op die leeftijd ook water bij het eten en soms een slokje borstvoeding erna. Verder kregen ze vanaf 1 jaar karnemelk met fruit, yoghurt en kwark. Vanwege een koemelkeiwitallergie. Hele liters hebben ze verzwolgen want de borstvoeding 's nachts ging over in een paar bekers karnemelk met fruit s' nachts, om ongeveer 23.00 uur en heel vroeg in de ochtend. Vaak een bordje yoghurt in de ochtend met een boterham en overdag ook nog iets op de opvang van karnemelk of yoghurt. Wel tot een jaar of 4. Inmiddels dan ook aan het yoghurtijs. Toen was het over met het melkgedoe.

Hanne.

Hanne.

17-04-2012 om 09:13

Gewone melk

Hier zijn de kinderen rond het 1e jaar overgegaan op gewone halfvolle melk. Volle melk werd hier niet aangeraden, maar ik weet dat er CB's zijn die het wel doen.

Een avond fles hadden ze rond die tijd al heel lang niet meer, dus het beperkte zich al snel tot een fles/beker bij het ontbijt en een fles/beker bij de lunch. Daarnaast kregen ze op het kdv 's middags vaak nog een beker karnemelk of een bakje yoghurt.

Kraanvogel

Kraanvogel

17-04-2012 om 21:44 Topicstarter

Yoghurt (en karnemelk)

Hmm, dus als ik dat zo bij jullie lees blijft de hoeveelheid 'zuivelspul' gewoon hoog, alleen niet meer in de vorm van aanmaakpoeder maar gewoon in de normale varianten. Ik neem aan dat het dan weliswaar in prijs (flink) uit zal maken, maar dat het verder eigenlijk niet uitmaakt wat je geeft?
Voor mijn gevoel staat een fles namelijk gelijk aan een maaltijd (ook al geven we het al tijden 'erna' en 'erbij') en zie ik het niet als 'drinken'. Waarschijnlijk zit daar mijn denkfout. We zullen eens kijken hoe de melk bevalt.

Bedankt!

Kraanvogel.

Kraanvogel

Kraanvogel

17-04-2012 om 21:45 Topicstarter

'gewone melk'

Hihihi, persoonlijk heb ik nogal een hekel aan volle melk. Voor mij is (Nederlandse) verse halfvolle melk 'gewone melk'.
Overigens had ik tot drie seconden gelden werkelijk waar nog niet bedacht dat je 'gewone melk' ook in een fles kan doen.

Kraanvogel.

vaasje

vaasje

17-04-2012 om 21:57

Melk

Wij gingen ook gauw over op het "gewone" schema.
's morgens brood met melk/karnemelk. Tussendoor fruit met sap. Tussen de middag brood met melk/karnemelk. Tussendoor koekje met sap en 's avonds gewoon eten en daarna toetje. Dat was het. Die 8 uur fles ging er al best snel af.

Vind het persoonlijk wel heel veel die flessen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

vaasje

vaasje

17-04-2012 om 21:57

Melk

Wij gingen ook gauw over op het "gewone" schema.
's morgens brood met melk/karnemelk. Tussendoor fruit met sap. Tussen de middag brood met melk/karnemelk. Tussendoor koekje met sap en 's avonds gewoon eten en daarna toetje. Dat was het. Die 8 uur fles ging er al best snel af.

Vind het persoonlijk wel heel veel die flessen.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Kraanvogel

Kraanvogel

18-04-2012 om 21:57 Topicstarter

Is poedermelk dan 'anders' dan gewone melk?

En dan bedoel ik niet alle logische antwoorden, maar of het echt een ander soort voedsel is. Dus is 180cc Nutrilon vergelijkbaar met 180cc 'gewone melk' drinken, of is het vanaf nu eerder het baby equivalent van een blikje cola (veel loze calorieën)? EN kan dat dan ook betekenen dat ik in plaats van 120cc poedermelk gewoon 120cc gewone melk geef (of afwisselend, omdat soms het een makkelijker is dan het ander, en we die bus toch nog hebben staan).

Ik vindt de flessen namelijk ook veel (vandaar mijn 'vraag') maar deels is dat omdat er overal richtlijnen staan waar wij duidelijk boven / buiten vallen. Dochter eet op zich prima, maar heeft op een gegeven moment genoeg. Volgens mij beweegt ze veel meer dan dat ze eet, dus zijn die flessen wat dat betref echt een (welkome) aanvulling. En als ik dat zo zie dan zijn de flessen gewoon vervangen door andere zuivel.
Maar goed, morgen op het KDV eens kijken of gewone melk er ook in wil.
Ben erg benieuwd (ik denk van wel, eigenlijk...)

Kraanvogel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-04-2012 om 20:26

Huh

Nou is het voor mij alweer een paar jaar geleden,kan best zijn dat de adviezen weer verandert zijn. Maar mijn zoon kreeg toen hij 1 was geen fles meer. Ergens op de dag een bekertje melk en een toetje. Was het niet zo dat 300 cc op een dag meer dan voldoende is?
Ik geloof dat ik zelf zou aansturen op BV 's morgens en 's avonds nog een flesje melk voor het slapen. En verder overdag gewoon drinken.

Dendy

Kraanvogel

Kraanvogel

19-04-2012 om 23:43 Topicstarter

Advies...

Nou zijn we recentelijk niet meer bij het consultatiebureau geweest, maar ik vermoed zo dat het huidige advies in dezelfde richting ligt, eigenlijk. Ik ben ook niet tegen afbouwen hoor, ik zie het ons alleen niet zo snel doen (ik ben niet zo handig in schema's omgooien, altijd een tijdje zoeken om iets te vinden dat werkt).
Ik merk nu dat ik me ook eigenlijk helemaal niet druk maar of Dochter wel genoeg (zuivel) krijgt. Ik vraag me denk ik vooral af of de relatief grote hoeveelheid flessen die we nog hebben zo snel mogelijk moeten verdwijnen, omdat we het kind nu veel te veel krijgt (dus fles = maaltijd). Of dat het vanaf een maand of twaalf eigenlijk niks uitmaakt of ze nu een glas gewone melk drinken of een fles poeder melk. Al weer meer richting nieuwsgierigheid dus.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

20-04-2012 om 06:23

Borstvoeding?

Je geeft 's ochtends nog de borst, waarom geef je 's avonds niet ook de borst ipv die fles poedermelk? Prima afsluiting van de dag.
Ik heb geen verstand van poedermelk maar 180 cc klinkt als ontzettend veel.

Kraanvogel

Kraanvogel

20-04-2012 om 21:22 Topicstarter

Om eerlijk te zijn.....

(en wie is dat nou niet op een Internet Forum) ik had niet altijd zo veel zin meer in de avond BV. Het duurde relatief lang (uiteraard. Combi van drinken en 'sabbelen') en ik zat eigenlijk een beetje 'op de wip', omdat ik vaak nog aan het werk wilde 's avonds.
Toen ik een keer zo'n tien dagen van huis was zijn we ermee gestopt (Dochter was toen 10 maanden), en toen ik terugkwam zijn we niet weer begonnen. Beviel toen goed, en bevalt nu nog steeds wel goed, moet ik zeggen. Ik had er wel al eens aan gedacht, maar ik kan er de motivatie niet meer voor opbrengen.
Wel zijn we inmiddels de avondfles aan het minderen (zitten nu op 150cc, en zo wordt 's ochtends niet schreeuwend wakker), en hebben we 'echte melk' geïntroduceerd bij het ontbijt / de lunch. Er gaat nog niet heel veel in (paar slokken), maar dat zou deels kunnen komen omdat Dochter inmiddels heeft ontdekt dat je ook met je drinken kan spelen. Van water gaat er dus ook opeens veel minder in. Gewoon blijven aanbieden dus.

Kraanvogel.

Net als elizabeth

vroegik me dat ook af. Bv is toch veel makkelijker en sneller? En je hebt geen last van maxima, bij koeien- en andere beestenzuivel is dat rond de 300cc. Mocht je slaapborst niet willlen (vond ik persoonlijk prima afsluiting van de dag, dook er dan zelf ook lekker in), waarom dan niet gewoon overdag bij het eten en alleen nog een slaapfles geven?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.