Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

27-03-2009 om 16:40

Melk nog nodig?

Hoi hoi, dochter is 2 jaar 4 maanden. Tot voor kort dronk ze elke ochtend een fles van 240 cc melk met Brinta. Verder eet ze behoorlijk wat smeerkaas (wel drie boterhammen per dag). Andere melkproducten gaan er niet of nauwelijks in, soms een paar happen yoghurt. Nu is ze uit zichzelf gestopt met die fles Brinta, ze wil brood in plaats van pap. En krijgt als gevolg geen melk meer en vrijwel geen andere zuivel. Ze lust het gewoon nog niet. Hoeveel melk zou ze eigenlijk op een dag moeten drinken? Of hoeft ze op deze leeftijd geen melk meer? Ze eet ook al vrijwel geen groente, zucht, dus andere kalkbronnen kunnen we ook al afschrijven. Wie weet hoe het zit?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

27-03-2009 om 17:43

Advies is ± 300ml per dag

het advies is zo'n 300 ml per dag inclusief kaas, toetje etc. Het hoeft dus niet perse melk te zijn.

Misschien 's morgens een bordje brinta? Of ergens tussendoor wat yoghurtdrank? Mijn dochter houdt niet van fristi, maar als ik een scheut limo door de yogurt doe en wat water erbij gaat dat makkelijk naar binnen.
Het is vaak zoeken wat ze wel en niet lekker vinden.

groet,
Angela

Lean1

Lean1

27-03-2009 om 18:12

He massi

Bente is ondertussen 3 geworden en ze drinkt nog steeds geen gewone koemelk. Heeft ze nog nooit lekker gevonden. Wel karnemelk en sinds kort gewone melk met een schep nesquik erin, chocolademelk dus..
Verder heel soms yoghurt, maar dan ook alleen met suiker. Kaas blieft ze niet en ook geen smeerkaas of vla of zo.
Dus alleen die karnemelk krijgt ze binnen.
Misschien vindt jouw dochter dat ook lekker?

Groet, Marjan

MLN

MLN

27-03-2009 om 18:38

Plopmelk

Hier drinkt kind graag Plopmelk...!!! Halfvolle melk met lepeltje Nesquick dus.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-03-2009 om 21:37

Hihi plopmelk

Die zal ik onthouden, MLN! Ja angela, 300 ml had ik al eerder ergens gelezen (hier waarschijnlijk, haha). Probleem is, ze lust echt echt echt geen melk. Ik ga meteen die Nesquick proberen. Karnemelk lust mevrouw ook niet. Yoghurt met limo eveneeens geprobeerd, geen interesse. Yokidrink vindt ze geweldig, ik minder vanwege het suikergehalte.
Tja, ik begrijp eigenlijk niet goed waar ze van groeit de laatste tijd. Nauwelijks groente, 1 stuks fruit per dag (verdeeld over twee tussendoortjes, ze eet als een muis). Een paar boterhammen. Nou ja, ze groeit prima. Toevallig dinsdag afspraak bij het cb, zal het daar ook eens even aankaarten als ik de leuke wvp tref.
Groetjes
Massi
PS: tips blijven welkom!

picobello

picobello

28-03-2009 om 11:27

Variatie plopmelk

saroma pakjes, 1 of 2 schepjes door de melk. Voordeel is dat er veel verschillende smaken zijn.

Malihu

Malihu

28-03-2009 om 13:09

Yoghi echt zo slecht?

Sinds madame hier geen pap meer blieft 's ochtends krijgt ze altijd een bekertje yoghi bij het ontbijt en een toetje na het eten. Melk, of chocomelk of wat dan ook krijgen we er dus ook echt niet in... Is yoghi echt zo slecht?

Hmm, misschien is karnemelk met een beetje ranja erdoor nog wel eens te proberen. Of maakt dat dan qua suiker geen verschil? Lastig hoor. Ik vond het ook altijd wel prettig die bak pap 's ochtends. In 1 klap een plens vocht binnen en nog gezonde zuivel ook...

amk

amk

28-03-2009 om 15:33

Valt wel mee

als je maar geen yoki light geeft.
Hangt van je standpunt ten opzichte van suiker af. Ik ben niet tegen suiker op z'n tijd, dus zie ook niet zo'n probleem in yoki. Alleen zul je naar het totaal moeten kijken. Voor mijn dochter zou het helemaal niet erg zijn om alleen yoki te drinken want ze houdt bv niet van koekjes en snoep, dat compenseert weer. Ze houdt ook niet van yoki overigens.

Het gaat meer om het aantal eet en drinkmomenten op een dag. Liever niet meer dan 7, en dan ook gelijk de beker achter elkaar leegdrinken ipv steeds kleine slokjes of steeds een snoepje. in 1x de hele zak is beter. En dan maakt het niet eens zo veel uit wat je eet of drinkt.

groet,
Angela

Ayran?

Als ze geen karnemelk maar wel yoghurt lust zou je ook nog ayran kunnen proberen, hetzij rechtstreeks gekocht bij een Turkse winkel, hetzij zelfgemaakt: gewone yoghurt aanlengen tot yokidikte en dan een klein snufje zout erin. Is net weer anders dan karnemelk.

Groeten,

Temet

Marsudan

Marsudan

29-03-2009 om 20:50

Gek op ayran

Ik ben er gek op, zeker als ik echt dorst heb. Ik kan het wel blijven drinken! Hier lussen de kinderen geen melk maar wel karnemelk, en je raadt het al: ze vinden ayran ook lekker. Ik vraag me alleen af hoeveel zout er wel niet in zit.
Als je het thuis maakt kun je in ieder geval daar zelf de maat in aangeven.
Groetjes, Marsudan

Linda99

Linda99

30-03-2009 om 09:21

Peutermelk

Mijn 3-jarige drinkt elke avond warme peutermelk van Nutrilon. Andere melkproducten gaan er nauwelijks in. Ze heeft een koemelkallergie gehad dus dat zou het kunnen verklaren.

Rembrand

Rembrand

30-03-2009 om 13:37

Linda.

Peutermelk van Nutrilon is ook koemelk, dus ik begrijp niet zo goed waarom ze die wel zou drinken en andere koemelk niet ?
M.

Linda99

Linda99

30-03-2009 om 14:50

Smaak

Kwestie van smaak blijkbaar Rembrand

En wat ik zelf wel fijn vind is dat er vitamine en mineralen aan Nutrilon zijn toegevoegd. Moppie is namelijk nou niet echt een geweldige eter (understatement!).

Massi Nissa

Massi Nissa

30-03-2009 om 20:33

Update

Nog steeds geen melk. Ayran nog niet geprobeerd (vergeten toen ik bij de Turkse supermarkt was), wel pakjes melk met een smaakje, babymelk dus eigenlijk. En thee met melk (niet), melk met honing (niet) en chocolademelk (je raadt het al). Wel heb ik een manier gevonden (voor vandaag in elk geval) om haar groente te laten eten. Let op, hier komt-ie, ik hoef er geen patent op: een nieuw boekje (van de bieb) bij het avondeten pakken en elke keer pas de bladzijde omslaan als er een flinke hap groente naar binnen is gegaan. Zeker twaalf wortels zijn er op deze manier naar binnen gewerkt.
Groetjes
Massi (morgen gaat ze aan de Ayran)

Linda99

Linda99

30-03-2009 om 23:16

Patent

Hihi, je krijgt dat patent vast niet aangezien ik doe methode ooit bij de oudste ook heb gebruikt, met succes.

Fijn dat het werkt in elk geval!

Hier is er vanavond alleen een stukje vlees in gegaan. Aardappel Anders en sla blieft mevrouw immers niet en ik geef niks anders.........nou ja, wel die peutermelk voor het slapen gaan dus.

Massi

Hoe eet je dochter fruit? Ik maak in de zomer vaak lekkere fruitshakes met yoghurt erin. Aardbeien, bosbessen, wat sinaasappelsap en yoghurt tot drank maken. Zit natuurlijk ook vol suiker maar wel vruchtensuiker en dan heb je het fruit er ook weer in.

Nog een andere methode voor eten, als de boekjes niet meer werken: memory en dan pas weer kaartjes omdraaien na een hap. Heb ik van iemand anders geleerd. Misschien is ze er nog te jong voor, geen idee want mijn zoon eet meestal als een bouwvakker.

Massi Nissa

Massi Nissa

31-03-2009 om 21:03

Petal en linda

Linda, ik had al zo'n vermoeden dat ik niet de eerste was met zo'n briljante ingeving . Petal, da's een goeie zeg, memory kaartjes. Shakes drinkt mevrouw ook al niet. En natuurlijk eet ze op het kdv wel yoghurt, en drinkt ze daar ook regelmatig allerlei zuivelproducten. Misschien moet ze maar gewoon zes dagen per week naar het kdv, dat zal haar leren, haha. Vandaag bij het cb geweest (toevallig, hoor) en de arts zei dat het een kwestie van aanbieden en geduld hebben is. Ze is aan de magere kant (dat vermoedde ik al gezien het aantal uitstekende botjes) en mag van de cb-arts gerust een beker yoki. Die kreeg ze dus meteen toen we thuiskwamen van het cb, haha, maar man (die vandaag ook vrij was) protesteerde wel een beetje. Hij is nogal tegen etenswaren met veel suiker, omdat hij veel neefjes en nichtjes met overgewicht heeft die de hele dag snoepen. Hem uitleggen dat dochter helemaal niet snoept en dus van 1 beker yoki zeker geen rolmopsje wordt, is tot nu toe nog niet gelukt.
Groetjes
Massi

Mineralen in peutermelk

De 'extra' voedingsstoffen en mineralen in peutermelk kun je verwaarlozen. Het échte 'extra' is zetmeel. Dan voelen kindertjes zich lekker vol.
Slecht idee bij slechte etertjes. Want door dat volle gevoel van de peutermelk eten ze nog slechter als ze al zouden doen als ze het niet kregen.

Linda99

Linda99

01-04-2009 om 21:48

Dirksmama

Bij ons wordt de peutermelk een uur na het diner gegeven. En het feit dat het lekker vult is voor ons juist belangrijk omdat dochterlief er beter door slaapt. En aangezien ze pas sinds een paar maanden doorslaapt ben ik daar erg blij mee.

Het slechte eten daarentegen doet ze al d'r hele leven dus daar kan de peutermelk die ze nog niet zo heel lang krijgt geen invloed op hebben. Sterker nog, sinds ze de peutermelk krijgt slaapt ze door (heeft ook met wat andere dingen te maken maar goed...)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.