Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Kaatje

Kaatje

01-01-2021 om 22:10

Mes

Vanaf welke leeftijd (ongeveer) laten jullie je kind meehelpen in de keuken met een scherp snijmesje?

Mijn man vindt dat onze peuter van net 3 dat wel kan. Ik vind zijn motoriek en concentratie nog niet voldoende en laat hem met een broodmes champignons snijden biivoorbeeld.

@Emma

@Emma

01-01-2021 om 23:54

Champignons

Mijn dochter liet ik op die leeftijd liever de champignons wassen dan snijden. Verder had ze de beschikking over een paar pollepels en de pannen en deksels uit de onderste lades. Zo was ze voor mij al een geweldige en supergezellige keukenhulp
En als ze echt perse wilde snijden (wat best kan als je 3 bent) dan zo'n mesje uit het Nijntje-couvert ofzo, meer niet.

Niki73

Niki73

02-01-2021 om 11:11

Vanaf 2 a 3 jaar

Op die leeftijd konden ze bijvoorbeeld komkommer en (door mij schoongemaakte) paprika snijden. Ik had wel een strenge regel: zodra er met mesjes gezwaaid werd, was het uit met de pret.

leren snijden

Met een peutermes gaan ze vaak duwen en uitschieten naar de zijkant wat dus als ze een echt mes krijgen dan mis gaat. Hele zachte dingen kun je leren "zagen" met een peutermesje, zo gauw t wat harder is dan een beter mesje.
Ik werk graag met de kiddikutter( ja sorry heet echt zo ) een soort krokodilbekachtig gekarteld mesje. Is wel duur,helaas. Dat zaagt wel door de groenten en de appel bv maar niet in t vel. ( heb ik geprobeerd ) Ze moeten echt de zaagbeweging doen om t te laten werken.

specht

specht

02-01-2021 om 12:14

3 jaar

Kleinkind van drie kan al aardig met een mes overweg.
Snijdt inderdaad net zo als Nickey haar kind al allerlei groentes, met een redelijk scherp mes.
Juist met een mes dat haast niet snijdt krijg je ongelukken.
Ook smeert ze haar brood al zelf, dat laatste wel met een vrij bot mes.
Natuurlijk liggen de messen wel veilig opgeborgen, zodat ze ze niet zelf kan pakken.

Tango

Tango

03-01-2021 om 17:03

Broodmes

Ik vermoed dat je met broodmes bedoelt een mes waar je brood mee smeert en niet snijdt. Want dat laatste is een groot gekarteld mes dat zeker niet geschikt is voor 3-jarigen. Het eerste is zeker niet geschikt voor champignons. Ik zou dan inderdaad toch kiezen voor het aardappelschilmesje en er naast gaan zitten als hij aan het snijden is. Dan kan het niet gauw mis gaan. Ligt er ook nog aan hoe je de champignons gesneden wil hebben, in stukjes of plakjes. Stukjes is misschien veiliger.
Wat ik deed in die tijd is bijvoorbeeld zelf de partjes snijden van de appel en dan het kind de partjes in kleine stukjes laten snijden, voor appelmoes o.i.d.

Flavia

Flavia

03-01-2021 om 17:42

2,5 - 3

En dan met een scherp mes, onder begeleiding.
Scherp maakt het gecontroleerder en ze leren gelijk dat ze voorzichtig moeten doen.

Botte messen en snijden gaat niet samen.

Kaatje

Kaatje

04-01-2021 om 07:12

Goed om te lezen

Goed om te lezen.

Een aardappelschilmesje gaan we dan proberen en onder toezicht. Volgens mij mogen ze op peutergroep ook soms appels in stukjes snijden daarmee.

Man gaf kartelmes en stond zelf iets anders te doen. Dat vind ik toch nog te veel kans op een vingertje bij de spaghetti..

Brood ‘smeren‘ deed hij inderdaad al heel jong. Zo’n broodmes lijkt me niet gevaarlijk.

Kiddicutter ga ik even opzoeken. Bedankt voor de reacties.

Triva

Triva

04-01-2021 om 09:55

Hmm

Je kunt prima met een gekarteld of ongekarteld broodmes champignons in stukjes snijden. Daar zijn mijn zonen ook mee begonnen. Als ze de habdigheid hebben geef je ze een ander mesje. Daarna reepjes paprika in kleinere stukjes of een dikke pkak ham.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

04-01-2021 om 17:47

Broodmes

Ik heb zelf twee jaar geleden mijn vinger bijna afgesneden met een broodmes. Gelukkig was het net niet scherp genoeg om door het bot heen te gaan, maar er zit nog steeds een deuk in mijn vinger en het topje is gevoelig. Een klein peutervingertje met kraakbeen was waarschijnlijk door geweest.
Dat zou ik dus niet doen.

Zonne

Zonne

05-01-2021 om 07:26

Messen

Ik kreeg toevallig deze tip:

https://www.amazon.nl/Rikon-kinderkitchen-Kinderhondenmes-tanden-zwart/dp/B001UK3FC4

En wat betreft broodmessen. Ik denk dat de een het heeft over een smeermes en de ander om een brood in sneetjes te snijden.

Wij hebben tot nu toe een smeermes gebruikt, onder toezicht een aardappelschilmesje en ik ga bovenstaande aanschaffen.

Je hebt ook nog deze messen, golfsnijders, maar daar leren ze de snijtechniek niet mee. Montessori opvang gebruikt ze ook volgens mij bij de peuters.

https://www.amazon.nl/Tescoma-Golfsnijder-kunststof-groen-zilver/dp/B0055NMCF8/ref=pd_aw_sim_79_14?_encoding=UTF8&pd_rd_i=B0055NMCF8&pd_rd_r=3b6c4e94-c775-4bc9-8a89-bbfac0a0a8de&pd_rd_w=0FAmd&pd_rd_wg=Trtgx&pf_rd_p=905fed19-97ed-4b1d-82dc-064953dc9ce9&pf_rd_r=CQE44GVNGS44FBP76VCJ&psc=1&refRID=FR2BHN68JY4Z38EZ32QW

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.