Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
jost

jost

05-03-2009 om 14:46

Met deur open slapen

Hoi,
mijn dochtertje van bijna 3 wil sinds een maand alleen nog maar met de deur openslapen. Ze heeft een nachtlampje die bij het naar bed gaan al aan gaat en dus gewoon de hele nacht aan blijft.
Als wij zelf naar bed gaan doen we haar deur dicht. Maar als ze zelf snachts even wakker is ziet ze toch dat de deur dicht is en zet ze het weer op een huilen.
Wie herkent dit? Het zal wel een fase zijn hoop ik.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ilona

Ilona

05-03-2009 om 14:59

Andere fase

Hier ook een dametje van bijna 3. Wij zitten in de "lichtje op de gang aan, want donker vind ik niet leuk"-fase. Dit dan bovenop het nachtlampje bij haar in de kamer. Haar deur is standaard open, dus dat hebben we niet. Ze vraagt ook (nog) niet of hij dicht mag. Ik merk wel dat ze ook op andere terreinen aan het verkennen is wat ze wel en niet zelf mag beslissen.
Misschien voelt jullie spruitje zich een beetje opgesloten. Of is ze ook haar eigen ikje aan het ontdekken. Is het een probleem om de deur (tijdelijk) open te laten? Ik zou er geen probleem van maken, op voorwaarde dat ze dan gewoon gaat slapen.
Onze dochter vind het prettig om in sommige dingen zelf zeggenschap te hebben, dus waar mogelijk staan we dat toe. Werkt geweldig, want de uk voelt zich dan al heel groot en belangrijk.
Ilona

Sascha2

Sascha2

05-03-2009 om 15:06

Jost

Vind je het een probleem dan, dat de deur openstaat? Ik herken het wel, hier staan er standaard twee deuren open en zijn er lampen aan bij het naar bed gaan. Mijn oudste is 4, middelste ook bijna 3 (in april wordt ze 3) en beiden willen graag de deur open hebben. Ik denk dat het een vorm van zekerheid is, omdat ze ons kunnen horen als de deur openstaat (of ze denken in ieder geval ons te kunnen horen).
Overigens, een voordeel van de open deur is, dat als ze niet luisteren en niet gaan slapen, de deur gewoon dicht gaat. Vooral de oudste heeft er nogal een handje van om ons te blijven roepen als hij naar bed gaat. Een paar keer kan ik daarin mee gaan, maar op een gegeven moment ben ik het beu. Hij krijgt standaard te horen dat als ik hem nog een keer hoor, de deur dichtgaat. Reden om niet meer te roepen
Het nadeel van de open deur in de nacht vind ik, dat het wat kouder op de kamers is. Maar ja, ze slapen er beter door.
Sascha

Hier ook

Sindskort moet de deur open blijven. Zoon, 2j2m, zegt bij het naar bed gaan al "deur open laten", "deur dicht huilen". Dus ik laat hem maar open. Het enige vervelende is dat als wij 's ochtends vroeg opstaan dat hij meer hoort en er vaak van wakker wordt.

Ik zou er geen probleem van maken, het gaat wel weer over.

Hier ook

Onze zoon begon met 2 jaar met dit probleem. Alleen hij ging er dan ook stiekem uit en kroop dan bij ons in bed, met het gevolg een verschrikkelijke drama om hem weer in zijn eigen bed te krijgen.
Wij hebben dus nu zo'n kettinkje op zijn deur gedaan, dus de deur kan op een kier maar meneertje kan niet 's nachts gaan spoken en misschien naar beneden vallen of wat dan ook.

Inderdaad fase

Onze oudste van nu 4,5 jaar wilde rond zijn derde jaar ook perse de deur wagenwijd open. Na wat protest van onze zijde ("nee, een stukje is ver genoeg") hebben we hem toch maar open laten staan. Eerst deden we hem ook dicht als we zelf naar bed gingen, maar ook hij deed hem dan weer open als hij wakker werd en het zag.

Nu wordt hij nogal eens door muggen gestoken in de zomer, dus gelukkig konden we in het voorjaar gaan schermen met "anders komen er muggen in je kamer" en mocht de deur iedere keer een stukje verder dicht, totdat hij weer helemaal dicht kon. Toen de jongste in de zomer werd geboren, mocht de deur helemaal dicht. Gelukkig maar, want ondanks de vaste slaap van oudste vonden wij het maar niks om in het holst van de nacht met jongste brullend van de honger over de gang te moeten. Want daarvan werd de oudste toch af en toe wakker.

Linda

Waarom dicht?

Msschien een beetje blond hoor, maar waarom moet de deur van een slaapkamer dicht?
(OK in een hotel kan ik me voorstellen, maar thuis...?)

Dirksmama

Bij ons is zoon een lichte slaper, en omdat ik al om 5.45 opsta om naar mijn werk te gaan vind ik het prettiger om zijn deur dicht te hebben. Voor de rest maakt het mij eigenlijk ook niet uit. Zelf slapen we ook met de deur een stukje open, maar dat is meer gemakzucht denk ik. Wel doen we onze deur dicht als we logees hebben.

Vic

Vic

06-03-2009 om 10:32

Benauwd

Mijn dochter doet wel eens 's avonds haar deur dicht. Als ik naar bed ga doe ik hem dan altijd weer op een kier omdat het me zo benauwd lijkt om met een dichte deur te slapen (ze heeft een heel klein kamertje). Zelf kan ik ook niet slapen met de deur dicht. In een hotel of als ik ergens logeer moet het wel, maar dan heb ik het liefst een raam open.

Deur dicht

Wij doen de deuren dicht omdat we niet willen dat de katten in de kamers komen. Buiten dat is het toch maar net wat je gewend bent? Dochterlief slaapt met de deur dicht, anders moeten we helemaal op kousenvoeten lopen.
Wel moet de laatste tijd het licht even aanblijven op haar kamer. Een half uur later doen we dat dan uit. En soms roept ze zelf al dat het uit moet.

Mathilde

Mathilde

06-03-2009 om 14:49

Hoort erbij

Mijn dochter (bijna zes) zegt standaard: 'welterusten, slaap lekker, laat de deur open' bij het slapen gaan. Op haar slaapkamer is ook een lampje aan, dat vindt ze fijner dan een nachtlampje. En nee, dat mag niet uit gedurende de nacht. Zoon van drie had er in het begin moeite mee toen hij bij haar op de kamer ging slapen, met het licht en met de deur open. Inmiddels is hij eraan gewend. Als dochter gaat puberen, wil ze de deur vast weer dicht . En dan moet zoon vast op een eigen kamer slapen (nu slaapt hij op haar verzoek op haar kamer).
Mathilde

Esc

Esc

11-03-2009 om 21:19

Deur open biedt veiligheid

Hier biedt de deur een eindje open duidelijk veiligheid. Als ik 'm dicht doe, komt ze middenin de nacht kijken of wij er wel zijn. Als ie op een kiertje staat, is dat voor haar een teken dat wij er nog zijn, of het geeft het gevoel dat ze ons kan horen of bereiken oid. Sinds ik dat ontdekt heb, laat ik 'm natuurlijk graag open! Kunnen we tenminste allemaal heerlijk doorslapen.

Deur open

hier een zoon van 4,5 jaar, slaapt ook graag me de deur open, en een nachtlampje op de gang. Dit blijft zo heel de nacht, anders komt hij gegarandeerd zijn bed uit. En ach, wie heeft er last van?
11-jarige dochter slaapt trouwens ook met de deur open, en vind het lichtje in de gang eingelijk ook wel erg prettig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.