Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Middag slaapje

Hoi allemaal,

Ik heb een zoontje van 2 jaar. Nu wilt hij de laatste tijd ' s middags niet meer in zijn bed slapen. Hij is wel moe en beneden aan het gapen en oogjes wrijven, maar zodra we hem in zijn bedje leggen gaat hij staan, of zingen of roepen. Kortom alles behalve slapen. We proberen het ook altijd nog even in ons bed. Als dat niet lukt gaan we soms auto rijden en valt hij binnen 5 min in slaap.  

' S nachts slaapt hij nu meestal 10/ 10,5 uur. Als hij 's middags niet slaapt is hij rond 17.00 U echt heel moe. We gaan dan op tijd naar boven, zodat hij om 19.00 u kan slapen. Vandaag was hij echter te moe, waardoor hij juist overstuur was en erg moest huilen. Hij is meestal rond 06.00- 06.30 u wakker. Ik probeer hem dan tussen 12.00 - 13.00 u te laten slapen, en nooit langer dan 14.30 / 15.00 U. 

Daarnaast is het een jongetje die al heel veel kan en weet voor zijn leeftijd. Hij kan al tot 10 tellen, praat soms met 5 woorden, kent de kleuren, onthoudt dingen na 1 x zeggen. Ik weet niet of dit effect heeft op het slapen.

Mijn gevoel zegt dat hij nog een middagslaapje nodig heeft, maar het lijkt erop dat we in een overgangsperiode zitten. Het zal mooi zijn als hij ' s nachts langer slaapt en het middagslaapje weg kan. 

Heeft iemand dezelfde ervaring? En wellicht handige tips?

Dank je wel.

Hier een peuter van 3, de overgangsfase duurt hier al lang!

Wij hebben eerst de bedtijden verschoven. Middagslaapje wat later en dus ook savonds vaak pas later in slaap vallen. De verdeling slaap is dan gewoon wat anders. Nu dat van 20.30 richting 21.00 ging, werd het echt te laat. Het gaat op en af met slaapjes overslaan. Soms laten we hem nog wel slapen.

Niet willen, betekent niet dat hij het niet nodig heeft. Als hij overstuur is savonds dan heeft hij het echt nog nodig. 

Ik hoor om me heen allerlei verschillende manieren waarop het verloopt. Kinderen die verplicht rusten op hun kamer en dan soms in slaap vallen, kinderen die een tijd lang geen middagdut doen en dan weer wel, kinderen die een overgangsfase van een jaar hebben.. ik denk dat je goed moet kijken wat jouw kind nodig heeft. 

Imi

Imi

16-03-2021 om 20:26

Ik liet mijn kinderen op die leeftijd om de andere dag een middagslaapje doen. Is dat een idee?

Dag eraf zou optie kunnen zijn, daarmee kun je kijken wat t beste uitkomt. 1 dag niet,2 wel, 1 niet 1 wel. Staan en zingen is op zich ook rusten. De prikkels zijn minder en zo redt ie t dan  misschien net tot de avond. Is hij net 2 of richting 3 kan ook nog schelen. Ik ging als ik wilde dat ze sliepen soms voor de boterham eind wandelen, dan waren ze echt moe en was de kans groter dat ze in slaap vielen

Bij mijn zoon heb ik een periode gehad dat als hij 's middags vroeg of hij tv mocht kijken, ik zei dat dat mocht als hij erbij ging liggen. Dan was hij binnen 5 minuten vertrokken. 

Blokje om met kind in de kinderwagen werkte vaak ook goed trouwens. Autorijden was geen optie, we hadden toen geen auto. Maar een kinderwagen is toch handiger, die kan je met slapende peuter en al naar binnen rijden, en dan laat je dat ding gewoon in de gang staan tot je aan het gepruttel hoort dat je kind wakker is geworden. 

Dit alles trouwens als ik het kind in kwestie thuis had, op de opvang gingen ze geloof ik gewoon met de rest naar bed. 

Groeten, 

Temet

MamaGon

MamaGon

17-03-2021 om 20:57 Topicstarter

Dank voor jullie reactie. Om de dag zal ik nog kunnen proberen. Ik heb vandaag met hem in ons bed gelegen en een filmpje gekeken in de hoop dat hij in slaap viel. Dit gebeurde niet, maar hopelijk had hij wel even rust. Toen mijn man boodschappen ging doen viel hij wel even in slaap. 10 minuten ofzo. Je ziet dat hij wel moe is, maar toen ik hem vanavond op tijd op bed ging leggen, duurde het ook nog een half uur. Veel roepen en onrust, uiteindelijk sliep hij rond 19.30 U. Mijn zoontje is trouwens net 2 jaar geworden.

MamaGon

MamaGon

27-03-2021 om 12:54 Topicstarter

Inmiddels slaapt mijn zoontje weer 's middags in zijn eigen bedje. Zal dan toch weer een sprongetje zijn geweest ofzo.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.