Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Rafelkap

Rafelkap

24-09-2009 om 17:43

Middagen psz een probleem (slaap)

Zoontje (bijna 3)gaat sinds kort naar de peuterspeelzaal. Een ochtend en een middag. Eind van de ochtend wordt hij moe, maar dat trekt hij net. Als hij 's middags komt heeft hij niet of veel te kort geslapen. De laatste keer op de middag heb ik hem thuisgehouden, hij sliep nog. Juf 'klaagde' al dat hij soms vrolijk meedoet en goed contact maakt en soms niet. Ze had al hulp ingeschakeld om naar hem te laten kijken of ik dat goed vond. Tja, hij is soms vreselijk moe en zit dan aan de kant op z'n duimpje te zuigen, 'voor spek en bonen'. Dan moet je hem gewoon even met rust laten. Thuis kan hij het wel op een brullen zetten maar dat doet hij daar gelukkig niet. Ik heb met de juf al eerder over gehad over zijn slaapprobleem (nu stukken beter - maar hij MOET echt nog even onder zeil overdag). De middag is gewoon een probleem en ik vrees dat dat nog even blijft.
Wat is wijsheid? Wij vinden het wel belangrijk dat hij gaat ivm zijn taalontwikkeling, maar als hij zo moe is ontwikkelt hij zich ook niet! Andere psz met alleen ochtenden? (als er plek is??) Ik zit ook al te denken over ouderparticipatiecreche (dan kan hij wel vaker) maar ben er nog niet over uit. Wat raden jullie aan?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rafelkap

Rafelkap

24-09-2009 om 17:51

Komt nog bij

dat onze indruk van de juf niet erg positief is. Ze straalt een en al onzekerheid uit. Wel is ze lief met de kindertjes. Het ergert me natuurlijk wel dat ze hulp inschakeld voordat ze bij mij informeert en kennelijk niet heeft begrepen dat zoon het niet altijd 'trekt' door vermoeidheid. Ik denk toch dat meer peutertjes last hebben van het geen middagslaapje hebben?

Tango

Tango

24-09-2009 om 21:25

Ik denk

Dat dit bij meer nog geen 3-jarige toch wel voor zal komen, dat ze 's middags nog slapen. Een middag psz vind ik dan niet erg handig. Bij ons deden ze dat pas met 3 jaar en meestal gingen ze dan nog niet meteen over, maar pas als er plek was, na een paar maanden ofzo.
De aanpak van de leidster is zeker ook niet handig. Ze had beter eerst even naar jou toe kunnen komen om het probleem te bespreken. Als er op deze speelzaal een mogelijkheid is kun je evt. naar alleen ochtenden overgaan, als je nog vertrouwen in de psz hebt tenminste. Anders zou ik zeker naar een andere speelzaal gaan zoeken. Een ouderparticipatiecreche klinkt ook goed, zeker als hij er vaker heen kan, dat is goed voor zijn taalontwikkeling, want ik maak op dat hij daarmee iets achter loopt...?

Taalontwikkeling

Ik vind datecht onhandig, 's middags naar de peuterspeelzaal. Veel kinderen hebben dan echt nog slaap nodig!
Ook een beetje overtrokken reactie van de leidster dat ze hulp wilde inschakelen.

trouwens waarom maak je je zorgen over de taalontwikkeling?
Heeft hij achterstand dan? Dan kun je dat misschien beter zelf op een andere manier aanpakken. Anders zou ik me daar geen zorgen over maken als hij alleen 's ochtends gaat.

Rafelkap

Rafelkap

25-09-2009 om 08:18

Taal

Zoontje is een late prater. Hij praat in 1 woord en soms 2 woordzinnetjes. De huisarts vond het binnen de normen, de cb arts (waar ik meer vertrouwen in heb, die ziet zoveel kindjes van die leeftijd) vond het ook niet zorgwekkend. Zoon begrijpt wel alles en woordenschat neemt toe. Wel moet er eind november (als hij 3 is) vooruitgang zijn geboekt, anders wordt hij dan doorgestuurd naar het audiologisch centrum. Maargoed, dat duurt nog even. Het contact maken vonden cbarts en huisarts juist prima en het lijkt erop dat hij een 'luie donder' is. Ik heb dit verhaal nog niet aan juf verteld, wel weet ze dat hij pas naar het cb was.
Ik vind het wel suf dat hij als hij moe is meteen als probleemgeval wordt bestempeld. Ik zal maandag wel met haar bespreken dat ik hem niet meer wakker ga maken voor de peuterspeelzaal, omdat zij anders ongerust wordt als hij moe is Voor hemzelf is dit ook niet goed. En ik ga wel om me heen kijken of ik iets zie voor twee (of meer) ochtenden ipv de middagen.

Aha

Ja ik snap het. Mijn middelste zoon was ook een late prater, begon zo'n beetje rond zijn derde te praten. Nu is hij bijna 4 en hij praat uitstekend. Is overigens pas vrij laat naar de psz gegaan en alleen 2 ochtenden.
Maar goed, dat wil natuuurlijk niet zeggen dat dat bij jouw zoon ook zo zal gaan.
Maar ik denk wel dat je voor de spraakontwikkeling niet al te veel afhankelijk moet zijn van een psz. Ik denk dat voor kinderen met een taalachterstand (doordat er bijvoorbeeld bij hem thuis geen Nederlands wordt egsproken) een psz wel belangrijk is voor de ontwikkeling.
Belangrijker is denk ik zelf taal met je zoon stimuleren, dmv veel lezen, liedjes zingen, gesprekjes voeren. maar dit weet je vast allemaal al!

ayla

ayla

25-09-2009 om 12:05

Geen middag

Ik zou de middag wegstrepen, voor die kleintjes is dat gewoon geen doen. Die van ons zou dat ook echt niet trekken, die heeft echt zijn middagslaapje nodig anders heb je een heel chagrijnig mannetje om je heen. Mbt praten, wij hebben ons peutertje ook express 2 ochtenden naar de peuters laten gaan vanwege zijn “slechte ‘ spraak. Het ging wel maar kon veel beter. Praatte erg onduidelijk en onverstaanbaar. Nu na een paar maanden psz en peutergroep bij de kdv gaat het echt met sprongen vooruit

Ochtend ipv middag

Hier ook een echte slaapkop, die is nu net 3 en slaapt echt van 12.30 tot 15.30 en heeft het ook echt nodig. Dus ik zag het echt niet zitten om hem 's middags op de psz te doen. Hij is dan niet "helder" genoeg om leuk mee te kunnen doen. Net zoals wat jij zegt: duim in de mond en in een hoekje rustig zitten. Dan heeft hij ook zo weinig aan die middag toch? Om lekker actief mee te kunnen doen. De reactie van de juf, vind ik vreemd. Zij moet toch ook weten dat er meerdere kinderen, gewoon nog slapen tussen de middag?
Kun je geen andere ochtenden nemen, met een andere juf? Hier gaat nu mijn zoontje 3 ochtenden en op vrijdag heeft hij een andere juf. Kijk voor jezelf wat "lekker" ligt en waar je kind zich goed bij voelt, das het belangrijkste en zoals je al zei hij gaat al met sprongen vooruit, dus echt actie zou ik nog niet nodig vinden.

An

An

25-09-2009 om 14:25

Zou hier ook niet gaan

Dochterlief slaapt maar een uurtje in de middag maar heeft dat echt wel nodig. Hier zou de middag nu absoluut geen optie zijn.
An

zon

zon

25-09-2009 om 15:26

Middag

Bij ons kan je alleen een ochtend en een middag. Er zijn hierdoor veel ouders die hun kind 's middags vroeg laten slapen (bijv. van 11.30 tot 13.30) en hun kind later brengen. Tussen 14.00 en 14.30. Daar doen ze bij ons niet moeilijk over.

Rafelkap

Mijn dochter is nu 3,5 en heeft haar slaap nog echt nodig. Ze gaat naar het KDV en daar gaat ze rustig 's midddags nog slapen. Thuis heeft ze het ook bijna elke dag nog nodig. Alleen in de vakanties (minder prikkels) slaat ze regelmatig een dagje over. Is het voor jou geen optie om te kiezen voor een kinderdagverblijf? Dat lijkt mij veel handiger, daar wordt nog geslapen door de kinderen die er behoefte aan hebben. Als dat niet gaat dan zou ik zeker alleen de ochtenden psz doen. Als je kind slaperig is is hij zeker niet in optima forma om iets aan zijn taal te doen!!! En ook daar zou ik me nog geen grote zorgen over maken. Kinderen ontwikkelen zich ontzettend verschillend. Mijn dochter praat bijvoorbeeld al vrij goed, maar ze liep 'pas' met anderhalf en is nog niet zindelijk (doet wel van alles op het potje maar luier is nog echt nodig). Wij proberen althans in het tempo van onze kleine mee te gaan...
(PS dat laatste niet altijd natuurlijk want Vondadochter is af en toe behoorlijk haar/mijn grenzen aan het verkennen...)

Groet,
Vonda

Rafelkap

Rafelkap

25-09-2009 om 17:38

Bij ons

kan het ook alleen een ochtend en een middag. Later brengen, tussen 14 en 14.30 uur heeft niet zoveel zin, omdat het dan nog maar een uurtje is (tot 15.15 uur) plus dat ik om 14.25 uur weg moet om broer op te halen. En dan kan ik er ook niet even bijblijven maar moet hem dan echt even snel 'dumpen' en dat wordt niet op prijs gesteld
Als ik elke middag moet overslaan is dat ook een beetje zonde van het geld dus ik moet misschien maar kijken of er ergens een psz is met alleen ochtenden.
Fijn te lezen dat er nog meer kindjes zijn die de middag niet trekken.

Rafelkap

Als het niet lukt om een psz te vinden die alleen ochtenden doet kun je overwegen om een creche te zoeken waar je zoon 's ochtends naar toe kan gaan.

Rafelkap

Rafelkap

26-09-2009 om 12:33

Sharon

Ik ben al druk aan het zoeken en ga maandag e.e.a. bellen. Het voordeel van een creche (of ouderparticipatiecreche ben er nog niet over uit) is dat er ook bedjes zijn (voor het geval dat meneertje weer eens belachelijk vroeg wakker is en om 10 uur al moe is). Nu is het nog maar de vraag of er op vrij korte termijn plek is..

Wachtlijsten

ja die wachtlijsten kunnen een probleem zijn. Succes er mee!

buzz

buzz

26-09-2009 om 15:29

Bij

ons is het zeker de bedoeling op de peuterspeelzaal dat je 1 ochtend en 1 middag komt, omdat je anders teveel van projectjes, knutselwerkjes die ik 3 keer gemaakt worden enz mist. Dus er word erg aangedrongen op de middag ook te komen.
Mijn jongste is 2 jaar 3 maanden en gaat nu 3 weken naar de peuterspeelzaal. Ook zij slaapt nog smiddags. Ik heb al zo vaak gedacht warom is die middag tijd van kwart over 1 tot kwart over 3, en warom niet van kwart over 2 tot kwart over 4 of zo. Maar nee dat is een beetje op de basisschool aangepast, ook wel weer wat voor te zeggen anders word het zo lastig met brengen en ophalen. Maar warom zijn er dan niet 2 ochtenden die aansluitend op elkaar werken. Tja daar kreeg ik geen antwoord op.
Maar goed ik doe het dus zo, als onze jongste de dag dat ze naar school gaat vroeg wakker is (6uur) dan is ze wel moe rond 11 uur. Niet om naar bed te gaan. Maar wel moe. Ik leg haar dan op de bank en lees een verhaal voor of zet een dvdtje aan, dan slaapt ze meestal een kwartiertje. Dan is ze rond half1 weer wakker, eet ze een borterham en gaat ze naar de psz. Als ze laat wakker is dan half8 of 8 uur, nou dan krijg ik haar echt niet in slaap, maar dan doe ik in de ochtend totaal geen inspannende dingen, geen boodschappen, niet buitenspelen, niet weg of spannende spelletjes. Maar een beetje tekenen, kleien, dan een verhaal voorlezen, en even de tv aan. Dan is ze blij als er smiddags wat actie is en gaat met veel plezier mee. Na de psz wil ze dan nog even naar de speeltuin en om 4 uur is ze dan helemaal op.
Even oogjes dicht op de bank en na een half uurtje wakker maken , anders word het savonds zo laat.
Het is een gedoe, maar tot op heden werkt het goed zo. Misschien zit er iets in mijn verhaal wat je als tip kunt gebruiken. maar ik ben het met je eens hoor het is maar een onhandig gedoe, groetjes esther

buzz

buzz

26-09-2009 om 15:32

Sharon

misschien is het persoonlijk maar ik vind een creche echt iets anders als een peuterspeelzaal, het enige vergelijkbare wat mij betrefd is dat je kind tussen andere kinderen is en dat de leidsters hebben, en dat je je kind er naar toe brengt,
maar verder heeft het niet zo heel veel met elkaar te maken. wat mij betrefd

buzz

buzz

26-09-2009 om 15:36

er waren al meer mensen die het voorstelde lees ik nu. Nou ik vind het echt geen vergelijk eerlijk gezecht maar goed dat zal mijn mening wel zijn, ik heb natuurlijk ook niet alle kinderdagverblijven gezien, wie weet zijn er ook wel die wel wat weg hebben van een peuterspeelzaal.

Buzz, vertel eens

Weet je ik heb alleen de ervaring met een kinderdagverblijf en niet met een peuterspeelzaal. Jij zegt dat het niet met elkaar te vergelijken is. Hoe bedoel je dat? Wat is er precies verschillend aan? Ik weet het echt niet!! Hoor het graag.

Groetjes,
Vonda

Linda99

Linda99

26-09-2009 om 17:11

Vonda

Ik weet het verschil ook Op de crèche wordt een kind opgevangen omdat papa/mama werken en is er een echte dag-structuur met eten, drinken, slapen, spelen. Het verzorgende element is hier erg belangrijk.

Op de peuterspeelzaal worden de kinderen meer voorbereid op school, zitten ze in een kring, knutselen en spelen wat, wat drinken tussendoor en dan weer naar huis.

Overstappen van peuterspeelzaal naar crèche vanwege een tijdelijk probleem lijkt me niet erg handig eerlijk gezegd. Kind moet wennen aan nieuwe omgeving en nieuwe dagindeling en de kosten zullen ook flink hoger zijn.

Hanne.

Hanne.

26-09-2009 om 20:29

Verschil peuterspeelzaal-creche

Ik heb geen ervaring met de peuterspeelzaal, maar als ik de omschrijving van Linda lees denk ik dat het verschil wel meevalt.

Op de creche van mijn kinderen is er ten minste ook standaard kring(gesprek), knutselen, spelen en drinken. De thema's die ze op het kdv behandelen sluiten daarbij naadloos aan op de school (zie vaak de zelfde attributen terug op school en op de creche)

buzz

buzz

26-09-2009 om 21:05

Uitleg

wat lina zecht daar sluit ik me bij aan.
De peuterspeelzaal hier heeft contact met de basisschool in de buurt en binnenkort zitten ze in het zelfde gebouw (ze maken deel uit van de basisscholen met de overkoepelende organisatie SPIL) ( geloof ik dat het heet)Peuterspeelzaal en cb werken ook samen, op het gebied van ontwikkeling van de kinderen en dergelijken.
Verder observeren ze de kinderen, dit word bijgehouden en deze informatie word met jou toestemming doorgestuurd naar de basisschool. Het is voor de kindjes om echt goed toe te werken naar de basisschool, van liedjes tot materiaal, van regeltjes tot klasikaal dingen doen, alles is ter voorbereiding.
Hier is het zo dat kindjes vanaf 3 jaar 1 ochtend extra kunnen gaan. Dan zitten er alleen 3 tot 4 jarige in de klas en volgen ze echt helemaal de struktuur van de kleuterschool.
Op het kinderdagverblijf houden ze ook wel ontwikkeling bij, en doen ze ook dingen die ze op de psz doen, maar het gaat iets willekeuriger als het lesprogramma op de peuterspeelzaal. (nu zijn er natuurlijk een paar soorten peuterspeelzalen en ook verschlillende soorten kinderdagverblijven dus het zal niet op alle gelden')
groet buzz

Rafelkap

Rafelkap

27-09-2009 om 08:19

Nou

Als ik kijk naar wat mijn oudste deed op de psz vind ik dat echt niet zo hoogdravend. Het is meer dat het leuk is om met leeftijdsgenootjes om te gaan, op je beurt leren wachten enz. De overgang naar school is toch groot, van 12 kinderen naar 27. De voorschool is wel heel erg bezig met dingen leren volgens een bepaalde structuur.
Ik kijk eerst naar een andere psz, ik vind twee ochtenden ook wel genoeg. Creche is voor ons wel een stuk duurder en ik ken geen creche voor alleen de ochtenden. Misschien houd ik zoontje ook hier (ivm wachtlijsten) en moet hij gewoon af en toe de middag overslaan. Mijn man hangt vandaag lichtdichte rolgordijnen op in onze slaapkamer, als het slapen niet lukt in zijn bedje lukt het misschien met samen slapen. Probleem is ook dat hij 's ochtends ook vaak moe is omdat hij om 5 uur wakker is (en dan om 10 uur weer moe), dus 's ochtends trekt hij ook maar net of net niet.

zon

zon

27-09-2009 om 08:20

Hier weinig verschil

Bij ons kdv hebben ze een peutergroep waar ze heel gericht en bewust bezig zijn met dezelfde dingen als op de peuterspeelzaal, denk aan liedjes, verhaaltjes, projecten, knutselactiviteiten, werken aan de hand van thema's, opdrachtjes over bijvoorbeeld kleuren, vormen, tellen, kringgesprekken enzevoort. Daarnaast is er meer ruimte voor vrij spel omdat de dag veel langer is maar ze doen zeker niet minder als op de peuterspeelzaal. Ook houden ze de ontwikkeling van kinderen bij maar dit is inderdaad minder uitgebreid als op de peuterspeelzaal. Overigens is er tot 3 jaar, dan mogen de kinderen naar de peutergroep, veel minder uitdaging en dergelijke activiteiten. De peuterspeelzaal start natuurlijk al ruim voor het derde jaar dus dat missen kinderen dan wel.

Goh wat raar

dat ze alleen met een ochtend en een middag werken? Dan zullen er vast en zeker wel meer ouders zijn met hetzelde probleem, Rafelkap? Volgens mij zijn er heel wat kinderen die 's middags nog echt ff een dutje nodig hebben? Daarom werken ze hier met of 2 ochtenden of een ochtend en een middag en je kunt dus zelf kiezen. Heb je het al een gepeild met andere ouders? Als er meerdere ouders zijn met dit probleem,zouden jullie het met z'n allen aan kunnen kaarten. Niet dat dit misschien direct nut zou hebben voor je kindje, maar dan wordt er tenminste actie ondernomen.

Rafelkap

Rafelkap

27-09-2009 om 14:52

Vermoeidheid

Ja pandia dat vind ik ook, ga ik zeker nog een keer aankaarten. Verder vind ik dat zoontje veel moe is overdag, dat er meer aan de hand is. Hij slaapt van 19.30 uur (19 uur naar bed) tot gemiddeld ca. 6 uur 's ochtends (soms 5 uur!) en dan 's middags nog 2 uur. Tja dat is misschien ook een beetje weinig. Ben wel van plan te kijken of we z'n ijzergehalte beetje op kunnen krikken (roosvice ferro) en als dat niet helpt naar de huisarts.

Massi Nissa

Massi Nissa

27-09-2009 om 20:27

Rafelkap

Onze dochter (in november drie) slaapt van half negen 's avonds tot zeven uur 's ochtends. Ze doet dan nog een middagslaap van anderhalf a twee uur. Als ik goed heb gerekend, slaapt ze precies evenveel als jouw zoon (ze is ook vaak eerder dan zeven uur wakker namelijk). Ik begrijp heel goed dat je zoon uit zijn doen is als hij te weinig heeft geslapen. Mijn dochter heeft na een 'normaal' slaapje al wat last van hangerigheid, ze moet dan echt even bijkomen - laat staan wanneer het slaapje enorm is ingekort. Ik vind het eigenlijk een beetje raar dat de leidster op de speelzaal het verband niet legt tussen het gedrag van jouw zoontje en het feit dat hij die middagslaap gewoon nog hard nodig heeft.
Ik zou ook proberen om twee ochtenden te krijgen. Of zoon veel eerder naar bed doen op psz-middag-dagen, kijken of hij dan toch zijn gewone slaapje doet. Dochter wel, die kan ik om elf uur op bed leggen en dan slaapt ze toch. Ze kan gelukkig nog niet klokkijken .
Groetjes
Massi

Buzz

Kan wel zijn dat naar jouw idee een kdv anders is dan een psz. Ik kan het ook wel vergelijken mijn 2 oudsten zijn naar een psz geweest en mijn jongste gaat sinds een maand naar de creche. Bij mijn middelste op de psz heb ik nooit meegekregen dat ze hem voorbereiden op de basisschool. Leuke psz hoor, maar nooit gesprekken gehad oid over ontwikkeling van kind. hoeft voor mij ook niet hoor. Vond het hele leuke psz. Bij oudste (andere type psz) zou er meer nadruk gelegd worden op ontwikkeling enz. Ook nooit echt wat van gemerkt.
Verder wordt er op een creche ook veel met de kinderen gedaan, liedjes gezongen enz. Als je kind een spraakachterstand heeft dan is dat misschien al voldoende.
Overigens vind ik dat een psz niet zo hoeft voor te bereiden op groep 1. Dat is de kleuterschool. het echte werk begint wat mij betreft in groep 3, daar hebben ze dan 2 jaar voorbereiding op. Groep 1 is nog zo speels, dat gaat in de meeste gevallen vanzelf.

buzz

buzz

28-09-2009 om 08:38

Sharon

ik zeg er nog bij wat mijn ervaringen zijn en zeg er ook bij dat het verschil hier zo is en dat er vast ook andere en verschilende zijn.
maar zelfs in het algemeen is het zo dat psz gaat om voorbereiding en kinderdagverblijf om oppas.
Ik zing hier thuis ook liedjes en knutsel ook in de herfst met blaadjes en in de winter met wattenbolletjes.
Dit is mijn ervaring , en heb er duidelijk bijgeschreven dat er ook best ander soorten van bijden zullen zijn.
Misschien heb ik wel geluk met een hele goede peuterspeelzaal.
Niemand hoefd zich aangevallen te voelen of het met me eens te zijn hoor helemaal niet.
Ik vind dat het verschil en als je zoekt op internet zijn dat ook de verschillen die genoemt worden, dus ik zal er toch wel over het algemeen niet helmaal naast zitten.
Ik vond het raar dat psz en opvang zo met elkaar vergeleken worden om dat ik het werkelijk iets anders vind, kan toch?

Rafelkap

Rafelkap

28-09-2009 om 10:20

Gelukt!

Ik heb vanochtend gebeld en een ander psz gevonden waar zoontje vanaf oktober twee ochtenden per week terecht kan. Ben helemaal blij en ook verrast dat het zo snel kan.

Trouwens, ben zelf nooit naar een psz geweest. Maar voor mijn zoontje is een psz vooral goed om allemaal kindergebabbel om zich heen te horen.

Buzz

Oh, maar ik voel me helemaal niet aangevallen hoor! Ik vertel alleen wat mijn ervaringen zijn. En ik heb ook nooit beweerd dat een psz hetzelfde is als een kdv, maar een kdv kan wel een oplossing zijn als het niet werkt op een psz, daarvoor hoeven die 2 niet het zelfde te zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.