Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Middagslaap afbouwen

Graag lees ik jullie ervaring met het afbouwen van de middagslaap bij peuter.

We merken bij ons zoontje, die in februari 3 wordt, dat hij steeds later slaapt ‘s avonds. Gisteravond lag hij rond 21.00u nog vrolijk te zingen.
Ik wil gaan proberen om die middagslaap eraf te doen, zodat hij een goede nacht gaat maken.
Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Het is nu wel eens zo dat hij niet gaat slapen ‘s middags als dat agenda technisch zo uitkomt die dag, dan ligt hij er savonds rond 19.00 in en is vrij snel vertrokken.
Toch is het ook zo, dat hij nu ‘s middags wel nog 2 uur slaapt, zonder morren naar bed gaat en ook binnen 5 minuten al slaapt.

Ik ben dus heel benieuwd of hij inderdaad toe is aan het afbouwen hiervan. Deze week begin ik met om en om (gisteren wel naar bed, vandaag niet)

Sta open voor tips en ervaringen 😊

Mijn oudste wilde 'gewoon' niet meer slapen 's middags, ze was toen net 2 jaar. Zat rechtop in bed te huilen. Heb het een paar keer geprobeerd, maar het wilde echt niet meer. Gelukkig was ze ook niet chaggie aan het einde van de middag, dus geen probleem.

Vond het zelf wel jammer, want was toen zwanger en erg ziek er van, dus kon zelf dat middagslaapje wel gebruiken.

Hier een dochter van februari die eind november, net voor ze 3 werd, haar speen had meegegeven aan Piet. Totaal geen probleem, alleen was toen de middagslaap van de ene op de andere dag over. En dochter sliep rustig 2-2,5 uur in de middag. Het ging eigenlijk wel prima. Alleen in de auto viel ze soms nog in slaap in de middag. Het kan dus wel goed gaan als ze ineens van best nog een lange middagslaap maar niks gaan ik zou het gewoon een tijdje proberen. Merk je vanzelf of het gaat of niet.

Je kunt of op minder dagen een middagslaapje doen, bijvoorbeeld om de dag. Of op de opvang wel en thuis niet of andersom.
Hier op de opvang hebben ze twee groepen; van 0-2 en van 2-4. Toen dochter naar de peutergroep ging wilde ze al vrij snel niet meer slapen in de middag op de opvang. Niet alle kindjes sliepen en spelen was veeeel leuker. Thuis sliep ze vaak wel nog kort, meestal viel ze dan tegen mij of man aan in slaap. Maar als ze een keertje niet sliep was het ook prima. De eerste tijd was ze dan na het eten wel heel moe en ging ze vrijwel direct naar bed. We hebben hierin de behoefte van ons kind gevolgd. 

Ik heb nooit af hoeven bouwen. Mijn zoon wilde vanaf dat hij 1,5 jaar was geen middagslaap meer doen. Hij was ook vrolijk en actief.

Twix88

Twix88

21-12-2021 om 13:46 Topicstarter

Qua leeftijd sowieso niks geks dus, om het nu af te gaan bouwen.

Jessa, wat was je dochter daar duidelijk in zeg! Voor jezelf even schakelen, dat geloof ik best, zeker als je zwanger bent.. dan kun je de rust zelf ook wel gebruiken.

IrregularChoise, qua slaapuren smiddags inderdaad vergelijkbaar… Soms denk ik ook wel, tuurlijk slaap je zolang, lekker warm in bed etc. Als ik in bed zou gaan liggen zou ik ook inslaap vallen, maar mis ik het niet als ik het niet doe.. zou dat ook zo bij die kleintjes werken 🤔

MamaE, op de opvang is dat onderscheid heel duidelijk, begrijpelijk dat je dochter daar in meeging. Thuis heb ik ook de tijd en de ruimte om te volgen wat behoefte is van zoon, de aanleiding komt echter niet direct vanuit hemzelf. Toch denk ik dat hij het kan, omdat hij niet moe oogt rond zijn middagbedtijd.
Watertoren, met 1,5 jaar al! Das wel heel snel.. zo zie je maar dat er ook geen vaste richtlijn aan te hangen is.. 
Zoon gaat hier 4 ochtenden in de week naar de peuterschool. Hij is dan rond 12u weer thuis. Vandaag blijft hij op, we hebben net boekjes gelezen en nu speelt hij even zelf in zijn speelkamer.. ik ga het zien de komende week hoe om en om uit gaat pakken. 

afbouwen ging hier ook met op de kdv dagen geen dutje en thuis wel. De dutjes thuis probeerden we kort te houden.

Mijn dochter 'verleerde' rond haar 3e verjaardag de korte slaapjes. Eerst werd ze zelf na 1 à 2 uur wakker, maar haar slaapjes werden juist langer. Ook duurde het inslapen langer, want ze gaf aan dat ze niet moe was. Ik moest haar daarna ook echt wakker maken en dan werd ze echt heel chagrijnig, ze was boos omdat ik haar wakker maakte! Soms kwam het slaapje even niet uit en dan sloegen we het over en ze leek het ook niet te missen. Of op de terugweg in de auto een dutje als we gingen zwemmen ofzo.
Nu slaapt ze alleen nog als ze zich niet lekker voelt, valt dan gewoon op de bank in slaap. Of in de auto. 

Kijk naar je kind. Sjaggo, gapen....lekker pitten. Niks aan hand? Lekker laten lopen. Soms viel kind hier in slaap op de bank. Als hij echt niet wilde slapen in bed gingen we weleens samen liggend  boekje lezen op de bank. Soms vertrokken,  Soms niet. Wel rustmomentje. Soms ging ik einde middag ergens heen met auto dan sliep hij ook altijd eventjes. Soms handig om net de dag door te komen tot 19uur. Vaak genoeg gingen we vroeg eten en dan om half 7 slapen. 

mijn oudste stopte met 2j 3 maanden met slapen, heeeeeel af en toe viel hij dan wel eens op de bank in slaap tijdens filmpje kijken of als we in de auto zaten.
Het werd steeds meer strijd dat middag dutje.
Dus maar gewoon geprobeerd. 
En als het wel zonder moeite ging, of in de tijd dat hij nog wel echt goed ging slapen maar dan in de avond inderdaad ook langer wakker lag, dan maakte ik hem na een uurtje weer wakker.

Dus misschien ook dat als hij slaapt niet de volle 2u doen? T is maar een idee.

Ja wat krullenbol zegt hebben wij ook gedaan, dutje inkorten. Mijn peuter is even oud als jouw peuter en we merkten ook dat het inslapen veel moeilijker ging. Met 2 jaar en 4 maanden maakten we haar na een uurtje wakker. Helaas was ze dan altijd chagrijnig, dus al snel helemaal afgebouwd. Ik vond die periode erna wel lastig, dan was ze wel moe maar zelfs een kort middagslaapje gaf al problemen in de avond. Nu nog moeten we haar soms wakker houden in de auto bijvoorbeeld. 

En ik mis het zelf ook nog regelmatig. Was toch even een momentje voor mezelf  

Twix88

Twix88

21-12-2021 om 19:35 Topicstarter

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen.
Vandaag is het goed gegaan, half uurtje televisie vanmiddag en verder heerlijk gespeeld. 
Hij ligt er nu een half uur in en het is al stil, knock-out denk ik ☺️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.