Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
worried

worried

20-12-2008 om 11:53

Mijn kind wordt aangevallen door een leeftijdgenootje

Ik ben zeer ongerust!
Op de peuterspeelzaal wordt mijn kind 'geknuffeld' door een ander kindje. Dat begon met de armen om haar nek slaan en haar dan omduwen. Ze komt steeds thuis met bulten en blauwe plekken, zelfs een keer met een flinke beet in haar been. Dus ik heb een dagje meegelopen op de peuterspeelzaal. Als mijn kindje ergens gaat spelen is dat andere kindje er binnen een paar minuten. Mijn kind gaat dan wegrennen, of als dat niet lukt schreeuwen zo hard ze kan.
Ik heb gedacht dat het wel overging en ze gewoon moet leren om zich een beetje te verdedigen.
Maar gisteren ging dat kind ineens achter haar staan, sloeg haar arm om haar nek en kneep zo hard ze kon. Ik kon haar niet los krijgen! Mijn kindje begon al blauw aan te lopen voordat die andere moeder haar kind van het mijne af had.
Ik vind het geen wonder meer dat mijn kind gaat schreeuwen als die ander dicht bij haar komt. Die ander is een kop groter en veel sterker.
Ik kan mijn kindje thuis houden, maar ze gaat zo graag naar de peuterspeelzaal. Moet ik mijn kind straffen voor wat een ander kind doet?
Ik heb al met een leidster overleg gehad, ze gaan het probleem na de vakantie bespreken.
Zijn er mensen die zoiets al een shebben meegemaakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tango

Tango

20-12-2008 om 14:32

Wat een verhaal

Ik kan begrijpen dat je je zorgen maakt hierover. Ik heb het zelf nooit aan de hand gehad, maar weleens vriendinnen gehoord over zulke situaties. Ik vind trouwens dat de leidsters er maar gemakkelijk mee om gaan. Als een kind bijna gewurgd wordt op een groep zou ik toch proberen die kinderen wat meer uit elkaar te houden. Doet dat andere kind het ook bij andere kinderen of alleen bij jouw kind? En die andere moeder waar je over sprak is dat de moeder van dat kind of een vrijwilligster op de speelzaal? Als het de moeder was had ze haar excuses wel mogen aanbieden. Zoiets kan toch zomaar niet.
Wat ik zou doen is haar toch thuishouden tot ze een oplossing hebben. Dit wel aangeven bij de speelzaal natuurlijk. Als dit namelijk iedere keer gebeurd zal je kind het echt niet zo leuk meer vinden op de speelzaal. Zo leg je bij hen ook meer druk om die oplossing te vinden. Het probleem ligt zeker niet bij jouw kindje maar bij het andere kind. Dus daar moet iets mee, maar zolang er niets gebeurd zal jij je kind toch moeten beschermen. Daar dat dus zelfs niet lukt als je erbij bent, zal je je kind toch beter thuis kunnen houden.
Oplossingen zijn er ter plekke wel te bedenken vind ik. Waarom ze daar zo lang mee moeten wachten begrijp ik eigenlijk niet. Bij vrij spelen moeten ze gewoon uit elkaar gehouden worden, dus allebei op een ander plekje spelen, desnoods een onder begeleiding aan tafel terwijl de ander vrij speelt. In de kring en aan tafel niet naast elkaar zitten e.d. Het vraagt wat meer van de leidsters, maar lijkt me wel mogelijk.

MLN

MLN

20-12-2008 om 14:41

Niet meegemaakt maar...

...wat ik mij afvraag: hebben de leidsters dit niet eerder gezien??? Zoiets valt toch op? Zeker als jouw kindje op een gegeven moment gaat schreeuwen. Wat vreemd dat die leidsters dan geen actie ondernemen. En heb jij enig idee waarom dat andere kindje dat doet? Is het een overdaad aan liefde wat het kind probeert te uiten? Of komt het voort uit iets anders? En doet dat kind dat alleen bij jouw kind of ook bij anderen? Kan me heel goed voorstellen dat je hier ongerust over bent. Maar je kindje thuis houden...nee, zou ik niet doen. Je zegt het zelf al, dan straf jij je kindje voor iets wat een ander doet. Moeilijk hoor. Je zou eventueel de moeder van dat kindje eens kunnen aanspreken en uitleggen wat er gebeurt. Misschien dat zij dan een 'gesprekje' met haar kind kan houden en het kind uitleggen dat het niet leuk is wat het doet. Nogmaals moeilijk hoor.
Ik hoop dat je een oplossing hiervoor vindt en dat je ook reacties gaat krijgen van mensen die ook zo'n soort situatie hebben meegemaakt. Succes ermee!

worried

worried

20-12-2008 om 15:48

Uit elkaar houden

Fijn dat julie reageren, ik heb erg behoefte aan feedback.
Ik had de leidsters er al eerder op geattendeerd dat het niet goed gaat tussen die twee. Volgens de leidsters houdt mijn kind er niet van om geknuffeld te worden en grijpen ze in als andere kindjes dat proberen.
Maar thuis en bij anderen laat ze zich gewoon knuffelen, ze knuffelt terug en vindt het leuk. De laatste tijd wordt ze 's nachts steeds huilend wakker als ze naar de peuterspeelzaal is geweest.
Het is niet het knuffelen waar ze overstuur van raakt. Dat bleek gisteren wel.
Die andere moeder was de moeder van het andere kindje. Ze bood geen excuses aan en 'strafte' haar kindje door vliegtuigje met haar te spelen, terwijl ik een bibberend en huilend kind in mijn armen had. Ik heb er op dat moment niets van gezegd, ik had mijn handen vol aan mijn eigen kind. En was allang blij dat die ander niet meer los rondliep.
Ik heb niet het idee dat die moeder het serieus neemt. Het kindje liet ook nog even zien hoe lief ze tegen andere kindjes is. Ze doet alleen zo gemeen tegen mijn kind. Dat is het jongste en kleinste kindje op de peuterspeelzaal.
Ik durf haar niet meer achter te laten op de peuterspeelzaal. Het is nu vakantie, aangezien zij nog niet begrijpt hoe lang dat duurt kunnen we dat wel even rekken. Maar ik heb wel het gevoel dat ik mijn kind daarmee straf.

Talia

Talia

20-12-2008 om 19:31

Ik snap je wel, maar ...

Ik snap dat het fout voelt om jouw kind iets af te nemen wat ze toch ook leuk vindt, terwijl een ander kind de schuldige is, oftewel de reden dat je haar niet meer naar die speelzaal zou brengen. Maar blijkbaar zit er echt een kind wat nare steken uit haalt EN zijn er leidsters die dat niet zo zwaar nemen, of er niet mee om kunnen gaan. Als de leiding daar niet meer verantwoordelijkheid in neem, zodat jij haar weer in vertrouwen kunt brengen, zou ik haar daar toch weghalen.
Is er echt geen andere plek waar je met haar naartoe kan voor wat plezier en interactie? Geen andere peuterspeelzaal, dan maar wat verder weg? Het kost je wellicht wat meer energie, maar een hobbyclubje of afspraken met leeftijdgenootjes bij jou en hen thuis kan heel gezellig zijn.

Groet, Talia

Wat een verhaal ii

Ik zou denk ik de confrontatie aangaan. Ik zou van de peuterspeelzaal eisen dat dat andere kind wordt verwijderd als het nog een keer gebeurt. Dan begrijpen ze in ieder geval dat het je ernst is. Als die andere moeder hoort dat jij dat eist komt de boodschap misschien wel aan. Brief schrijven aan de directie.

worried

worried

22-12-2008 om 11:22

Vakantie

Het is nu vakantie. Na de vakantie gaan de leidsters overleggen wat ze ermee gaan doen. Mijn man en ik hebben al besloten dat ons kindje niet terug gaat naar die groep zolang dat andere kind er komt. Als ze ernaar vraagt zeg ik gewoon dat het nog vakantie is.
Ik wil niet wachten tot het nog een keer gebeurt, mijn kind is daar niet veilig en het is mijn fundamentele taak, als moeder, om het een veilige omgeving te bieden.
Daarom doet het me ook zo'n pijn dat dit gebeurt is. Ik weet dat ik het op dat moment niet kon voorkomen, maar ik voelde wel dat het niet goed ging en dat heb ik niet serieus genoeg genomen.
Een van de leidters gaf aan dat ons kind misschien naar een andere groep kan. Maar wij kunnen niet op alle dagen, dus het zal van hun aanbod afhangen of we dat accepteren.
Ik vind dat het andere kind uit de groep moet. Maar een snelle oplossing is gewoon het beste.

ayla

ayla

22-12-2008 om 12:08

Worried

Ik ben het niet helemaal met je eens, hoe oud is het andere kindje, het is een peutertje dus ouder dan 4 zal het niet zijn. Een kind van 2 of 3 begrijpt niet altijd helemaal dat wat ze doet een ander pijn doet. Je kunt het het andere kindje dus niet volledig aanrekenen. Ik vind dus dat kindje niet uit de groep verwijdert moet worden. Echter ik vind wel dat de leiders en de ouders hier anders mee moeten omgaan. Ze moeten jouw kind beschermen en het andere kindje leren dat wat ze doet niet kan en niet mag, dit leert ze echter niet door haar naar een andere groep te ztten.

Rafelkap

Rafelkap

22-12-2008 om 19:22

Worried

Ik kan me voorstellen dat je je kind niet gerust achter laat op de psz. En dat kan natuurlijk niet, op deze manier zou ik mijn kind ook thuis houden. Maar ik denk ook niet dat het een oplossing is om dat andere kindje in een andere groep te zetten. Al zou ik het niet leuk vinden dat mijn kind wordt ingezet om dat andere kind te leren dat wurgen geen knuffelen is. Heel lastig, ik ben benieuwd hoe het gesprek gaat, met de leidsters. Is je kind nog wel enthousiast over de psz? Hoe oud is dat andere kind? Want bijna 4 en dan zijn ze weer weg
Sterkte ermee

worried

worried

23-12-2008 om 09:31

2 en een half

Mijn kindje is 2 jaar en 7 maanden, het andere kindje 2 maanden ouder.
Ook al doet het andere kindje het niet bewust, het is wel agressief gedrag. En het is sinds ze daar samen begonnen zijn steeds agressiever geworden. Ik wil mijn kind daar niet aan blootstellen.
Bovendien komt mijn kindje erg vaak gestresst thuis en kan ze zich niet meer alleen bezig houden. Ze blijft de hele dag aan mij klitten. Dat is nieuw. Ze kon altijd vrolijk zelf spelen en leuke dingen verzinnen.
Dit baart mij zorgen.

Rafelkap

Rafelkap

23-12-2008 om 12:23

Tja

Als het gesprek niet bevredigend is, of als er geen verbetering komt, dan laat je je kind gewoon thuis. Zoek een andere psz of ouderparticipatiecrèche (in grote steden, misschien ook bij jou).
Dan is het toch helemaal geen straf voor jouw kindje om het thuis te houden??? Ken je andere mensen met kleine kinderen om zo nu en dan speelafspraakjes te maken? (kindertjes ruilen zeg maar). Dit laatste hebben wij gedaan met onze oudste en nog steeds (ook na verhuizing van die familie) spelen de kinderen af en toe over en weer. Ik heb die familie gevonden via het internet want ik kende toen nog niemand hier. Waar woon je?

Mrem

Mrem

23-12-2008 om 13:03

Eerlijk gezegd

Zou ik het belachelijk vinden als dat andere kind naar een andere groep zou moeten. Ik zie dit gebeuren als een gebrek aan begeleiding, daar je kan je niet een kind van 2 verantwoordelijk voor houden. Het zal wat worden zeg als een kind van 2 en zijn ouders op zo'n manier gestraft worden. Als peuterspeelzaal of kinderdagverblijf mij zou bellen met de mededeling dat mijn dochter van 2 naar een andere groep moet zou ik daar absoluut niet mee akkoord gaan, en al helemaal niet als die groep ook nog op andere dagen is.
Het is heel erg wat jou kind overkomt maar ik denk echt dat dat aan de begeleiding ligt. Kinderen van 2 doen nu eenmaal dergelijke dingen. Wat jij beschrijft klinkt wel extreem maar mijn dochter van 2 slaat ook regelmatig. Ik zie het als de taak van de begeleiding om hier adequaat op te reageren. Juist als jou dochter al gaat gillen zodra ze dat meisje ziet moet het niet zo moeilijk zijn op tijd in te grijpen. Daarnaast moeten ze denk ik actief er voor waken dat dat meisje en jou dochter bij elkaar zitten of spelen. Wil de begeleiding niet zoeken of meewerken aan een oplossing dan zou ik een gesprek met de leidinggevende van de psz aanvragen. Jou kindje moet veilig naar de psz kunnen en dat is de taak van de begeleiders.

Renata

Renata

23-12-2008 om 16:12

Peuters kunnen meer hebben dan je denkt

Ik snap dat je bezorgd bent, maar het valt me wel op dat peuters meer kunnen hebben dan je denkt. Ze duwen elkaar en vallen en staan zo maar ineens weer op. Dan verwacht jij een huilpartij maar nee.

Ik hoop dat de leidsters na de vakantie een beetje opletten en dat kindje dat duwt vertellen dat jouw kindje dat niet wil en dat dat niet mag. Vaak stopt dat duwen vanzelf. Mijn zoontje duwde ook een tijdje en toen ineens deed hij dat niet meer (hij werd zelf trouwens ook wel geduwd). Het gaat vaak vanzelf over. Hij is 2,5.

Eerlijk gezegd

Als je mijn reactie nog even goed leest zie je wellicht dat mijn suggestie om te eisen dat het andere kindje wordt verwijderd vooral bedoeld is om leidsters en ouders eens even flink wakker te schudden.

johanna

johanna

23-12-2008 om 23:18

Zwaaaar overdreven....

"Ik kon haar niet los krijgen! Mijn kindje begon al blauw aan te lopen voordat die andere moeder haar kind van het mijne af had."

Ik begrijp heel goed dat je als moeder het beste voor je kind wilt, en dat je een beschermde en veilige omgeving wilt voor de ochtenden peuteropvang.

Maar mag ik even een kleine kanttekening plaatsen? Voordat een kind "blauw aanloopt" moet er toch echt sprake zijn van zeer langdurige afknelling van de luchtpijp en is er echt sprake van verstikking.

Ik geloof gewoon niet een peuter een ander kind zodanig de keel kan dichtknijpen dat het door een volwassene niet los te krijgen is. Welke peuter van nog geen 3 is sterker dan een volwassene?

En bovendien: heeft iedereen dan liggen slapen? Hoe groot is die peuterspeelzaal? Zowel leidsters, als ouder van de 'agressor' "worried" zelf hebben blijkbaar allemaal niet gezien dat een kind zodanig 'wurgde' dat de dochter van 'worried" blauw aanliep? Heeft iemand anders dit ooit eerder meegemaakt? Dat een kind van nog geen 3 een ander kind zodanig beetgreep dat het blauw aanliep? Ik herken dat gedrag echt totaal niet, ook niet van de felle of soms al te hardhandige of 'knuffelgrage'" vriendjes van mijn zoontje.

En toen dat wel ontdekt werd, en het blauwe 'slachtoffer' uiteindelijk bevrijd werd door haar moeder vond de moeder van de 'agressor' het niet ernstig genoeg om te straffen? Das vreemd, en opmerkelijk.......

Geen 1 professionele peuterleidster zal het normaal vinden dat een ander kind een ander de keel tot blauw aan toe afknijpt en dat afdoen met verschil in behoeft aan affectie.

Maar volgens "worried" dus wel. Ik denk dat "worried" het gedrag van andere kindjes misschien wat meer in perspectief moet zien en haar fantasie wat meer in toom moet houden? Het feit dat zowel leidsters als de moeder van het betreffende kind het totaal anders zien, is op zn minst opmerkelijk.

Of je hebt een mega onkundige K*T peuterspeelzaal uitgekozen waar peuters elkaar onder toezicht van ouders en leidsters kunnen blauwwurgen en daar ben jij nu met jouw dochter voor het eerst achtergekomen, of (en daar neig ik meer naar) jouw idee van wat er werkelijk aan de hand of gebeurt is klopt niet helemaal.

Ik vind je wel erg handelen vanuit angst en controle: Je 'durft' haar niet meer achter te laten, je hebt het gevoel dat je je kind "straft" als je haar niet meer naar de peuterspeelzaal laat gaan, je dochter blijft de hele dag aan je klitten (doen alle peuters) en dat is nieuw en baart je 'zorgen'...

Allemaal door dat ene kind op de peuterspeelzaal dat zogenaamd je dochter gewurgd heeft maar waar je vervolgens niet tegenop getreden bent?

Ik denk dat JIJ je eigen onzekerheden en ervaringen volledig projecteert op je kind en dat dit voorval je zo raakt dat je meteen in alarmfase rood schiet.
Misschien is het beter om je dochter te leren voor zichzelf op te komen in plaats van haar meteen weg te halen uit een situatie die jij niet aankan?

Mijn zoontje (16 maandjes oud) doet dit ook

Mijn zoontje van 16 maandjes oud doet dit ook,die wil gewoon knuffelen en kusjes geven.

Ook andere moeders gaan soms op het schoolplein tegen hem te keer en zeggen niet doen terwijl hij graag wilt knuffelen met de kindjes en geeft ze dus ook kusjes,

ondanks hij 16 maandjes oud is is hij heel groot voor zijn leeftijd ( ruim 15,5 kilo bij 91,5 cm lang)en schatten mensen hem al veel ouder dan hij is,hij is ook erg sterk en ook hem krijg je niet 1 2 3 los.

Maar misschien doet dit kindje dat wel bij jouw kindje omdat het echt wilt knuffelen,of je kindje erg lief vind.

Mijn zoontje gaat ook steeds naar het zelfde kindje toe op het schoolplein,dat kindje is al 21 maanden en kleiner dan hij,gelukkig doet ghaar moeder er niet zo moeilijk over en zegt ze steeds ach hij wilt gewoon knuffelen.

Ik moet het er ook uit zien te krijgen dat hij wilt knuffelen,maar ook thuis knuffelt hij heel wat af met ons en grote broer.

Praat eens met die moeder erover misschien komt er dan iets uit,maar krop je frustraties niet op.
En praat er gewoon over met die moeder en de peuterleidster.

Groetjes Bianca

lukke

lukke

31-12-2008 om 21:05

Na de vakantie?

Na de vakantie? Ze moeten gewoon optreden. Is er geen andere peuterspeelzaal in de buurt? Bij ons op de creche krijgen ze dan echt straf als het gezien wordt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.