Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Mijn peuter leest...

Mijn 3 jarige peuter leest sinds een aantal maanden. Het is begonnen met zijn naam en het herkennen van letters, maar nu leest hij eenvoudige zinnetjes. (Waar is Sem, ik zit op een vis). Ik vind dat best vreemd. Heeft iemand van jullie ook zo'n lezende peuter?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

De oudste deed dat ook.
Was erg verbaasd toen de jongste dat niet deed eigenlijk.

Herkennen van cijfers en letters

Nou lezen nog niet helemaal maar wel herkent mijn bijna 3-jarige bijna alle cijfers, de zes en negen is lastig maar verder telt hij op/met zijn vingers van 1 tot 10 en herkent hij de cijfers als hij ze ergens ziet staan, zoals nummerplaat van een auto of in een blad. Letters beginnen nu ook, de P van Parkeerplaats buiten, of ook die P weer op nummerplaten. Erg leuk om te zien!
Petra

jerope

jerope

19-10-2008 om 15:57 Topicstarter

Cijfers tot 100

Cijfers kent hij tot 100 (ook tellend). Ik vind het geweldig dat hij dat allemaal kan, maar ik vraag me af wat hij dan in groep 1 moet gaan doen. Moet ik het lezen afremmen of niet?
Hoe is het bij jouw oudste verder gegaan Dirksmama?

Dendy Pearson

Dendy Pearson

19-10-2008 om 16:27

In groep 1

leren kinderen hele andere dingen dan lezen. Samen spelen, in de kring vertellen en luisteren. Vooral het sociale gebeuren is daar erg belangrijk.
Mijn dochter kon toen ze peuter was al heel veel, kende letters en cijfers en wist ook wat je daarmee doet. Toch hebben we nooit het idee gehad dat ze zich in de kleuterklas verveelde, gewoon omdat daar andere dingen veel belangrijker zijn. Wel hebben wij in overleg met de juf niets bijzonders gedaan met het lezen. Gewoon laten gaan dus.
Nu in groep 3 vindt ze het lezen makkelijk en zelfs saai, omdat ze het in principe al kan. Maar er zijn nu weer andere dingen waar ze haar tanden in kan zetten. Zoals netjes schrijven, dat kost haar veel moeite.

Dendy

Heel snel

Hoi,
uit de reakties maak ik op dat het heel normaal is,maar dat is het niet hoor.
jerope je schrijft dat hij al kan lezen,woordjes zelfs. nou, mijn 6 jarige net in groep 3 kan dat nu,maar vorig jaar echt nog niet hoor.
"normaal" kunnen ze op die leeftijd nog geen woordjes lezen.

Erg snel

Het lijkt mij ook erg snel. Mijn zoon (net 3 geworden) herkent wel zijn eigen naam, en de afzonderlijke letters van die naam (zijn naam is erg kort trouwens), en een aantal cijfers, maar woordjes, dat zie ik echt voorlopig niet gebeuren. En het is niet dat we hem tegenhouden. In tegendeel. Mijn vriend roept regelmatig tegen hem 'leer dan lezen!' (achtergrond: vriend is van oorsprong niet Nederlands en vindt niks mis met zoveel mogelijk zo vroeg mogelijk kunnen).

Ja, ik denk dat jouw peuter (zeer) veel sneller is dan gemiddeld. Maar daar kan je verder weinig aan toe- of afdoen lijkt me. Een kind dat harder groeit dan gemiddeld laat je toch ook niet in een te klein bedje slapen

Geniet er maar gewoon van, zou ik zeggen.

Groeten,

Temet

Ja, snel

op je 3 lezen en tellen is natuurlijk snel. Of je er wat mee moet doen, is wat anders. Veel zal afhangen hoe je kind sociaal in de groep/klas zal kunnen "meekomen". Heeft je kind geen/weinig aansluiting, verveelt je kind zich, zullen toch belangrijke factoren zijn om verdere aktie te ondernemen, of niet. "Tegenhouden" is bovendien niet echt mogelijk.
Ik zou alvast met toekomstige school bespreken of ze wat kunnen met voorlopende kleuters.

Hier ook een dochter die er snel bij was. Maar zij heeft zoveel andere dingen te doen en interesses, dat ze dat lezen / tellen nogmaar af-en-toe doet (nu ze het kan, is het niet meer zo interessant?). Maar een kindje van een vriendin is hier met 4.5 jaar naar groep 3 gegaan.

Als je bovendien een kind hebt dat heel veel vragen stelt, kan je mss. toch een gaan googelen op hoogbegaafdheid. Zelfs als je kind dat niet is, kan het wel wat interessante tips/ boeken / uitdaging ed. opleveren.

Succes!

Asa Torell

Asa Torell

20-10-2008 om 20:03

Hier niet

lijkt me wel leuk trouwens, jerope! Zoon (4) hier houdt wel van boeken, en ik verheug me nu al op groep 3 als hij zelf leert lezen, dat lijkt me echt iets wat ie wel geweldig zal gaan vinden dan.
Ik zou trouwens wel gaan zoeken naar een school met plusklas (als je nog wat te kiezen hebt, misschien woon je in een regio waar je al 3 jaar geleden moest inschrijven). Of iets anders dat aangeeft dat ze een kind dat meer kan dan gemiddeld, ook meer aanbieden indien nodig. (in de inspectierapporten is volgens mij ook wel iets te vinden als 'de school houdt rekening met verschillen in leersnelheid' of hoe het ook heet).
Weliswaar loopt in ouders en school een draad waarin net wordt gezegd dat lezen op je 3e niet perse iets over later zegt, maar better safe than sorry lijkt me. Ken wel een jongetje dat van gebrek aan uitdaging en onderpresteren veel last gehad heeft.

Hier ook,

dochter kon lezen voordat ze naar school ging. Groep 1 en het begin van 2 vond ze prima, ze kreeg wat meer uitdaging als ze dat wilde. Toen ze in groep 2 zat is ze gaan schrijven met groep 3, om het niet verkeerd aan te leren. Halverwege het jaar is ze de ochtenden mee gaan draaien in groep 3, en de laatste maanden is ze volledig overgegaan. Ze is af en toe nog wel een dag gaan "spelen" in groep 2. Ze zit nu in groep 4, en het gaat prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.