Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Moeite met afbouwen speen (3,5 jaar). Tips gezocht!


Ik heb de speen ‘ritueel’ gezamenlijk met ze afgeknipt. Het hele zachte deel was er dus af. Het schildje+ringetje met doekje eraan geknoopt hebben ze nog een tijdje gehouden en daar was de lol snel vanaf. 

CavernousSanddollar80

CavernousSanddollar80

19-03-2022 om 23:21

Due-scimmie schreef op 19-03-2022 om 20:08:

[..]

Tot dat ze kleuter ziet die wel een speen heeft, dan gaat je argument er weer aan. Ik zag bij school nog wel eens kleuters met speen achterop de fiets.

Was hier niet het geval. Andere ouders andere regels. Maar als je je kind duidelijk aangeeft dat hij/zij een groot is en je consequent blijft, dan maakt het niet uit wat andere ouders doen. 
Dochter weet al van kleins af dat er overal andere regels gelden. Soms mag zij meer, soms andere kinderen. Als je daar consequent in bent, is er niks aan de hand.

Het is echt een kwestie van even doorzetten. Dat kan in combinatie met aankondigen, aftellen, afbouwen en belonen maar het blijft even doorzetten. Kies wat bij jou en haar past en houd het vol. Duurt korter dan een kind wat steeds wakker wordt middenin de nacht leren dat het zelf weer in slaap kan vallen. 

Onze dochter was bijna vier en erg verliefd op de speen. Ze ging uit logeren, 2 nachtjes, en daar had ze de speen niet gebruikt. Dus gezegd dat het dan thuis ook niet meer hoefde. Dat ging prima. Totdat ze 10 was had ze het er nog wel eens over hoe gemeen het was van ons om de speen weg te doen…

als je er een klein gaatje inknipt sabbelt hij niet meer lekker en is de speen ‘kapot’. Dat werkte hier. Maar dan moet je er niet nog tig hebben liggen ter vervanging

Wij hebben de speen weggegeven aan een net geboren kindje in onze omgeving. Wel met medeweten van de moeder natuurlijk, die het ingepakte gebruikte speentje met gepaste eer in ontvangst heeft genomen en daarna voor ons heeft weggegooid. Spenen zijn voor babies, jij bent geen baby meer, dus klaar. En dat was dat, ze heeft er nooit meer om gevraagd. Bij kind twee zelfde gedaan: spenen zijn voor babies, dus we geven hem weg aan een baby. 
Zoon is nu vier en zegt nog wel eens over andere kindjes die hij ziet met speen "dat is toch geen baby meer mama" dus hij weet prima hoe het zit.
En ja, je dochter gaat op een andere manier leren haar prikkels te verwerken. En dat is prima. Maar ik zou het niet zo timen dat het samenvalt met naar school gaan, want dat zijn twee grote veranderingen tegelijkertijd en naar school gaan ís al zo'n dingetje. 

Ja ik zou t ook niet samen met naar school gaan doen, een aantal maanden eerder is beter. Dan is de gewenning er al en is het geen"och ze is moe van school ze wil toch even haar speen" issue. Ze heeft dan al een andere manier gevonden om met prikkels om te gaan. Ze zal dit toch moeten leren zonder.
Je geeft aan dat ze zonder haar speen uit haar plaat gaat in de auto en dat je dan niet kunt rijden. dat is iets wat je dus in moet calculeren en niet toegeven. Doorzetten is het sleutelwoord.
Wie weet valt t mee?

Het is inderdaad handig om het niet in een periode te doen dat er toch al veel spanning is zoals als je net naar school gaat, een broertje/zusje krijgt, verhuist etc.

Regendrup.

Regendrup.

21-03-2022 om 13:13 Topicstarter

Bedankt voor alle fijne tips!

We hebben nu met haar besproken dat de speen alleen nog maar voor in bed is. En besloten dat we de spenen in een mooie doos gaan inpakken en die versieren en dan de doos binnenkort aan een kindje van vrienden te gaan geven. Want dat is nog een baby'tje. 

Dag 2 van geen speen meer geven overdag en ik moet zeggen: het valt me enorm tegen. Bij het minste of geringste is er een mega driftbui die ik heel gemakkelijk had kunnen stoppen door de speen te geven. Maar dat gaan we niet meer doen. Al moet ik zeggen dat de verleiding héél groot is, zeker de driftbuien die ze in de winkel liet zien.. 
Ik vind het heel lastig, om mijn geduld dan te bewaren en niet toe te geven. 
Ik hoop dat het snel wat beter gaat, want ik vind het behalve heel vervelend voor ons juist ook heel zielig voor haar. Maar op de manier waarop het ging kon echt niet langer zo doorgaan. 

Ja het is ook lastig maar dat ziet ze ook. Als ze ziet dat jij het écht niet gaat doen leert ze het sneller. Als jij laat merken dat je het moeilijk vindt gooit ze er nog een schepje bovenop. Probeer zoveel mogelijk van deze situaties te voorkómen. Ga een weekje 's avonds boodschappen doen (als er dan iemand bij haar is) of als ze op de psz is of breng haar even naar de buurvrouw. Geef haar ook iets anders: dus iets meer tv of schermtijd, geef haar vlak voor een driftbui en bordje met wat lekkers (soms geeft trek ook een driftbui) en vergeet je het belonen niet? Als je niet zeurt om je speen tot het naar bed gaan dan krijg je een sticker, twee stickers is zeggen wat je wilt eten. 

Ik zou de speen juist niet gaan vervangen door extra schermtijd of lekkers. Want ook dat kan een gewoonte worden en dan moet je daar op een gegeven moment weer mee stoppen. En als het gaat om veiligheid en troost zoeken, lijkt het me niet wenselijk dat ze dat gaat vinden in eten of een scherm.
Het is echt een kwestie van doorzetten, zodat ze weet dat ze echt haar zin niet gaat krijgen met drammen, krijsen en driftbuien.
Een beloningssysteem met stickers kun je wel gebruiken. Dan heeft ze ook iets om naar uit te kijken.

Regendrup.

Regendrup.

21-03-2022 om 13:28 Topicstarter

MamaE schreef op 21-03-2022 om 13:22:

Ik zou de speen juist niet gaan vervangen door extra schermtijd of lekkers. Want ook dat kan een gewoonte worden en dan moet je daar op een gegeven moment weer mee stoppen. En als het gaat om veiligheid en troost zoeken, lijkt het me niet wenselijk dat ze dat gaat vinden in eten of een scherm.
Het is echt een kwestie van doorzetten, zodat ze weet dat ze echt haar zin niet gaat krijgen met drammen, krijsen en driftbuien.
Een beloningssysteem met stickers kun je wel gebruiken. Dan heeft ze ook iets om naar uit te kijken.

Daar voel ik ook minder voor inderdaad. Ik denk dat het bij haar echt troost bied, maar ook een manier is om haar wil door te drijven. 

Dus ik herken me wel in het feit dat zij merkt hoe moeilijk ik het vind. Ga proberen om daar meer balans in te vinden. Ga denk ik ook nog een boekje bestellen dat helpt bij het weglaten van  de speen tijdens het slapen. 

Omdat ze 3,5 is zal ze harder tegen je ingaan dan wanneer ze jonger zou zijn. Geef niet toe dan zal het na heftige reacties vanzelf minder worden.


Ze weet dat het loont om stennis te trappen. En dat jij het moeilijk vindt. Laat haar jullie proces niet saboteren door haar haar zin te geven.

Veel succes!

Regendrup.

Regendrup.

21-03-2022 om 13:39 Topicstarter

alhambra schreef op 21-03-2022 om 13:33:

Omdat ze 3,5 is zal ze harder tegen je ingaan dan wanneer ze jonger zou zijn. Geef niet toe dan zal het na heftige reacties vanzelf minder worden.


Ze weet dat het loont om stennis te trappen. En dat jij het moeilijk vindt. Laat haar jullie proces niet saboteren door haar haar zin te geven.

Veel succes!

Dankje. Deze woorden heb ik wel nodig. Hopelijk kom ik hier over een paar dagen positief nieuws brengen 😂

Ik bedoelde dus juist om een driftbui en speennodig toestanden te voorkómen nu iets anders aanbieden: dus nu even iets meer schermtijd en dat bordje lekkers (kan ook een appel zijn he?). Niet ALS ze al boos is. Het gaat maar om een paar dagen hopelijk. Dus je moet voorkómen dat het mis gaat. Dus een spelletje doen vlak voor ze moe wordt, of voorlezen, of dus even schermtijd of iets lekkers, wat dan ook. Maar nu geen boodschappen doen (gaf je haar dan een speen in de winkel als ze boos werd?)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.