Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op

Moeite met afbouwen speen (3,5 jaar). Tips gezocht!


Regendrup.

Regendrup.

06-04-2022 om 22:05 Topicstarter

Mirojoth schreef op 24-03-2022 om 19:15:

Ik heb geen tips, mijn jongste is in december 6 geworden en heeft in bed nog steeds zijn speen. Aan zijn spraak en gebit is niets te merken (dit geeft de tandarts ook zelf toe) en omdat hij hem overdag nooit heeft (uitzonderlijk als hij een keer ziek is) zie ik er ook geen kwaad in. Ik denk dat hij er wel vanaf is voor er een vriendin blijft slapen.

Zo probeer ik het nu ook te bekijken!

Overdag gaat het nu heel goed, op een aantal heftige driftbuien na (maar die had ze waarschijnlijk ook wel gehad als ze de speen had mogen gebruiken, al was ze er dan misschien wat sneller uit geweest).

'S nachts weglaten hebben we 1 nacht geprobeerd en dat was een regelrechte ramp. Dag erna een totaal gesloopt meisje (en mama) en dat is het me echt niet waard. Eerst maar eens op overdag focussen. 

Eerst overdag idd, als dat goed gaat ook ‘s nachts. Alles tegelijk is veel voor haar, en voor jou. 

En dat afkicken in de nacht kan je dan misschien bewaren voor een vakantieperiode. Dan kan je een paar slechte nachten beter hebben. 

Regendrup.

Regendrup.

07-04-2022 om 09:42 Topicstarter

Nu is er de fase dat alles goed gaat, maar dat ze in de auto zo flipt af en toe dat ze zich uit de riem wurmt. Heel boos worden helpt niet, er later over praten ook niet want dan weet ze heel goed waarom dat kan. Het zullen vast de laatste stuiptrekkingen zijn, maar toch.. heel vermoeiend.

Klinkt als een pittige tante!
Succes!

Ik zou in ieder geval volhouden overdag. Die driftbuien, dat is dan maar even zo. Ze heeft waarschijnlijk ook tijd nodig om een andere uitlaatklep te vinden.

Als ze zich in de auto loswurmt, dan zou ik de auto aan de kant zetten en niet verder rijden totdat ze weer normaal in de gordels zit. En als we op weg waren naar iets leuks, jammer dan, gaat niet meer door. Ze is oud genoeg om te weten dat ze een gordel moet dragen in de auto.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

07-04-2022 om 10:17

MamaE schreef op 07-04-2022 om 09:59:

Ik zou in ieder geval volhouden overdag. Die driftbuien, dat is dan maar even zo. Ze heeft waarschijnlijk ook tijd nodig om een andere uitlaatklep te vinden.

Als ze zich in de auto loswurmt, dan zou ik de auto aan de kant zetten en niet verder rijden totdat ze weer normaal in de gordels zit. En als we op weg waren naar iets leuks, jammer dan, gaat niet meer door. Ze is oud genoeg om te weten dat ze een gordel moet dragen in de auto.

Zo zat ik er ook in. Zeker bij een enig kind heeft alleen kind daar last van. Je bent bijna 4, je kunt gewoon met ons praten. Als je gaat schreeuwen, dreinen, huilen, dan laat ik je links liggen tot je weer normaal doet.

Kind wordt dan waarschijnlijk nog bozer, omdat ze jouw weerwoord niet gewend is, maar dat kun je negeren. Tenzij ze begint te slaan of te slopen. Daar zou ik consequenties aan verbinden wanneer ze weer is afgekoeld. 

Ik zou ook stoppen als we naar huis (vanuit de kinderopvang) gingen of zo... die tijd gaat dan van jouw lezen,spelen of badtijd af . Ze weet heel goed dat jij er niet tegen kunt dat ze dan flipt. Prima dan wachten we tot het over is en gaan we dan pas rijden. Neem desnoods een boek mee en doe alsof je leest. De aandacht moet eraf.

Regendrup.

Regendrup.

07-04-2022 om 13:00 Topicstarter

Knutselkei schreef op 07-04-2022 om 12:48:

Ik zou ook stoppen als we naar huis (vanuit de kinderopvang) gingen of zo... die tijd gaat dan van jouw lezen,spelen of badtijd af . Ze weet heel goed dat jij er niet tegen kunt dat ze dan flipt. Prima dan wachten we tot het over is en gaan we dan pas rijden. Neem desnoods een boek mee en doe alsof je leest. De aandacht moet eraf.

Deze snap ik heel goed, en is ook een mooi uitgangspunt.

Vanochtend echter, was daar geen ruimte voor. We zijn beide (veel) te laat op ons werk gekomen. Als we echt gaan wachten tot ze klaar is, wordt het helemaal laat. 

Op de terugweg ga ik dit wel proberen in te zetten. Dankje. 

Regendrup. schreef op 07-04-2022 om 13:00:

[..]

Deze snap ik heel goed, en is ook een mooi uitgangspunt.

Vanochtend echter, was daar geen ruimte voor. We zijn beide (veel) te laat op ons werk gekomen. Als we echt gaan wachten tot ze klaar is, wordt het helemaal laat.

Op de terugweg ga ik dit wel proberen in te zetten. Dankje.

Bedenk dat het elke keer erger wordt als je toegeeft. Eén nacht zonder speen en ze kreeg haar speen terug. Prima, jouw keuze maar dan zal ze overdag ook meer inzetten. Ook met die gordel. Ze weet dat ze het voor elkaar krijgt en ze weet dat er boven een speen is. Dit is echt niet te doen zo voor jullie.

Regendrup.

Regendrup.

08-04-2022 om 08:52 Topicstarter

Aiden schreef op 08-04-2022 om 08:15:

[..]

Bedenk dat het elke keer erger wordt als je toegeeft. Eén nacht zonder speen en ze kreeg haar speen terug. Prima, jouw keuze maar dan zal ze overdag ook meer inzetten. Ook met die gordel. Ze weet dat ze het voor elkaar krijgt en ze weet dat er boven een speen is. Dit is echt niet te doen zo voor jullie.

Het gekke is, dat ze overdag helemaal niet naar de speen vraagt. Gewoon niet.

Het enige probleem is nu nog de ochtend, vlak voordat we vertrekken en in de auto dus. 

Ik denk/hoop dat het de laatste stuiptrekkingen zijn. Als ze straks weet  het maakt niet uit hoe boos ik word, de speen krijg ik écht niet meer overdag. 

En dat gaat een lange adem worden ben ik bang. Maarja die boze buien hebben nu wel ook consequenties: geen leuke dingen meer. 

Het is dat ik moest werken anders was ik vanochtend ook omgedraaid. 

Regendrup. schreef op 08-04-2022 om 08:52:

[..]

Het gekke is, dat ze overdag helemaal niet naar de speen vraagt. Gewoon niet.

Het enige probleem is nu nog de ochtend, vlak voordat we vertrekken en in de auto dus.

Ik denk/hoop dat het de laatste stuiptrekkingen zijn. Als ze straks weet het maakt niet uit hoe boos ik word, de speen krijg ik écht niet meer overdag.

En dat gaat een lange adem worden ben ik bang. Maarja die boze buien hebben nu wel ook consequenties: geen leuke dingen meer.

Het is dat ik moest werken anders was ik vanochtend ook omgedraaid.

Ja naar je werk kun je moeilijk omdraaien inderdaad. Maar ik zou dan wel in het weekend of in de avond iets zeggen als 'nee ik kan nu niet met jou een spelletje doen, want mama was te laat op het werk door jou en nu moet mama haar werk nog afmaken'. 

Het is vast niet makkelijk, maar consequent zijn en blijven is wel heel belangrijk.
Vooral zodat ze dan leert dat driftbuien er niet voor zorgen dat ze haar zin krijgt.

De speen in de nacht weg doen, zou ik inderdaad in een vakantie doen, dan zit je ook met minder stress en als je dan een keer weinig slaapt, is het minder vervelend omdat je dan niet ook nog moet werken en autorijden etc. Maar ook dan is volhouden het devies.

Regendrup.

Regendrup.

08-04-2022 om 11:38 Topicstarter

MamaE schreef op 08-04-2022 om 10:45:

[..]

Ja naar je werk kun je moeilijk omdraaien inderdaad. Maar ik zou dan wel in het weekend of in de avond iets zeggen als 'nee ik kan nu niet met jou een spelletje doen, want mama was te laat op het werk door jou en nu moet mama haar werk nog afmaken'.

Het is vast niet makkelijk, maar consequent zijn en blijven is wel heel belangrijk.
Vooral zodat ze dan leert dat driftbuien er niet voor zorgen dat ze haar zin krijgt.

De speen in de nacht weg doen, zou ik inderdaad in een vakantie doen, dan zit je ook met minder stress en als je dan een keer weinig slaapt, is het minder vervelend omdat je dan niet ook nog moet werken en autorijden etc. Maar ook dan is volhouden het devies.

Dat is een goeie tip!

Nu bespreken we 's avonds met haar hoe boos/verdrietig/etc. we werden van haar gedrag. Maar zij is natuurlijk niet verantwoordelijk voor onze emoties, maar wel over de gevolgen en consequenties die haar gedrag voor ons heeft. Dat begrijpt ze prima.

Probleem is ook dat ze héél goed weet dat haar gedrag niet goed is. Overdag kan ze daar heel goed over praten. Sterker nog, vlak voordat we vertrokken zei ze nog "Ik ga zometeen heel lief zijn in de auto, en niet huilen".

Vervolgens probeert ze wat, krijgt haar zin niet, en wordt boos en blijft daarin hangen. Ik heb volgehouden, ze heeft niet gekregen wat ze wilde. Hopelijk komt de klik snel genoeg dat ze op die manier óók niet haar zin krijgt.

Regendrup. schreef op 08-04-2022 om 11:38:

[..]

Dat is een goeie tip!

Nu bespreken we 's avonds met haar hoe boos/verdrietig/etc. we werden van haar gedrag. Maar zij is natuurlijk niet verantwoordelijk voor onze emoties, maar wel over de gevolgen en consequenties die haar gedrag voor ons heeft. Dat begrijpt ze prima.

Probleem is ook dat ze héél goed weet dat haar gedrag niet goed is. Overdag kan ze daar heel goed over praten. Sterker nog, vlak voordat we vertrokken zei ze nog "Ik ga zometeen heel lief zijn in de auto, en niet huilen".

Vervolgens probeert ze wat, krijgt haar zin niet, en wordt boos en blijft daarin hangen. Ik heb volgehouden, ze heeft niet gekregen wat ze wilde. Hopelijk komt de klik snel genoeg dat ze op die manier óók niet haar zin krijgt.

Als ze vijf minuten voor vertrek nog iets beloofd zou ik haar daar ook aan herinneren.

Verder denk ik dat jullie goed bezig zijn. Je kunt haar best vertellen dat je zelf verdrietig wordt van haar gedrag. De meeste kinderen willen hun ouders niet verdrietig maken. Toch zou ik dat wel beperken tot dingen waar zij zelf invloed op heeft.
Als ze iemand slaat of uitscheldt, dan doet ze diegene pijn of maakt hem/haar verdrietig en dan is ze daar wel verantwoordelijk voor. Het gevolg kan dan zijn dat diegene niet meer met haar wil spelen.

Regendrup. schreef op 08-04-2022 om 11:38:

[..]

Dat is een goeie tip!

Nu bespreken we 's avonds met haar hoe boos/verdrietig/etc. we werden van haar gedrag. Maar zij is natuurlijk niet verantwoordelijk voor onze emoties, maar wel over de gevolgen en consequenties die haar gedrag voor ons heeft. Dat begrijpt ze prima.

Probleem is ook dat ze héél goed weet dat haar gedrag niet goed is. Overdag kan ze daar heel goed over praten. Sterker nog, vlak voordat we vertrokken zei ze nog "Ik ga zometeen heel lief zijn in de auto, en niet huilen".

Vervolgens probeert ze wat, krijgt haar zin niet, en wordt boos en blijft daarin hangen. Ik heb volgehouden, ze heeft niet gekregen wat ze wilde. Hopelijk komt de klik snel genoeg dat ze op die manier óók niet haar zin krijgt.

Bedoel je daarmee ‘s avonds voor het slapengaan? Dat zou ik je absoluut afraden. De dag moet in mijn ogen altijd juist positief afgesloten worden. Dus benoem juist wat ze wel goed heeft gedaan, waar je trots op bent, waar je blij van wordt. Kan ook vanuit haar optiek: waar werd zij blij van vandaag, waar was zij trots op?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.