Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Massi Nissa

Massi Nissa

15-11-2009 om 08:23

Moet je ze laten begaan of juist niet? Verschil tussen opvoeding ouders

Mijn man en ik hebben een opvoedkundig meningsverschil. De borden vliegen niet door de kamer, hoor, het is meer een verschil in benadering. We zien ook de voordelen van de aanpak van de ander . Ik ben gewoon benieuwd hoe het bij jullie thuis wordt gedaan.
Gevalletje gisteren: dochter heeft sinds vrijdag een tube prinsessentandpasta. Ze is er dolblij mee en wil graag de hele dag met die tube tandpasta rondsjouwen. Van mij mag ze, ik hoop dat ik het tijdig zie als ze er iets illegaals mee uitvoert en ik begrijp dat ze helemaal in haar prinsessenmanie zit. Mijn man wil die tube buiten bereik op een plank in de badkamer, want hij heeft geen zin om tandpasta uit de (stoffen) bank te schrobben of iets dergelijks. En tandpasta is niet om mee rond te lopen.
Het is een goed voorbeeld omdat het laat zien dat wij ietwat verschillend tegenover onze peuter staan. Man wil alles veilig en begrensd zien, duidelijkheid boven alles. Ik laat haar meer experimenteren, maar heb dus ook meer grensconflicten met dochter.
Ben gewoon benieuwd hoe anderen dit zouden oplossen.
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Limi

Limi

15-11-2009 om 08:45

Zolang de dop erop blijft

...zou ik het laten. We hebben hier voortdurend dat soort dingen. Dingen die geen viezigheid of gevaar opleveren laat ik zo. Het kost me anders teveel strijd.

Jakiro

Jakiro

15-11-2009 om 10:04

Ik zou geen strijd aangaan met man

Maar ik kan wel vertellen hoe het hier is.
Tandpasta is geen speelgoed maar een gebruiksartikel in de badkamer.
Dus er wordt niet mee rondgesjouwd, maar die tube verdwijnt naar het plankje in de badkamer. Als hij leeg is en niet meer gebruikt kan worden, dan mag hij eventueel omgespoeld in het keukentje assortiment.
Jakiro

Talia

Talia

15-11-2009 om 12:48

Net zo'n dochter

Hoi Massi,

Zonder dat jij het weet lees ik jouw bijdragen altijd met een glimlach van herkenning, want jouw dochter zou de mijne kunnen zijn. Ik geniet van haar enthousiasme en originaliteit, en haar eigenwijsheid en koppigheid maken dat ik altijd weer de grens moet aangeven.
In het geval van de tube tandpasta zou ik eigenlijk wel met je man meegaan, omdat het zoveel knoeipotentie heeft en echt geen speelgoed of aanverwante is. Ik wil haar dat graag leren/aanwennen. Verder weet ik inmiddels dat ik het waarschijnlijk niet op tijd zie als ze er iets illegaals mee uitspookt, ze is namelijk ook razendsnel. Ik weet dat als het een puinhoop wordt, ik ook echt kwaad op haar en mezelf word en dat wil ik ook niet.
Maar hier in huis zijn in de loop van tijd wel een aantal dingen gewoon geworden die ik bij oudste nooit goed vond, simpelweg omdat ik niet de hele dag nee wil zeggen en zolang het ongevaarlijk is het maar moet kunnen. Dus ik herken je gevoel in deze wel!

Groet, Talia

Linda99

Linda99

15-11-2009 om 13:25

Tandpasta niet

Experimenteren, aanrommelen....ik vind het allemaal prima. Maar zelf zou ik bij de tandpasta ook een grens trekken. Da's gewoon geen speelgoed/experimenteer-materiaal naar mijn idee.

Net als het volkrassen van mijn wandmeubel op zolder met grijs potlood of het volkliederen met pen van mijn studieboek. Dat zijn ook grenzen die helaas al overschreden zijn

Grensgeval

De tandpasta vind ik een grensgeval. Maar ik kan me de situatie helemaal voorstellen.

Mijn dochter was vroeger ook zo en dat vond ik altijd superschattig. Helaas ging het dan ook wel eens mis, en bleek dan helaas dat manlief het toch weer beter had ingeschat.

Maar ach, ze is nu 7 en die fase is hier nu wel zo'n beetje voorbij en achteraf gezien hebben we er allemaal niets aan overgehouden.

buzz

buzz

15-11-2009 om 15:33

Tja

moeilijk, het gaat natuurlijk niet om de tandepasta, maar om het voorbeeld.
Ik ben fulltime moeder, mijn man is in het wekend en savonds thuis.
Ik ben er de hele dag, en kan het gewoon niet van maandag tot maandag op zijn manier doen. Dus hier gaat het meeste op mijn manier. In sommige dingen schik ik me, ik zie het probleem niet schilderen zonder tafelkleed, of je nu het plastic kleed wast of de tafel? Maar goed als mijn man liever wil dat ik er iets op leg dan ok. En zo zijn er wel meer dingen.
Soms ben ik er niet, en we brengen ieder een kind naar bed.
Bij mij zijn de slaap en ritueel dingetjes en regeltjes net weer anders als bij mijn man, en dat weten de kinderen maar al te goed.
Bij mama gaqat het zo bij papa zus.
Maar goed in grote lijnen gaat het op mijn manier, gewoon omdat ik het huishouden draai. (strax zal het wel anders worden als het om regeltjes van hoe laat thuis zijn enz zal gaan, maar goed die tijd is nog ver weg)

Esc

Esc

15-11-2009 om 18:04

Grinnik

Ik lees ook altijd heel graag jouw berichtjes Massi, omdat ik zoveel herken en denk dat jouw dochter nét nog een tikkie grotere dondersteen is dan die van mij. Ik snap ook helemaal wat je zegt met: 'Laat ze toch lekker gaan.' 't Is allemaal ontdekken en uitproberen en ze moeten al zoveel. Mijn dochter mag best heel veel, en toch heb ik nog steeds heel vaak het gevoel dat ik de hele dag loop te verbieden. Ik vind het ook een pittige leeftijd, ze kan zich moeilijk alleen vermaken en soms weet ik niet hoe ik haar kan laten uitleven. Als zij zich zou vermaken met een tube tandpasta (dop erop inderdaad! hoewel ze net 5 minuten geleden een nieuwe fles prinsessenglitterbadschuim heeft leeggeknepen :/) zou ik daar eigenlijk blij mee zijn

Hmm

Ik denk dat ik toch net als jouw man zou zijn: tandpasta is een gebruiksmiddel voor de badkamer. Vooral omdat er anders misschien toch mee geexperimenteerd/geknoeid wordt. Ik heb geen zin om de hele dag zoon met argusogen in de gaten te houden.

Je kan ook heel duidelijk afspreken dat ze er 1 dag oid mee mag rondlopen, en daarna gaat het de badkamer in? Of voor de leukigheid een extra keertje tandenpoetsen?

Roosje Katoen

Roosje Katoen

16-11-2009 om 09:44

Hmmm

In principe zou ik zeggen dat een tube tandpasta niet is om mee te spelen. Maar toen mijn zoontje de leeftijd van jouw dochter had was ik al lang blij als hij überhaupt ergens zelf mee speelde, hij kon zichzelf erg slecht vermaken. Dus ik zou hem wel zijn gang hebben laten gaan en de dop er heel strak op draaien. Maar als je dochter zichzelf goed kan vermaken zou ik hier wel een grens trekken denk ik.

Massi Nissa

Massi Nissa

16-11-2009 om 18:50

Heel interessant

Allemaal ontzettend bedankt voor het reageren. Het leuke is, dat de kampen zich net als bij ons thuis verdelen: tandpasta is geen speelgoed versus laat het kind haar gang maar gaan.
Even voor de duidelijkheid (Jakiro e.a.): we hebben hier geen strijd over, want die tandpasta staat gewoon hoog in de badkamer. Man had 'm afgepakt, dan ga ik daar in mee. Anders raakt het kind zo in de war . Het is meer dat ik er achteraf nog over na liep te denken: hoe doen anderen dat nu? Daarop heb ik uitgebreid antwoord gekregen en ik heb genoten van de verschillende opvattingen.
Natuurlijk, het is maar een voorbeeld, maar het illustreert ook een wezenlijk verschil in karakter tussen man en mij. Hij is rechtlijnig, duidelijk, wil weten waar hij aan toe is en heeft zichzelf en kind omringd met vaste routines. Ik ben veel losser uit de pols en laat kind vaak gewoon haar gang gaan om te zien wat er gebeurt. Ik drijf ook wel op routine, hoor, maar ik wijk er makkelijker van af. Beide stijlen van opvoeden hebben voor- en nadelen. Dochter heeft allang door hoe wij in elkaar zitten en kan al aardig manipuleren, haha.
En heel eerlijk gezegd vind ik tandpasta op de bank niet zo'n drama - bank is toch al niet nieuw meer en anders post ik wel op OO voor de ideale oplossing. Man vindt het wel heel vervelend, en terecht. Hij is gewoon veel netter dan ik, ook op onze spullen.
Nogmaals allemaal bedankt, andere inzichten blijven welkom!
Groetjes
Massi

Massi Nissa

Massi Nissa

16-11-2009 om 21:02

Pelle

Gelukkig: het blijkt Heel Vieze Tandpasta. Dochter heeft heel dapper drie dagen gepoetst met die roze bubblegumzooi en ging vanavond overstag: "Doe maar de nijntje-tandpasta, mama, want de prinsessentandpasta is veel te vies. Brrrr." De tube is dus ook al minder interessant, want er zit iets Heel Vies in.
Wat jij zegt, herken ik wel. Mijn man ziet trouwens ook veel eerder gevaar dan ik. Maar een ding is zeker (Temet, lees je mee?), ze krijgt vrijdag Een Fiets voor haar verjaardag. Dat heb ik er dan toch maar mooi doorgedrukt. Het kostte heel wat overredingskracht (man vindt driewieler al eng omdat dochter hem ook als trapje gebruikt om ergens bij te kunnen), maar hij is er. Joechei. Ik kan niet wachten tot dochter hem ziet.
Groetjes
Massi

Haha

Ik was dan wel van het anti-tandpasta kamp maar ben op zich best meegaand en ga echt wel met zijn fantasie/interesses mee. Lekker samen monsters wegjagen? Met pollepels etc uit de keuken "spelen". Ook goed. In plassen stampen zonder laarsen? Prima, maar dan loop je maar met een natte broek (tot we thuis komen).

Man is hier veel voorzichtiger. Hij houdt onze zoon altijd angstvallig in de gaten en gaat er vaak achter aan. Zoon moet altijd hand vasthouden terwijl ik hem ruimte probeer te geven. In het park houdt hij hem vast bij het klimmen.

Daar word ik trouwens wel eens iebelig van en denk "laat dat kind nou toch", maar toch maar op mijn tong bijten.

Mooi dat dochter een heuse fiets krijgt!

Ha!

Mooi zo Massi! En als opsteker voor je man: kinderen die al op jonge leeftijd hun grove motoriek goed oefenen door veel buitenspelen etc krijgen later - omdat ze handiger zijn - minder ongelukken.

Tenminste, dat heb ik ooit eens gelezen en het leek mij wel logisch

(alternatieve verklaring: kinderen die stoethaspels zijn hebben minder de neiging om veel buiten te spelen etc en krijgen later omdat ze stoethaspels zijn meer ongelukjes - twee verschijnselen met een gemeenschappelijke oorzaak dus. Maar die vertellen we maar niet aan je man).

Groeten,

Temet

Is het ook niet zo

dat wie het meeste thuis is, qua vader of moeder, die hanteert de regels?
Ik ben dus alle dagen thuis, manlief werkt 6 dagen en dan van 8.00 tot 17.30 en als hij thuis komt, hanteren we of onze gezamenlijke afspraken of mijn regels.
De kwestie met die tandpasta. Ik zou denken, als hij de strijd met zijn kind aan wil, dan moet hij dat lekker doen. Ik zou dan zeggen, als papa er is dan mag je niet met de tandpasta slepen en als papa aan het werk is, mag je er wel mee spelen.
O en met dat voorzichtigheid, papa's zijn echt ontzettend voorzichtig. Het liefst loopt hij de hele dag, als een bezetene achter hun aan te vangen en op te letten. brr, is maar goed dat ze dan van de mama weer wat meer vrijheid krijgen (goeie balans, lijkt me)

Kiki

Kiki

17-11-2009 om 16:17

He massi, ineens zitten we in dezelfde rubriek

Mijn zoontje zou van mij met die tandpasta mogen spelen hoor. Als hij dat nou zo leuk vindt.
Inderdaad wel met de dop erop, maar ik geloof niet dat mijn zoontje de dop er al af zou kunnen krijgen

Maar ik geloof dat mijn man daar ook niet zo moeilijk over zou doen. Het zou hier geen verschil van mening zijn.

En hier ben ik de voorzichtigste van ons twee

Massi Nissa

Massi Nissa

18-11-2009 om 17:22

Update (wil je lachen?)

Heb zojuist met een emmer sop de inhoud van een hele tube roze prinsessentandpasta van de vensterbanken, de ramen, het tv-meubel en de bijzettafels verwijderd. Godzijdank niet op de bank. Mama zat te internetten en dochter kan dus sinds vandaag bij het hoge plankje in de badkamer - via de badrand, vermoed ik.
Het lijkt trouwens wel op oliebasis, die rommel, het smeert uit als een gek. En nu ruikt de woonkamer ook nog naar bubbelgum.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

18-11-2009 om 19:54

Dank je massi

Heb net inderdaad even smakelijk gelachen! Wat een griet.
Ben benieuwd wanneer dochter hier met zulke dingen aankomt. Ze houdt wel van stout zijn maar is niet zo inventief, meestal komt het gewoon op hetzelfde rijtje neer: wegrennen, met iets gooien, speelgoed in de mond, op tafel klimmen.
Knoeitroep moet hier overigens zo veel mogelijk zelf schoongemaakt worden door de schuldige. Niet dat dat effectief is maar het is toch wel bevredigend om diegene ook aan het werk te zien .

Asa Torell

Asa Torell

18-11-2009 om 20:07

Overigens wat je beginvraag betreft

daar heb ik niet zo'n duidelijk antwoord op. Man is hier ook de netste van ons twee, maar niet zo gestructureerd als de jouwe. Dus wij lopen allebei vaak achter de feiten aan, ik heb zelfs regelmatig de 'letopwantandersvindtpapahetvervelend' rol als ik dingen wel zie aankomen.
Ik denk dat ik in het algemeen heen en weer schiet tussen voorkomen en lekker laten gaan, soms bedenk ik nav. terugkerende incidenten wel een vaste aanpak.
Het scheelt trouwens wel dat ik bij incidenten denk dat die dan ook weer samen met kind zelf opgelost moeten worden. Dat maakt ze minder ergerlijk.

Jakiro

Jakiro

18-11-2009 om 23:59

Hihi

Hoe reageerde je man ?

Jakiro

Roosje Katoen

Roosje Katoen

19-11-2009 om 09:58

Ik ben ook benieuwd naar de reactie van je man. Of heb je al het bewijsmateriaal tijdig verwijderd?

Mathilde

Mathilde

19-11-2009 om 15:16

Proest

Dat was hier ongetwijfeld ook gebeurd met mijn jongste zoon (bijna 4). Ik dacht bij je eerste post al: dat gaat niet goed . Het valt me nog mee dat ze die troep niet IN je dvd-speler heeft gespoten. Het is toch van die Barbie-tandpasta?
Man en ik verschillen ook in opvoedstijl en bovendien zijn we helemaal niet consequent . Dus de ene keer ben ik strenger/bezorgder en de andere keer is man strenger/bezorgder. Hij is van het woeste gooi- en smijtwerk (hier is wel eens een baby tegen het plafond geknald), maar de kids mogen niet meehelpen snijden in de keuken. Van mij mogen ze waanzinnige capriolen uithalen in de speeltuin, maar jongste mag van mij niet op de weg fietsen. Ik ben wel degene die meer op de structuurdingen let, zoals op tijd naar bed en zo. Verder ligt het ook wel aan het kind. Mijn oudste is heel braaf, die zou ik als peuter best met zo'n tube hebben laten lopen. Maar mijn jongste dus niet .
Man en ik zijn het over veel basisdingen trouwens wel eens. Anders zou het lastig worden.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-11-2009 om 22:00

Kerstster

Uh, ik heb de evidence meteen verwijderd natuurlijk en tegen man gemompeld dat ze weer met die tube liep en dat ik hem toen maar heb weggegooid, want ze vindt het toch vies smaken. The truth and nothing but the truth alleen niet the whole truth, haha.
Vond trouwens net nog een enorme klodder tandpasta op de kerstster (zo'n plant). De plant is ook roze, dus het viel niet echt op.
Ach ja. Morgen is ze jarig en ze heeft zelf twee dagen geleden besloten dat ze helemaal zonder speen gaat slapen. Ik ben trots op mijn tandpastaklodderaar.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

21-11-2009 om 10:45

Massi

Nog van harte gefeliciteerd! Is dochter al lekker aan het rondracen?

Massi Nissa

Massi Nissa

21-11-2009 om 13:18

Asa

Bedankt hoor! Gisteravond heeft ze de tien kilometer slalom wel gehaald - om de keukentafel, door de woonkamer, om de bank, keren in de speelkamer en weer terug. Een supercadeau. En vanmorgen heeft ze in de stromende regen buiten gefietst op het parkeerterrein. Wat mij zo meevalt is dat ze er al zo competent mee is. Blijkbaar leer je van die loopfietsen (of van je step?) wel hoe je een voertuig in balans moet houden. Ze heeft nog wel zijwieltjes, hoor.
Groetjes
Massi

Asa Torell

Asa Torell

21-11-2009 om 20:38

Wat leuk!

Dus echt een schot in de roos dat kado!

Massi

Gefeliciteerd!
Die kinderen leren heel goed fietsen op het kdv volgens mij. Mijn zoon had vorig jaar het kunstje ook binnen 10 minuten door, vanwege al dat gerace op die driewielers van de creche. Hij heeft trouwens nog wel steeds zijwieltjes, ik stelde laatst voor ze eraf te halen maar hij wou niet.

Veel plezier ermee!

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.