Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Dreumes- en Peutertijd Dreumes- en Peutertijd

Dreumes- en Peutertijd

Lees ook op
Hombre

Hombre

29-05-2012 om 20:59

Momo het apenlampje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
dc

dc

08-06-2012 om 17:25

Ik vind het fijn

Als anderen een andere mening hebben dan ik, dan denk ik nog eend na over hoe ik het doe. Soms pas ik me aan. Vaker leg ik de mening naast me neer, maar dan kan ik voor mezelf wel verantwoorden waarom ik iets doe. Zoals vic dus. En ik hoop dat anderen hetzelfde doen met mijn mening, want het is nooit mijn bedoeling om anderen een schuldgevoel aan te praten. Wel om onverbloemd mijn mening te geven.

Vic

Vic

08-06-2012 om 22:38

Ja, 'ik vind het zielig' is wel een mening, maar het impliceert ook 'ik vind het zielig dat je dat je kind aandoet'. Ik vertel hoe ik het doe, en denk bij mezelf 'je bent gestoord als je 's morgens om 5 uur met je kind beneden gaat zitten.' Dat klinkt toch minder sympatiek. Bovendien doe ik mijn uiterste best om niet te oordelen, maar mijn gedachten doen dat als vanzelf

dc

dc

08-06-2012 om 23:34

Vic

Je hebt een andere interpretatie dan ik. Ik vind het zielig, dus IK zit om 5 uur als een gestoorde op de bank met een kind (die het overigens toen echt geen nacht meer vond, en gewoon tot 's avonds doorging).

Ik heb helemaal niets met schuldgevoel, het is echt een compleet nutteloze emotie. Of je staat achter wat je doet, of je kunt niet anders, of je verandert iets. Bij geen van de 3 opties hoort volgens mij schuldgevoel. Dus als anderen zich door een uitspraak van mij zich schuldig gaan voelen, betekent dat dan dat ik bij alles wat ik schrijf moet gaan nadenken over hoe dit eventueel geinterpreteerd kan worden, en dat het wellicht veroordelend over kan komen? Ik ben liever recht door zee, en geef ongezouten mijn mening, zo krijg je nog eens een verrijkende discussie. Ik vertik het echt om te gaan zeggen "nou, persoonlijk ben ik liever 's ochtends om 5 uur bij mijn kind, want ik vind het gezelliger dan dat hij alleen in bed op een lampje licht te wachten, want hij valt echt niet meer in slaap, maar ik begrijp anderen die dat doen natuurlijk volkomen." Ja doei! Ik vind het gewoon echt zielig! Dat is gewoon zo. En ik snap mensen die dat doen niet. Nu na deze discussie een stuk meer trouwens, maar het zou nog steeds mijn keuze niet zijn. Moet ik me nu schuldig voelen dat ik me blijkbaar gedraagd als een antifeministisch mens dat niet voor zichzelf opkomt, zoals ook gesuggereerd word? (ik heb gewoon tijd voor mezelf nodig en dat soort uitspraken)?

moeder-met- lamp

moeder-met- lamp

09-06-2012 om 08:44

Berber

Ik heb jouw vraag heel anders gelezen. Namelijk waarom hebben moeder-moeders kinderen? Antwoord: geen idee waarom ze graag kinderen willen. En waarom heb ik kinderen? Die vraag leek mij niet relevant, vandaar geen antwoord.
Het verschil in het woord kinderen en kindertjes heb ik zelf niet eens gezien!
Hier zoek je echt spijkers op laag water.
Ik snap het echt niet, wie of wat zou ik veroordelen?

Vic

Vic

09-06-2012 om 13:01

Ik vind het dan toch wel heel apart dat we daar zo anders tegenaan kijken. Ik denk niet dat ik er ooit bewust over heb gedacht of ik wel of niet om 5 uur op de bank zou gaan zitten. Ik vind het zo vanzelfsprekend dat je dat níet doet. Natuurlijk zijn mijn kinderen, als baby, 's nachts ook wel eens wakker geweest. Dan nam ik ze wel bij mij in bed, maar dan heb ik het echt over de eerste 6 maanden. Ze sliepen vanaf 10 en 6 weken door vanaf een uur of 21.00 tot 06.30 of later. En die incidentele keer dat ze dus als peuter eens vroeg wakker waren, was ik vrij duidelijk dat het dan niet de bedoeling was om op te staan en dat ze stil moesten blijven.

dc

dc

09-06-2012 om 13:38

Niet incidenteel

natuurlijk hebben we geprobeerd om hem toen terug naar bed te krijgen, maar hij zette het gewoon op een krijsen, en maakte dan de baby wakker. Dat schoot ook niet op. Dus na een week klooien, waar ik echt emotioneel uitgeput van raakte, ben ik overstag gegaan. Ik ging regelmatig om 9u naar bed, en stond op om 5 u met een vrolijk kind, en ging dan maar alvast koken of andere dingen voor 's avonds doen. Dit heeft een paar maanden geduurt, en toen verschoof de klok en was het opeens al 6u! Dat vond ik toch wel een stuk fijner

De zoon in kwestie slaapt nog steeds weinig, hij is nu 6, en kan nog steeds niet goed alleen zijn. Je hoeft niet tegen hem te praten, als je maar in de buurt bent.

Vic

Vic

09-06-2012 om 14:15

Dus voor je zoon van 6 sta je ook nog vroeg op?
Hier waren ze vanmorgen (jongste van 7 + logee) om 06.30 uur (!) luidruchtig met playmobil aan het spelen. Die heb ik toch heel dringend verzocht om wat stiller te doen, en gezegd dat mijn wekker op 9 uur stond. Uiteindelijk ben ik er dan toch maar om 08.30 uur uitgegaan, bespottelijk vroeg voor de zaterdag Logeetje is het thuis trouwens ook gewend dat haar ouders uitslapen en zij alleen beneden is, dus niets geks aan.

dc

dc

09-06-2012 om 14:30

Nou

Mijn 6 jarige is nu het laatste wakker, pas om 6.30, terwijl ik om 6 u met de 2 kleinere al beneden was

Maar ik en mijn man wisselen af in het weekend. Dus morgen kan ik uitslapen. (en dan word ik zelf ongeveer rond 8.30u wakker meestal).

En ik lees trouwens regelmatig tot een uur of 12/1 's nachts, dus kan niet zeggen dat ik een ochtendmens ben. Een vriendin van me heeft een man die zelf altijd vroeg wakker is. Heerlijk lijkt me dat.

Irene

Irene

09-06-2012 om 20:24

Altijd vroeg (lang)

Mijn oudste zoon (nu 11) is zijn hele leven al vroeg op. Als baby/dreumes/peuter was gemiddeld rond half 6 normaal. Tegenwoordig is rond half 7 gebruikelijk voor hem. Laat naar bed gaan (ook een tijd structureel) hielp helemaal niks. Integendeel, want dan was hij nog net zo vroeg op alleen dan met een rothumeur. Toen hij 3 was kwam zijn broer erbij, die iets minder extreem vroeg op was, maar wel elke nacht zo'n 4 tot 8x wakker werd (dat heeft hij zeker tot hij ruim 3 was zo volgehouden). Ik heb tot de oudste twee 6 en 3 waren alleen gewoond en werkte eerst 3 en later 2 dagen per week. En ik ben dus al die tijd (iedere dag) maar gewoon opgestaan (en elke nacht tig keer eruit). Wel ging ik in die jaren elke dag rond 21u naar bed. Ook toen ik een keer een personeelsuitje met hotelovernachting had. Dat vonden sommige collega's heel raar en ongezellig van mij, maar voor mij was het de enige manier om het vol te houden. Ik had immers geen enkele kans om een tekort weer in te halen. Je went aan zo'n ritme, dus ik vond het ook niet zo'n probleem. En zeker in de zomer vond ik het juist wel lekker. Maar ik herinner mij ook wel ochtenden dat je het gevoel had dat echt de hele wereld nog sliep.
Toen mijn man en ik samen gingen wonen kwamen er nog nummer 3 (wederom eentje die heel vroeg wakker is, nu 5 jaar en tegenwoordig altijd als eerste op, zo rond 6u) en nummer 4 (nu 3 en een half) die net als nummer 2 iedere nacht spookt maar wel weer wat later wakker wordt. Voordeel nu is dat we de 'last' kunnen delen. Inmiddels zijn ze dus ook wel oud genoeg om zichzelf te vermaken en kunnen wij ook wat langer blijven liggen. De kinderen vinden het trouwens gezelliger als wij wel opstaan. En als de 3 jarige wakker is, moeten we er sowieso uit, want die is veel te ondernemend om zonder toezicht te zijn...
Dat je als kinderen wat groter zijn nog een uurtje blijft liggen, daar kan ik mij nog wel wat bij voorstellen, maar dat sommigen wel tot een uur of 10 blijven liggen en de kinderen dan maar voor de tv parkeren, nee, ik krijg daar echt een naar gevoel bij. Ik zou dat zelf dus niet kunnen. Je kunt je slaap net zo goed aan de andere kant van de nacht halen, denk ik dan. Maar, dat is dus maar gewoon mijn persoonlijke mening!

Zelf ook wakker

Dat is wel een punt - als ik eenmaal wakker ben gemaakt (en ze komen altijd naar mij toe!), val ik niet meer echt in slaap. Dus kan ik er net zo goed uitgaan, al rek ik het wel tot een uur of 7 minimaal door ze bij ons in bed te houden, spelletje op de ipod te laten doen in hemelsnaam
De oudste van. 5 vraagt wel eens: 'mag ik gaan knutselen?', natuurlijk mag dat, graag! Maar als de kleinste mee gaat, wordt het herrie en gedoe dus dan moet ik toch mee.
Anyway, ik moet zelf structureel vroeger naar bed, dat vooral.. Dan maar geen ambities voor mezelf, hehe (andere discussie).

Vic

Vic

10-06-2012 om 13:43

Roepen, huilen

Misschien is het verschil dat ze bij mij nooit gingen roepen of huilen als ze wakker werden. Eigenlijk merk ik er nooit zoveel van als ze wakker worden. Sowieso slaap ik 's morgens het best. Ik kan wel om 21.00 uur naar bed gaan, maar dan lig ik nog drie uur schaapjes te tellen.

Vic

Vic

10-06-2012 om 15:48

Nou

Je kunt van alles van ze zeggen, maar makkelijk zijn ze echt niet. Goede slapers misschien, maar ik ben daarin ook nooit meegaand geweest. Daarvoor ben ik teveel gehecht aan mijn nachtrust. Dus als ze eens zo'n fase hadden dat ze bijv. uit bed kwamen 15 keer per avond, heb ik er wel wat nachtrust voor over gehad om het de kop weer in te drukken.

liora

liora

10-06-2012 om 19:35

Oh vic

Dus de ouders van kinderen die heel vroeg wakker worden en dan roepen, hechten gewoon minder aan hun nachtrust?

Vic

Vic

10-06-2012 om 20:21

Liora

In het algemeen? Ik denk dat ik gemiddeld gezien volhardender ben dan andere ouders, als ik zo om me heen kijk. Dat is overigens alleen op dit vlak want bij bijv. het eten ben ik (wellicht te) makkelijk.

Tirza G.

Tirza G.

11-06-2012 om 13:01

Er is verschil

Tussen een kind wat naar bed gebracht wordt en er anderhalf uur lang met smoesjes uit blijft komen en een kind wat naar bed gaat, gaat slapen en dan om 1, 3 en 5 uur wakker wordt. Het eerste is trainable, kost je een paar avonden en bakken frustratie, maar dat moet te doen zijn. Het tweede is een stuk lastiger.
Wat ik in jouw postings lees Vic, is dat jij jouw opvoedmethode danwel volharding en het slaapgedrag van je kinderen als verbonden ziet. Alsof jij ze door jouw opvoeding danwel volharding hebt geleerd om in en door te slapen. Ik waag dat te betwijfelen. Mijn kinderen zijn al groot en als ik nou íets geleerd heb in al die jaren is dat je zelf verrekte weinig bijdraagt aan gewenst gedrag.

Tirza

Nou..

Wat ik er in lees, is dat als je consequent en duidelijk cq streng bent, je meer resultaat hebt - bij lastpakjes dus. Valt mij wel op dat als ik een paar dagen alleen ben met de kinderen, het op mij neerkomt en ik automatisch eel strakker ben. Omdat de ene anders 30x uit bed komt inderdaad. S nachts probeert hij het ook

Neemt niet weg dat er tig kinderen zijn die gewoon slecht slapen en veel wakker worden.

app-sent

Sascha2

Sascha2

11-06-2012 om 19:41

Nou

Er zijn legio kinderen die gewoon vroeg wakker zijn. Consequentheid, strengheid en regels stellen door ouders helpen hierbij niet. Je kunt het treffen door kinderen te hebben die niet zo vroeg wakker zijn. Maar om daar een opvoedkundig label aan te hangen lijkt me niet juist. Dat doet me denken aan een van mijn broers die van mening was, dat het onze eigen fout was dat onze zoon standaard rond 05.00 wakker werd. Hij voelde zich gesterkt door het feit dat zijn dochter (10 maanden jonger) 'gewoon' tot 08.30 sliep. Hij deed het juist en wij maakten fouten, aldus zijn theorie. Wat heb ik een lol gehad toen bleek dat zijn tweede net zo'n enorm vroege vogel is als mijn zoon. Weg theorie. Vroeg of laat wakker worden ligt aan de persoon zelf. Het sierde mijn broer overigens wel dat hij later zijn ongelijk erkende. Hij heeft inmiddels net als ik vier kinderen en weet inmiddels dat wat voor het ene kind geldt, zeker niet voor een ander kind geldt.

Ely

Ely

11-06-2012 om 21:02

Laatst las ik

In psychologie magazine dat er een grapje onder genetici is dat ouders met 1 kind denken dat ze wat hun kind 'goed' doet aan hun opvoeding te danken hebben en ouders van meerdere kinderen beter weten

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

dc

dc

11-06-2012 om 22:24

Precies sacha

Elke keer 's avonds bed uit, als het kind wel moe is, en 's nachts wakker worden, kun je eventueel nog een beetje sturen. Mij gaat het om kinderen die op een bepaalde tijd gewoon uitgeslapen zijn. Sommigen kun je blijkbaar aanleren heel lief te gaan spelen of wachten, maar je kunt ze niet meer laten slapen.

Vic

Vic

11-06-2012 om 22:31

Ely

Ik heb er twee En ze hebben heus hun eigenaardigheden, maar ik heb ze gelukkig wel kunnen duidelijk maken dat als je vroeg wakker bent, niet iedereen daarvan hoeft mee te genieten. Ze vinden het volgens mij ook gewoon prettig, de eigen tijd 's morgens. Jongste moet ik door de weeks dan wel vaak wakker maken (07.30 uur), maar oudste rommelt al om 6 uur (zachtjes!) door het huis.

Ely

Ely

11-06-2012 om 23:16

Vic

Het sloeg niet zozeer op jou

Ik vond het wel grappig dat dat blijkbaar een grapje is onder de pro's

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 10:06

Gewoon honger

als mijn jongste al voor zevenen vaak wakker wordt dan heeft hij honger. Ik kan het nog net tot zeven rekken met hem maar daarna wil hij gewoon eten en nee hij eet dan ook niet 1 snee brood maar meer dan het ontbijt van menig volwassenen. Ik vertrouw hem ook niet voldoende om hem dat alleen te laten regelen en ik moet dus op. en eenmaal op is op, dan kan ik evengoed onder blijven.

Ik bleef ook liever tot 8 uur liggen maar ik laat hem niet een uur met een knorrende maag liggen waar hij trouwens ook alleen maar vreselijk sjaggie van wordt.

Jillian

Jillian

12-06-2012 om 12:02

Vroeg wakker

Je kan kinderen niet leren uitslapen. Je kan proberen of ze in een ander ritme kunnen komen maar dat kost wel veel tijd. Ik ben het er ook mee eens dat dit niet bij elk kind zal lukken. Mijn oudste dochter is altijd een vroege vogel geweest en ondanks laat naar bed gaan slaapt ze nooit uit. Ze heeft heel weinig slaap nodig. Wat je kinderen wel kan leren is om in bed te blijven tot een bepaalde tijd dmv bijvoorbeeld een lampje. Dat kan je op dezelfde manier trainen als het je 's avonds het in bed blijven traint. Bijvoorbeeld kind steeds weer terug leggen als ze er uit zichzelf uit bed/hun kamer komen en de tijd tussen dat je komt kijken bij kind steeds langer maken.

lisbeth

lisbeth

12-06-2012 om 16:48

Die tijdstippen ken ik ook hoor, schreef niet voor niets dat kleuterzoon zijn wekkerradio een half uur verzet. 7 uur hebben we nu na 5 jaar met heel veel moeite bereikt. Als het aan hem lag zat hij om 6 uur aan zijn ontbijt.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Mea Proefrok

Mea Proefrok

12-06-2012 om 20:38

Ach

Onze dochter (vroege vogel 1) begon na viereneenhalf jaar NET zo'n beetje door te slapen tot zeven uur, kwart over zeven, toen zoon (vroege vogel 2) ten tonele verscheen. En als die honger heeft en ik gooi er niet binnen zeven seconden een tepel in, staat dochter dus naast mijn bed. Om half zes ofzo. Ik kijk reikhalzend uit naar die puberteit waarin ze naar verluidt niet uit bed te slaan zijn 's morgens.

Tirza G.

Tirza G.

12-06-2012 om 23:14

Klopt

En weet je wat zo leuk is? De puberteit valt samen met jouw volgende levensfase, waarin je gewoon op zaterdagochtend vrijwillig om 9 uur beneden rondkeutelt. En je je om 12 uur kleurenblind ergert aan die langslapers. Het is toch zo grappig, ouderschap.

Tirza

mama7161

mama7161

20-06-2012 om 20:23

Feest

Als onze dochter bij ons in bed komt gaat ze alleen maar gekke kunstjes doen,bij papa en mama is het feest geen tijd om te slapen.
Maar bij oma heeft ze het wel eens gedaan, ons bed is zeker te leuk om in te slapen.haha

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.